دولت‌ها با بازیچه قرار دادن قیمت سوخت، اقتصاد کشور را به بحران کشاندند

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران، تاکید کرد: افزایش قیمت سوخت بدون کاهش مصرف، بحران‌زا و تورم‌زا است؛ یارانه‌های سوخت باید قطع شود و تدوین استراتژی‌های کاهش مصرف شد جایگزین شود تا از بحران انرژی فعلی نجات پیدا کنیم.

آرش نجفی رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز در رابطه با تاثیر تغییرات قیمت سوخت بر تعادل بودجه دولتی، اظهار کرد: تعادل بودجه ربطی به قیمت سوخت ندارد زیرا در حال حاضر هر شیوه‌ای را در رابطه با سوخت امتحان کنیم تورم‌زا است و با ادامه این روند در بودجه ما کسری ایجاد می شود.

نجفی گفت: ما برای تعدیل قیمت سوخت و خروج از این شرایط باید هم‌زمان به تبیین استراتژی کاهش مصرف سوخت بپردازیم که متاسفانه نه این دولت و نه دولت آتی هیچ طرحی برای کاهش مصرف سوخت برنامه‌ریزی نکرده است؛ دولت باید اجازه واردات سوخت به بخش خصوصی بدهد.

وی ادامه داد: در اولین گام باید سیاست‌های کاهش مصرف سوخت را تبیین کنیم که شامل واردات و تولید خودروهای کم مصرف، طرح عدم حضور حداکثری مردم در مراکز اداری و مخاطب‌پذیر که این ها همه فرایندهای ساختاری برای کاهش مصرف سوخت است.

آرش نجفی در پاسخ به این سوال که قیمت سوخت فعلی چگونه باعث اتلاف انرژی شده، عنوان کرد: متاسفانه قیمت آنقدر ناچیز شده که مصرف‌کننده‌های بنزین هیچ مقدار ثابتی را به عنوان صرفه‌جویی در بنزین و کم‌کردن تردد و امثال این‌ها ندارند و نسبت به آن کاملا بی‌تفاوت اند.

نجفی اظهار کرد: هدف یارانه‌های سوخت بهینه‌سازی مصرف سوخت توسط مردم بوده و وقتی در جامعه با وجود این یارانه‌ها، اصلاح ساختاری و بهینه‌سازی صورت نگرفته، پس نباید آن را ادامه دهیم؛ یارانه‌های سوخت را باید کاملا قطع کنیم زیرا هیچ‌گونه تاثیری نداشته است.

وی در ادامه با اشاره به قیمت سوخت در کشورهای دنیا، گفت: در حال حاضر قیمت سوختِ عربستان و کویت از ما بالاتر است و کشور ترکیه نیز علی‌رقم اینکه قیمت سوخت آن ۱۰ یا ۲۰برابر کشور ما است ولی دارای اقتصادی نرم‌تر با ارزش مالی مناسب‌تر است، با این وجود تشنجی در ترکیه ایجاد نشده است.

نجفی در ادامه به الگو گرفتن از تجربیات کشورهای دیگر در حوزه سوخت تاکید کرد و گفت: قیمت انرژی در کشورها به مرور و هم‌زمان با افزایش قیمت‌ها و تورم تغییر کردند و این ما هستیم که سال‌ها بخاطر شعارهای تبلیغاتی دولت‌های مختلف از جمله دولت‌های نهم و دهم که قیمت سوخت را بازیچه کردند و بعد از آن هم ادامه داشت که دولت‌های یازدهم و دوازدهم از ترس اقدام جدی در این حوزه انجام ندادند، عقب ماندیم.

وی در پایان افزود: دولتِ دهم غلط عمل کرده است، راهکار آن هیچ تاثیری نداشته و این یک اشتباه فاحش اقتصادی است که باید مسببان آن را محاکمه کرد.

خبرنگار: نسترن تقی زاده

انتهای پیام /

کد خبر: 1237219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =