آخرین تحولات اوکراین| زلنسکی پیشنهاد مجارستان را رد کرد

چین تنها کشور قادر به توقف درگیری در اوکراین، عقیده شهروندان اروپایی درباره محتمل‌ترین راه پایان مناقشه، افزایش نقش ناتو در هماهنگی کمک‌ها به کی‌یف، و وعده پنتاگون درباره بسته کمک نظامی جدید آمریکا به اوکراین، از مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، ایگور ژووکوا، معاون رئیس دفتر ریاست جمهوری اوکراین شب گذشته اعلام کرد که رئیس‌جمهور ولادیمیر زلنسکی، پیشنهاد نخست‌وزیر مجارستان، ویکتور اوربان، در خصوص برقراری آتش‌بس را رد کرد.

بیشتر بخوانید

آخرین تحولات اوکراین| نارضایتی زلنسکی از وضعیت وخیم جبهه نبرد

وی گفت: «نخست وزیر مجارستان دیدگاه خود را مطرح کرده و اولین کشوری نیست که درباره چنین گزینه‌هایی برای حل و فصل اوضاع صحبت می‌کند. رئیس‌جمهور زلنسکی سخنان مخاطب خود را شنید، ولی در پاسخ موضع گیری قاطع خود را توضیح داد. مواضع اوکراین در این خصوص کاملاً شفاف، قابل فهم و شناخته شده است.»

ژووکوا اشاره کرد که آتش‌بس نمی‌تواند بدون در نظر گرفتن سایر جنبه‌های حل و فصل مناقشه مورد بررسی قرار گیرد.

روز گذشته اوربان به کی‌یف سفر کرده و با زلنسکی گفتگو کرد. او به رئیس‌جمهور اوکراین پیشنهاد کرد که امکان برقراری آتش‌بس برای آغاز مذاکرات با روسیه را بررسی کند. علاوه بر این، او تمایل خود برای بهبود روابط با اوکراین و امضای توافق‌نامه‌ای برای همکاری‌های همه جانبه با این کشور را اعلام کرد.

بعداً، نخست‌وزیر مجارستان در مصاحبه‌ای گفت که زلنسکی چندان به نظریه آتش‌بس موقت و در طول آن تدوین یک طرح برای حل و فصل مناقشه علاقه‌ای نشان نداد. رئیس‌جمهور اوکراین به او گفت که در گذشته تجربه‌های منفی در رابطه با آتش‌بس‌های قبلی داشته که آنها را «به ضرر اوکراین» تفسیر کرد.

اوربان افزود: «زلنسکی در این باره شک دارد و چندان به پیشنهاد من علاقه‌ای نشان نداد، اما قول داد که درباره آن فکر کند.»

نخست‌وزیر مجارستان تاکید کرد که بوداپست می‌خواهد هرچه زودتر به درگیری‌ نظامی در اوکراین پایان دهد و به صلح دست یابد.او وعده داد که تلاش می‌کند منافع اروپا را به صورت منصفانه و صادقانه نمایندگی کند و هدف خود را ارائه گزارشی دقیق به شورای اروپا درباره امکان حل و فصل مسالمت‌آمیز مناقشه اوکراین عنوان کرد.

به عقیده یک کارشناس سیاسی آمریکایی، اوربان بسیار تمایل دارد که میانجی مذاکرات صلح بین مسکو و کی‌یف شود، اما او به احتمال زیاد نمی‌تواند زلنسکی را به آغاز چنین مذاکراتی تشویق کند، زیرا زلنسکی فقط به موضع ایالات متحده توجه می‌کند. به گفته این تحلیلگر، واشنگتن مانع از مذاکرات کی‌یف و مسکو خواهد شد، حتی اگر زلنسکی بخواهد آنها را آغاز کند. ایالات متحده کنترل اوکراین را در دست دارد، بنابراین زلنسکی تنها به مواضع این کشور توجه دارد، نه دیدگاه‌های اوربان.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به هشتصد و شصت و یکمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

رئیس‌جمهور فنلاند: تنها رئیس‌جمهور چین قادر به پایان دادن به مناقشه اوکراین است

رئیس‌جمهور فنلاند، الکساندر استوب، شب گذشته در مصاحبه‌ای با خبرگزاری بلومبرگ، ابراز عقیده کرد که تنها چین می‌تواند به مناقشه اوکراین پایان دهد، به ویژه همه چیز می‌تواند با یک تماس تلفنی رهبر چین، شی جین‌پینگ با همتای روسی وی حل و فصل شود.

استوب گفت: «روسیه اکنون به شدت به چین وابسته است. یک تماس تلفنی از سوی رئیس‌جمهور شی جین‌پینگ با ولادیمیر پوتین می‌تواند این بحران را حل کند.» به عقیده وی، اگر رهبر چین اعلام کند که زمان برای آغاز مذاکرات صلح فرا رسیده، طرف روسی «مجبور خواهد بود این کار را انجام دهد.»

روز گذشته، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، مائو نینگ، اظهار داشت که ناتو باید در مورد نقش خود در دلایل ایجاد بحران اوکراین فکر کند. او همچنین تأکید کرد که چین همواره به مذاکرات صلح کمک کرده و برای حل و فصل سیاسی بحران اوکراین تلاش کرده است.

گاردین: در اروپا معتقدند مناقشه در اوکراین با مذاکرات با روسیه به پایان خواهد رسید

اکثریت شهروندان کشورهای اروپایی دستیابی به توافقات صلح با روسیه را محتمل‌ترین نتیجه مناقشه در اوکراین می‌دانند. این مسئله را روزنامه "گاردین" با استناد به نظرسنجی مرکز تحلیل شورای روابط بین‌الملل اروپایی (ECFR) که از حدود 20 هزار نفر از شهروندان کشورهای مختلف اتحادیه اروپا انجام شده بود، گزارش داد.

مارک لئونارد، مدیر ECFR و یکی از طراحان این تحقیق، گفته است: «نظرسنجی جدید ما نشان می‌دهد که یکی از وظایف کلیدی رهبران غربی هماهنگ کردن مواضع متناقض اروپاییان و اوکراینی‌ها در مورد چگونگی پایان یافتن این مناقشه است. در حالی که هر دو گروه بر ضرورت ادامه تأمین نظامی برای کمک به اوکراین اذعان دارند، شکاف عمیقی بین آنچه که به عنوان پیروزی تلقی می‌شود و هدف واقعی در حمایت اروپا از اوکراین وجود دارد.»

در مجموع، 19 هزار و 566 نفر در 14 کشور اروپایی و اوکراین مورد پرسش قرار گرفتند. بر اساس نتایج این نظرسنجی، تنها در استونی اکثریت پاسخ‌دهندگان (38 درصد) بر این باور بودند که اوکراین بدون قید و شرط در این مناقشه پیروز خواهد شد.

مردم در کشورهایی مانند ایتالیا، یونان و بلغارستان بر لزوم توقف کمک‌های نظامی از سوی کشورهای غربی تأکید کردند. در جمهوری چک، فرانسه، آلمان، هلند و سوئیس، پاسخ‌دهندگان به نتیجه واحدی نرسیدند. در عین حال، به گفته برخی کارشناسان، اکثریت مردم اروپا مخالف متعهد شدن اتحادیه اروپا برای ارسال کمک‌های نظامی به اوکراین و مشارکت مستقیم در این مناقشه هستند.

افزایش نقش ناتو در هماهنگی کمک‌های نظامی به اوکراین و آموزش نیروهای آن

نماینده دائمی آمریکا در مقر ناتو در بروکسل، جولیان اسمیت، شب گذشته اعلام کرد که کشورهای عضو ائتلاف در نشست سران واشنگتن قصد دارند تصمیمی بگیرند که بر اساس آن، سازمان ناتو هدایت تلاش‌ها برای ارائه کمک‌های نظامی به اوکراین و آموزش نیروهای نظامی آن کشور را بر عهده خواهد گرفت.

این دیپلمات آمریکایی گفت: «اکنون ناتو تمام این تلاش‌ها را هماهنگ خواهد کرد تا کمک‌هایی که به طور سخاوتمندانه به اوکراین ارائه می‌شود، سازماندهی شود.»

علاوه بر این، به گفته اسمیت، کشورهای عضو ائتلاف آتلانتیک شمالی بر اساس نتایج اجلاس جولای، قصد دارند نماینده ویژه‌ای در کی‌یف منصوب کنند که تلاش‌ها برای مدرن‌سازی نیروهای مسلح اوکراین را هماهنگ کند.

او همچنین اشاره کرد که ناتو نمی‌تواند پیش‌بینی دقیقی درباره زمان پایان مناقشه اوکراین ارائه دهد، اما این ائتلاف آماده حمایت از ابتکارات برای بازگرداندن صلح در این کشور است. البته اسمیت تأکید کرد که منظور از این ابتکارات، ابتکارات صلح‌آمیزی است که از سوی کی‌یف مطرح می‌شود.

پیش از این، روزنامه وال‌استریت ژورنال با استناد به منابع خود نوشته بود که ناتو قصد دارد مسئولیت مشخصی برای هماهنگی کمک‌های بلندمدت به اوکراین را تعیین کند.

درخواست مقامات آمریکایی و ناتو برای برداشتن محدودیت‌ها در حملات اوکراین به روسیه

روزنامه دیفنس نیوز (Defense News) به نقل از منابع خبری آگاه در دولت ایالات متحده، گزارش داد که چندین مقام آمریکایی و برخی سیاستمداران برجسته اروپایی بر رفع کامل محدودیت‌های استفاده اوکراین از سلاح‌های غربی در روسیه فشار می‌آورند.

به نوشته این نشریه، به‌ویژه، چنین تماس‌هایی به دولت جو بایدن، رهبر آمریکا، از سوی برخی اعضای کنگره، از جمله «دموکرات‌های برجسته»، شرکای اروپایی اوکراین و ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو شنیده می‌شود. وزیر دفاع لیتوانی، لوریناس کاسیوناس، اعمال هر نوع محدودیت برای کی‌یف در این زمینه را "بیهوده" خوانده است.

این نشریه یادآور شد که در ماه ژوئن هم یک مقام ارشد پنتاگون گفت که سیاست ایالات متحده احتمالاً در جهت رفع محدودیت ها حرکت می کند. به گفته او، در جریان درگیری در اوکراین، واشنگتن بارها در محدودیت‌های تعیین شده اولیه خود تجدید نظر کرده است.

پیش از این، در اواخر ژوئن، آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام نظامی اوکراین گزارش داد که کی‌یف در حال اعمال فشار بر ایالات متحده برای لغو ممنوعیت حملات موشکی ATACMS به عمق خاک روسیه است. یک فرمانده اوکراینی در گفتگو با این آژانس اعتراف کردند که بدون توانایی استفاده از موشک‌های دوربرد، «دست‌هایشان بسته می‌ماند».

آمریکا آماده گفتگو درباره ایجاد منطقه پرواز ممنوع در اوکراین نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، وِدانت پاتل شب گذشته در یک نشست خبری اعلام کرد که دولت ایالات متحده در حال حاضر آماده نیست که امکان ایجاد منطقه پرواز ممنوع در بخش‌هایی از آسمان اوکراین را به درخواست کی‌یف مورد بررسی قرار دهد. او گفت: «در حال حاضر چیزی برای گزارش در این باره ندارم.»

بطور همزمان، سخنگوی پنتاگون، پاتریک رایدر، اعلام کرد که واشنگتن استفاده از تسلیحات آمریکایی برای حمله به شبه جزیره کریمه را مجاز می‌داند. او در نشست خبری در وزارت دفاع آمریکا گفت: «سیاست ما در مورد استفاده از تسلیحات دوربرد برای حمله به خاک روسیه تغییر نکرده است. تسلیحات دوربردی که ما به اوکراین تحویل می‌دهیم، برای استفاده در داخل قلمرو تحت حاکمیت این کشور طراحی شده‌اند.»

البته رایدر تاکید که آمریکا شبه جزیره کریمه را بخشی از خاک اوکراین می‌داند.

پنتاگون کمک‌های نظامی جدیدی به ارزش 2.3 میلیارد دلار به کی‌یف ارسال خواهد کرد

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده روز گذشته اعلام کرد که آمریکا به زودی یک بسته کمک نظامی اضافی به کی‌یف به ارزش بیش از 2.3 میلیارد دلار را اعلام خواهد کرد.

رئیس پنتاگون در دیدار با وزیر دفاع اوکراین، رستم عمروف گفت: «ایالات متحده به زودی کمک جدیدی به اوکراین به ارزش بیش از 2.3 میلیارد دلار در حوزه امنیتی ارائه خواهد داد. این بسته شامل سیستم‌های رهگیری دفاع هوایی، سلاح‌های ضد تانک و سایر تسلیحات کلیدی از زرادخانه نیروهای مسلح آمریکا خواهد بود.»

به گفته آستین، این بسته همچنین به آمریکا امکان می‌دهد سیستم‌های Patriot و NASAMS بیشتری را به اوکراین ارائه دهد.

صلح در اوکراین مهمترین هدف مجارستان در دوره ریاست بر اتحادیه اروپا است

ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان اعلام کرد که امکان دستیابی به صلح در اوکراین در طول شش ماه آینده، مهمترین موضوع مورد توجه در دوره ریاست این کشور بر اتحادیه اروپا خواهد بود. او در دیدار خود با رئیس‌جمهور اوکراین، ولادیمیر زلنسکی، در کی‌یف گفت: «باید تاکید کنم که این مهمترین مسئله برای اروپا در شش ماه آینده ریاست مجارستان است.»

پس از این دیدار، اوربان اعلام کرد که مجارستان به اوکراین پیشنهاد کرده که امکان برقراری موقت آتش‌بس به منظور آغاز مذاکرات با روسیه را بررسی کند. همچنین بوداپست تمایل خود را برای بهبود روابط با کی‌یف و امضای توافقنامه‌ای برای همکاری همه جانبه اعلام کرد.

بحران اوکراین، موضوع گفتگوی تلفنی لاوروف با وزیر خارجه مجارستان

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، روز گذشته در تماسی تلفنی با وزیر امور خارجه مجارستان، پیتر سییارتو، درباره حل و فصل مناقشه اوکراین گفتگو کرد.

وزارت خارجه روسیه با اعلام اینکه این گفتگو به ابتکار عمل بوداپست انجام شده، یادآوری کرد: «در جریان این مذاکرات دیدگاه‌های دو طرف درباره مسائل بین‌المللی جاری مورد تبادل نظر قرار گرفت. در طول بحث در مورد بحران اوکراین، هر دو وزیر بر ضرورت تضمین بدون قید و شرط حقوق تمامی اقلیت‌های ملی که در این کشور زندگی می‌کنند، تأکید کردند.»

لاوروف و سییارتو همچنین سطح بالای گفتگوی سیاسی روسیه و مجارستان را ارزیابی و اشاره کردند که تعامل دو جانبه بین این دو کشور به رغم تنش‌های جهانی، همچنان در مسیر منافع مشترک و پایدار در حال توسعه است.

اعتراف فرمانده کل ارتش اوکراین به وضعیت دشوار در منطقه کراسنوآرمسکی

فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین، الکساندر سیرسکی، وضعیت دشوار در جهت گیری کراسنوآرمسکی در مناطقی از دونتسک که تحت کنترل کی‌یف قرار دارد را مورد تایید قرار داد.

وی روز گذشته در صفحه فیس بوک خود اعتراف کرد، با وجود تقویت یگان ها با نیروهای ذخایر، این جهت گیری مستلزم توجه مستمر و تامین مهمات و افزایش توان آتش است.

سیرسکی همچنین نبود نیروهای نظامی دارای انگیزه بالا و آموزش دیده را یکی از مشکلات اصلی فرماندهان ارتش عنوان کرد. به گفته این فرمانده، علاوه بر این، ارتش اوکراین فاقد ابزار لازم مدرن برای جنگ الکترونیک و سیستم دفاع هوایی کافی است.

وضعیت دشوار در میدان نبرد برای نیروهای مسلح اوکراین هم در کی‌یف و هم در غرب مورد توجه قرار گرفته است. در اواخر ماه ژوئن، ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین اعتراف کرد که مقامات نسبت به میزان بالای تلفات و نیروهای زخمی شده در میدان نگران هستند. در همان زمان، رئیس سابق کمیته نظامی ناتو، هارالد کوجات، شکست نیروهای مسلح اوکراین با وجود هزینه های هنگفت غربی را پیش بینی کرد. به گفته وی، وضعیت جبهه نبرد اکنون «بسیار دشوارتر» از ابتدای درگیری شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1235708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =