20 شهریور؛ در تاریخ چه گذشت؟

حمله به‌برج های تجارت جهانی در نیویورک، ابداع ورزش "جودو"، آغاز به کار نخستین تلفن همراه، تجدید بنای خانه کعبه، افتتاح بزرگترین طرح آبرسانی خاورمیانه در تبریز و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز، امروز 20 شهریور 1392 خورشیدی برابر با 5 ذی القعده 1434 هجری و 11 سپتامبر 2013 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

شهادت آیت اللَّه "سیداسداللَّه مدنی" دومین شهید محراب در تبریز (1360 ش)

آیت‌اللَّه سیداسداللَّه مدنی در سال 1292 ش در آذرشهر آذربایجان شرقی چشم به جهان گشود. وی پس از گذراندن دروس مقدماتی و سطح، در حدود چهار سال به تحصیل دروس فقه و اصول در محضر حضرت امام خمینی(ره) مشغول شد. سپس راهی نجف اشرف گردید و در جلسات درس حضرات آیات: سیدابوالحسن اصفهانی، سید عبدالهادی شیرازی، سید محسن حکیم و سید ابوالقاسم خویی شرکت نمود. آیت اللَّه مدنی در سال 1350 به فرمان امام جهت تدریس علوم دینی به خرم آباد رفت و در آنجا حوزه علمیه تأسیس نمود. چندی بعد بر اثر فعالیت‌هایی که علیه رژیم ستم‌شاهی داشت به مدت بیش از سه سال به شهرهای مختلف تبعید شد و با اوج‌گیری انقلاب اسلامی، از تبعید به قم بازگشت.

این روحانی مبارز، پس از پیروزی انقلاب به دعوت مردم همدان، راهی این شهر گردید و از طرف مردم این استان به مجلس خبرگان قانون اساسی راه یافت. آیت اللَّه مدنی پس از شهادت آیت‌اللَّه قاضی طباطبایی، نخستین امام جمعه تبریز، از سوی امام خمینی(ره) به عنوان نماینده ولی فقیه و امام جمعه تبریز انتخاب شد و در این سنگر به پاسداری و حراست از آرمان‌های انقلاب اسلامی همت گماشت. این مجاهد نستوه سرانجام در بیستم شهریور 1360 ش در 68 سالگی در همین سنگر پس از اقامه نماز در محراب نماز جمعه تبریز توسط منافقین به شهادت رسید. و پس از تشییعی با شکوه در تبریز و قم، در حرم مطهر حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شد.

افتتاح بزرگترین طرح آبرسانی خاورمیانه در تبریز (1378ش)

در سال 1378 ش، رییس جمهور وقت (آقای خاتمی) طرح آبرسانی زرینه رود تبریز را افتتاح کرد.این طرح از بزرگترین طرح های آبرسانی در خاور میانه به حساب می آید.

تجدید بنای خانه کعبه توسط "خلیل الرَّحمن حضرت ابراهیم(ع)" به امر پروردگار

خانه کعبه نخستین پرستشگاه خدا بود که در زمان حضرت آدم ـ علیه السلام ـ توسط او ساخته شد بعداً طوفان نوح باعث شد که ساختمان این خانه ویران شده و در ظاهر محو گردید، اما ابراهیم خلیل می‌دانست که مکان خانه کعبه در سرزمین مکه قرار دارد و بر همین اساس، به فرمان خدا، همت کرد که دیگر بار این خانه، ساخته شود.

وفات "سیدبن طاووس" عالم و محدث عالیقدر شیعه(664 ق)

رضی الدین سید علی بن موسی بن جعفر معروف به سید بن طاووس در سال 589 ق در شهر حلّه در عراق به دنیا آمد. وی در ابتدا از محضر پدر دانشمند خود، سعدالدین ابوابراهیم ونیز جد بزرگوارش وَرّام ابن ابی فراس استفاده کرد و بعدها از افادات دیگر بزرگان حلّه، بهرهٔ وافی بُرد. شهرهٔ سید به زودی در سراسر عراق پیچید و او پس از مدتی راهی بغداد گردید. او از دانشمندان پر کار مسلمان به شمار می‌رفت، چنانکه آثار متنوعی در علم کلام، اخلاق، فقه، حدیث از او به جای مانده است. یکی ازتالیفات مهم ابن طاووس به نام اَللُّهُوف، دربارهٔ وقایع روز عاشورا است که از کتب معتبر تاریخ اسلام به شمار می‌رود.

کتاب مهم دیگر او المَلاحِمُ و الفِتَن فی ظهور آثار الحُجّه نام دارد که در مورد رویدادهای قبل و هنگام ظهور حضرت مهدی(عج) است. سیدبن طاووس، شاگردان فاضلی پرورش داد که پدر علامه حلی و علامه حلی از آن جمله‌اند. در اواخر عمر سیدبن طاووس و حضور او در بغداد، این شهر در محاصرهٔ لشکریان متوحش مغول قرار گرفت. سرانجام سید بن طاووس، سرور فقیهان عراق در 5 ذیقعدهٔ سال 664 ق دعوت حق را لبیک گفت و به دیدار معبود شتافت. وفات سید بن طاووس در 75 سالگی در بغداد روی داد و بدنِ وی را به نجف اشرف منتقل کرده، به خاک سپردند.

ابداع ورزش "جودو" توسط یک معلم ورزش ژاپنی (1882م)

منشا جودو از هنر رزمی جوجیتسو می باشد . لغت جوجیتسو در قرن 16 میلادی در ژاپن به وجود آمد . این کلمه به همه هنرهای رزمی که با دست خالی انجام می گرفت اطلاق می شد . جودو قبل از آنکه در المپیک سال 1964 به عنوان یک رشته ورزشی پذیرفته شود سیستمی از دفاع شخصی بود که توسط جیگوروکانو بنیانگذاری شده بود . جودو ریشه در هنرهای رزمی سامورایی دارد که با دست خالی مبارزه می کردند و بر اساس دست به یقه شدن می باشد . از میان آنها می توان به توریتی ، واتسو ، یاوارا ، گوگوسوگو ، تایوتسو و کمپو اشاره کرد.

در سال 1882 استاد جوانی به نام جیگوروکانو باشگاهی را برای آموزش هنر رزمی خود به وجود آورد . وی نام این باشگاه ( یا مدرسه ) را باشگاه کودوکان و نام هنر رزمی خود را جودو نامید . این ورزش اگر به درستی تعلیم داده شود یکی از بهترین روش های دفاع شخصی می باشد . بزرگترین ارزش جودو در تاکید آن روی ملایمت و اعتدال به عنوان یک روش است . جودو به شخص می آموزد که از درگیری پرهیز کند و به دنبال معتدل ترین راه حل برای همه درگیری ها باشد.

ارتحال آیت اللَّه "سیدعباس خاتم یزدی" استاد برجسته حوزه علمیه قم (1380 ش)

آیت‌اللَّه سیدعباس خاتم یزدی در سال 1309 ش در یزد متولد شد. وی پس از اتمام مقدمات و سطح در زادگاه خود، در سال 1334 ش راهی قم گردید و در درس خارج آیات عظام: سید محمد محقق داماد، سید محمدرضا گلپایگانی، محمد علی اراکی و حضرت امام خمینی(ره) شرکت نمود. آیت‌اللَّه خاتم در سال 1339 ش وارد حوزه نجف اشرف شد و در اقامت 18 ساله خود در آن شهر، از محضر درس حضرات آیات: سید محسن حکیم، سید محمود شاهرودی و حضرت امام و به ویژه از درس آیت‌اللَّه خویی بهره‌های وافری برد تا به مقام عالی اجتهاد دست یافت. ایشان پس از پیروزی انقلاب اسلامی عضو دفتر استفتاء امام، دبیر شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه و نماینده مردم استان یزد در مجلس خبرگان از دوره اول بود. این عالم ربانی سرانجام در بیستم شهریور 1380 ش در 71 سالگی بدرود حیات گفت و پس از تشییعی شکوهمند، در حرم حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شد.

ورود نیروهای متفقین به خاک آلمان در جریان جنگ جهانی دوم (1944م)

پس از آن‌که جبهه دوم علیه آلمان در ششم ژوئن 1944م توسط متفقین ایجاد شد، علاوه بر بمباران مناطق آلمانی، در حدود سه میلیون نفر از نیروهای متفقین در مرزهای آلمان مستقر شدند. با پیشروی سریع متفقین، تلاش هیتلر در برابر این جبهه ناکام ماند. در ماه‌های اوت و سپتامبر 1944م، پیاده شدن نیروهای متفقین در جنوب فرانسه و بلژیک، آزادی شهرهای پاریس و بروکسل و مارسی، قیام مسلحانه مردم ورشو و شهرهای دیگر لهستان، سقوط رومانی و بلغارستان و پیوستن آن‌ها به متفقین و بالاخره ورود نیروهای متفقین به خاک آلمان در یازدهم سپتامبر 1944م، ضربات کوبنده‌ای بود که یکی پس از دیگری بر پیکر هیتلر وارد آمد. با ورود متفقین به آلمان، هیتلر نفس‌های آخر عمر خود را کشید و سقوط برلین، لحظه به لحظه نزدیک‌تر شد.

آغاز به کار نخستین تلفن همراه (موبایل) (1946م)

سال 1946، دو مهندس روس به نام شاپیرو و زاهاروچنکو موفق شدند تلفن رادیویی بسازند که می توانست از فاصله 20 کیلومتری به شبکه محلی تلفن متصل شود.

حمله به‌برج های تجارت جهانی در نیویورک و ساختمان وزارت دفاع در واشینگتن (2001م)

در تاریخ 11 سپتامبر 2001م برابر با 20 شهریور 1380ش، پس از ربوده شدن چند هواپیما از فرودگاه‌های نیویورک، بوستون و واشینگتن، در ابتدا یکی از هواپیماها به همراه سرنشینان آن به برج صد و ده طبقه‌ای تجارت جهانی برخورد کرده و دقایقی بعد برج دیگر این مجموعه نیز با حمله مشابهی مواجه شد. هم‌چنین هواپیمایی دیگر به ساختمان وزارت دفاع امریکا، پنتاگون، برخورد نمود. این حادثه منجر به فرو ریختن کامل ساختمان‌های تجارت جهانی و ویرانی مقداری از وزارت دفاع امریکا گردید. در این مجموعه عملیات، تمامی مسافران هواپیما، هواپیما ربایان و هزاران نفر از کارمندان برج‌های دوقلوی مرکز تجارت جهانی و ساختمان‌های اطراف آن کشته شدند و علاوه بر برج‌های دوقلوی فوق، چندین ساختمان کوچک‌تر نیز که در مجاورت آن‌ها قرار داشت به طور کامل منهدم گردید.

معرفی اسلام به عنوان مظهر خشونت و متضاد با سایر ادیان الهی و نیز تشدید بدبینی افکارعمومی غرب نسبت به مسلمانان، از دیگر اهدافی بود که در پی حادثه 11 سپتامبر، امریکا آن را دنبال می‌کرد. به طور خلاصه می‌توان گفت رویداد 11 سپتامبر به هر صورت و با هر انگیزه‌ای که به وقوع پیوسته باشد، از سوی سردمداران کاخ سفید به نوعی از جنگ‌های صلیبی علیه جوامع اسلامی تبدیل شد. تحت فشار گذاشتن کشورهای اسلامی همگی نشانه‌هایی گویا ازتلاش سلطه گران غربی و این بار تحت عنوان حمایت از حقوق بشر و دموکراسی ولی در واقع حفاظت از صهیونیسم جهانی است.

برخی دیگر از رخدادهای امروز

1855:   در جریان جنگ کریمه، روسیه پس از یک سال جنگ بندر سباستوپلSebastopol را تسلیم انگلستان، فرانسه و سایر نیروهای مخالف خود کرد.
1919:   سپاه تفنگداران ایالات متحده کشور هندوراس را تصرف کرد.
1922:   فلسطین تحت الحمایه انگلستان قرار گرفت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1110456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =