آخرین تحولات اوکراین| اردوغان تدارک دیدار پوتین و زلنسکی را هدف خود نامید

در حالی‌که دبیرکل سازمان ملل هشدار داد "امروزه خطر بروز یک درگیری هسته‌ای به بالاترین حد آن در طول دهه‌های اخیر رسیده"، نماینده دائم روسیه در نشست شورای امنیت از پنج قدرت هسته‌ای خواست بر تعهد خویش بر اصل غیرقابل قبول بودن جنگ هسته‌ای پایبند باشند.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، "آنتونیو گوترش"، دبیرکل سازمان ملل متحد، انجام گفت‌وگو درباره وضعیت پیرامون نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه را ضروری می‌داند. وی همچنین بر آمادگی خود برای مشارکت در انجام مأموریت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) در صورتی که از طریق مناطق تحت کنترل کی‌یف به این نیروگاه انجام شود، تأکید کرد.

گوترش در جریان نشست شورای امنیت درباره حفظ صلح بین‌المللی دراین‌باره گفت: تعهد به گفتگو باید در خصوص وضعیت نیروگاه زاپوروژیه نشان داده شود و من مجدداً تأکید می‌کنم که سازمان ملل از قابلیت‌های امنیتی و لجستیکی لازم در اوکراین به‌منظور حمایت از انجام مأموریت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از کی‌یف تا این تأسیسات برخوردار است.

بیشتر بخوانید:

آخرین تحولات اوکراین| مقام روس: در شرایط فعلی امکان دیدار پوتین و زلنسکی عملاً وجود ندارد

سفارت روسیه در واشنگتن نیز روز دوشنبه اعلام کرد که سفیر آناتولی آنتونوف با حضور در وزارت امور خارجه ایالات متحده، با مقامات آمریکایی درباره وضعیت متشنج اطراف نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه گفتگو کرده است. این وزارتخانه به سفیر روسیه توصیه کرده است که مقامات مسکو باید از تشدید تنش‌ها پیرامون نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه خودداری کنند.

این در حالی است که وزارت امور خارجه روسیه آمادگی خود برای هماهنگی لجستیکی سفر کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه را اعلام کرد. ایگور ویشنوتسکی، معاون رئیس بخش منع گسترش و کنترل تسلیحات این وزارتخانه شب گذشته با اعلام این مسئله، یادآور شد که مقامات مسکو امیدوارند که تدارکات و تمامی جزئیات انجام مأموریت بین‌المللی به نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه به‌ریاست "رافائل گروسی" مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آینده نزدیک مورد توافق طرفین قرار بگیرد.

به‌گفته وی، طرف روسی بسیار امیدوار است که حداقل در طول آماده‌سازی این سفر و در طول بازدید کارشناسان بین‌المللی از نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه، گلوله‌باران این منطقه متوقف شود.

نیروهای مسلح اوکراین به‌طور مرتب منطقه نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه را مورد حمله قرار می‌دهند. روز دوشنبه، کارکنان این نیروگاه به‌دلیل ادامه گلوله‌باران به‌طرف این تأسیسات توسط نیروهای مسلح اوکراین به حداقل کاهش یافتند و حضور کارکنان باقی‌مانده برای حفظ عملکرد آن مورد نیاز هستند.

روز گذشته دفتر مطبوعاتی کاخ سفید گزارش داد که در جریان مذاکرات تلفنی اخیر بین جو بایدن ـ رئیس‌جمهوری، ایالات متحده، امانوئل ماکرون ـ رئیس‌جمهوری فرانسه، بوریس جانسون ـ نخست وزیر انگلیس و اولاف شولز ـ صدراعظم آلمان، طرفین در خصوص لزوم توقف تشدید تنش نظامی در منطقه نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه گفتگو کردند.

لئونید اسلوتسکی، رئیس کمیته امور بین‌الملل دومای دولتی نیز یادآور شده است که طرف روسی تمام اقدامات لازم را برای جلوگیری از وقوع فاجعه خطرناک در نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه انجام داده است. این مقام پارلمانی همچنین از سازمان ملل و دیگر نهادهای بین‌المللی از جمله پارلمانی خواست در زمینه امنیت هسته‌ای با روسیه همکاری کنند.

اوایل روز دوشنبه مشخص شد که دومای دولتی روسیه در حال تهیه یک "بیانیه تند" خطاب به سازمان‌های بین‌المللی پارلمانی و سازمان ملل در خصوص وضعیت خطرناک اطراف نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه است.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز صد و هشتاد و یکم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

تذکر نماینده روسیه به "پنج قدرت هسته‌ای" درباره رعایت اصل غیرقابل قبول بودن جنگ

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل روز دوشنبه در نشست شورای امنیت این سازمان اعلام کرد که طرف روسی از پنج طرف توافقنامه مربوط به غیرقابل قبول بودن جنگ هسته‌ای بین قدرت‌های جهانی خواست به اجرای این اصل پایبند باشند.

این دیپلمات در جریان نشست گفت: «ما ابتکارعمل به‌منظور تأیید مجدد این اصل را به‌دست گرفتیم، برای اینکه چنین جنگی هیچ برنده‌ای نخواهد داشت و هرگز نباید آغاز شود».

نبنزیا تأکید کرد: سند تأییدشده از سوی رهبران 5 قدرت هسته‌ای جهان در اوایل ماه ژانویه بار دیگر ضرورت جلوگیری از هرگونه رویارویی نظامی بین قدرت‌های هسته‌ای را مشخص کرده است و اکنون نیز بسیار مهم است که همه امضاکنندگان این سند به این مفاد پایبند باشند.

نماینده  روسیه یادآور شد: کنفرانس بازنگری در پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای در زمان حاضر در نیویورک در حال برگزاری است، جایی که کشورهای غربی سعی دارند به‌روی این سند تأثیر بگذارند و آن را سیاسی کنند و در این زمینه منافع خود را بالاتر از منافع سایر کشورها قرار دهند.
نبنزیا تأکید کرد که روسیه به انجام هر تلاشی که برای حفظ امنیت هسته‌ای ممکن است، ادامه خواهد داد.

نبنزیا: غرب تمایلی به توقف مسابقه تسلیحاتی ندارد

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد روز دوشنبه اعلام کرد که کشورهای غربی تمایلی به کاهش تنش پیرامون مسابقه تسلیحاتی نشان نمی‌دهند.

وی در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: «در واقع، ما برای همکاری در زمینه کاهش تنش، توقف مسابقه تسلیحاتی جدید و به حداقل رساندن خطرات راهبردی آماده هستیم، با این حال، این مستلزم آن است که همکاران غربی ما نیز به این موضوع علاقه‌مند باشند، تاکنون که چنین علاقه‌ای از سوی آن‌ها مشاهده نشده است».

پیش از این مشخص شد که ایالات متحده قصد دارد موشک‌های هدایت‌شونده Excaliburرا به ارتش اوکراین تحویل دهد. ارسال این تسلیحات در آینده نزدیک انجام خواهد شد. همچنین چند روز قبل، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، سند مربوط به تخصیص بسته کمک نظامی جدید 775 میلیون دلاری به اوکراین را امضا کرد.

ابراز اطمینان آمریکا از ادامه همکاری با روسیه در چارچوب پیمان استارت‌ـ‌3

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا شب گذشته در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که  تعامل بین ایالات متحده و روسیه بر اساس توافقنامه مربوط به اقدامات برای کاهش بیشتر و محدود کردن تسلیحات تهاجمی راهبردی (پیمان استارت‌ـ‌3) همچنان ادامه دارد و تحریم‌های اعمال‌شده علیه مسکو مانع بازرسی طرف روسی از تأسیسات راهبردی آمریکایی نخواهد شد.

وی گفت: «ما به اجرای پیمان استارت متعهد هستیم. ما معتقدیم که اکنون نیز مانند زمان امضای آن هیچ جایگزینی برای آن وجود ندارد. به‌دلیل شیوع ویروس کرونا، ما بازرسی‌ها را در بهار سال 2020 متوقف کردیم، ولی هر دو طرف، هم ایالات متحده و هم روسیه، به ارائه گزارشات مطابق با توافقات قبلی ادامه می‌دهند، در این رابطه تحریم‌ها و محدودیت‌های اعمال‌شده واشنگتن علیه مسکو مغایر با توافقنامه نیست و نمایندگان روسیه را از انجام بازرسی‌ها در چارچوب این پیمان در ایالات متحده بازنمی‌دارد.»

سخنگوی وزارت خارجه پیش از این نیز گفته بود که توافقنامه ادامه کاهش تسلیحات تهاجمی راهبردی بین آمریکا و روسیه در شرایط فعلی نیز ارزش خود را از دست نداده و در این رابطه ایالات متحده آماده مذاکرات درباره امضای پیمان جدیدی در این زمینه است.

این در حالی است که آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن، پیش از این تأکید کرد که روسیه آماده گفتگو با ایالات متحده در خصوص توافقنامه احتمالی آینده است که جایگزین پیمان استارت‌ـ‌3 شود که مدت اعتبار آن در سال 2026 منقضی خواهد شد. این دیپلمات در عین حال یادآور شده بود که هنوز مشخص نیست خود آمریکایی‌ها تا چه‌اندازه برای چنین مذاکراتی آماده هستند.

گوترش: امروزه خطر درگیری هسته‌ای جدی‌ترین خطر در دهه‌های اخیر است

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در نشست روز دوشنبه شورای امنیت سازمان ملل هشدار داد که امروزه خطر بروز یک درگیری هسته‌ای به جدی‌ترین و بالاترین حد خطر در طول دهه‌های اخیر تبدیل شده است.

وی یادآور شد: کشورهای دارای سلاح هسته‌ای باید متعهد شوند که هرگز نخستین کسی نباشند که از این تسلیحات استفاده خواهند کرد. این کشورها باید به کشورهای غیرهسته ای اطمینان دهند که علیه آنها از سلاح هستهای استفاده نخواهند کرد و حتی آنها را تهدید به استفاده از آنها نخواهند کرد و لازم است در این رابطه کاملاً شفاف عمل کنند.

وزارت امور خارجه روسیه پیش از این اعلام کرده بود که ایالات متحده باید تسلیحات هسته‌ای خود را از کشورهای ثالث و غیر هسته‌ای خارج کند. این وزارتخانه هشدار داده، ناتو خود را یک اتحاد هسته‌ای می‌داند و سلاح‌های هسته‌ای آمریکا در خاک کشورهای ثالثی قرار دارد که هسته‌ای محسوب نمی‌شوند، ولی در حال استفاده از آنها هستند و این وضعیت بسیار خطرناک و نگران کننده است.

اردوغان هدف خود را تدارک دیداری بین پوتین و زلنسکی بیان کرد

رجب طیب اردوغان، رئیس ‌جمهوری ترکیه روز دوشنبه در نشست کابینه وزرای این کشور هدف خود در آینده نزدیک را سازماندهی انجام دیداری بین ولادیمیر پوتین و ولادیمیر زلنسکی، رهبران روسیه و اوکراین خواند.

وی گفت: «هدف ما این است که پوتین و زلنسکی را در آینده نزدیک در کشورمان گرد هم بیاوریم تا راه را برای خروج شدن از بحران کنونی در اوکراین هموار کنیم.»

رئیس جمهوری ترکیه همچنین فاش کرد که ولادیمیر زلنسکی در دیدار اخیر با وی از نگرانی خویش در خصوص حضور افرادی در اطرافیانش صحبت کرد که ممکن است او را فریب دهند.

پیش از این یک مقام آگاه از قصد اردوغان برای مذاکره با پوتین در هفته جاری خبر داد و پیش بینی کرد که رهبران دو کشور درباره وضعیت نیروگاه اتمی زاپوروژیه و راه‌های حل بحران اوکراین گفتگو کنند. اردوغان پیش از این به خبرنگاران گفت که به ولادیمیر زلنسکی پیشنهاد داده که در خاک ترکیه با رئیس جمهوری روسیه دیدار کند.

اردوغان اواخر هفته گذشته با رئیس جمهوری اوکراین و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در شهر لووف دیدار و گفتگو کرده بود. در این نشست سه جانبه امکان بهبود صادرات غلات از اوکراین، وضعیت نیروگاه زاپوروژیه و مسائل مربوط به همکاری دفاعی مورد بررسی قرار گرفت.

ژاپن از حفظ تحریم‌ها علیه روسیه در ارتباط با وضعیت اوکراین خبر داد

دولت ژاپن قصد دارد اعمال فشارهای تحریمی بر روسیه را در رابطه با ادامه اقدامات نظامی این کشور در اوکراین حفظ کند.

این مسئله صبح امروز، از سوی دبیرکل کابینه وزیران ژاپن پس از نشستی درباره وضعیت اوکراین به ریاست فومیو کیشیدا نخست وزیر این کشور بیان کرد. در این نشست، نخست وزیر نسبت به ادامه همکاری نزدیک با کشورهای گروه 7 دستور داد و این مسئله را پاسخ دیپلماتیک به وضعیت اوکراین، علاوه بر حفظ تحریم ها علیه روسیه ارزیابی کرد.

دبیرکل دولت ژاپن یادآور شد که در این نشست ادامه کمک به اوکراین نیز مورد بحث قرار گرفت. البته موضوع اعمال تحریم جدید ضدروسی مورد بحث قرار نگرفت.

علاوه بر این، به گفته وی، کیشیدا دستور داد تا اقداماتی را برای تضمین تامین پایدار ژاپن با منابع انرژی در پس زمینه افزایش قیمت جهانی انجام دهد. در این رابطه دستور داده شد تا مسائل تقویت توان دفاعی ژاپن نیز بررسی شود.

یوشیماسا هایاشی، وزیر امور خارجه ژاپن، که در این نشست نیز شرکت داشت، به نوبه خود گفت که به کابینه دستور داده شده تا از حمایت از شهروندان ژاپنی حاضر در اوکراین اطمینان حاصل کند.

مذاکرات لاوروف با المقداد درباره اوضاع سوریه و بحران اوکراین

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه امروز، سه شنبه با "فیصل المقداد" وزیر امور خارجه سوریه در مسکو دیدار و گفتگو خواهد کرد. آخرین باری که وزیر خارجه سوریه به پایتخت روسیه سفر کرده بود، زمستان سال گذشته بود.

همانطور که وزارت امور خارجه روسیه در آستانه این دیدار اعلام کرد، روسای دیپلماسی دو کشور به طور مفصل به بررسی موضوعات موجود در دستور کار بین المللی و منطقه‌ای، از جمله در زمینه حل و فصل بحران اوکراین که توسط "غرب جمعی" تحریک شده، خواهند پرداخت.

علاوه بر این، وزیران خارجه بر روند توسعه اوضاع در سوریه و پیرامون آن با تاکید بر دورنمای  پیشبرد حل و فصل جامع مسائل سیاسی در این کشور تمرکز خواهند کرد.

لاوروف: تشدید تنش در کوزوو باید با در نظر گرفتن منافع صربستان  حل شود

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه عصر روز دوشنبه در دیدار با الکساندر وولین، وزیر کشور صربستان اعلام کرد که مواضع مسکو در قبال کوزوو تغییری نکرده است و مقامات مسکو طرفدار حل و فصل اوضاع پیرامون کوزوو تنها با در نظر گرفتن منافع اصولی بلگراد هستند.  لاوروف تاکید کرد: ما از دوستان صربستانی خود برای دستیابی به این نتیجه حمایت همه جانبه خواهیم کرد.

در دیدار وزریر امور خارجه روسیه و وزیر کشور صربستان موضوعات مربوط به همکاری‌های دوجانبه و مسائل امنیتی در منطقه، از جمله بحران اوکراین نیز مورد بررسی قرار گرفت. طرفین بر تمرکز دوجانبه بر ارتقای بیشتر مشارکت راهبردی روسیه و صربستان و همچنین هماهنگی نزدیک اقدامات برای تقویت ثبات و امنیت در منطقه بالکان تاکید کردند.

منبع: تسنیم

کد خبر: 1151540

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =