آخرین تحولات اوکراین| مقام روس: در شرایط فعلی امکان دیدار پوتین و زلنسکی عملاً وجود ندارد

نماینده دائم روسیه در مقر سازمان ملل در ژنو، با هشدار درباره خطرات طولانی شدن درگیری‌ها در اوکراین و از دست رفتن فرصت مذاکرات بین مسکو و کی‌یف به دلیل سیاست مخرب غربی‌ها، گفت: هر چه جنگ بیشتر ادامه یابد، احتمال یافتن راه حل دیپلماتیک کمتر خواهد شد.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، روسیه تنها در پاسخ به حمله مشابه و "فقط برای دفاع از خود در شرایط اضطراری" ممکن است از سلاح هسته‌ای استفاده کند. این مسئله را "سرگئی ریابکوف،" معاون وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه اختصاصی با روزنامه «ایزوستیا» بیان کرده و توضیح داد که این موضوع به روشنی در دکترین امنیتی روسیه در زمینه بازدارندگی هسته‌ای آمده است.

ریابکوف گفت: «رهنمودهای اصولی در این رابطه در این سند بسیار واضح است: روسیه به طور فرضی پاسخ هسته‌ای را تنها در پاسخ به تجاوز با استفاده از تسلیحات کشتار جمعی علیه ما یا متحدان ما، یا تجاوز به این کشور با استفاده از سلاح‌های متعارف، بطوری که موجودیت کشور در معرض تهدید واقعی قرار بگیرد است، مجاز دانسته است. به عبارت ساده، استفاده از سلاح هسته‌ای توسط روسیه تنها در پاسخ به یک حمله مشابه و برای دفاع از خود در شرایط اضطراری امکان پذیر است. بدین ترتیب، در این رابطه جایی برای حدس و گمان باقی نمانده است.»

بیشتر بخوانید:

آخرین تحولات اوکراین| گوترش: سازمان ملل در تلاش است تا موانع صادرات محصولات از روسیه را برطرف کند

این دیپلمات بلندپایه همچنین امکان از سرگیری مذاکرات بین روسیه و آمریکا در خصوص ثبات راهبردی را مورد تردید قرار داده و یادآور شد: «در شرایطی که آمریکایی‌ها این گفتگوها را متوقف کردند و با توجه به سیاست تهاجمی و بی‌احتیاطی که واشنگتن علیه مسکو دنبال می‌کند، دورنمای از سرگیری این مذاکرات اصلاً روشن نیست.»

هفته گذشته، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، برخی گزارشات درباره برنامه روسیه برای استفاده از تسلیحات هسته‌ای در اوکراین را دروغ و کذب محض خوانده و تاکید کرد که در جریان عملیات ویژه بطور کلی از لحاظ نظامی نیازی به وارد آوردن چنین حملاتی به اوکراین نیست.

ژنرال شویگو یادآور شد: «هدف اصلی در موجودیت تسلیحات هسته‌ایروسیه، جلوگیری از حمله هسته‌ای به این کشور است و استفاده از چنین سلاح‌هایی محدود به شرایط خاص اضطراری است که در دکترین امنیتی روسیه بطور دقیق تعریف شده است.»

 در همین رابطه ایوان نیچایف، معاون اداره اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه روسیه نیز چند روز قبل در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که مسکو از زرادخانه هسته‌ای خود تنها به عنوان پاسخی به اقدامات مشابه از سوی سایر کشورها استفاده خواهد کرد.

این دیپلمات تاکید کرد: «روسیه به عنوان یک قدرت هسته‌ای، تا حد امکان مسئولانه عمل خواهد کرد. درگیری مستقیم با آمریکا و ناتو به نفع ما نیست. و دکترین نظامی روسیه تنها در پاسخ به تجاوز با استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی یا زمانی که موجودیت کشور در معرض تهدید واقعی قرار بگیرد، اجازه پاسخ هسته‌ای را داده و این مسئله بارها و بارها اعلام شده است.»

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز صد و هشتادم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

زلنسکی: محاکمه اسرای اوکراینی، آخرین خط برای امتناع از مذاکره با روسیه خواهد بود

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین صبح امروز، دوشنبه اعلام کرد که تشکیل دادگاه و  محاکمه آتی نیروهای مسلح اوکراینی به اسارت درآمده  در منطقه دونتسک، ممکن است آخرین خط و دلیل قطعی برای امتناع کی‌یف از مذاکره با طرف روسی باشد.

زلنسکی در کانال تلگرامی خود توضیح داد: «اگر مردم ما با نقض همه توافق‌ها، همه قوانین بین‌المللی مواجه شوند و اگر سوءاستفاده‌های صورت گرفته به این مرحله کشیده شود که سربازان ما دادگاهی شوند، این عبور کردن از خطی است که پس از آن، دیگر هیچ مذاکره‌ای امکان‌پذیر نخواهد بود».

رئیس جمهوری اوکراین تاکید کرد که واکنش کی‌یف به محاکمه نیروهای مسلح این کشور در دونتسک، "بی ابهام و قاطع" خواهد بود.

 پوتین: روسیه سیاستی را دنبال خواهد کرد که منافعش را تامین کند

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه صبح امروز، دوشنبه در پیامی خطاب به مردم کشورش به مناسبت "روز پرچم ملی روسیه" اعلام کرد که روسیه به عنوان یک کشور قدرتمند و مستقل در صحنه جهانی تنها سیاست‌هایی را دنبال خواهد کرد که منافع اصولی آن را تامین کند، برای اینکه میل به زندگی بر اساس تمایلات ملی و مرسوم در کشور و بدون دیکته شدن دستورات از خارج، بخشی از کد ژنتیکی روس‌ها است.

رئیس جمهور تاکید کرد: "ما یک قدرت جهانی قدرتمند و مستقل هستیم و در عرصه بین المللی تنها سیاست هایی را دنبال می‌کنیم که منافع اصولی میهنمان را تامین کند." به گفته وی، پرچم روسیه که بیش از سه قرن پیش در عرشه نخستین کشتی جنگی روسیه برافراشته شد، در تمامی دوره‌های دشوار و سخت تاریخ این کشور، همواره نماد روسیه باقی مانده و باقی خواهد ماند.

پوتین افزود: «امروز سه رنگ پرچم روسیه به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از کشور، نماد اتحاد مردم، فداکاری آنها به میهن و آمادگی آنها برای دفاع از منافع ملی، بطور جدایی ناپذیری وارد زندگی تمامی شهروندان شده و محبوب همه مردم است.»

ریابکوف امکان مشارکت سایر کشورها در مذاکرات خلع سلاح را بعید ندانست

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه اختصاصی با روزنامه "ایزوستیا"، چاپ مسکو، یادآور شد که مقامات مسکو و واشنگتن تقریباً توانایی‌های خود در خصوص خلع سلاح را به پایان رسانده‌اند، بنابراین اکنون زمان آن فرا رسیده که سایر کشورها نیز در این فرآیند مشارکت دهند. وی تاکید کرد که کشورهای دیگر باید داوطلبانه چنین تصمیمی بگیرند.

این دیپلمات گفت: «ما معتقدیم که تلاش‌ها برای وادار کردن هر کسی برای شرکت در این گفت‌وگو نتیجه معکوس دارد، زیرا چنین تعاملی، چه در قالب دوجانبه یا چندجانبه، باید متضمن کار مشترک طرفهای علاقه‌مند با هدف دستیابی به نتایج قابل قبول همه طرفین باشد. ما خواستار آن هستیم که هرگونه تعامل آتی بین قدرت‌های هستهای بر اساس اجماع و با در نظر گرفتن منافع همه طرف‌های درگیر انجام شود. اولویت ما مشخص است - مشارکت انگلیس و فرانسه در این روند به عنوان متحدان نظامی ایالات متحده در چارچوب اتحاد هسته‌ای ضروری است.»

سرگئی ریابکوف در پایان یادآور شد: در عین حال، باید در نظر داشت که برخلاف گفتگوها پیرامون مسئله ثبات راهبردی، امکان پیشرفت بیشتر در مسیر کاهش تسلیحات هسته‌ای تنها بر مبنای دوجانبه روسی-آمریکایی عملاً به پایان رسیده است.

تردید درباره دورنمای مذاکرات بین روسیه و آمریکا در مورد ثبات راهبردی

معاون وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با روزنامه ایزوستیا تاکید کرد که از سرگیری مذاکرات بین روسیه و ایالات متحده در خصوص ثبات راهبردی، در شرایط کنونی، بشدت مورد تردید قرار گرفته است.

سرگئی ریابکوف توضیح داد: «گمانه زنی درباره چشم انداز مذاکرات راهبردی با واشنگتن، به ویژه در شرایطی که طرف آمریکایی آن را متوقف کرده، کاری بیهوده است. صادقانه بگویم، با توجه به سیاست تهاجمی و بی‌احتیاطی که واشنگتن علیه مسکو دنبال می‌کند، احتمال از سرگیری مجدد آن چندان واضح نیست. البته طبیعتاً در حال رصد سیگنال‌های مربوط به از سرگیری گفت‌وگوها بر سر موضوع تسلیحات تهاجمی راهبردی هستیم، ولی هنوز مشخص نیست باید انتظار چه چیزی را داشت. به طور کلی، چنین مذاکرات مهمی نمی تواند از طریق رسانه‌ها انجام شود.»

هشدار نماینده دائم روسیه در ژنو نسبت به طولانی شدن درگیری نظامی در اوکراین

گنادی گاتیلوف، نماینده دائم روسیه در دفتر سازمان ملل و سایر سازمان‌های بین المللی در ژنو شب گذشته، یکشنبه، در گفتگو با روزنامه "فایننشال تایمز" اعلام کرد که طولانی شدن درگیری نظامی در اوکراین به دلیل ارسال تسلیحات غربی به کی‌یف میتواند عواقب بسیار خطرناکی در پس داشته باشد.

این دیپلمات با اشاره به اینکه در حال حاضر فرصتی برای مذاکره نمی‌بیند، یادآور شد: متاسفانه کشورهای غربی و مقامات کی‌یف آماده "جنگ تا آخرین فرد اوکراینی" هستند و عرضه مداوم تسلیحات نظامی از سوی اروپا و آمریکا به این کشور نیز گواه این امر است. گاتیلوف گفت: «مسلماً هرچه درگیری نظامی بیشتر ادامه یابد، دستیابی به راه حل دیپلماتیک دشوارتر خواهد بود.»

پیش از این،  هنری کیسینجر، وزیر امور خارجه سابق آمریکا نیز  هشدار داده بود که طولانی شدن درگیری نظامی در اوکراین منجر به تشدید بیشتر وخامت اوضاع خواهد شد و این مناقشه باید از طریق مذاکره به پایان برسد. وی در عین حال مخالف امتیاز دادن کشورهای ناتو به روسیه بوده و معتقد است که روسیه نباید "هیچ منفعتی" از انجام عملیات نظامی در اوکراین دریافت کند.

گاتیلوف: در شرایط فعلی امکان دیدار پوتین و زلنسکی عملاً وجود ندارد

گنادی گاتیلوف، نماینده دائم فدراسیون روسیه در دفتر سازمان ملل متحد در ژنو ابراز عقیده کرد که هیچ بستر عملی برای انجام گفتگو بین ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین وجود ندارد.

وی در عین حال به نقش رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه اشاره کرد که به هر طریق ممکن به تلاش برای ترویج انجام چنین دیداری ادامه میدهد. با این حال، گاتیلوف در شرایط کنونی، امکان دیدار بین رهبران روسیه و اوکراین را منتفی دانست.

اردوغان در جریان مذاکرات  چند روز قبل در شهر لووف، بار دیگر به همتای اوکراینی خود پیشنهاد داد که با رئیس جمهوری روسیه در خاک ترکیه دیدار کند

پیش از این، گزارش شده بود که مقامات آمریکایی بر این عقیده هستند که ولادیمیر زلنسکی، در صورت حضور ولادیمیر پوتین در نشست سران گروه 20 که قرار است در ماه نوامبر در جزیره بالی اندونزی برگزار شود، باید در این اجلاس شرکت کند.

رهبران آمریکا، آلمان، فرانسه و انگلیس حمایت خود از اوکراین را تایید کردند

رهبران چهار کشور انگلستان، ایالات متحده آمریکا، فرانسه و آلمان طی گفتگوی تلفنی حمایت خود از اوکراین را مورد تایید قرار دادند.

این موضوع شب گذشته، یکشنبه، توسط اشتفن هبستریت، سخنگوی دولت آلمان، در پیامی توییتری اعلام شد. وی نوشت: «امروز بعدازظهر، اولاف شولز- صدراعظم با جو بایدن- رئیس‌جمهوری آمریکا، امانوئل ماکرون- رئیس‌جمهوری فرانسه و بوریس جانسون- نخست ‌وزیر انگلیس در جریان یک گفتگوی تلفنی درباره روند اوضاع بین‌المللی و از جمله وضعیت اوکراین بحث و تبادل نظر کرد.»

به گفته وی، طرفین توافق کردند که به حمایت قاطع از اوکراین در بلندمدت ادامه دهند. طرفین همچنین در خصوص ضرورت بازدید هرچه زودتر بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه و پایان دادن به تشدید تنش نظامی در اطراف این نیروگاه تاکید کردند.

رهبران غربی خواستار اطمینان از ایمنی نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه شدند

دفتر مطبوعاتی کاخ سفید شب گذشته اعلام کرد که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، امانوئل ماکرون- رئیس جمهوری فرانسه، بوریس جانسون- نخست وزیر انگلیس و اولاف شولز- صدراعظم آلمان، طی یک گفتگوی تلفنی در خصوص لزوم توقف هر گونه درگیری نظامی در مناطق نزدیک به نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه گفتگو کردند.

در این گزارش آمده است: «رهبران چهار کشور در بررسی روند اوضاع کنونی در اوکراین، در خصوص وضعیت نیروگاه زاپوروژیه، از جمله لزوم اجتناب از هر گونه اقدام نظامی در نزدیکی این تاسیسات و همچنین اهمیت بازدید کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از آنجا در اسرع وقت، بحث و تبادل نظر کردند.

کاخ سفید یادآور شد که طرفین بر ادامه حمایت بلندمدت کشورهای خود از کی‌یف نیز تاکید کردند.

سامانه‌های پدافند هوایی منطقه زاپوروژیه سه حمله ارتش اوکراین را دفع کردند

ولادیمیر روگوف، یکی از اعضای شورای اصلی اداره نظامی-غیرنظامی منطقه زاپوروژیه شب گذشته اعلام کرد که سامانه‌های پدافند هوایی روسیه مستقر در این منطقه شامگاه یکشنبه، سه حمله پهپادهای تهاجمی نیروهای مسلح اوکراین به شهر ملیتوپل را دفع کردند.

وی در کانال تلگرامی خود نوشت: نیروهای نئونازی برای سومین بار در یک روز حمله پهپادی به تاسیساتی که هیچ خطری برای دشمن ندارند و نظامی نیستند انجام دادند. البته سیستم پدافند هوایی روسیه به اندازه کافی و موثر با مهمانان ناخوانده دیدار کرده و تمامی این حملات دفع شدند.

روگوف یادآور شد ، بدین ترتیب تلاش های ارتش اوکراین برای جلوگیری از برگزاری جشن "روز پرچم ملی روسیه" توسط ساکنان ملیتوپل ناموفق بود.

این مقام محلی روز گذشته نیز گفته بود که نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه با استفاده از گلوله‌های 155 میلی متری دارای استاندارد ناتو مورد حمله قرار گرفته است. اداره نظامی- غیرنظامی شهر انرگودار تایید کرد که گلوله‌ها شلیک شده به سمت این نیروگاه دارای فیوزهای آمریکایی هستند.

چهار ناو نیروی دریایی آمریکا وارد دریای بالتیک شدند

دفتر مطبوعاتی ناوگان ششم نیروی دریایی آمریکا روز یکشنبه گزارش داد که چهار فروند کشتی جنگی نیروی دریایی ایالات متحده در چارچوب یک سفر برنامه ریزی شده وارد سواحل کشورهای حوزه دریای بالتیک شدند.

طبق این اطلاعات، حضور گروه کشتی‌های نظامی آمریکایی در کشورهای بالتیک نشان دهنده تعهد ایالات متحده به حمایت از متحدان و شرکای منطقه‌ای خود است.

سفارت آمریکا در جمهوری لتونی نیز یادآور شده که حضور کشتی‌های جنگی این کشور در منطقه نشان دهنده تعامل فزاینده بین ایالات متحده و متحدان خود در ناتو و تقویت روابط با کشورهای حوزه دریای بالتیک است.

فیلسوف دوگین از دریافت تهدیداتی از سوی اوکراین خبر داد

"الکساندر دوگین" فیلسوف برجسته و یکی از مشاوران رئیس جمهوری روسیه که دختر وی "داریا" شنبه شب در نتیجه انفجار خودروی بمب گذاری شده وی در حومه مسکو به قتل رسید، در گفتگو با بازرسان اعتراف کرد که او و دخترش اخیراً تهدیداتی از سوی نیروهای ملی گرای اوکراینی دریافت کرده بودند.

فیلسوف دوگین که در حال حاضر به دلیل شوک وارده به وی به دلیل قتل دخترش در بیمارستان بستری است، در گفتگویی کوتاه با بازرسان کمیته تحقیقات روسیه یادآور شد که این تهدیدها از طریق شبکه‌های اجتماعی صورت گرفته است، ولی نه خود او و نه دخترش هیچ اهمیتی برای چنین پیام‌های تهدیدآمیزی نشان نداده بودند.

پیش از این، یک مقام انجمن بین المللی مبارزه با تروریسم روسیه در مصاحبه با ایزوستیا گفته بود که تنها فردی با آموزش حرفه‌ای می توانسته چنین بمبی که در خودروی الکساندر دوگین کار گذاشته شده بود، را بسازد و این حادثه یک قتل سفارشی و برنامه ریزی شده بود.

این احتمال نیز وجود دارد که عاملین قتل داریا دوگین، در صدد ترور خود الکساندر دوگین بودند که در آخرین لحظه سوار این اتومبیل نشده بود.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز روز گذشته به خبرنگاران گفت: «اگر نظریه مطرح درباره "ردپای اوکراین" در پرونده قتل داریا دوگین توسط مقامات ذی‌صلاح تایید شود، صحبت به معنای واقعی کلمه درباره "سیاست تروریسم دولتی" از سوی مقامات کی‌یف و دست داشتن آنها در جنایات سازمان یافته است.»

این در حالی است که میخائیل پودولیاک، مشاور رئیس جمهوری اوکراین، دست داشتن مقامات کی‌یف در انفجار اتومبیل دختر الکساندر دوگین در حومه مسکو را رد کرده است.

منبع: تسنیم

کد خبر: 1151437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =