نخبگان جاسوس یا نفوذ در لباس نخبگی؟

دانشگاه‌ها همیشه مقاصد خوبی برای سازمان‌های اطلاعاتی بودند. چرا که می‌توانند با فریب نخبگان آنها را به جاسوسی وادار کنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه‌ها همیشه مقاصد خوبی برای سازمان‌های اطلاعاتی بوده و هستند. چرا که جاسوسان می‌تواند در پوشش‌های علمی و پژوهشی با نفوذ در موسسات آموزشی به اطلاعات امنیتی کشورها دست پیدا کنند.

ایران هم مانند بسیاری از کشورهای درگیر با جاسوسی، چه پیش از انقلاب و چه پس از آن، از حضور جاسوسان دانشگاهی در امان نبوده است. همایون روشنی‌مقدم یکی از این افراد است که پیش از انقلاب دانشجوی مهندسی در آمریکا بوده و بهار ۵۸ پس از اتمام تحصیلاتش قصد می‌کند به ایران بیاید. او که توسط سیا استخدام شده، قرار است طبق برنامه تلاش کند با توجه به تحصیلاتش در خارج از کشور، در شرکت ملی نفت ایران استخدام شده و به مشاغل مدیریتی رده بالا در این نهاد دولتی برسد.

پس از انقلاب هم افرادی مانند کاووس سید امامی عضو هیأت علمی دانشکده معارف اسلامی و علوم سیاسی دانشگاه امام صادق علیه السلام به اتهام جاسوسی دستگیر شدند. وی در اواسط دهه ۹۰ شمسی پس از اعتراف به انتقال اطلاعات ملی به سرویس های جاسوسی بیگانه در بازداشتگاه خودکشی کرد.

هشدار رهبر انقلاب به وزارتخانه‌ها در مورد نفوذ

کمتر از یک هفته پیش رهبر انقلاب مسئولان بخش‌های مختلف بخصوص وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، وزارت بهداشت، مطبوعات و صداوسیما را به مراقبت در مقابل نفوذ توصیه کرده و افزود: باید با هوشیاری کامل اجازه نداد دشمنِ شکست‌خورده از رزمندگان ما در مرزها، در داخل کشور بتواند با انواع ترفندها و حیله‌ها کار و توطئه خود را پیش ببرد.

این سخنان بیانگر اهمیت توجه سازمان‌های مختلف از جمله وزارت علوم و بهداشت به حضور جاسوسان است. مهدی گلشنی عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف در سال ۱۴۰۱ و در واکنش به اغتشاشات شکل‌گرفته در دانشگاه گفت که تحقیقات مفصلی را دیده‌ام که غرب در حال کار کردن روی محیط ماست و در دانشگاه‌ها نیز نفوذ دارد؛ حتی قبلاً بارها به وزارت اطلاعات گزارش داده‌ام که فلان معاون در دانشگاه شریف جاسوس غرب است، ولی اصلاً هیچ توجهی به آن نشد.

هشدار وزارت علوم به استادان؛ در دام سرویس‌های اطلاعاتی نیفتید

شناسایی و شکار جاسوس در بین دانشگاهیان در سال ۱۳۸۹، باعث شد تا وزارت علوم به استادان و پژوهشگران تذکر دهد مراقب باشند در دام سرویسهای اطلاعاتی بیگانه نیفتند.

محمد مهدی‌نژاد نوری معاون پژوهشی و فناوری وقت وزارت علوم در این هشدار خطاب به دانشگاهیان گفته: بعضا برای برخی اساتید از خارج کشور دعوتنامه می‌آید یا از خارج کشور به آنها می‌گویند که به شما گرنت می‌دهیم یا از خارج کشور به آنها می‌گویند به فرصت مطالعاتی بیایید، ما همه هزینه‌ها را تأمین می‌کنیم. ممکن است در جریان جاسوسی از طریق روابط پژوهشی، شخصیت علمی یا عضو هیئت علمی‌مان را به خارج از کشور دعوت کنند و در آنجا کاملا تخلیه اطلاعاتی ‌کنند، سپس با دادن یک مقدار پول ناچیز وی را شرمنده خود ‌کنند. سرانجام هم فرد را در وضعیتی قرار ‌دهند که وقتی به ایران برمی‌گردد دائما در ارتباط با آنجا نظر آنها را رعایت کند.

دانشجویان خارج از ایران، در معرض خطر جاسوسی

مقامات امنیتی ایران سال‌ها پیش اعلام کردند دانشجویانی که در خارج از ایران تحصیل و زندگی می کنند، طعمه اصلی سرویسهای اطلاعاتی غربی هستند

معروف ترین این اظهار نظرات مربوط به حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات وقت ایران است که در یک برنامه تلوزیونی گفته بود: سرویس‌های جاسوسی در زمینه جذب آقازاده‌ها بسیار فعالند به طوری که به سراغ آنها می‌روند و از راه‌های دلسوزانه وارد می‌شوند و از این طریق آنها را با خود همراه می‌کنند و فرد را در موقعیتی قرار می‌دهند که راه برگشتی برای وی باقی نماند لذا مسئولان و نخبگان باید بسیار مراقب باشند.

کارشناسان ضدجاسوسی معتقدند که ویژگی مشترک افرادی که در خدمت سازمان‌های اطلاعاتی در می‌آیند نخبگی و دسترسی به اطلاعات است. جاسوسان محدود به قشر خاصی نیستند و ممکن است در لباس روحانی، پزشک، مهندس، دانشجو، کارمند نظامی یا غیرنظامی فعالیت کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1244379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =