دورزدن قانون مانع تحقق برنامه‌های توسعه می‌شود

عضو هیات علمی دانشکدگان هنرهای زیبا دانشگاه تهران دور زدن قانون را یکی از موانع تحقق اهداف برنامه‌های توسعه دانست و گفت: برنامه‌های پیشنهادی دولت‌ها برای پیشرفت کشور، اجرایی نمی‌شود.

سیدمحمد فدوی عضو هیئت علمی دانشکدگان هنرهای زیبا دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره موانع تحقق برنامه‌های توسعه اظهار کرد: مهم‌ترین دلیل این است که در جامعه ما حاکمیت قانون در موارد زیادی به طور کامل اجرایی نمی‌شود. این قانون‌ها، توسط گروه‌ها و افراد صاحب نفوذ دور زده می‌شود و به نتیجه نمی‌رسد. همچنین، برنامه‌های پیشنهادی دولت‌ها برای پیشرفت کشور، اجرایی نمی‌شود. البته همه برنامه‌هایی که تدوین می‌شوند، کاربردی و تاثیرگذار نیستند. برای مثال، برای ترویج و توسعه آموزش عالی، مجوز تاسیس دانشگاه‌های غیرانتفاعی و علمی-کاربردی داده شدند؛ اما از ابتدا مشخص بود که خیلی از این مجوزها کمکی به پیشرفت علم نمی‌کنند، بلکه روز به روز در کیفیت آموزش آکادمیک کشور تاثیر منفی داشته‌اند. درنتیجه مهارت‌ها کم شده و مشکلات عدیده‌ای ایجاد می‌شود.

وی با ذکر مثالی خاطرنشان کرد: دانشجویانی که در دانشگاه‌های بی‌کیفیت تحصیل کردند و برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر به هنرهای زیبا می‌آیند، توانایی‌ بسیار پایینی در دروس تخصصی در رشته خود دارند که اساتید را در مصاحبه‌ها، شگفت‌زده می‌کند. این سوال پیش می‌آید که جامعه به کدام سمت در حرکت است که دانشجویان با داشتن مدارکی مانند کارشناسی و کارشناسی ارشد و نمرات بالا هیچ مهارتی ندارند.

فدوی یکی دیگر از موانع رسیدن به اهداف برنامه‌های توسعه را نبود شایسته‌سالاری در کشور دانست و گفت: به طوری که افرادی بدون تخصص در مسئولیت‌های اجرایی هستند. همچنین نبود شغل مناسب، آینده مشخص و عدم وجود زمینه برای رشد افراد مهارت دیده باعث می‌شود که جذب افراد به صنعت کم شود یا جذب کارهای غیر مرتبط شوند. در نتیجه از لحاظ تخصصی رشد لازم و دلخواه صورت نمی‌گیرد. تا مشکل حاکمیت کامل قانون در جامعه رفع نشود، عدم موفقیت کامل برنامه‌های نوسعه را شاهد خواهیم بود. همچنین وضع اقتصادی اگر نرمال نباشد هر برنامه‌ای با شکست روبرو می‌شود یا به طور کامل اجرا نمی‌شود.

نرخ بالای مهاجرت نخبگان رشته‌های هنری به اروپا و آمریکا

عضو هیئت علمی دانشگاه هنرهای زیبا درباره مشکلات رشته‌های هنر تصریح کرد: رشته‌های هنری موقعیت متفاوتی در مقایسه با رشته‌های فنی و مهندسی دارند. اقتضای مهارتی بودن رشته‌های هنری این است که دانشجویان ترم‌های ۴ و ۵ هنرمندانی با توانایی اجرای کار و آماده اشتغال باشند؛ اما این اتفاق در رشته‌های مهندسی نمی‌افتد. به همین دلیل، مشکلاتی که بیشتر رشته‌های علمی با آن‌ها مواجه هستند، در رشته هنر کمتر است. شرایط بد اقتصادی موجب می‌شود که زمینه کار کم شود و افراد کمتری جذب کار شوند. در این صورت دانشجویان نتایج فعالیت‌های هنری خود را به دانشگاه‌های خارج از کشور ارسال می‌کنند، و به راحتی پذیرش می‌گیرند.

وی افزود: با توجه سوابق تمدن و فرهنگ در کشور ایران، رشته هنر رشته موفقی است؛ اما متاسفانه تعداد قابل توجهی از نخبه‌های این رشته به کشورهای اروپا و آمریکا مهاجرت می‌کنند. برخی در این کشورها مشغول به کار می‌شوند و برخی به تدریس در دانشگاه‌ها می‌پردازند؛ اما در رشته‌های دیگر که جنبه‌های مهارتی کم یا اصلا نیست، این شرایط فراهم نمی‌شود. در نتیجه مشکلات اساسی در جامعه به وجود می‌آید و تا رفع کامل این معضلات، تغییر برنامه‌ها و دادن برنامه‌های جدید، تاثیری در بهبود وضعیت ایجاد نمی‌کند.

فدوی با اشاره به مقایسه کیفیت آموزش‌ها در دانشگاه هنرهای زیبا با دیگر مراکز هنری، گفت: دقت نظر بالای اساتید در دانشگاه تهران برای دانشجویان موجب می‌شود نمرات پایین‌تری کسب کنند، که موجب کم شدن معدل آن‌ها می‌شود؛ اما نمرات به حق ثبت می‌شود. در مقابل بار علمی دانشجویان دانشگاه‌های دیگر در مقابل نمرات بالاتری که می‌گیرند بسیار پایین است. در دانشکده هنرهای زیبا، دقت و سخت‌گیری معقول و درستی وجود دارد و دانشجو برای حرفه‌ای شدن تلاش می‌کند. از این رو مدارک تحصیلی هنرهای زیبا به عنوان قدیمی‌ترین مرکز هنری کشور،اعتبار بالایی دارد. خیلی از پیشنهادها در پیشبرد اهداف علمی ممکن است در ابتدای امر خوب باشند؛ اما در واقعیت این چنین نیست. در اکثر مواقع مشکل جذب فارغ‌التحصیلان را داریم و در مواردی افرادی که از تخصص درستی برخوردار نیستند، جذب مراکز مختلف می‌شوند و همین امر موجب زیر سوال رفتن برخی از سیستم‌های آموزشی می‌شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1238787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =