حسین اکبرپور، مدیر پژوهشی دانشکده سما واحد چالوس و رییس مدرسه عالی خدمات گردشگری در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه این سرای نوآوری در راستای گردشگری دانشجویی و دانش آموزی به فعالیت میپردازد، گفت: مدرسه عالی خدمات گردشگری در بخش دانش آموزی فعال است. هرچند با توجه به اینکه این سرا از بدنه دانشگاه آزاد اسلامی برای فعالیتهای چشمگیر دانش آموزان سماء مورد توجه است و در مراحل بعدی هم از ظرفیت تمامی دانش آموزان در راستای توسعه ایده پردازی استفاده میشود.
وی در پاسخ به این سوال که دانش آموزان برای توسعه گردشگری منطقه چه اقداماتی میتوانند انجام دهند؟ افزود: بنده از سالها قبل اخذ مجوز سراهای نوآوری به عنوان مدیر پژوهشی سازمان سما و موسس باشگاه پژوهشگران سما در مدارس دورههایی تحت عنوان « ایده بازار » برگزار شد. در این اقدام از دانش آموزان ایدههایی در راستای توسعه گردشگری درخواست شد و هر یک از کودکان و نوجوانان بر اساس سن و سال و دغدغههای فردی ایدهها برای توسعه گردشگری را مطرح کردند. هرچند معلم و والدین هم در ارائه این ایدهها به دانش آموزان کمک کردند.
اکبرپور تاکید کرد: در این اقدام حدود یکصد ایده با کمک اساتید داوری و طرحهای قابل اجرا و مناسب انتخاب و در ادامه از دانش آموزان برای دفاع از طرح و ایده خود دعوت شد. این اقدام برای دانش آموزان پایه اول ابتدایی انجام شده و در ماههای اخیر هم با برگزاری ۴ دوره «ایده بازار» چندین ایده ناب از سوی دانش آموزان مطرح شده و به این افراد استقرار در سرای نوآوری پیشنهاد شد تا ایده به عمل تبدیل شود.
مدیر پژوهشی دانشکده سما واحد چالوس افزود: دورههای استارتاپی برگزار و تاکنون ۸۲ دانش آموز سماء در آن شرکت کردند که در نهایت ۴ تیم در گروههای استارتاپی شرکت کردند. علاوهبر آن به ایدهپردازان پیشنهاد استقرار در سرای نوآوری هم داده شد. همچنین ۴ تیم انتخاب و ایدهها در قالب آموزش استارتاپی و راه رسم کسب درآمد از طریق استارتاپ برگزار شد.
وی افزود: تیم دختران پیشنهاد داد تا برای گروههای کوهنورد نرم افزاری برای راهنمایی مسیر گردشگران شناسایی گیاهان، میوههای جنگلی و تامین لوازم اولیه برای گردشگران ایجاد شود. این ایده استارتاپی دانش آموزان دبیرستانی دخترانه در قالب وسیع امکان تولید دارد، چون این ایده برای گردشگران در شناخت منطقه موثر است و اطلاعات گردشگری در قالب اپلیکیش در اختیار گردشگران قرار میگیرد.
اکبرپور درباره روند تولید اپلیکیشن تاکید کرد: ایده دانش آموزان از طریق مشورت با اساتید مورد پردازش قرار گرفت و پیشنهاد استقرار در سرای نوآوری به تیمها فعال داده شد تا در صورت درخواست غربالگری دانش آموزان انجام و سرای نوآوری به دنبال ایجاد بستر برای پرورش ایدههای نو است.
به گفته مدیر پژوهشی دانشکده سما واحد چالوس توسعه گردشگری و زیست بوم از سوی دانش آموزی در ۸ ماه فعالیت مرکز رشد به سطح دو رسید و مرکز رشد واحد چالوس با این اقدام صعود کرده است.
انتهای پیام/
نظر شما