برخی کاندیداها حتی ماهیت FATF را نمی‌دانند / برجام مسیر تسلیم‌سازی ایران بود

ظهره‌وند گفت: برخی کاندیداها در همان توهمات دوره روحانی به سر می‌برند و وعده‌های که در دوره‌های قبل داده می‌شد مانند برجام و FATF را تکرار می‌کنند و حتی ماهیت FATF را نمی‌دانند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز؛ چهارمین مناظره از سلسه مناظرات انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ با محوریت «ایران در جهان» نسبت به مناظرات کم‌رمق اقتصادی از پویایی بیشتری برخوردار بود. دو قطبی پزشکیان، پورمحمدی و جلیلی، قالیباف، زاکای، قاضی زاده‌هاشمی علاوه بر مسائل اقتصادی و فرهنگی این بار در مناظره سیاسی عمق بیشتری پیدا کرد و این دوقطبی در میان تحلیل‌گران و کاربران فضای مجازی نیز بازتاب گسترده‌ای داشت.

بیشتر بخوانید؛

استفاده ابزاری از «برجام» برای کسب رای در مناظرات

«مذاکره»، «برجام»، «تحریم»، «اFATF»، «کرسنت»، «محور مقاومت»، «تسخیر سفارت» و... از کلیدواژه‌های پرتکرار مناظره سیاسی بودند.

در مناظره چهارم، کاندیدای اصول‌گرا برنامه های پزشکیان و حضور برخی افراد هیات دولت‌های یازدهم و دوازدهم را در ستاد وی دال بر تکرار دولت روحانی و بازگشت به دهه نود می دانستند بنابراین از دولت احتمالی پزشکیان به عنوان «دولت سوم روحانی» یاد می کردند و در همین راستا به نقد مذاکرات حداکثری با غرب پرداختند.

کاندیداهای اصول‌گرا با تاکید بر تدوام دیپلماسی دولت سیزدهم در احیای سیاست همسایگی و تحکیم روابط با شرق آسیا، آن را عاملی برای فائق آمدن بر مشکلات اقتصادی خواندند. سیاستی که هر چند از سوی پزشکیان نیز مورد تایید بود اما وی مساله برجام و FATF را نیز از عوامل کلیدی در گشایش اقتصادی می‌دانست و تحقق وعده‌های اقتصادی سایر کاندیداها را نیز منوط به حل و فصل مسائل این حوزه کرد.

در راستای تحلیل دوقطبی سیاسی حاکم بر مناظرات و میزگردهای کاندیداها با ابوالفضل ظهره‌وند، کارشناسی مسائل سیاست خارجی و نماینده مردم تهران، ری، پردیس، اسلامشهر و شمیرانات در مجلس دوازدهم شورای اسلامی گفتگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

برخی کاندیداها حتی ماهیت FATF را نمی‌دانند

ظهره‌وند به خبرنگار سیاسی ایسکانیوز گفت: برخی کاندیداها در همان توهمات دوره روحانی به سر می‌برند و نمی‌توانند نسبتی با واقعیات صحنه برقرار کنند و میدان را جدای از دیپلماسی می‌دانند و وعده‌های که در دوره‌های قبل داده می‌شد مانند برجام و FATF را تکرار می‌کنند و حتی ماهیت FATF را نمی‌دانند. اصلا نمی‌دانند چه فرقی بین نهاد FATF و نسخه اFATF وجود دارد؟

ادعای ارجاع به کارشناس، پوپولیستی است

وی افزود: این کاندیداها با این حد از بضاعت ناچارند به کارشناس ارجاع دهند در صورتی که خود کاندیدای ریاست‌جمهوری باید به چنین مسائلی اشراف داشته باشد. از سوی دیگر تمام کارهایی که در گذشته در این زمینه اتفاق افتاده تحت عنوان کار کارشناسی انجام شد مثلا در زمینه برجام هم مدعی بودند که کارشناسی شده بود. بنابراین مناظره سیاسی از کم‌عمقی و مفاهیم پوپولیستی رنج می‌برد و سیاست خارجی مهجور واقع شد.

این نماینده مجلس تصریح کرد: با دیدن مناظره دیشب نگران شدم زیرا اگر در سطح کلان کشور از گذشته شفافیت وجود داشت امروز چنین اتفاقی نمی‌افتاد و دوباره نمی‌توانستند با طرح یک سری مسائل مردم را فریب دهند. رسانه ملی نیز نتوانست در زمینه موضوعات سیاست خارجی به مردم بگوید چه کسی خدمت کرد و چه کسی خیانت کرد.

ظهره‌وند درباره تفاوت نهاد FATF و نسخه FATF گفت: نهاد FATF یک نهاد بین‌المللی است که ۳۹ عضو و عربستان و اسرائیل هم عضو ناظر آن هستند و چند سازمان منطقه‌ای نیز در آن عضو هستند. ما نیز خواهان این هستیم که به این نهاد بپیوندیم و از مزایای آن استفاده کنیم. اما مساله دیگر نسخه FATF است. این نهاد برای اشراف و کنترل گردش پولی در جهان برای هر کشوری یک نسخه دارد ضمن این که این نسخه را در چه رنگی- سیاه، سفید، خاکستری و ...- تعریف کرده است.

۳ بند از FATF که ایران در برابر آن مقاومت می‌کند، خلاف استقلال و امنیت ملی است

وی افزود: مثلا برای ایران یک نسخه ۴۱ بندی بسته‌اند که کشور ما ۳۸ بند آن را نیز اجرا کرده و در برابر سه بند دیگر که تکمیل کننده این نسخه است و باعث می‌شود بر ایران مسلط شوند، مقاومت شده و هنوز انجام نشده است زیرا بر خلاف استقلال و امنیت ملی است. بعضی آقایان می‌گویند چرا به FATF نمی‌پیوندید؟ آیا آقای پزشکیان از مفاد این سه بند اطلاع ندارد؟ آیا باید اطلاعات بودجه کشور در حوزه صنایع موشکی و کمک به محور مقاومت در اختیار نهاد  FATF قرار بگیرد؟

ظهره‌وند گفت: بی‌کفایتی برخی مسئولین و فساد خانواده‌های آن‌ها باعث شده تا ایران نتواند در سطح بین‌المللی به یک مدل حکمرانی مطلوب دست یابد و با شکاف طبقاتی و بسیاری از چالش‌های فرهنگی روبرو شود و این مساله با تسلیم و سازش رفع نمی‌شود.

این نماینده تاکید کرد: بعضی کاندیداها و اطرافیانشان می‌گویند درباره کرسنت فرصت دفاع بدهید اما من می پرسم کجای دنیا به یک متهم فضا می‌دهند که از خودش نزد افکار عمومی دفاع کند؟ کدام متهمی اصلا اتهاماتش را می‌پذیرد؟

علت عدم شفافیت در کرسنت این است که برخی خود را بدیل نظام می‌دانند

وی در تشریح موانع شفاف سازی قرارداد کرسنت برای افکار عمومی گفت: کسانی که در قراد کرسنت دخیل هستند در بدنه حاکمیت حضور داشتند و متاسفانه خود را بدیل نظام می‌دانند. بین نظام سیاسی و ساختار سیاسی تفاوت وجود دارد. این افراد در ساختار سیاسی هستند اما می‌گویند ما نظام هستیم و مسائل شفاف بیان نشود تا به خطر نیفتیم! زیرا در کشور ما همه چیز را قربانی ساختار شده است.

ظهره‌وند گفت: در صورتی که اگر این افراد به خطر بیفتند نه تنها نظام به خطر نمی افتد بلکه تقویت می‌شود اما این افراد ساختار را بدیل نظام سیاسی می گیرند و از شفافیت پیشگیری می‌کنند. اگر شفافیت وجود داشته باشد مشخص می شود که حتی نحوه مذاکرات در فروش نفت و گاز نیز ایراد دارد چرا گاز به جای این که مترمکعبی یک و نیم دلار فروخته شود در دوره ای ۲۵ سنت به فروش رسید؟ دریایی از سوالات مشابه این وجود دارد که در مناظرات از پرداختن به آن طفره رفتند!
نماینده تهران در ادامه گفت: مثال عملی و عینی تفاوت نظام سیاسی ایران و ساختار سیاسی آن را در عدم اختلال در اداره امور جاری کشور پس از شهادت رئیس‌جمهور و وزیر خارجه می‌توان دید. شاید اگر در برخی کشورهای دیگر این اتفاق افتاده بود شورش می‌شد اما در ایران همه چیز طبق رول سابق پیش می‌رود.

وزیر شدن زنگنه به پرونده کرسنت ضربه زد

وی با انتقاد از تعیین بیژن زنگنه برای تصدی پست وزارت نفت گفت: وزیر شدن زنگنه خودش یک مساله در ماجرای کرسنت است و به پرونده ما ضربه زد. زیرا در دادگاه بین‌المللی ادعا کردیم در این پرونده تدلیس رخ داده و می‌توانستیم این را اثبات کنیم و در پرونده برنده شویم اما وزیر شدن زنگنه باعث نقض حکم در دادگاه شد. ما با ادعای تدلیس در حوزه فروش نفت و گاز ادعای خسارت کرده بودیم اما دوباره به همان وزیر رای اعتماد دادیم و این به ضرر ما در دادگاه بین‌الملی شد و نشان می داد دروغ می‌گوییم. دادگاه مدعی بود اگر تدلیسی درکار است چرا دوباره همان فرد وزیر شده است؟ پرونده برگشت و میلیاردها دلار خسارت خوردیم. حتی ترکیه نیز مدعی شد چرا گاز را به فلان قیمت به امارات فروخته‌اید و به ما به قیمت بالاتر فروخته‌اید.

ظهره‌وند در ادامه گفت: برخی از این آقایان مدعی، باعث شدند در قضیه توتال، سهم چین پایین نگه داشته شود و باعث شدند تمام مختصات گاز ایران در حوزه مشترک از سوی توتال شناسایی شود و توتال هم دقیقه نود زیر میز زد و بدون این که خسارت ایران را بدهد با قطر قرارداد بست. آیا اسم این کار اگر نگوییم خیانت، حماقت نیست؟ چرا باید افراد این چنینی باید دوباره در قالب جریان آقای روحانی به صنعت نفت بازگردند؟

برجام مسیر تسلیم‌سازی ملت ایران بود

این نماینده مجلس در ادامه گفت: برجام مسیر تسلیم‌سازی ملت ایران و نورمالایز کردن ایران برای دوری از رویکردهای انقلابی و اضمحلال در نظام فکری لیبرالیسم بود. برجام یک پروژه براندازی بود و نمی‌دانم دوباره چگونه از برجام سخن می‌گویند؟ مگر روحانی به کرات در سخنرانی‌هایش نگفت این برجام یک است و برجام‌های دو، سه و چهار را اجرا می‌کنیم. اما کاندیدها به این مسائل اشراف ندارند و نمی‌توانند به درستی تحلیل کنند و فقط از روی کاغذ روخوانی می‌کنند.

برجام یک پارادایم کنترلی است

وی افزود: قرار بود در برجام دو تحریم پروژه‌های موشکی بود استارت بخورد. چرا تحریم‌ها با برجام یک رفع نشد؟ در قضیه برجام کشور دو پارچه شد و وفاق آحاد مردم از بین رفت. اگر برجام دو امضاء می‌شد و صنعت موشکی را نداشتیم اکنون کشور چه وضعیتی داشت؟ سند ۲۰۳۰ نیز در برجام چهارم آمده بود و مربوط به آموزش و پرورش بود.

ظهره‌وند در ادامه تصریح کرد: علت این که تحریم‌ها لغو نمی‌شود این است که باید از این برجام به برجام بعد برسند و این پروژه با چهار برجام تکمیل می‌شود. این عقب‌نشینی حدیقف ندارد در واقع برجام یک پارادایم کنترلی است. اما کانیداها به علت بی‌اطلاعی، نقطه‌ای برخورد می‌کنند و مردم را فریب می‌دهند. اگر این تفکر دوباره به صحنه قدرت بازگردد، چیزی از ایران باقی نمی‌ماند.
این نماینده مجلس گفت: در ماجرای واردات واکسن کرونا از آمریکا، حتی اگر ایران پول دارو را تمام و کمال می‌داد باز هم آمریکا دادن واکسن را مشروط می‌کرد تا مسیر نورمالایز کردن را تکمیل کنند. یکی دیگر از مسائلی که کاندیداها به علت عدم اشراف به مردم نمی‌گویند همین علت مساله عدم واردات واکسن است.

پس از برجام کشور به سمت دوقطبی رفت

وی تصریح کرد: پس از برجام کشور به سمت دوقطبی رفت و همواره دوگانه برجام و تحریم، دوگانه جنگ و تحریم، دوگانه سلامت یا مذاکره داشتیم. آیا برای چنین دریوزگی انقلاب کردیم؟ برخی می گویند نظام فاسد است درحالی که باید گفت نظام فاسد نیست بلکه با یک ساختار فاسد روبرو هستیم که برای حفظ شبکه مافیایی خود تلاش بر محرمانگی می‌کند. شبکه فساد در ساختار باید جمع شود تا شاهد چنین دوگانه‌ای نباشیم.

ظهره‌وند تصریح کرد: شهید رئیسی یک ویرانه با کسری بودجه بسیار بالا تحویل گرفت اما با اعتقادی که به خط انقلاب داشت توانست گشایش ایجاد کند و روسیه و چین به این نتیجه رسیدند که اگر رئیس جمهور سیزدهم می‌گوید، می خواهم با شرق کار کنم و یا می‌خواهم وارد بریکس شوم واقعا چنین قصد و نیتی را دارد و اگر می‌گوید مقابل آمریکا می‌ایستم حتما این کار را می‌کند به همین دلیل هم فضا باز شد. روحانی نیز تقاضای پیوستن به شانگهای و بریکس را داشت اما مخالفت کردند.

وی در پایان گفت: ویژگی ممتازی که در دوره شهید رئیسی افتاد جهت‌گیری درست وی در سیاست خارجی بود البته اشکالاتی داشت که باید برطرف شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1235013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =