حذف ارز4200 تورم انتظاری ایجاد می‌کند/ سهمیه‌بندی ارز در شرایط جنگ اقتصادی

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات گفت: حذف یکباره ارز 4200 منجر به ایجاد تورم انتظاری بین مردم، تولیدکنندگان و کارگزاران اقتصادی در جامعه می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، در سال‌های اخیر درباره تخصیص یا حذف ارز 4200 برای واردات کالاهای اساسی نظرات و نقدهای گوناگونی مطرح شده است؛ اما این روزها حذف آن نسبت به گذشته به صورت جدی‌تری مطرح است. سوال در خصوص تاثیرات حذف  ارز 4200 بر اقتصاد، پاسخ‌های متفاوتی را از سوی کارشناسان و فعالان اقتصادی به همراه داشته است.

در این ارتباط فرهاد غفاری در گفت‌وگو با ایسکانیوز با بیان اینکه حذف ارز 4200 بیشتر در حوزه اقتصاد سیاسی تعریف می‌شود، گفت: در مرحله ابتدایی دولت باید بتواند،  ارز 4200 را برای تامین کالاهای اساسی، به دست نیازمندان برساند که این موضوع بیشتر از اینکه اقتصادی باشد، سیاسی است.

وی با بیان اینکه منابع کشور در شرایط نامتعارف باید مورد سهمیه‌بندی قرار بگیرند، گفت: زمانیکه کسری منابع ارزی وجود دارد، باید این منابع به صورت سهمیه‌بندی مصرف شوند. اگر در مراحل اجرا یعنی مصرف مناسب ارز 4200 مشکل وجود داشته باشد، نمی‌توان با قاطعیت درباره خوب یا بد بودن این نوع قیمت ارز صحبت کرد.

عضو هیئت علمی واحد علوم و تحقیقات با بیان اینکه کشور در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی قرار دارد، گفت: در چنین شرایطی ارز نیز به عنوان یک منبع محدود و استراتژیک باید سهمیه‌بندی و در بخش‌های خاص استفاده شود. 

سهمیه‌بندی منابع ارزی در کشور

غفاری با اشاره به شرایط جنگ اقتصادی، تحریم‌ها و دشمنی و کارشکنی آمریکا، بیان کرد: ایران در چنین شرایطی باید از منابع ارزی خود محافظت کند و این منابع به کالاهای اساسی تخصیص پیدا کند. البته اینکه تخصیص ارز 4200 به درستی انجام شود یا نهادهای مربوطه نظارت کافی داشته باشند، موضوع دیگری است. در حال حاضر  آمار و اطلاعات نشان می دهد که این منابع ارزی  در کشور به درستی تخصیص  پیدا نکرده است. 

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه در مرحله توزیع و مصرف ارز 4200 تومانی مشکلاتی وجود دارد، گفت: البته نمی‌توان خوب یا بد بودن حذف این منبع ارزی را به صورت سیاه یا سفید  بررسی کرد چرا که موضوعی نسبی است.

وی عنوان کرد: اگر نظارت کافی بر نحوه تخصیص مناسب ارز و بازارهای هدف انجام شود، ارز 4200  تومانی می‌تواند کمک کننده به اقتصاد باشد. در غیر این صورت بهتر است که این قیمت ارز  وجود نداشته باشد چراکه این کمک دولت به دست دهک‌های پایین جامعه که گروه هدف هستند، نخواهد رسید.

تورم انتظاری محصول حذف یکباره ارز4200

غفاری در پاسخ به این پرسش که آیا حذف یکباره ارز 4200 منجر به افزایش تورم می‌شود یا خیر، بیان کرد: حذف یکباره ارز 4200 تومانی منجر به ایجاد تورم انتظاری در جامعه می‌شود. به این معنا که تولیدکنندگان و مردم با توجه به حذف این نوع ارز، توقع تورم را دارند. در نتیجه به واسطه این نوع تورم بین اقشار مختلف جامعه و کارگزاران اقتصادی، تبعات نامطلوب اقتصادی در کشور به وجود خواهد آمد.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه اگر شیوه نظارت و تخصیص ارز 4200 تغییر کند، می‌تواند مسکن قوی برای حوزه اقتصاد باشد، گفت: اگر قرار است این موضوع اجرایی شود، باید مورد کارشناسی قرار گیرد. به این معنا که بازارهای هدف، کالاهای اساسی، شیوه تخصیص، توزیع و مصرف ارز 4200 مورد بازنگری و باز تعریف شود. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر اطلاعات کارشناسان درباره ارز 4200 کامل و شفاف نیست چرا که این  اطلاعات بر اساس رسانه‌ها و  صدا و سیما است. در صورتیکه این  اطلاعات باید بر اساس  آمار بانک مرکزی یا مرکز آمار ایران باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1118381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =