ادعای پایبندی به سیاست‌های کلی نظام و عدم امکان‌ رشد ۸ درصدی تناقض است

غلامی گفت: مسعود پزشکیان ضمن این که می‌گوید تابع سیاست‌های کلی نظام هستم اما از سوی دیگر مدعی است تحقق رشد ۸ درصدی امکان‌پذیر نیست که این دو ادعا در در تناقض با هم هستند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز؛ دومین و آخرین رویارویی دو کاندیدای ریاست جمهوری شب گذشته رقم خورد. امکان تحقق رشد ۸ درصدی اقتصادی، مساله تورم، بورس، ساخت مسکن از جمله محورهای چالش برانگیز اقتصادی این مناظره بودند.

بیشتر بخوانید؛

تمام کاندیداها به نوعی هدفمندی یارانه‌ها را مطرح می‌کنند/ راه حذف تحریم، قوی شدن است

با این که از قبل اعلام شده بود موضوع آخرین مناطره جلیلی و پزشکیان بحث‌های اقتصادی است اما دو کاندیدا به سیاست‌های خارجی و پیامدهای آن بر اقتصاد کشور، مذاکرات هسته‌ای، مذاکرات با غرب و همچنین رویکردهایی چون حمله به سفارت‌های انگلستان و عربستان هم پرداختند و دوقطبی تحریم-مذاکره از عوامل موثر در وضعیت معیشتی مردم معرفی شد.

در این گفتگو جلیلی رقیب خود پزشکیان را «ادامه دهنده راه دولت‌های رفسنجانی، خاتمی و روحانی» دانست. پزشکیان هم از «دولت در سایه» جلیلی انتقاد کرد و پرسید چرا جلیلی برنامه‌های دولت در سایه را در دوره شهید رئیسی اجرا نکرد؟ صرف نظر از چنین مجادله‌هایی این مناظره تا در میان مناطرات اقتصادی که از دور اول رقابت‌ها تاکنون برگزار شده تا حدودی بیانگر رویکرد کلی دو کاندیدا در زمینه اقتصاد است.

در راستای تحلیل مناظره اقتصادی شب گذشته با رضا غلامی، کارشناس مسائل اقتصادی گفتگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

غلامی، کارشناس اقتصادی به خبرنگار سیاسی ایسکانیوز گفت: کاندیداها در مناظرات اقتصادی به موضوعات خرد نپرداختند و بیشتر کلی‌گویی کرند از این جهت سطح این مناظرات پایین بود. به طور خاص یکی از طرفین مناظره به بحث‌های ژورنالیستی روی آورد و به جای این که پاسخ دهد بیشتر دنبال پرسش‌گری بود.

وی افزود: من در این مناظرات از آقای پزشکیان برنامه ندیدم. ایشان مدام می‌گفت برنامه من اسناد بالادستی مثل سیاست‌های کلی نظام است. اما باید توجه کنیم سیاست‌های کلی نظام، خط مشی و راهبرهای کلی را نشان می‌دهد و برنامه اجرایی نیست. بنابراین اگر کاندیدایی به سیاست‌های کلی نظام پایبند است برای اجرای آن باید برنامه بنویسد.

ادعای پایبندی به سیاست‌های کلی نظام و عدم امکان‌ رشد ۸ درصدی تناقض است

این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: آقای پزشکیان ضمن این که در مناظره می‌گفت تابع سیاست‌های کلی نظام هستم اما از سوی دیگر مدعی بود تحقق رشد ۸ درصدی امکان‌پذیر نیست! و دو ادعا با هم در تناقض هستند. این تناقض‌گویی‌ها نشان می‌دهد خود ایشان هم از بابت تایید صلاحیتش از سوی شورای نگهبان شگفت زده است و دستش از برنامه هم خالی است حتی سیاست‌های کلی را نیز نخوانده است و این شرایط را نگران کننده می‌کنند زیرا اگر چنین فردی رئیس‌جمهور شود به سادگی در آینده آلت دست قرار می‌گیرد. آقای پزشکیان به علت عدم داشتن برنامه اجرایی صرفا می‌خواهد به کلیات و سخنان متناقض بسنده کند.

غلامی ضمن انتقاد از گره زدن سفره مردم به برجام و FATF گفت: اگر این امکان وجود داشته باشد که با همه کشورهای دنیا یک توافقی داشته باشیم که گردش مالی کشور تسهیل شود بسیار خوب است منتها ما یک بار این راه را رفتیم و در برابر برجام و FATF کوتاه آمدیم اما به بن بست رسیدیم زیرا غربی‌ها فهمیند که در زمینه مسائل اقتصادی چالش داریم و مدام می‌خواهند از ما امتیاز بگیرند. بنابراین چاره‌ای جز مقاومت نداریم تا ابزار تحریم آن‌ها بی‌اثر شود. وقتی کاندیدایی معیشت مردم را گروگان تحریم می‌داند، نشان می‌دهد آن فرد کارشناس نیست. آقای پزشکیان چون فرد صادقی است، در اجرا همین مسیر را خواهد رفت اما فقط زمان را از دست خواهیم داد.
وی گفت: دیدگاهی از گذشته وجود دارد که می‌گوید برای ایجاد رشد اقتصادی به سرمایه‌گذاری خارجی و عمدتا در بخش نفت نیاز داریم اما باید به این نکته توجه کنیم که امروزه سرمایه گذاری‌ها، انسان‌محور و نرم‌افزار محور شده است. در طی

سه سال گذشته حدود چهار الی پنج درصد رشد ایجاد کردیم اما شرایط برجام و FATF همین شرایط فعلی بود پس باید روی همین روند تمرکز کنیم و از سایر ظرفیت‌های دنیا استفاده کنیم.

برای شکستن تحریم‌ها می‌توان با قطب مقابل تحریم وارد مذاکره شد

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: گاهی برای شکستن تحریم‌ها می‌توان با قطب مقابل تحریم وارد مذاکره شد و اگر چنین اتفاقی بیفتد تحریم کم‌اثر می‌شود. لذا اگر به ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری داخلی و سایر کشورهای جهان تکیه کنیم، بخشی از منابع سرمایه‌ای مورد نیاز برای تحقق رشد ۸ درصدی را می‌توانیم تامین کنیم. اگر اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها بخواهند انسان‌محور رفتار کنند و دست از تحریم‌ها بردارند که بعید به نظر می‌رسد، می‌توان با آن‌ها کار کرد اما در غیر این صورت راه برای تعامل با دیگر کشورهای جهان بسته نیست.

غلامی در ادامه گفت: آقای پزشکیان برنامه‌ای در زمینه بنزین ندارد و بعد از این که سکان اقتصاد ایران را در دست بگیرد با واقعیات اقتصاد ایران برخورد می‌کند ممکن است تصمیم به گرانی بنزین بگیرد زیرا تیم ایشان اعتقاد به این کار دارد و احتمالا تحت تاثیر تیمشان قرار خواهند گرفت.

این کارشناس اقتصادی درباره آینده طرح مسکن دولت احتمالی پزشکیان گفت: در دولت ایشان مسکن مهر پیگیری نخواهد شد. ایشان مدیر اجرایی نبوده و ایده‌هایش در زمینه مسکن کلی‌گویی است. در زمینه مسکن سازی به تامین زمین، واگذاری زمین به مردم، جانمایی مسکن، تامین امکانات اولیه و ... نیاز است و وقتی ایشان به واقعیات و ابعاد موضوع اشراف ندارد در عمل حتما عقب‌نشینی خواهد کرد.

وی در پایان گفت: پاشنه آشیل اقتصاد ایران ارز است. آقای پزشکیان باید به صراحت می‌گفت که درباره ارز چه تصمیمی دارد. اصلا به بازار ارز با چه دیدی نگاه می‌کند؟ بگوید چه برنامه‌ای برای برای ظرفیت و امکانات ارزی دارد و سیاستهای ارزی خود را به طور دقیق تشریح کند زیرا تا بازار ارز مدیریت نشود، تورم مدیریت نمی‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1235695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =