اخطارهای نمایشی، حریق‌های واقعی/ حادثه بیمارستان شریعتی تکرار بی‌توجهی به ناایمن‌ها

حریق بیمارستان شریعتی تهران در حالی رخ داد که بنا به گفته مسئولان آتش‌نشانی پیش از این اخطارهایی به این مرکز درمانی داده شده بود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، سال گذشته هم حادثه مشابهی برای بیمارستان گاندی رخ داده بود و وجه مشترک آن با حادثه حریق هفته گذشته در تهران، اخطارهای مکرری بود که از سوی آتش‌نشانی برای این مرکز ارسال شده بود.

بیشتر بخوانید

کمتر از ۲۰ درصد مراکز درمانی در برابر زلزله شدید مقاوم هستند/ آسیب‌پذیری بیشتر نیمه جنوبی تهران

بیمارستان‌های بزرگی که ناایمن هستند

سال گذشته پس از فشار رسانه‌ها مبنی بر انتشار لیست ساختمان‌های ناایمن در نهایت دادستانی کل کشور نام ۹۴ ساختمان را اعلام کرد. در این لیست نام چند بیمارستان بزرگ کشور قرار دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به بیمارستان‌های امام خمینی، لولاگر، رسول اکرم، طرفه، سینا، بوعلی، سلیم، شهدای یافت‌آباد و فیاض‌بخش اشاره کرد.

سوده نجفی عضو هیئت‌رئیسه شورای اسلامی شهر تهران هم گفته که برخی از بیمارستان‌ها هم هستند که دارای نواقص ایمنی بودند، اما نام آن‌ها در این فهرست نیست و اخطارهای ایمنی از سوی سازمان آتش نشانی دریافت کردند که بیمارستان گاندی که سال گذشته دچار آتش سوزی شد و همچنین بیمارستان شریعتی شامل این بیمارستان‌ها هستند.

رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران می‌گوید ساختمان‌های زیادی در شهر تهران وجود دارد که اخطارهای مربوط به ایمنی را دریافت کردند، اما مالک یا مالکان آن‌ها هیچ توجه‌ای به آن نمی‌کنند.

نجفی در نهایت توپ را به زمین مردم می‌اندازد و می‌گوید: از شهروندان انتظار می‌رود ایمنی مکان‌های پرتردد را به صورت جدی از مالکان و نهادهای مربوطه مطالبه کنند.

چرا فقط به اخطار اکتفا می‌کنند؟

اما چرا در همه این حوادث مالکان به اخطارها بی‌توجه هستند؟ آیا نمی‌توان برخوردهای جدی‌تری داشت و صرفا به اخطارهای تشریفاتی اکتفا نکرد؟

نکته جالب توجه این است که بسیاری از مراکز ناایمنی که نام آن‌ها اعلام شده، دولتی هستند و چطور یک مرکز تحت مدیریت دولت از عمل به دستورات آتش‌نشانی خودداری می‌کند؟ جلال ملکی سخنگوی سازمان آتشنشانی تهران درباره بی‌توجهی مدیران ساختمان‌های دولتی به ایسکانیوز گفت: تعدادی از مراکز دولتی مانند بیمارستان‌ها، ادارات دولتی که بودجه هم دارند و قرار نیست که مدیر مربوطه شخصا هزینه کند اما این کار را انجام نمی‌دهند. حتی تغییرات ساده هم می‌تواند بنا را از ریسک پرخطر بودن خارج کند اما مسئولان این مراکز همکاری نمی‌کنند. برخی ساختمان‌ها اعلام می‌کنند که انجام تعدادی از موارد برایشان مقدور نیست، ما هم این موضوع را درک می‌کنیم اما حداقل در همان حد که می‌توانند، اقدام کنند. ما به دنبال سنگ‌اندازی نیستیم، ایمنی برای ما مهم است.

به نظر می‌رسد که گره اصلی خلا قانونی است چراکه آتش‌نشانی نمی‌تواند مستقیما وارد عمل شده و برای پلمب مرکزی اقدام کند. ابتدا باید شکایتی صورت بگیرد تا مقام قضایی وارد عمل شود.

مالکان به آتش نشانان اجازه ورود نمی‌دهند

قدرت‌الله محمدی مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران در این باره می‌گوید: مشکل سازمان آتش‌نشانی از جایی آغاز می‌شود که متاسفانه برخی مالکان ساختمان‌های شخصی یا حتی برخی ارگان‌های دولتی، اجازه ورود آتش‌نشانان را به این مراکز نمی‌دهند و این‌گونه در مسیر ایجاد ایمنی، مانع تراشی می‌کنند.

محمدی عنوان کرد: از آنجایی که در قوانین، سازمان آتش‌نشانی به عنوان ضابط معرفی نشده است؛ مالکان می‌توانند مانع ورود کارشناسان ما شوند و از ایجاد ایمنی طفره بروند. به همین دلیل نیز ما این خواسته خود را برای تغییر در قوانین، در برنامه جامع گنجانده‌ایم و قرار است به زودی به مجلس ارسال شود.

وی افزود: در صورت تصویب این قانون، سازمان آتش نشانی برای ورود به ساختمان‌ها دیگر نیازمند اجازه مالک نخواهد بود و می‌تواند به عنوان ضابط وارد عمل شده و ساختمان‌ها را مجبور به اجرای نکات ایمنی کند؛ وگرنه پلمب در انتظار آنها خواهد بود. در واقع این قانون اختیارات آتش‌نشانی را در برابر ساختمان‌های نا ایمن افزایش خواهد داد.

مهدی بابایی رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران هم از طرحی برای افزایش سطح برخورد با مراکز ناایمنی که تخلف می‌کنند، خبر داده و گفت: وزارت بهداشت در ایمن‌سازی مراکز درمانی ورود کرده و سطح‌بندی بیمارستان‌ها را بر دریافت تأییدیه ایمنی منوط کرده است، لذا مراکزی که تأییدیه ایمنی نگیرند، سطح آن‌ها کاهش خواهد یافت و به دنبال آن درآمد آن‌ها نیز با روند کاهشی روبه‌رو خواهد شد. همین اقدام وزارت بهداشت باعث تلاش بیمارستان‌های برای اخذ تأییدیه شده است.

رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه انشعاب ساختمان‌هایی که تاکنون اقدام به ایمن‌سازی نکرده‌اند، قطع و در صورت ادامه روند بی‌توجهی به ایمن‌سازی، پلمپ خواهند شد، گفت: مهلت کافی داده شده و ساختمان‌هایی که مالکان آن‌ها اقدام لازم را انجام نداده‌اند، حتماً پلمپ می‌شوند.

در هر حال حادثه منتظر ما نمی‌ماند که مراحل اداری طی کنیم، طرح ارائه دهیم و با حوصله صبر کنیم تا عملی شوند، تعداد بالای مراکز ناایمن در کشور از بحرانی بودن شرایط خبر می‌دهد و باید پیش از تکرار حوادث ناگوار برای پیشگیری تعجیل کنیم.

باید به جای نظارت‌های دوره‌ای، گروه‌های نگهداری بنا وجود داشته باشند

مهران قنبری مطلق عضو سازمان نظام مهندسی معتقد است که باید به جای نظارت‌های دوره‌ای، گروه‌های نگهداری بنا وجود داشته باشند که شاهد بروز حوادث نباشیم. وی در این باره به ایسکانیوز گفت: نگهداری بنا مانند نگهداری از خودرو است، ما برای خودرو بازدیدهای دوره‌ای انجام می‌دهیم و برای نگهداری ساختمان هم باید براساس مبحث ۲۲ مقررات ملی اصولی را رعایت کنیم. نگهداری اصولی ساختمان هم در افزایش طول عمر آن موثر است. اجرای کامل مبحث ۲۲ می‌تواند از هرگونه خطا در ساخت و ساز و نگهداری پیشگیری کند. در کل ساختمان نباید به حال خودش رها شود؛ کماینکه رها کردن ساختمان‌ها حوادثی مثل پلاسکو و کلینیک سینا اطهر را رقم زد. در متروپل نظارتی در حین ساخت وجود نداشت که فاجعه رقم خورد.

وی ادامه داد: ما قانون داریم اما در اجرای آن دچار مشکل هستیم. ارگان‌ها و سازمان‌ها مانند استانداری، فرمانداری، راه و شهرسازی و مدیریت بحران به عنوان گروه‌های اجرایی در دولت موظف هستند که مجریان ذی صلاح وابسطه به نظام مهندسی استفاده کنند و از آن‌ها در نگهداری بناها بهره ببرند.

قنبری مطلق با اشاره به اینکه مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان نیاز به بازنگری دارد، گفت: ما باید به جای بازرسی‌های دوره‌ای گروهی ثابت برای نگهداری ساختمان‌ها داشته باشیم. یکی از مواردی که در نظام مهندسی تهران در حال پیگیری آن هستیم، افزایش میزان ایمنی در بهره‌وری و عمر مفید بنا است. برای رسیدن به این هدف باید به جای بازرسی، گروه نگهدارنده داشته باشیم تا بتوانیم عمر مفید بنا را به حداقل ۳۰ سال که استاندارد جهانی است برسانیم. با این روش هم اشتغال آفرینی خواهیم داشت و هم شاهد بهره‌وری مفید از سرمایه خواهیم بود.

به گزارش ایسکانیوز، مراکز درمانی محل تردد مردم هستند و نمی‌توان مرکز را کلا تعطیل کرد و باید ایمن‌سازی در حین کار انجام شود اما هم مدیران این مراکز به صورت جدی تلاش نمی‌کنند و هم قانون به آتش‌نشانی توان اجرایی و قدرت کافی نداده که مرکز را الزام به اجرای دستورات ایمنی کند. به همین واسطه شاهد اهمال‌کاری در روند ایمن‌سازی مراکز مختلف هستیم و دود این اهمال‌کاری به چشم مردم و پرسنل این مراکز می‌رود.

انتهای پیام /

کد خبر: 1237217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =