تخریب ابنیه تاریخی به بهانه ساخت سریال / داوران عصر جدید معرفی شدند

درگذشت رفعت هاشم‌پور، حذف معافیت مالیاتی هنرمندان، تخریب ابنیه تاریخی به هوای ساخت سریال از مهمترین اخبار فرهنگی هفته‌ای بود که پشت سر گذاشتیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، در بسته فرهنگی هفته ایسکانیوز نگاهی به مهم‌ترین اتفاقات فرهنگ و هنر کشور انداخته می‌شود که مخاطبان با مطالعه آن به رهیافت‌های مهمی از سیر وقایع اثرگذار کشور دست خواهند یافت. در بسته خبری این هفته به موضوعاتی نظیر درگذشت رفعت هاشم‌پور، حذف معافیت مالیاتی هنرمندان، تخریب ابنیه تاریخی به هوای ساخت سریال و غیره پرداخته شده است.

رفعت هاشم‌پور

رفعت هاشم‌پور درگذشت

جلال مقامی از دوبلورهای شناسنامه‌دارِ تلویزیون و سینما که مدت‌هاست به دلیل بیماری از دنیای دوبله و صداپیشگی فاصله گرفته از درگذشتِ همسرش رفعت هاشم‌پور خبر داد.

او در صفحه اینستاگرامی خودش نوشت:  «بازگشت همه بسوی اوست. امروز همسرم بانو رفعت هاشم‌پور به رحمت خدا رفتند.»

گفته می‌شود رفعت هاشم‌پور گوینده و دوبلور پیشکسوت  بر اثر کهولت سن درگذشته است. او از سال ۱۳۳۷ وارد عرصه دوبله شد و طی سال‌های قبل و بعد از انقلاب ایران در دوبله بسیاری از فیلم‌های سینمایی خارجی و ایرانی گویندگی کرد.

مالیات

حذف معافیت مالیاتی هنرمندان

قرار بود که در لایحه اصلاحی بودجه سال ۱۴۰۱ قانون معافیت مالیاتی هنرمندان حذف و برای آن سقف تعیین شود، اما اعتراض هنرمندان موجبِ عقب‌نشینی مجلس شورای اسلامی شد.

 بند (ل) ماده 139 قانون مالیات‌های مستقیم بر معافیت مالیاتی برای هنرمندان و فعالیت‌های فرهنگی و هنری دلالت دارد. این فعالیت‌ها زمینه‌های انتشاراتی، مطبوعاتی، فرهنگی و هنری را در بر می‌گیرد.

امسال اما در جریان بررسی لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، کمیسیون اقتصادی دولت معافیت مالیاتی هنرمندان و فعالیت‌های فرهنگی و هنری را حذف و برای آن سقف تعیین کرد.

این اتفاق با واکنش‌های تندی از سوی اهالی فرهنگ و هنری مواجه شد. اهالی هنر معتقدند که حذف معافیت مالیاتی برای هنرمندان و فعالیت‌های فرهنگی و هنری، موجبِ بازاری شدنِ این فعالیت‌ها و البته به ابتدال کشیده شدنِ تولیدات فرهنگی و هنری می‌شود.

این اعتراض‌ها ادامه پیدا کرد تا در نهایت خبر آمد که با تلاش‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حذفِ معافیت مالیاتیِ هنرمندان از دستور کار خارج شده است.

نمایندگان مجلس در جلسه نوبت عصر علنی روز چهارشنبه چهارم اسفند 1400 مجلس شورای اسلامی در بررسی‌های بودجه 1401 در بخش درآمدی با حذف «فعالیت‌های هنری موضوع بند(ل) ماده(139) قانون مالیات‌های مستقیم» از بند ق تبصره 6 بودجه که می‌گوید «معافیت مالیاتی فعالیت‌های مربوط به انتشارات کمک درسی و فعالیت‌های هنری موضوع بند(ل) ماده(139) قانون مالیات‌های مستقیم، حذف می‌شود.» ابقاء معافیت مالیاتی هنرمندان را تصویب کردند.

تخریب ابنیه تاریخی به هوای ساخت سریال

تخریب ابنیه تاریخی به هوای ساخت سریال

کسی نمی‌داند چه اتفاقی برای بناهای تاریخی رخ می‌دهد بعد از اینکه فیلم و سریال‌هایی که در این بناها ساخته شدند، کارشان تمام شد و به پخش رسیدند. درواقع کمتر کسی از سرنوشت محتوم این بناها خبردار می‌شود؛ بناهایی که خود متولیان آنها هم گویی به بهای هزینه‌های بیشتر، یا همکاری با هنرمندان به راحتی راضی می‌شوند تا آنها را در اختیار ساخت و ساز دکورهای تلویزیونی و سینمایی قرار دهند.

به تازگی انتشار تصاویری از وضعیت وخیم حمام تاریخی روستای شَوَرین که زمانی به دکور یکی از سریال‌های سیروس مقدم تبدیل شده بود این فاجعه را یاداوری کرد.

حسین زندی یک فعال میراث فرهنگی همدان این عکس‌ها را منتشر کرد از بنای حمامی که در روستای شورین (حدود ۵ کیلومتری شهر همدان) واقع شده که در دوره قاجار توسط خاندان قراگوزلو بنا شده و در فهرست آثار ملی نیز ثبت شده است.

لوکیشن این حمام اگرچه با ساخت سریال تلویزیونی «علی‌البدل» ساخته سیروس مقدم معروف شد اما حالا همین سریال آفت تخریب این بنا هم شده است و به گفته این فعال فرهنگی «این حمام پس از پایان فیلم‌برداری به زباله‌دانی تبدیل شده و غیرقابل استفاده است»

این روزها سریال نرگس آبیار هم در نزدیکی یکی از بناهای تاریخی در حال ساخت است و اگرچه خودش با ویدئویی نشان داده که با این بنا فاصله دارند اما هنوز کم و کیف حضورشان در نزدیکی باغ «عفیف آباد» شیراز کاملاً مشخص نیست.

بردن دکور به بناهای تاریخی کاری پر از ریسک است و اگرچه می‌تواند فضای هنری آثار را ملموس و باورپذیرتر کند با این حال باید با مراقبت‌های بسیاری صورت بگیرد. نکته‌ای که حداقل حسن فتحی در تیتراژ سریال خود به آن اشاره کرده و از استفاده از این بناها با ملاحظات و مراقبت‌ها خبر داده است.

داوران عصر جدید

رونمایی از داوران عصر جدید

روز گذشته بالاخره از داوران فصل سوم «عصر جدید» رونمایی شد؛ امین حیایی که به واسطه همدلی‌ها و نگاه بیشتر مشوقانه توانست از همان ابتدا اقبال بیشتری در میان شرکت کنندگان و حتی مخاطبان داشته باشد در این فصل هم باقی ماند و سه چهره جدید به داوران اضافه شدند.

کارن همایونفر در بخش موسیقی جایگزین آریا عظیمی نژاد شد که کارنامه‌ای پررنگ و درخشان در تیتراژهای موسیقایی تلویزیونی و سینمایی دارد و انتخاب ویژه ای برای یک برنامه استعدادیابی می‌تواند باشد به ویژه که «عصر جدید» می‌توانست در این دور گرفتار عامه پسندی و کلیشه شود و برای جلب نظر مخاطبش سراغ خوانندگان پاپ برود اما پرهیز از آنچنان انتخاب‌هایی حتماً قابل توجه و ارزشمند است.

ژاله صامتی نیز جایگزین رویا نونهالی شد که او هم طی این سال‌ها به واسطه کارنامه خود حضور پررنگ و خلاقانه ای در آثار نمایشی داشته است و این روزها هم درگیر بازی در سریال طنز «زیرخاکی» است. بیشترین چهره‌ای که با واکنش‌های مختلف مواجه شد مجید اسماعیلی بود که جاگزین بشیر حسینی شده است و حالا باید دید او چقدر می‌تواند از این برنامه به برندی برای خود تبدیل شود. همزمان با او نام‌های عجیبی هم البته منتشر شد که یکی از آنها مجید حسینی است که این روزها در فضای مجازی داعیه حمایت از نسل جوان و مخالفت با کلاس‌های کنکور و مافیاهای این چنینی را دارد و البته با طرح نامش هم عنوان کرد که به برنامه‌هایی که رویا فروشی کنند، نمی‌رود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1131219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =