چرا نباید «نگاه به بیرون» دوباره تکرار شود؟

آرایی نژاد گفت: چه کسی گفته ما صلح‌طلب نیستیم؟ مگر با عربستان تنش‌زدایی نکردیم؟ ولی این که به گونه‌ای سخن می‌گویند که ما از در آشتی دربیاییم باید بگویند تا به حال سراغ نزاع با کدام کشور رفته‌ایم؟

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز، حضور ظریف در برنامه «میزگزد سیاسی» ۲۹ خردادماه تلویزیون تلاشی برای استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها و چهره‌ها برای جلب نظر قشر خاکستری طیف اصلاح‌طلبی بود که واکنش‌های متعددی را در میان دو طیف برانگیخت.

بیشتر بخوانید؛

پزشکیان: برای من مذاکره و توافق ذلت نیست

به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان در روزهای آینده تا روز رای‌گیری، این رویه را ادامه دهند و چهره‌هایی را برای حمایت از پزشکیان به میدان بیاورند. افرادی که قطعا در حوزه‌های اجتماعی، ورزشی و فرهنگی، مورد توجه توده‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان هستند و می‌توانند بخش‌هایی از آن‌ها را برای حضور در انتخابات ترغیب کنند.

مستند تبلیغاتی پزشکیان که از صدا و سیما پخش شد هم به وضوح نشان می داد که اصلاح‌طلبان در حال به صحنه کشیدن توده های قهر کرده از صندوق رای هستند.

در پی اظهارات وزیر امور خارجه اسبق، محمدباقرقالیباف و سعید جلیلی دو کاندیدایی بودند که بلافاصله در مقام نقد وی برآمدند.

سعید جلیلی عصر روز سه شنبه - در جمع مردم شهریار گفت: «همان کشوری که می گفت فشار حداکثری بر ایران، مقام رسمی اش اعلام کرد که این راهبرد فشار حداکثری، شکست فاحش خورد. این موفقیت ملتی است که خودش را باور دارد. جالب است امروز شنیدم یک نفر بیان کرده که این موفقیت ما نبوده است؛ خود آمریکا می گوید راهبرد ما شکست خورده بعد امروز یکی گفته است خود بایدن نخواسته این کار ممانعت از فروش نفت ایران را بکند؛ عجب!»

وی در ادامه گفت: «بایدن نخواسته است؟ اولا اگر خود بایدن نمی خواسته، پس چرا در آن ۹ ماهی که شما در کار بودید، این کار (فروش نفت) را نکردید؟ این را جواب بدهید. ثانیا خود بایدن اذعان کرده که نه تنها یکی از تحریم های ترامپ را کم نکرد بلکه در همین مدت ده ها تحریم دیگر افزوده است.»

قالیباف دیگر کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری هم در مورد اظهارات ظریف که یکی از موانع احیای برجام را قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران دانسته بود در دومین گفتگوی ویژه خبری خود گفت: «گفته اند که قانون راهبردی مانع این کار شده که حرف درستی نیست؛ گفته شد که باید اقدامات را بر اساس سیاست های کلان انجام دهیم سوالم این است که مگر رهبر انقلاب یک سال قبل نفرمود که قانون اقدام راهبردی کشور را نجات داد و تکلیف را روشن کرد و همه را از بلاتکلیفی درآورد؛ اگر معتقدیم پس چرا می گویید قانون اقدام راهبردی مانع توافق شد؟ پس تبعیت شما کجاست و کجا تابع سیاست ها بودید.»

وی در ادامه نیز گفت: «بنده عضو شورای عالی امنیت ملی بودم، این شورا مجلس را مکلف کرد که مجلس درباره خروج از برجام قانون گذاری کند. این قانون تصویب و ابلاغ شد حالا باید بگویید این قانون مانع بوده است؟ همانطور که حضرت آقا فرمود این قانون دست مذاکره کننده را پر کرد.»

حسین شریعتمداری نیز در واکنش به حضور ظریف در این برنامه تلویزیونی نوشته است:«متاسفانه برخی از نامزدها و یا مشاوران آنها در جریان مناظره‌ها و میزگردها به دروغ‌گویی و تحریف واقعیات پلشت و سیاه کارنامه خود روی آورده‌اند تا آنجا که بسیاری از سوابق سیاه و خسارت‌بار خود را که تنها با واژه فاجعه قابل بیان است، نه فقط نفی و انکار می‌کنند بلکه با ردیف کردن ده‌ها دروغ و ادعای خلاف واقع‌، از خسارت‌ها، دستاورد می‌سازند!»

وی در ادامه آورده است: «وادادگی‌های آشکار و دیپلماسی التماسی و شرم‌آور خود در برابر دشمنان تابلودار مردم را شجاعت دیپلماتیک جا می‌زنند، تعطیلی هزاران کارخانه و مرکز تولید را پیشرفت اقتصادی قلمداد می‌کنند! دوبرابر کردن تحریم‌ها به جای لغو آن را به این یا آن جریان موهوم نسبت می‌دهند!»

در راستای نقد دیدگاه نگاه به خارج از کشور با احمد آریایی‌نژاد نماینده مردم ملایر در مجلس دوازدهم شورای اسلامی گفتگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

آریایی‌نژاد به خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز گفت: صحبت‌های پزشکیان در قبل و بعد انتخابات تفاوت محسوسی کرده‌است و با توجه به برنامه اخیر ایشان بیم این می‌رود که دهه ۹۰ که برای مردم ایران تلخ بود، تکرار شود و دوباره همان گفتمان شکل بگیرد. من یک سوال اساسی دارم و آن این است که آیا ماهیت استکبار عوض شدنی است یا خیر؟ که پاسخ منفی است. ماهیت و چیستی انقلاب ما هم عوض شدنی نیست و اگر تغییر کند دیگر انقلاب اسلامی نیست. چطور می‌شود این دو را کنار هم بیاریم؟

وی در ادامه افزود: این که آقایان می‌گویند «ما با دنیا از در آشتی دربیاییم»، مگر تاکنون غیر از این بوده است؟ این ادعا یک ادعای پوپولیستی است زیرا ما با دنیا جنگ نداریم. شما که از طرف غرب حرف می‌زنید و چند بار امتحانش کرده‌اید و کلاه سرتان گذاشته است چه تضمینی می‌دهید که هم ما به اهداف انقلاب برسیم و هم استکبار با ما کاری نداشته باشند.

این نماینده مجلس در ادامه گفت: آقایی که از کشوری که بیست سال افغانستان را اشغال کرد، دفاع می‌کند چه توجیهی دارد؟ کسانی که از غرب دفاع می‌کنند چه توجیهی برای به یغما رفتن چاه‌های نفت عراق و سوریه توسط آمریکا واروپا دارند؟ ما به لحاظ نقش ایفا کردن به سوریه نزدیک‌تر هستیم یا آمریکا و اروپا که هزاران فرسنگ فاصله بیشتری دارند؟

وی تصریح کرد: این آقایان در حال فرافکنی هستند. کشور ما مادامی که روی پای خودش نایستد تو سری خور است. امروز ایران در عرصه نظامی به جایی رسیده است که رقبا نمی‌توانند مقابلش مقاومت کنند. اما برخی می‌خواهند دگرگونی‌هایی بوجود بیاورند که دوباره غلام حلقه به گوش آمریکا بشویم.

آریایی‌نژاد گفت: مشکل ایران این است که هرکسی هر چیزی که بخواهد بگوید گفته است. نه سوالی هست نه محاکمه‌ای مخصوصا در انتخابات. چرا این افراد حرف هایی می‌زنند که کاملا با مبانی انقلاب در تضاد است. چه کسی گفته ما صلح‌طلب نیستیم؟ مگر با عربستان تنش‌زدایی نکردیم؟ ولی این که به گونه‌ای سخن می‌گویند که ما از در آشتی دربیاییم باید بگویند تا به حال سراغ نزاع با کدام کشور رفته‌ایم؟

وی تصریح: وظیفه خواص این است که دوباره کارهایی که این افراد انجام داده‌اند را مرور کنند مثلا از رهگذر همین برجام چه چیزی به دست آوردیم؟ وظیفه رسانه‌ها هم این است که در این زمینه روشنگری کنند تا افکار غلط در این کشور دوباره جاری نشود.

این نماینده مجلس در پایان گفت: عرصه انتخابات نباید به این شکل باشد که کاندیداها حرفی بدون فکر کردن به عواقب آن و صرفا برای رای جمع کردن بزنند و بعد هم کنار بروند. هنوز برای انتخابات به این ساز و کار نرسیده‌ایم که حرف علمی و متقن بزنیم و اگر خلاف این باشد و اتهاماتی به دیگر بزنیم تاوان نداشته باشد. کاندیداها باید بدانند که در کنار این که شور انتخابات را زیاد کنند شعور آن را هم زیاد کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1234539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =