عواقب کمبود ۱۰۵ هزار مربی پرورشی و مشاور در مدارس

آموزش و پرورش امروز با کمبود ۱۰۵ هزار معلم پرورشی و مشاور مواجه است و این باعث شده تا وجه تربیتی در مدارس کمرنگ شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، آموزش با پرورش گره خورده و اگر کفه ترازو به سمت یکی از این ۲ کج شود، نتیجه مطلوبی حاصل نخواهد شد اما امروز تمرکز آموزش و پرورش بر امر آموزش است و از وجه تربیتی ماجرا غافل شده است.

بیشتر بخوانید

دولت چهاردهم آموزش و پرورش را با کمبود ۱۷۶ هزار معلم تحویل می‌گیرد

راهکار ۷-۳ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش می‌گوید به منظور حفظ سلامت روانی دانش‌آموزان باید در مدارس خدمات مشاوره‌ای و تربیتی ارائه شود.

در راهکار ۴- ۴ سند با هدف تقویت بنیان خانواده و کمک به افزایش سطح توانایی‌ها و مهارت‌های خانواده آمده است: افزایش میزان مشارکت خانواده‌ها در فعالیت‌های آموزشی و تربیتی مدرسه، برگزاری دوره‌های آموزشی اثربخش، ارائه خدمات مشاوره‌ای به خانواده‌های آسیب پذیر و آسیب زا برای همسو سازی اهداف و روش‌های تربیتی خانواده و مدرسه.

یا در راهکار ۳- ۱۶ سند با هدف تنوع بخشی در ارائه خدمات آموزشی و فرصت‌های تربیتی متناسب آمده است: توجه کافی به شرایط روحی دانش آموزان در سنین بلوغ و ارائه مشاوره و آموزش‌های دینی و اخلاقی متناسب با آنها.

همچنین در راهکار ۴- ۲۱ که با هدف بازنگری و باز مهندسی ساختارها و رویه‌ها و روش‌ها تعیین شده است؛ آمده است: استقرار نظام راهنمایی و مشاوره تربیتی مبتنی بر مبانی اسلامی و افزایش نقش معلمان در این زمینه و به کارگیری مشاوران متخصص برای ایفای وظایف تخصصی در تمام پایه‌های تحصیلی.

اما چقدر از این اهداف عملی شده است؟ چند درصد مدارس مشاوران و برنامه‌های تربیتی ویژه‌ای برای کمک به حل مشکلات دانش‌آموزان به ویژه در سنین نوجوانی دارند؟

حجت الاسلام والمسلمین پورثانی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفته که حدود ۵۰ درصد مدارس مشاور و مربی پرورشی ندارند و کمبود مربی پرورشی و مشاور در مدارس بیش از ۱۰۵ هزار نفر است.

این مقام مسئول از جذب ۱۵ هزار معلم و مربی پرورشی جدید از طریق ماده ۲۸ دانشگاه فرهنگیان خبر داده اما این تعداد کفاف کمبودها را نمی‌دهد.

استفاده از سایر معلمان به عنوان مشاور تنها با برگزاری چند کارگاه

یکی از معلمان در این خصوص به ایسکانیوز گفت: کمبود نیرو باعث شده که عملا مدارس معلم تربیتی یا پرورشی نداشته باشند. برای پر کردن خلا نبود مشاور در مدارس، برای تعدادی از معلمان کارگاه‌های چند روزه برگزار کرده‌اند تا به عنوان مشاور فعالیت کنند اما چه کسی می‌تواند تنها با چند کارگاه کار تخصصی یک مشاور را انجام دهد؟

علیرضا واحدی روانشناس معتقد است که کمبود معلم پرورشی متخصص و استفاده از سایر معلمان می‌تواند آسیب‌هایی داشته باشد. وی در این باره به ایسکانیوز گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر شاهد حضورت معلم‌ها و دبیرانی هستیم که هیچ توجهی به تربیت دانش‌آموزان ندارند و گاها خود بحران‌سازی می‌کنند. باید این افراد شناسایی شوند و تذکر گرفته یا در مشاغل دیگر به کار گرفته شوند. به این دلیل که تربیت یک نسل تاثیرگذارترین اتفاق درجامعه است.

وی افزود: تصور کنید، دانش‌آموزی در محیط پرخاشگر و ناامن خانواده به مدرسه می‌آید و انتظار می‌رود در آنجا محیطی امن داشته باشد اما دوباره با محیط ناامن مواجه می‌شود، تکلیف چیست؟ معلوم است که آسیب‌های متعدد در انتظار او است.

واحدی عنوان کرد: مراجعین زیادی با سنین نوجوان و جوان دارم که به شدت ناامید هستند، هدف و برنامه‌ای برای آینده ندارند و یکی از شاخص‌های آنها دوری از خانواده و فرار از تحصیل است.

وی ادامه داد: وقتی نهادهای دولتی نه برای خانواده‌ها برنامه مناسب دارند و نه برای دانش‌آموزان برنامه صحیح و مفید تدوین شده و در قسمت دیگر بدون هیچ توجهی دبیران و معلمانی که صلاحیت تربیتی ندارند را وارد مدرسه می‌کنند، چنین بحرانی در خانواده و نوجوانان قابل پیش‌بینی است.

غفلت از امور تربیتی زمینه‌ساز افزایش آسیب‌های اجتماعی

از جهتی افزایش استفاده از فضای مجازی و انزوای دانش‌آموزان باعث افزایش افسردگی در میان آن‌ها شده و بی‌توجهی به افسردگی در دانش‌آموزان چه از سوی خانواده و چه مدرسه می‌تواند زمینه‌ساز بروز بحران‌های جدی‌تر شود. علیرضا شریفی یزدی روانشناس اجتماعی در این باره به ایسکانیوز گفت: ساعت‌های طولانی در فضای دیجیتال بودن، فرد را مستعد افسردگی می‌کند و نوجوانی که در دوران گذار بوده و یکی از بارزترین عامل رشد در او ارتباطات است با محدود شدن ارتباطاتش به سمت افسردگی می‌رود.

وی افزود: اضطراب، وسواس فکری یکی از نشانه‌ها هستند و گاهی موضوع به شکل اختلال در شخصیت خود را نشان می‌دهد و اختلالاتی مانند دوقطبی و ضداجتماعی در آن‌ها پدیدار می‌شود. عصیان‌گری این نوجوانان گاهی خود را به شکل تراشیدن موی سر چه در دختران و چه در پسران، استفاده افراطی از پیرسینگ و تتو، خودزنی و گاهی اقدام به خودکشی خود را نشان می‌دهد. کماینکه یکی از بیشترین آمار خودکشی مربوط به نوجوانی است.

تمایل به استفاده از مواد مخدر

این روانشناس اجتماعی درخصوص عواقب افسردگی بیان کرد: افسردگی زمینه‌ساز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی است و یکی از این موارد رابطه زودرس با جنس مخالف است. تجربه رابطه جنسی به زیر ۱۳ سال کاهش یافته و گاهی حتی رابطه جنسی کامل رخ می‌دهد. تمایل به استفاده از مواد مخدر هم دیگر آسیب اجتماعی ناشی از افسردگی در نوجوانان است. ما سه درگاه اعتیاد داریم که شامل سیگار، قلیان و مشروبات الکلی است. این درگاه‌ها می‌توانند به استفاده از مواد مخدر بیانجامند. امروز الگوی غالب مصرف مواد مخدر در نوجوان‌ها ماده مخدر گل است.

وی تاکید: جذب شدن در گروه‌های بزه‌کاری دیگر عواقب ناشی از افسردگی در نوجوانان است؛ گاهی این تمایل به بودن در گروه‌های بزه‌کاری بدون انگیزه مالی است و این‌ها به راحتی مرتکب جرم می‌شوند بدون اینکه انگیزه مالی داشته باشند و عمدتا برای هیجان‌خواهی این کار را می‌کنند.

به گزارش ایسکانیوز، برخی این کمبود را ناشی از بودجه کم آموزش و پرورش و همکاری نکردن سازمان اداری و استخدامی می‌دانند. برخی هم معتقدند که سو مدیریت در طی این سال‌ها باعث شده تا آموزش و پرورش برنامه‌ریزی درستی برای جذب معلم و مشاور متناسب با افزایش جمعیت دانش‌آموزان نداشته باشد. در هر حال دود این کمبودها به چشم دانش‌آموزان می‌رود و مصداق عدم تحقق عدالت آموزشی است.

انتهای پیام /

کد خبر: 1236067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =