دولت چهاردهم آموزش و پرورش را با کمبود ۱۷۶ هزار معلم تحویل می‌گیرد

آموزش و پرورش در حال حاضر با کمبود ۱۷۶ هزار معلم مواجه است که این موضوع بر کیفیت آموزش هم تاثیر گذاشته و دولت چهاردهم باید برنامه‌ای برای حل این بحران داشته باشد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، مرکز پژوهش‌های مجلس پیش از این از کمبود ۲۵۰ هزار معلم خبر داده بود و اخیرا صحرایی وزیر آموزش و پرورش گفته که بالغ بر ۱۷۶ هزار و ۷۳۱ معلم برای سال ۱۴۰۳ کمبود داریم. صحرایی می‌گوید: بنده در ۲۹ مهرماه سال ۱۴۰۲ این موضوع را به سازمان اداری استخدامی اعلام کردم. تقریبا از فاصله سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۰ جذب دانشجو معلم به صفر رسیده است. ما در وزارت آموزش و پرورش وضعیت نیروی انسانی را مطالعه کردیم و با همکاری سازمان اداری استخدامی مجوز جذب ۷۲ هزار نفر را گرفتیم که این میزان استخدام در این حجم بی‌سابقه است. امروز که در محضر شما هستم نتایج آزمون استخدامی در همین هفته اعلام خواهد شد. از سویی دیگر دستورالعمل‌ها و شیوه‌های ساماندهی را به گونه‌ای اصلاح کردیم که تمرکز را به جذب نیروی انسانی بگذارد.

بیشتر بخوانید

دولت چهاردهم ارتقای انگیزه معلمان را در دستور کار قرار دهد / توجه به دانشگاه فرهنگیان کلید حل مشکل کمبود معلم

آموزش و پرورش در طی این سال‌ها برای جبران این کمبود راه‌های مختلفی از جمله جذب معلمان از بخش خصوصی در غالب خرید خدمات و یا به کارگیری مجدد بازنشستگان را امتحان کرده است.

صحرایی هم از طراحی بسته تشویقی برای نگهداشت بازنشستگان خبر داده و گفته: دستورالعمل نقل و انتقال معلمان را نیز به نفع شهرهایی که کمبود معلم دارند اصلاح کردیم.

امسال حدود ۷۲ هزار معلم بازنشسته خواهند شد

بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی پیش‌بینی کرده که امسال حدود ۷۲ هزار معلم تا مهر ۱۴۰۳ بازنشسته خواهند شد و این امر تأمین نیروی انسانی را برای وزارت آموزش و پرورش سخت‌تر خواهد کرد.

نگاهداری ادامه‌ داد: اگرچه قانون به وزارت آموزش و پرورش اجازه به‌کارگیری بازنشستگان برای تدریس در کلاس‌های درس را داده، اما تأخیر چندماهه در پرداخت حق‌الزحمه و سطح پایین دستمزد آنها به‌عنوان یک مانع جدی بر سر راه همکاری معلمان بازنشسته با مدارس است.

معلم شدن دیگر برای مردان جذاب نیست

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: به‌دلایل مختلف اقتصادی همچون بالا بودن هزینه مسکن در کلان‌شهرهایی از جمله تهران، مشاغل معلمی برای مردان به‌شدت با کاهش استقبال مواجه شده‌ به‌نحوی که در آزمون استخدامی سال ۱۴۰۲ در کلان‌شهر تهران ظرفیت پذیرش مردان ۱۵۷۸ نفر بوده که به‌دلیل عدم استقبال، تعداد ۱۳۵۴ نفر، یعنی معادل ۸۶ درصد از این تعداد، حتی در مرحله تکمیل ظرفیت هم پر نشده است. در کل کشور نیز در سال ۱۴۰۲ از بیش از ۵۷ هزار مجوز، بیش از ۱۰ هزار مجوز خالی باقی مانده‌ است.

جبران کمبود با جذب معلمان آموزش ندیده

ابراهیم سحرخیز معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش معاون اسبق آموزش و پرورش در این باره به ایسکانیوز گفت: اگر در سال جاری ۷۰ هزار نفر هم استخدام کنیم، تنها جایگزینی برای بازنشسته‌ها جذب کرده‌ایم و کمبود همچنان پابرجا است. انتظار داریم دولت چهاردهم برای رفع کمبود معلم برنامه صحیحی داشته باشد. به دلیل کمبود معلم، تراکم کلاس‌ها بیشتر و مدارس ۲ نوبته شده‌اند. جبران کمبودها با این روش به قیمت تضعیف مدارس دولتی و کوچاندن دانش‌آموزان به سمت مدارس غیردولتی تمام شده است.

وی افزود: کمبود معلم به قدری است که دانشگاه فرهنگیان نمی‌تواند در یک سال و حتی چهار سال این کمبود را جبران کند چراکه امکانات و هیات علمی محدودی دارد. ما می‌توانیم از طریق ماده ۲۸ جذب معلم کرده یا با دانشگاه‌های دیگر قرارداد بسته و بورسیه کنیم اما باید حتما باید متولی، رهبری و اداره جذب معلمان از مجرای دانشگاه فرهنگیان باشد. دانشگاه فرهنگیان ماموریت‌ها و رسالت معلمی را بیش از دیگر دانشگاه‌ها می‌شناسد.

سحرخیز توضیح داد: در گذشته به دلیل اینکه برنامه‌ریزی خوبی نداشتیم و در مقابل هم شاهد موج افزایش جمعیت دانش‌آموزان بودیم، رو به اقدامات موسمی مثل جذب معلمان خرید خدمات، حق التدریس و غیره آوردیم. آموزش و پرورش در زمان‌هایی به تنگا رسید و نهضتی‌ها و قراردادی‌ها را استخدام کرد. سند برنامه هفتم می‌گوید که از این شکل استخدام‌ها خودداری کنیم.

معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه سرانه آموزشی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان نسبت به دیگر دانشگاه‌ها پایین است، گفت: از طرفی این دانشگاه زیرساخت‌های لازم را ندارد. در دولت سیزدهم اقداماتی برای ساخت خوابگاه انجام شد و باید ادامه پیدا کند تا امکانات این دانشگاه بیشتر شود. دانشگاه فرهنگیان با حدود ۲۳ هزار پذیرش در سال، به امکانات بروزی نیاز دارد. اعتبارات عمرانی این دانشگاه کم است و بودجه آن متناسب با دیگر دانشگاه‌ها رشد نکرده است. نسبت هیات علمی به دانشجو هم در حد استاندارد نیست.

حل مشکل با تقویت دانشگاه فرهنگیان

سیدمحمد بطحایی وزیر اسبق آموزش و پرورش هم معتقد است که این مشکل باید از راه دانشگاه فرهنگیان حل شود. وی در این باره به ایسکانیوز: اصلی‌ترین عامل کمبود نیروی انسانی این است که دانشگاه فرهنگیان مورد کم‌ مهری وزارت علوم و دولت قرار گرفته است. این دانشگاه باید به عنوان سرشاخه تامین نیروی انسانی مورد توجه بیشتر باشد.

بطحایی توضیح داد: مشکلات متعدد در این دانشگاه اجازه نمی‌دههد که به تعداد مورد نیاز دانشجو جذب کند. وقتی دانشگاه فرهنگیان ظرفیت کافی ندارد یا مازاد جذب می‌کند و کیفیت کاهش پیدا می‌کند یا اصلا جذب نمی‌کند و همچنان مشکل کمبود معلم پابرجا می‌ماند.

رضوان حکیم‌زاده معاون اسبق آموزش ابتدایی وزارت آموزش هم اصلاح روش‌های جذب را موثر می‌داند. وی در این خصوص به ایسکانیوز گفت: اصلاح روش‌های جذب نیروی انسانی و ارتقای کیفی آن‌ها باید یکی از اولویت‌های آموزش و پرورش باشد. چندین سال است که آموزش و پرورش کمبود جدی معلم دارد. توجه به رویکردهای علمی به ویژه علم برنامه‌ریزی آموزشی می‌تواند در حل این مشکل موثر باشد.

معاون اسبق آموزش ابتدایی وزارت آموزش عنوان کرد: ما در عصر فناوری اطلاعات هستیم که داده‌ها در دسترس هستند و می‌توان با برنامه‌ریزی درست و به موقع ورودی و خروجی معلمان را تنظیم کرد تا مجبور نباشیم که در دقیقه ۹۰ و شروع سال تحصیلی از روش‌های غیرکارآمد برای پر کردن کلاس‌های درس استفاده کنیم. استفاده از این روش‌های موقتی بر افزایش نابرابری آموزشی اثر می‌گذارد؛ چراکه در زمان کمبود معلم، سهم مناطق کمتر برخوردار و محروم معلمان آموزش ندیده خواهد شد تا فقط کلاس پر شود.

به گزارش ایسکانیوز، کمبود معلم باعث شده تا تراکم کلاس‌ها افزایش پیدا کند و همین موضوع کیفیت را قربانی کرده است. از جهتی جذب معلمان با روشی غیر از دانشگاه فرهنگیان هم نتیجه‌ای جز تضعیف مدارس دولتی نخواهد داشت. دولت چهاردهم باید ضمن افزایش بودجه در راستای تقویت و افزایش ظرفیت دانشگاه فرهنگیان فعالیت کند تا جذب معلم از این طریق افزایش داشته باشد. از جهتی این مسئله با راه حل‌های موقتی قابل حل نیست و دولت آینده باید برنامه بلند مدت داشته باشد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1235625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =