چرا آمریکا از اوکراین حمایت نظامی نمی‌کند

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه تجهیزات نظامی بسیار پرهزینه است،گفت: حمایت نظامی آمریکا از اوکراین برایش هزینه گزافی در پی خواهد داشت، در نتیجه این کشور ترجیح می‌دهد در حمایت خود را محدود به وضع تحریم کند.

علیرضا بیابان نورد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با اشاره به نزاع نظامی بین روسیه و اوکراین اظهار کرد: متاسفانه بحران اوکراین جنگی صرفا بین دو کشور نیست، بلکه این جنگ بین قدرت‌های اصلی در نظام حاکم بین‌الملل است.

وی ادامه داد: روسیه در چند سال اخیر بارها نسبت به مداخلات غربی‌ها در اوکراین هشدار داده بود چرا که از ایجاد شکاف امنیتی در حاشیه مرزهایش هراس داشت. آمریکا نیز از این موضوع برای جنگ افروزی سوءاستفاده کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه آمریکا از اوکراین به عنوان یک اهرم فشار بر روسیه استفاده کرده است، گفت: در قالب ناتو به وعده ها و تعهدات امنیتی خود در قبال روسیه پشت کرده است و پیشروی های خود به سمت جبهه شرق و روسیه را مخصوصاً در خاک اوکراین  افزایش داده و باعث تحریک روسیه برای حمایت از منافع امنیتی خود و مقابله با روندهای آینده و نقشه آمریکا برای محاصره روسیه توسط ناتو شده است که حاصل آن حمله روسیه به اوکراین است که البته پوتین به سیاستمداران  اوکراینی و نیز مقامات ناتو این مسئله را هشدار داده بود. 

بیابان نورد با اشاره به اینکه آمریکا به نوعی از چالش اوکراین استفاده کرده تا بر قدرت‌گیری روسیه نظارت داشته باشد و این کشور را بدین وسیله کنترل کند، گفت: آمریکا و اروپا همیشه نگران به قدرت رسیدن کشورهای شرقی بودند. در نتیجه با ایجاد جنگ، قصد دارند روسیه را از نظر نظامی، سیاسی، افکار عمومی، مالی تضعیف کنند.

وی بیان اینکه متاسفانه بحران اوکراین و روسیه از این نوع است، اظهار کرد: ما هم اکنون شاهد این هستیم که سیاستمداران غرب‌گرای اوکراینی و در راس آن ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور این کشور برای حل بحران کشور، تمام امور و تصمیم گیری‌ها  را به غرب و به ویژه آمریکا سپرده‌اند؛ اما شاهد هستیم که نه تنها آمریکا ورودی به قضیه اوکراین نکرد بلکه حاضر نیست نیروی نظامی و دلارهای خود را از دست بدهد.

این تحلیل گر بین‌الملل با بیان اینکه در حال حاضر کشورهای عضو ناتو به شدت دارای مشکلات اشتغال و معضلات اقتصادی بسیاری هستند، گفت: از آنجایی که تجهیزات نظامی بسیار پرهزینه است، ورود آمریکا به دفاع از متحد خود برایش هزینه گزافی در بر دارد. به عنوان مثال تقریبا هزینه پرتاب یک موشک، ۴۷۰ هزار دلار می‍‌شود، پس ایالات متحده در شرایطی که خود در گیر مشکلات اقتصادی است، حاضر نیست به نزارع دو کشور دیگر وارد شود و هزینه کند.

عدم حمایت آمریکا از متحدان خود

وی با اشاره به اینکه آمریکا ارزش زیادی برای متحدین خود قائل نیست و به آنها تنها به چشم یک طعمه نگاه می کند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر  به نظر می‌رسد آمریکا تنها به وضع چند تحریم علیه روسیه و آموزش از راه دور نیروهای نظامی اوکراینی بسنده خواهد کرد.

بیابان نورد اضافه کرد: جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نه به صورت تمام قد و فقط در حد مصاحبه و کنفرانس خبری در این جنگ نظاره‌گر اوضاع و تماشای نابودی زیربناهای کشور متحد خود یعنی اوکراین است. بنابراین می ‌توان این نتیجه گیری را کرد که  آمریکا اصلا متحد خوبی برای سایر کشورها نیست تنها با آن‌ها تا زمانی اتحاد دارد که تامین کننده منافع آن هستند.

این استاد دانشگاه در پایان با اشاره به اینکه حمایت نکردن آمریکا از متحدان خود مسبوق به سابق است، عنوان کرد:  اشرف غنی رئیس جمهور سابق افغانستام نیز با تکیه به غرب   وآمریکا از همسایگان خود به شدت فاصله گرفت، حتی منافع آنها را نیز به نفع غرب نادیده گرفت و همین موضوع باعث شد در وقت بحران به شدت تنها بماند و در نهایت آمریکا در برابر طالبان از وی و دولتش هیچ حمایتی نکند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1132648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =