متن و حاشیه انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ / زمان رای‌گیری به پایان رسید

چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری صبح امرو ز صبح ۸ تیر ۱۴۰۳ با دستور وزیر کشور آغاز شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز؛ از ساعت ۸ صبح جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ با د ستور وزیر کشور در سراسر کشور و خارج کشور برای رای به کاندیداهای تایید شده این دوره؛ محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی، مصطفی پور محمدی و مسعود پزشکیان آغاز شد و تا ساعت ۱۸ ادامه خواهد داشت.

وزیر کشور این اختیار را دارد که در صورت نیاز زمان رای‌گیری را تمدید کند.

برای رای دادن، به همراه داشتن شناسنامه و کارت ملی نیاز است. در این دوره از انتخابات، درج مهر بر شناسنامه حذف شده است.

کلیه افرادی که تابعیت ایرانی دارند و سن آن‌ها « ۱۸ » سال تمام باشد یعنی « متولدین روز ۸ تیرماه ۱۳۸۵ و قبل از آن » می‌توانند با ارائه اصل شناسنامه و یا کارت ملی خود در انتخابات شرکت کنند.

رای دهندگان خارج از کشور می‌توانند با ارائه گذرنامه معتبر رای دهند.

تصاویر حواشی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ را اینجا ببینید

در ادامه گزارش خبرنگاران ایسکانیوز را از ستاد انتخابات وزارت کشور می‌خوانید؛

۸:۰۰: وزیر کشور: انتخابات در امنیت برگزار می‌شود

احمد وحیدی صبح امروز در ستاد انتخابات کشور ضمن صدور دستور آغاز رای گیری در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از ساعت ۸ امروز در سراسر کشور، اظهار کرد: انتخابات را در ۵۸ هزار و ۶۴۰ شعبه اخذ رای در داخل و ۳۴۴ شعبه در خارج از کشور آغاز می کنیم.

وی ادامه داد: صرفا ۴۰ روز فرصت برای برگزاری انتخابات بود ولی مقدمات برگزاری فراهم شد و این نشان دهنده استحکام امور در ایران است.

وحیدی خاطرنشان کرد: انتخابات مظهر مردم سالاری، عزت، شوکت و اقتدار است و نشان رشد و بالندگی ملت ایران است و مساله بسیار حساس و مهم است. از همه مردم دعوت می کنیم در ساعات اولیه در شعب حضور یافته و رای دهند. انتخابات در کمال سلامت و امنیت برگزار می شود.

وزیر کشور افزود: برای ۴۶ هزار و ۸۹۴ نفر از نمایندگان نامزدها برای حضور در شعب اخذ رأی، کارت صادر شده است.

وی گفت: از همه هواداران نامزدها می خواهیم بنا بر ضوابط قانونی عمل کنند؛ هیچگونه مجوز تبلیغات برای امروز نداریم. از همه هواداران داوطلبان انتظار رعایت کامل ضوابط قانونی را داریم.

۸:۰۳: رهبر انقلاب: روز انتخابات برای ما ایرانی‌ها روز نشاط و شادی است

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز جمعه در اولین دقایق آغاز رأی‌گیری «انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران» با حضور در حسینیه امام خمینی (ره) و در حضور بیش از ۲۰۰ خبرنگار و تصویربردار از رسانه‌های داخلی و بین‌المللی، رأی خود را به صندوق ۱۱۰ انداختند.

رهبر انقلاب اسلامی بعد از انداختن رای خود به صندوق ۱۱۰، فرمودند: روز انتخابات برای ما ایرانی‌ها روز نشاط و شادی است. حضور پرشور مردم و افزایش رای‌دهنگان برای جمهوری اسلامی نیاز قطعی است.

ایشان افزودند: ما توصیه می‌کنیم مردم مسالۀ رای‌دادن و حضور در این آزمون مهم سیاسی را جدی بگیرند و شرکت کنند. در ذات این نظام حضور مردم لحاظ شده و دوام جمهوری اسلامی و عزت و آبروی آن در دنیا متوقف به حضور به حضور مردم است.

رهبر انقلاب اسلامی، تأکید کردند: روز انتخابات برای ما ایرانی‌ها روز نشاط و شادی است. به خصوص آن وقتی که انتخابات برای گزینش رئیس جمهور است؛ که چند سال آینده‌ی کشور با این انتخاب مردم تعیین می‌شود.

متن کامل بیانات رهبر انقلاب را اینجا بخوانید

۸:۰۵: وزیر کشور رای خود را به صندق انداخت

۸:۴۰: تکذیب اعلام نتایج صندوق‌های خارج از کشور

در حالی که در اولین ساعات آغاز رای‌گیری در کشور، برخی منابع در فضای مجازی آماری از صندوق‌های خارج از کشور (که فرایند رای گیری در آنها زودتر آغاز شده بود) منتشر کردند که این آمار از سوی مسئول برگزاری انتخابات خارج از کشور تکذیب شد.

۸:۵۰: مخبر رای خود را به صندق انداخت

۸:۵۷: اطلاعیه شماره ۱۲؛ همراه داشتن اصل شناسنامه یا کارت ملی برای رای دهندگان الزامی است

ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره ۱۱ اعلام کرد، کلیه شعب ثبت نام و اخذ رای در سراسر کشور از ساعت ۸/۰۰ صبح امروز ( جمعه هشتم تیرماه ۱۴۰۳) آماده اخذ آرا از تمامی واجدین شرایط هستند.

مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور، اطلاعیه ستاد انتخابات به این شرح است:

نظر به آغاز فرایند اخذ رأی انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری به آگاهی هم میهنان عزیز می رساند، کلیه شعب ثبت نام و اخذ رأی در سراسر کشور از ساعت ۸:۰۰ صبح آماده اخذ رأی از تمامی واجدین شرایط (متولدین ۱۳۸۵/۴/۸ و قبل از آن)می باشند .

یادآور می گردد، همراه داشتن اصل شناسنامه یا کارت ملی برای رای دهندگان الزامی است.

۹:۲۰: سرپرست ریاست‌جمهوری: رهبری رای مردم را حق الناس می‌دانند

محمد مخبر در ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مردم بر اساس مسئولیتی که همیشه احساس کرده و ماموریتی که به لحاظ شرعی دارند، حضور پرشوری در انتخابات داشته باشند. انتظار می رود همان حماسه ای که در مراسم تشییع رئیس جمهور شهید اتفاق افتاد، در این انتخابات هم رخ دهد.

وی ادامه داد: وظیفه دولت، فراهم کردن امکانات حضور پرشور مردم در انتخابات است که این امکانات چه به لحاظ شعب اخذ رأی چه سایر امکانات در حد خیلی خوبی دیده شده است. وظیفه دیگر دولت تامین امنیت است. ما دشمن داریم و باید از امنیت مراقبت کنیم که با همکاری همه دستگاه‌های مربوط، این امنیت تامین شده و هیچ مساله ای نخواهیم داشت.

مخبر با بیان اینکه رهبری رای مردم را حق الناس می دانند، افزود: یکی از وظایف جدی دولت، مراقبت از این حق الناس است که در این زمینه اتفاقات خوبی استاده است. نامزدها هر چه نماینده خواسته اند در هر شعبه ای دارند. همه دستگاه های مسئول از رای مردم مراقبت می کنند.

متن کامل سخنان سرپرست نهاد ریاست جمهوری را اینجا بخوانید

۱۰:۰۰: زارع پور گفت: در بیست و چهار ساعت گذشته ۷ متر خرابکاری مسیر فیبر نوری داشتیم

وزیر ارتباطات گفت دولت سیزدهم پس از اخذ رای در جمع خبرنگاران گفت: انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری دز حال برگزاری است و گرامی میداریم یاد رییس جمهور شهید را. امیدواریم با مشارکت حداکثری و انتخاب شخص شایسته مسیر پیشرفت و رشد کشور استمرار یابد.

زارع پور گفت: در این دوره از انتخابات مهر از شناسنامه حذف شده و با کارت ملی هم امکان انتخاب هست و این موضوع نیاز به زیرساخت هایی دارد که مبادا کسی دو مرتبه در انتخابات شرکت کند.

وی افزود: با همکاری وزارت کشور و ارتباطات و کمک سایر نهادها، وضعیت ارتباطات برای انتخابات بسیار بهتراست. تا الان بیش از ۵۸هزار شعبه به سیستم اصلی ارتباطات انتخابات متصل شدند.

زارع پور در ادامه گفت: از هفته ها قبل و ماههای گذشته، قرارگاه انتخابات در وزارت ارتباطات شکل گرفت تا بسترسازی های مورد نیاز شکل گیرد. در بیست و چهار ساعت گذشته ۷ متر خرابکاری مسیر فیبر نوری داشتیم که بلافاصله برقراری مجدد شکل گرفت.

۱۰:۳۵: اطلاعیه شماره ۱۴ ستاد انتخابات کشور؛ فهرست اسامی و شناسه نامزدهای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری

متن اطلاعیه شماره ۱۴ ستاد انتخابات کشور به این شرح است:

پیرو اطلاعیه های شماره «۷» و «۸» ستاد انتخابات کشور به آگاهی کلیه هموطنان گرامی می رساند، فهرست اسامی و شناسه نامزدهای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری به ترتیب حروف الفبا به شرح زیر می باشد؛

آقای مسعود پزشکیان- فرزند محمد علی- شناسه نامزد ۲۲

آقای مصطفی پورمحمدی- فرزند حسین- شناسه نامزد ۳۳

آقای سعید جلیلی- فرزند محمدحسن- شناسه نامزد۴۴

آقای محمدباقر قالیباف- فرزند حسین- شناسه نامزد ۷۷

۱۱:۳۷: اطلاعیه شماره ۱۶ ستاد انتخابات کشور؛ تصویر برداری از آراِء و انتشار آن ممنوع است

ستاد انتخابات کشور روز جمعه با انتشار اطلاعیه شماره ۱۶ تاکید کرد: تصویر برداری از آراِء و انتشار آن ممنوع است.

متن اطلاعیه ستاد انتخابات کشور به این شرح منتشر شد:

بسمه تعالی

به آگاهی مردم شریف ایران اسلامی، مجریان و اعضای محترم شعب اخذ رأی انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری می رساند، بر اساس ماده «۱۰» قانون انتخابات ریاست جمهوری مبنی بر مخفی بودن آراء رأی دهندگان، تصویربرداری از آراء و انتشار آن ممنوع می باشد.

۱۱:۳۹: اطلاعیه شماره ۱۷ ستاد انتخابات کشور؛ نمایندگان نامزدها در شعب اخذ رای حق تبلیغ له یا علیه هیچ یک از نامزدها را ندارند

ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره ۱۷ به استناد قانون تصریح کرد: نمایندگان نامزدها در شعب اخذ رای حق تبلیغ له یا علیه هیچ یک از نامزدها و یا دخالت درکار هیات های اخذ رای، بازرسان و ناظران شورای نگهبان را ندارند.

متن اطلاعیه ستاد انتخابات کشور به شرح زیر است:

به استناد تبصره «۵» قانون حضور نمایندگان نامزدهای ریاست جمهوری در شعب اخذ رأی، به آگاهی نمایندگان محترم نامزدها در شعب اخذ رای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری می رساند، نمایندگان نامزدها در شعب اخذ رای حق تبلیغ له یا علیه هیچ یک از نامزدها و یا دخالت در کار هیات های اخذ رای، بازرسان و ناظران شورای نگهبان ندارند و در صورت تخلف از حوزه اخذ رای اخراج می گردند.

۱۳:۰۰: اطلاعیه شماره ۱۸ ستاد انتخابات کشور؛ متولدین ۸ تیر ۸۵ به قبل می‌توانند رای دهند

ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره ۱۸ خطاب به جوانان برومند ایران اسلامی اعلام کرد: کلیه متولدین روز هشتم تیرماه سال ۱۳۸۵ و قبل از آن می توانند با حضور در شعب اخذ رای سراسر کشور در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری شرکت نمایند.

اطلاعیه ستاد انتخابات کشور که لحظاتی قبل منتشر شد در پی می آید: به اطلاع کلیه جوانان برومند ایران اسلامی می رساند، سن انتخاب کنندگان در انتخابات جاری ۱۸ سال تمام می باشد. ولذا کلیه متولدین روز«۸» تیرماه سال ۱۳۸۵ و قبل از آن می توانند با حضور در شعب اخذ رای سراسر کشور در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری شرکت نمایند.

یادآور می گردد، همراه داشتن اصل شناسنامه یا کارت ملی برای رای دهندگان الزامی است.

۱۳:۰۶: اطلاعیه شماره ۱۹ ستاد انتخابات وزارت کشور؛ افرادی که فاقد سواد خواندن و نوشتن هستند، با افراد دارای سواد معتمد به شعب رای بروند

ستاد انتخابات کشور اطلاعیه شماره ۱۹ را خطاب به آن دسته از هموطنان عزیزی که ازنعمت سواد خواندن و نوشتن محرومند و یا به دلیل نقص عضو قادر به نوشتن رای خود نیستند، منتشر کرد.

متن اطلاعیه به این شرح منتشر شد: به اطلاع آن دسته از هموطنان عزیزی که ازنعمت سواد خواندن و نوشتن محرومند و یا به دلیل نقص عضو قادر به نوشتن رای خود نیستند می رساند، برای شرکت در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری و ثبت رای می توانند به همراه شخصی با سواد از افراد خانواده و یا فردی مورد اعتماد، به یکی از شعب اخذ رای مراجعه و پس از انتخاب نامزد مورد نظر با کمک وی نام و نام خانوادگی و شناسه نامزد را در برگ رای بنویسند و سپس آن را شخصاً به صندوق رای بیندازند.

۱۳:۱۰: سخنگوی ستاد انتخابات وزارت کشور: قبل از اخذ رای حتما باید احراز هویت صورت بگیرد

محسن اسلامی گفت: قبل از اخذ رای حتما باید احراز هویت صورت بگیرد، تا مشخص شود فرد دارای شرایط سنی برای اخذ رای هست و اینکه قبلاً در شعب دیگر رای نداده باشد.

اسلامی یادآور شد: رای‌دهنده وقتی وارد شعبه می‌شود، یا کارت ملی ارائه می‌کند؛ صرفا قانون انتخابات ریاست جمهوری بر داشتن کارت ملی یا شناسنامه تأکید کرده و امکان ارائه مدارک دیگر مانند انتخابات مجلس شورای اسلامی وجود ندارد.

۱۴:۰۰: اولین واکنش سخنگوی وزارت به میزان مشارکت در انتخابات

محسن اسلامی، سخنگوی وزارت کشور به خبرنگار سیاسی ایسکانیوز گفت: با توجه به این که اعلام کرده بودیم ساعت ۸ صبح فرآیند رای‌گیری آغاز می‌شود؛ اما مردم بسیار خوب استقبال کردند.

وی افزود: گزارش‌های ما حاکی از این بود که مردم قبل از ساعت رای‌گیری یعنی هفت و نیم الی هشت حاضر شدند.

سخنگوی ستاد انتخابات وزارت کشور در ادامه گفت: از ابتدای روز تا ظهر مشارکت خوبی داشتیم.

وی در واکنش به میزان مشارکت تا ظهر امروز گفت: آمار را در یک زمان دیگری اعلام می کنیم.

۱۴:۴۵: اطلاعیه شماره ۲۰ ستاد انتخابات وزارت کشور؛ در هنگام نوشتن آراء مشخصات نامزد مورد نظر را به صورت خوانا قید نمایید

ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره ۲۰ از هموطنان عزیز خواست در هنگام نوشتن آراء مشخصات نامزدهای مورد نظر را به صورت کامل و خوانا قید نمایند.

متن اطلاعیه ستاد انتخابات کشور به این شرح است:

به آگاهی هموطنان عزیز می رساند، به منظور جلوگیری از تضییع حق نامزدهای انتخابات خواهشمند است درهنگام نوشتن آراء، مشخصات نامزدهای مورد نظر خود را که شامل نام و نام خانوادگی ایشان می باشد، به صورت کامل و خوانا قید نمایید تا حقی از نامزدهای محترم در هنگام شمارش و احتساب آراء ضایع نگردد.

۱۴:۵۵: اطلاعیه شماره ۲۱ ستاد انتخابات وزارت کشور؛ نحوه اخذ رأی در شعب سیار هیچ تفاوتی با شعب اخذ رأی ثابت ندارد


ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره ۲۱ اعلام کرد: نحوه اخذ رأی و بررسی مدارک در شعب سیار هیچگونه تفاوتی با شعب اخذ رأی ثابت ندارد.

اطلاعیه ستاد انتخابات وزارت کشور به این شرح منتشر شد:

به آگاهی اعضای محترم شعب اخذ رأی سیار در سراسر کشور می رساند ، نحوه اخذ رأی و بررسی مدارک در شعب سیار هیچگونه تفاوتی با شعب اخذ رأی ثابت ندارد، لذا از رأی دهندگان گرامی در بیمارستان ها و پادگان ها نیز صرفاً در قبال ارائه اصل شناسنامه یا کارت ملی می بایست رأی گیری بعمل آید.

ضمناً مجدداً تأکید می نماید که متولدین ۱۳۸۵/۴/۸و قبل از آن می توانند در انتخابات شرکت نمایند .

۱۵:۰۰: اطلاعیه شماره ۲۲ ستاد انتخابات وزارت کشور؛ رای با شناسنامه قدیمی در صورت اخذ کدملی فرد از ثبت احوال مجاز است

ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره ۲۲ از هماهنگی های صورت گرفته با ادارات ثبت احوال شهرستان های سراسر کشور برای تسهیل در امر رای گیری افراد دارای شناسنامه قدیمی سخن گفت.

متن اطلاعیه ستاد انتخابات کشور به شرح زیر است:

به آگاهی اعضای محترم شعب اخذ رای می رساند، با عنایت به هماهنگی های صورت پذیرفته با ادارات ثبت احوال شهرستان های سراسر کشور، در صورت ارائه شناسنامه قدیمی توسط رای دهندگان، مسئولین شعب اخذ رای می توانند طی تماس تلفنی با ثبت احوال شهرستان مربوطه شماره ملی فرد مذکور را دریافت نموده و اقدام به اخذ رای از وی نمایند.

۱۷:۳۵: اطلاعیه شماره ۲۳ ستاد انتخابات وزارت کشور: انتخابات تا ساعت ۲۰ تمدید شد

محسن اسلامی در جمع خبرنگاران حاضر در ستاد انتخابات کشور، گفت: با تشکر از حضور مردم در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و درخواست تمدید زمان اخذ رأی گیری در شعب سراسر کشور بنا به دستور وزیر کشور تا ساعت ۲۰ تمدید شد.

۱۹:۲۰: اطلاعیه شماره ۲۴ ستاد انتخابات ریاست جمهوری؛ انتخابات ریاست جمهوری تا ساعت ۲۲ تمدید شد

محسن اسلامی در جمع خبرنگاران حاضر در ستاد انتخابات کشور، گفت: با تشکر از حضور مردم در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و درخواست تمدید زمان اخذ رأی گیری در شعب سراسر کشور، زمان رای‌گیری با موافقت وزیر کشور تا ساعت ۲۲ تمدید شد.

۲۱:۱۵: شاهچراغی: تنها اخباری که توسط ستادها اعلام می‌شود، قابل استناد است

محمدتقی شاهچراغی ضمن تقدیر از حضور مردم در عرصه انتخابات، گفت: براساس تصمیم ستاد انتخابات تا ساعت ۲۲ اخذ رای تمدید شد و اگر لازم باشد مجدداً تمدید فرآیند، توسط وزیر کشور تصمیم‌گیری خواهد شد.

وی ادامه داد: گرمای بیش از حد در بسیاری از استان‌ها را شاهد بودیم. امیدوارم همانگونه که تاکنون با سلامت و امنیت رای مردم اخذ شده این کار ادامه پیدا خواهد کرد.

رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه امروز ما مهمان نماینده‌های ستادهای نامزدها بودیم، افزود: تنها اخباری که توسط ستادها اعلام می‌شود، قابل استناد است؛ سایر اخبار قابل استناد نیست. امیدوارم آنچه که از طریق وزارت کشور اعلام می‌شود مبنای کار قرار گیرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: آمار خارج از کشور توسط وزارت امور خارجه اخذ می‌شود؛ ان‌شالله پس از تجمیع و تایید شورای نگهبان اعلام خواهد شد.

۲۱:۵۰: اطلاعیه شماره ۲۵ ستاد انتخابات وزارت کشور، انتخابات ریاست جمهوری تا ساعت ۲۴ تمدید شد

محسن اسلامی در جمع خبرنگاران حاضر در ستاد انتخابات کشور، گفت: با تشکر از حضور مردم در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و درخواست تمدید زمان اخذ رأی گیری در شعب سراسر کشور با موافقت وزیر کشور زمان رای گیری تا ساعت ۲۴ تمدید شد.

۲۴:۰۰: اطلاعیه شماره ۲۷ ستاد انتخابات وزارت کشور، زمان رای گیری به پایان رسید

سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: وزیر کشور تا ساعت ۲۴ اجازه اخذ رأی داده است.بعد از ساعت ۲۴، در شعبه‌ها بسته می‌شود اما رای کسانی که در نوبت رای‌گیری در داخل شعب هستند، اخذ می‌شود.

وی افزود: پس از این ساعت، پلمب صندوق ها باز شده و شمارش آرا آغاز می‌شود و شمارش آرا با حضور نماینده نامزدها و بدون دخالت آنها انجام می‌شود.

اسلامی بیان کرد: در تهران بیش از ۴ هزار شعبه وجود دارد و این فرایند طول می‌کشد.اگر آمار ۲۵ هزار شعبه تجمیع و نهایی شود، می‌توانیم آمار اولیه را اعلام کنیم.

وی ادامه داد: نامزد پیروز باید اکثریت مطلق یعنی نصف به علاوه یک کل آرا چه آرای صحیح و چه باطله آرا را به دست آورد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1235172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =