فارغ التحصیلان رشته‌های مهندسی نمی‌توانند شغل مناسب کسب کنند/ موفقیت در دانشگاه‌های دولتی با مهاجرت از کشور محقق می‌شود!

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب با بیان اینکه فارغ التحصیلان به دلیل عدم کسب مهارت مناسب در دانشگاه به ویژه در رشته‌های مهندسی نمی‌توانند به کسب شغل مناسب بپردازند، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی به سمت دانشگاه نسل سوم حرکت می‌کند. هرچند در دانشگاه‌های دولتی تعریف موفقیت در مهاجرت از کشور است.

حامد معیری، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: بارها شنیده شده آموزش در دانشگاه برای رفع نیاز صنعت کافی نیست. برای مثال بنده به عنوان صاحب یک شرکت دانش بنیان برای استخدام نیرو به مدرک دانشگاه فرد توجه نمی‌کنم، بلکه به مهارت مورد نیاز در محیط کاری و قابلیت‌های او در پیشروی اهداف صنعت مدنظر قرار می‌گیرد. در دانشگاه‌ها با دیدگاه آموزش و پژوهش به فعالیت پرداخته و بنابراین فارغ التحصیلان به دلیل عدم کسب مهارت مناسب در دانشگاه به ویژه در رشته‌های مهندسی نمی‌توانند شغل مناسب بیابند.

رشته مهندسی مکانیک به عنوان مرجع رشته‌های مهندسی کمکی به صنعت نمی‌کند

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب تاکید کرد: برای مثال دانشجو در رشته پزشکی از ترم سه یا چهار در کنار تحصیل به کارورزی در بیمارستان یا مرکز درمانی پرداخته و از نزدیک کارهای تجربی را انجام می‌دهند. هرچند این ارتباط در صنعت وجود ندارد. به عبارت دیگر در کنار دانشگاه صنعت وجود ندارد تا دانشجو بتواند از طریق آن به کسب مهارت برای ورود با بازار کار بپردازد. برای مثال رشته مهندسی مکانیک به عنوان مرجع رشته‌های مهندسی کمکی به صنعت نمی‌کند.

معیری ادامه داد: در دانشگاه‌های دولتی خواسته یا ناخواسته دیوار بزرگ به سمت دانشجویان کشیده شده و موفقیت در خروج از کشور و پذیرش از سوی دانشگاه‌های خارجی از کشور تعریف می‌شود. با این تفاسیر فرد در دانشگاه‌های دولتی به دلیل اخذ پذیرش از دانشگاه‌های خارجی مورد تشویق قرار می‌گیرند. حال اینکه چند نفر از افراد به کشور باز می‌گردنند جای تحقیق و بررسی دارند!

وی تاکید کرد: اغلب اساتید دانشگاه آزاد اسلامی علاوه‌بر فعالیت علمی به شغل دیگری در حوزه‌های دیگر هم مشغول هستند. شاید این مقوله از سوی وزارت علوم و تحقیقات منفی باشد، اما از دیدگاه صنعتی، کارآفرینی و پیشرفت کشور دیدگاه مثبتی است، چون استاد با تمام وجود از بعد علمی و عملی شرایط موجود را درک کرده و به فعالیت می‌پردازد.

هدف تربیت دانشجوی کارآفرین در دانشگاه آزاد اسلامی است

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب تاکید کرد: در دانشگاه آزاد اسلامی میزان افراد متقاضی برای مهاجرت به نسبت محصلان در دانشگاه دولتی اندک است و دانشگاه آزاد اسلامی در تمامی شهرهای کشور دایر شده و اساتید در حوزه فناوری می‌توانند اقدامات مفید را انجام دهند.

به گفته وی در دنیا دانشگاه‌های اول و دوم بر آموزش و پژوهش توجه دارد، اما در ۱۵ سال اخیر دانشگاه‌های دنیا بر روی دانشگاه‌های نسل سوم و چهار متمرکز شدند. برای مثال هدف دانشگاه‌های نسل سوم تربیت کارآفرین است و بنابراین در حوزه فناوری دانشگاه آزاد اسلامی می‌توان موفق عمل کرد. بنابراین با توجه دانشگاه آزاد اسلامی به دانشگاه نسل سوم اتفاقات مناسب در صنعت دانشگاه و صنعت فناوری رقم می‌خورد و  دیدگاه‌ عمومی نسبت به دانشگاه آزاد اسلامی ارتقای می‌یابد.

این استاد دانشگاه افزود: فرهنگ تغییر در دانشگاه نیازمند اعمال آن به شکل گسترده  و زمان بر است. هرچند برگزاری رویدادهای عصر امید و دیگر همایش‌های صنعتی و فناروی نشان از تولیدات این دانشگاه در راستای دانشگاه نسل سوم دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1152054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =