علوم مدرن دعوت به نفس را جایگزین دعوت به خدا کرده‌اند/ سعادتمندی بشر، در گرو عزت نفس و خودباوری است

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: عزت نفس و خودباوری دومین عامل مهم در قرارگیری در مسیر سعات است. هیچ‌کس طعم موفقیت در تحصیل را بدون سرمایه عزت نفس و خودباوری نخواهد چشید.

گروه دانشگاه ایسکانیوز- یکی از وظایف مهم استادان، دمیدن روح امید و خودباوری و شناساندن کرامت انسانی به دانشجویان است. اگر انسان خودش را شناخت و احساس بودن و شدن به او دست دهد، اعجاز میکند و دیگر زندگی‌اش را خرج غرائز و امور پست نخواهد کرد. یکی از اموری که میتواند تحولی شگرف در دنیای درون و بیرون دانشجو ایجاد کند، آشنایی با اصول موفقیت و شادکامی است که مقدماتی دارد.

دعا و توکل اولین قدم این راه است؛ باور کنیم که برترین آفریده خدائیم. خدای خالق، خدای رب هم هست و رب به معنای مدبر جهان و انسان است. باور کنیم که تنها نیستیم، و خدا همیشه با ما است. دعا و توکل بر خدای علیم و قدیر و رحیم بی انتها، همیشه امیدبخش و انگیزه‌ساز است. از این رو، دانشجویان باید از این دو اهرم بی نظیر برای تعالی بهره بگیرند. همان‌طور که خداوند در قرآن کریم می‌فرماید:  ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ (غافر،۶۰) و یا در جایی دیگر داریم: وَیَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَا یَحْتَسِبُ ۚ وَمَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَی اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ (طلاق،۳)

عزت نفس و خودباوری دومین عامل مهم در قرارگیری در مسیر سعات است. هیچ‌کس طعم موفقیت در تحصیل را بدون سرمایه عزت نفس و خودباوری نخواهد چشید. تا زمانی که برای خود ارزش انسانی قائل نباشیم، برای خود هر که هستیم احترام نگذاریم و تا وقتی که خود را تحقیر می‌کنیم، نمی‌توانیم با انگیزه والا به سمت قله هدف پیش برویم. تا زمانی که باور نکنیم که می‌توانیم با توانمندی‌های خدادادی، خالق اهداف‌مان باشیم، نمی‌توان موفق بود. احترام به خود و خودارزشمندی و باور به (من میتوانم) رمز بزرگ پیروزی دانشجو است.

رمز سوم برای موفقیت، داشتن هوش هیجانی است؛ یعنی کنترل مثبت خواسته‌ها، غریزه جنسی، امیدواری و خوش بینی در مواجهه با موانع مسیر تا وقت مناسب. نقش هوش هیجانی را در موفقیت بالای هشتاد درصد تخمین زده‌اند. لزوما آدم‌های با ضریب هوشی بالا موفق نیستند، بلکه داشتن هوش هیجانی، هوش اجتماعی، هوش معنوی اهمیت بیشتری دارد.

داشتن اهداف معین و برنامه‌ریزی نیز در این راه برای دانشجو بسیار اثرگذار است. بدون هدف، حرکتی به وجود نخواهد آمد. بدون هدف، انگیزه‌ای در دنیای ما سبز نمی‌شود. بدون هدف یا اهداف روشن، زندگی توام با ایستایی، توقف و رکود محض است. اگر هدف داشته باشی، اما برای رسیدن به آن، برنامه‌ریزی نکنی، قطعا یأس و احساس ناتوانی به سراغت خواهد آمد. آری، رسیدن به قله موفقیت، پلکانی است و با برنامه می‌توان از این پله‌ها بالا رفت. تلاش بی ‌وقفه، کلید دیگری برای موفقیت در تحصیل، زندگی و ... است.

شناخت خود و توانایی های خویش و ایمان به هدف یا اهداف، عشق و انگیزه کافی برای حرکت، انگیزه و نشاط دائمی، مشاوره با کارشناسان از قوانین ضروری در پیمودن سیر تکاملی است.

عامل همه مشکلات رفتاری مخرب و زیان‌بار و از دست‌دادن آینده آرام و موفق، بی‌هدفی و جهل به خود و خدا است. دانشی که دانشجو را به خدا دعوت نمی‌کند، درحال خیانت به او است. پیام همه انبیاء دعوت به خدا، به انسانیت و اخلاق بود، اما پیام برخی از علوم مدرن، فقط دعوت به خود نفسانی است. باور کنیم که عزت، تنها نزد خدا است و موفقیت واقعی، فقط با خدا ممکن است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی

کد خبر: 1152760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =