تبدیل ۱۱ محوطه باستانی به سایت موزه نیازمند تامین اعتبار است

مدیر موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی خراسان شمالی گفت: در استان ۱۱ محوطه باستانی با قابلیت تبدیل به سایت موزه جاده آسیایی مطالعه شده و برای آنها طرح تهیه شده‌اند که این تبدیل نیازمند تامین اعتبار است.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز، قاسم طالب زاده ثانی در گفت‌وگو با ایسکانیوز در خراسان شمالی اظهار کرد: تاریخ موزه داری در استان در مقایسه با تاریخ موزه داری صد ساله کشور قدمت چندانی ندارد.

وی گفت: اولین موزه استان، در سال ۷۹ در بنای تاریخی آیینه خانه مفخم فعال شد و آغاز به کار کرد.

مدیر موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی خراسان شمالی افزود: در این بنای تاریخی یکسری اشیاء تاریخی محدودی که کشف شده بودند، به نمایش گذاشته شدند.

وی بیان کرد: با این وجود، در سال ۸۹ موزه آیینه خانه مفخم به محتوای جدیدی تحت عنوان موزه اسناد و نسخ خطی نیز تجهیز شد.

طالب زاده ثانی در ادامه عنوان کرد: در سال ۹۰، موزه‌های جدیدی شامل موزه شخصیت در بنای تاریخی قلعه جلال الدین در شهرستان گرمه، موزه مردم شناسی و تاریخی در شهر جاجرم و موزه مردم شناسی و تاریخی در شهر فاروج نیز فعال شدند و آغاز به کار کردند.

در عین حال، وی خاطرنشان کرد: در سال ۹۴ نیز ساختمان موزه شهر شیروان با دو محتوای موزه باستان شناسی و موزه فرش فعالیت خود را در دو طبقه شروع کرد.

ساخت دو موزه جدید در استان

مدیر موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی خراسان شمالی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر، در استان شش موزه دولتی که به آنها اشاره شد، فعال هستند، اعلام کرد: در حال حاضر، در شهر اسفراین، ساخت بنای موزه‌ای با رویکرد باستان شناسی و مردم شناسی در دست ساخت است که به ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است.

طالب زاده ثانی همچنین افزود: در شهر آشخانه نیز ساخت بنای موزه‌ای با رویکرد باستان شناسی و مردم شناسی آغاز شده که در حال حاضر ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با اشاره به اینکه برخی از بنای موزه‌های فعلی دولتی استان، بناهای تاریخی هستند که توسعه فیزیکی برای آنها امکان‌پذیر نیست، عنوان کرد: درصدد هستیم برای دو شهر بجنورد و جاجرم زمین تملک کنیم تا دو ساختمان جدید برای ایجاد موزه احداث شوند.

مدیر موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: رویکرد این اداره کل بر آن است تا در هر شهرستانی یک موزه جدید دولتی ایجاد شود تا قابلیت‌های فرهنگی هر شهرستانی در این موزه‌ها به نمایش گذاشته شوند.

۱۱ محوطه باستانی استان قابلیت تبدیل به سایت موزه را دارند

طالب زاده ثانی در بخش دیگری از سخن خود به لزوم و اهمیت ایجاد سایت موزه‌ها در محل محوطه‌های تاریخی و باستان شناسی در استان نیز اشاره کرد و گفت: مبتنی بر رویکرد علمی درصدد هستیم تا نتایج کاوش‌ها و مطالعات باستان شناسی انجام شده در محوطه‌های تاریخی استان، به نمایش عموم گذاشته شوند.

وی گفت: در این راستا باید در محل این محوطه‌های تاریخی کاوش شده سایت موزه ایجاد شوند.

مدیر موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی خراسان شمالی بیان کرد: در استان، مبتنی بر مطالعات انجام شده ۱۱ محوطه باستانی و بنای تاریخی که قابلیت تبدیل به سایت موزه را دارا هستند، شناسایی شده‌اند.

وی عنوان کرد: رویکرد تبدیل این ۱۱ محوطه باستانی به سایت موزه، عنوان سایت موزه‌های جاده آسیایی نام گرفته‌اند که برای آنها طرح تهیه شده‌اند.

طالب زاده ثانی افزود: شهر تاریخی بلقیس در اسفراین و محوطه تاریخی ریوی از جمله این محوطه‌های باستان شناسی استان هستند که برای تبدیل آنها به سایت موزه، طرح تهیه شده است.

وی خاطرنشان کرد: تا به کنون در محوطه شهر تاریخی بلقیس اسفراین ۱۰ فصل کاوش انجام شده که در این محوطه آثاری تاریخی از دوره اوایل دوره اسلام تا دوره متاخر اسلامی کشف شده‌اند.

مدیر موزه های اداره کل میراث فرهنگی خراسان شمالی همچنین افزود: در محوطه تپه تاریخی ریوی نیز ۹ فصل کاوش انجام شده که در این محوطه آثار تاریخی باستانی و معماری از دوره مفرغ تا دوره اسلامی کشف شده‌اند.

وی ‌صریح کرد: برای ایجاد سایت موزه در محوطه‌های تاریخی نیازمند تامین اعتبار از محل اعتبارات استانی و ملی هستیم تا فضا سازی و امکانات زیرساختی برای ایجاد موزه و حضور بازدیدکنندگان در این محوطه‌ها آماده سازی شوند.

طالب زاده ثانی اظهار کرد: برای ایجاد دو سایت موزه در محوطه‌های تاریخی بلقیس اسفراین و تپه ریوی شهرستان مانه و سملقان هنوز از اعتبارات استانی برخوردار نشده‌ایم هر چند که طرح‌های تهیه شده این دو سایت موزه را به وزارت میراث فرهنگی برای بهره مند شدن از اعتبارات ملی ارسال کرده‌ایم.

وی گفت: پیش بینی می‌شود که طی پنج سال آینده ساخت این دو سایت موزه در استان شروع شود.

برپایی موزه‌های خصوصی در استان نیازمند تامین بنا هستند

مدیر موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی خراسان شمالی در ادامه به ایجاد موزه توسط بخش خصوصی و مجموعه داران نیز اشاره و بیان کرد: تا به کنون، در استان یک پژوهشگر تاریخ در روستای اوغاز شهرستان شیروان نسبت به ایجاد موزه خصوصی اقدام کرده که رویکرد این موزه، معرفی فرهنگ قوم کرمانج با نمایش اشیاء و آثار جمع آوری شده از این قوم است.

وی همچنین افزود: در این موزه کتابخانه.ای نیز برپا شده است.

با این وجود، طالب زاده ثانی یادآور شد: در استان، مجموعه دارانی هستند که قصد برپایی موزه را دارند تا بتوانند آثاری که جمع آوری کرده‌اند را به نمایش عمومی بگذارند.

وی گفت: این مجموعه داران، در زمینه‌هایی از جمله سکه، اسکناس، دست بافته‌ها و ابزار قدیمی کشاورزی آثار و اشیایی جمع آوری شده دارند که آثار آن‌ها مربوط به دوره معاصر هستند.

مدیر موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی خراسان شمالی با بیان اینکه نمایش این آثار نیازمند تامین بنا و ساختمان است، عنوان کرد: این اداره کل بنا یا بناهایی در اختیار ندارد که بتواند پاسخگوی این نیاز مجموعه داران متقاضی در استان باشد.

وی گفت: با توجه به اینکه بازگشت سرمایه در زمینه برپایی موزه‌های خصوصی، طولانی مدت است، انتظار می‌رود که دستگاه‌های اجرایی استان در این زمینه با این اداره کل و این مجموعه داران همکاری کنند و بناهای آزاد در اختیار خود را بابت این رویکرد فرهنگی اختصاص دهند.

طالب زاده ثانی در خاتمه درباره علاقمندان به بازدید از موزه‌های فعال استان نیز اظهار کرد: طی چند سال گذشته روند کلی از تعداد بازدیدکنندگان بومی و غیر بومی از موزه‌های فعال استان روندی صعودی داشته است.

وی گفت: در سال ۱۴۰۱ تعداد ۲۲ هزار و ۳۵۵ نفر، در سال ۱۴۰۲ تعداد ۳۰ هزار و ۱۹۱ نفر و در نوروز ۱۴۰۳ نیز تعداد پنج هزار و ۲۳۲ نفر از موزه‌های استان بازدید کردند.

مدیر موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی خراسان شمالی یادآور شد: هر ساله علاقمندان بسیاری از دو سایت باستانی ریوی و بلقیس بازدید می‌کنند.

خبرنگار: سمانه قهرمانی

انتهای خبر/

کد خبر: 1237994

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =