معلولان مالیات می‌دهند اما سهمی از خیابان‌های تهران ندارند / وعده‌های زاکانی تنها روی کاغذ + فیلم

تهران هشت میلیونی شهروندانی دارد که مالیات می‌پردازند اما سهمی از فضای شهری و خیابان‌ها ندارند. افراد دارای معلولیت جسمی و حرکتی گاه حتی برای طی کردن یک مسیر کوتاه هم با چالش مواجه می‌شوند و نمی‌توانند به راحتی کاری را انجام دهند که دیگران در زمان کوتاه و بدون دغدغه انجام می‌دهند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، هشت میلیون نفر در تهران زندگی می‌کنند اما انگار خیابان تنها سهم کسانی است که می‌توانند روی پای خود راه بروند.

این درحالی است که تهران هشت میلیونی شهروندانی دارد که مالیات می‌پردازند اما سهمی از فضای شهری و خیابان‌ها ندارند. افراد دارای معلولیت جسمی و حرکتی گاه حتی برای طی کردن یک مسیر کوتاه هم با چالش مواجه می‌شوند و نمی‌توانند به راحتی کاری را انجام دهند که دیگران در زمان کوتاه و بدون دغدغه انجام می‌دهند.

بیرون‌زدگی جدول بین پیاده‌رو و خیابان، موانع شهری که برای جلوگیری از ورود موتورسیکلت به پیاده‌رو نصب شده‌اند، پله کوچک کنار عابربانک و مواردی دیگری که حتی به چشم مردم عادی نمی‌آید، می‌تواند برای یک فرد دارای معلولیت فاجعه‌آفرین شود.

رامک حیدری مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران دیستروفی که خود معلول جسمی و حرکتی است، در زمان عبور از خیابان با همین موانع کوچک برخورد می‌کند و به سمت خیابان پرتاب می‌شود. اگرچه وی آسیب جدی ندید اما خسارتی که به ویلچیر برقی وی وارد شد، هزینه بسیاری را برای این فرد رقم زد.

حیدری درخصوص جزئیات این حادثه به خبرنگار ایسکانیوز گفت: من برای تهیه ویلچیر جدید باید بیش از ۱۰۰ میلیون تومان پرداخت کنم و اگر هرجای دنیا بود، می‌توانستم از شهرداری برای این کوتاهی شکایت کنم.

یکی از معلولان جسمی و حرکتی هم در گفت‌وگو با ایسکانیوز درخصوص مشکلات تردد در شهر عنوان کرد: به دلیل مناسب‌سازی نشدن پیاده‌روها و وجود موانع بسیاری از معلولان برای تردد در شهر ناچار به عبور از خیابان یا حتی بزرگراه‌ها هستند که این خود خطرات بسیاری دارد.

این در حالی است که قانون حمایت از معلولان به صراحت ارگان‌ها و سازمان‌ها را مکلف کرده که نسبت به مناسب‌سازی فضا و معابر برای معلولان اقدام کنند.

براساس ماده ۲ این قانون، کلیه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، مؤسسات، شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی و انقلاب موظف هستند که در طراحی، تولید و احداث ساختمان‌ها و اماکن عمومی و معابر و وسایل خدماتی به نحوی عمل کنند که امکان دسترسی و بهره‌مندی از آنها برای افراد دارای معلولیت همچون سایر افراد فراهم شود.
بر مبنای ماده۴ هم شهرداری‏ها مکلف هستند، صدور پروانه احداث و بازسازی و پایان کار برای تمامی ساختمان‏ها و اماکن با کاربری عمومی از جمله مجتمع‏های مسکونی، تجاری، اداری، درمانی و آموزشی را به رعایت ضوابط و استانداردهای مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و اصلاحات پس از آن در مورد دسترس‏پذیری افراد دارای معلولیت توسط مجری، مشروط کنند.

حتی شهردار تهران هم ۲ سال پیش وعده داد که تهران را برای معلولان مناسب‌سازی کند. زاکانی در این باره گفت: ما در مدیریت شهری برای خودمان تکالیفی درخصوص افراد دارای معلولیت در نظر گرفته‌ایم. تکلیف اول این است که شهر را مناسب‌سازی کنیم چرا که شهر ما برای استفاده این عزیزان مناسب نیست.

اما این وعده هم در حد شعار مانده و این معلولان هستند که تاوان کوتاهی مسئولان را با هزینه شخصی خود پرداخت می‌کنند.

آنچه در ادامه می‌بینید، گزارشی تصویری از وضعیت معابر شهر تهران برای معلولان است:

فیلمبرداری و تدوین: فاطمه ددبیگی

کد خبر: 1243742

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =