اساتید روحیه خود را در زمینه پژوهش از دست داده‌اند/ پژوهش را نمی‌توان با ترازو قیاس کرد

عضو هیات علمی گروه مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی با بیان اینکه نمی‌توان پژوهش را با ترازو قیاس کرد گفت: اساتید روحیه خود را در زمینه فعالیت‌های پژوهشی از دست داده‌اند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، در دنیای امروز، دانایی یکی از محورها و شاخص‌های اصلی پیشرفت و تعالی هر جامعه به شمار می‌رود، سنجش سطح دانایی به میزان تولید و مصرف اطلاعات و گسترش دانایی به دسترسی سریع و آسان به منابع علمی موثق وابسته است. آن گونه که سازمان یونسکو در آمار علمی خود، جایگاه تاکید بر تحقیق و پژوهشِ دین اسلام را از دیگر ادیان برتر دانسته است، در این شرایط توجه بیش از پیش به پژوهش برای ورود آن به بخش صنعت و ارتقای جایگاه این مهم در کشور باید بیش از پیش به فعالیت پرداخت.

مهسا جهانگیری راد، عضو هیات علمی گروه مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی  در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره وضعیت توجه به پژوهش در دانشگاه گفت: در دانشگاه ما پژوهش و تخصیص بودجه به آن در اولویت اول و دغدغه اصلی نیست. با توجه به مشکلات موجود در دانشگاه آزاد اسلامی کمبود بودجه باعث می‌شود تا بودجه‌های اختصاصی به پژوهش هم در زمینه کارمندان دانشگاه هزینه شود. به عبارت دیگر بودجه پژوهشی فقط صرف حقوق ماهانه کارمندان و اساتید می‌شود.

وی افزود:  اگر در زمینه پژوهش بودجه کافی اختصاص نیابد، اقدامات علمی انجام شده گذرا و سطحی است. پروژه‌های بزرگ هم در این شرایط انجام نمی‌شود. برای مثال بنده در دوره قبل ثبت اختراع کردم، اما مسئولان امر آنطور که باید از طرح‌های پژوهشی حمایت نکردند، طبیعتا وقتی در یک زمان مناسب از یک طرح حمایت نشود افراد از ادامه مسیر دلسرد شده و  فرد نوآوری و ذوق خود را در زمینه فعالیت پژوهشی نوآوری از دست می‌دهد. باید پیشنهادات و طرح‌های ثبت اختراع مورد توجه قرار بگیرند، چون عدم توجه به طرح‌ها در زمان مورد نظر نتیجه مناسبی به‌دنبال ندارد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه به دلیل کمبود بودجه اساتید روحیه خود را در زمینه فعالیت‌های پژوهشی از دست داده‌اند، گفت: عدم تخصیص بودجه مناسب باعث بروز دغدغه برای تمامی سازمان‌ها و پژوهشگران کشور شده است و این مقوله اقدامات پژوهشی را برای فعالیت بیش از پیش اساتید و دانشجویان محدود کرده و باعث شده تا اساتید روحیه خود را از دست دهند. حال انتظار می‌رود تا مسئولان امر برای اساتید مطرح بودجه مناسب در امر پژوهش اختصاص دهند تا بتوان با فعالیت‌های مناسب راهکارهای دقیق در زمینه‌های مختلف یافت و از بروز دیگر نارسایی‌ها در جامعه جلوگیری کرد.

وی با بیان اینکه شرایط موجود زمینه فعالیت مناسب در زمینه پژوهش را از بین می‌برد، ادامه داد: برای طرح‌ها در بخش‌نامه‌ها باید نویسنده‌ها تعهدات علمی دهند. در سال گذشته بخش نامه‌ای به دانشگاه علوم پزشکی ارائه شد و در این طرح  و بخش نامه برای نویسندگان تعهدات علمی متعدد همچون ارائه مقالات به ای اس ای یک طرح بالای ۲۰ میلیون استخراج می‌شود.

جهانگیری راد تاکید کرد: باید بتوان بودجه را به بخش پژوهش ارائه داد تا انتظارات کاهش یابد، چون نمی‌توان پژوهش را با ترازو قیاس کرد. برای مثال یک طرح با بودجه ۳۰ میلیون تومان یک طرح متوسط است و نمی‌توان از آن انتظار استخراج مقاله ای اس ای را داشت و همین مقوله باعث بروز رکود در پژوهش می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1136104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =