دانشجویان انگیزه‌ای برای فعالیت پژوهشی ندارند

دانشجو و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران گفت: دانشگاه‌ها و اساتید انگیزه مناسب برای تقویت پژوهش در بین دانشجویان ایجاد نکردند و همین قضیه باعث بی‌توجهی به پژوهش شده است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، در سال‌های اخیر بر اساس تصمیمات نوین در دانشگاه آزاد اسلامی اقدامات در راستای توجه به پژوهش و و ورود آن در صنعت مورد توجه قرار گرفته است. هرچند هنوز  دستگاه‌های دولتی و بخش صنعت نتوانسته طعم پژوهش را به خوبی بچشد و دلیل اصلی آن  عدم درک صحیح نظام آموزشی از فرآیند پژوهش است و به همین دلیل خروجی قابل لمسی به دست صنعت نرسیده است، اما همین اقدامات اندک هم تاکنون توانسته جایگاه پژوهش را در حوزه‌های صنعتی با موضوعات متعدد باز کند.

در راستای توسعه پژوهش در کشور  فاطمه میرپارسا، دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران از طرف معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان دانشجوی پژوهشگر برجسته کشور انتخاب شده است. این دانشجو در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به عنوان استعداد درخشان وارد دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی شد و حدود ۶ سال در زمینه‌های مختلف تحقیقاتی و  پژوهشی فعالیت کرده است.

فاطمه میرپارسا دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی  تهران در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره نقش تحقیقات در پژوهش‌های دانشگاهی گفت: دانشجو برای تبدیل شدن به یک محقق موفق باید تحصیلات آکادمیک داشته و پایه‌های علمی و تئوری را تقویت کرده تا بتواند در پژوهش موفق عمل کند و برای ارتقای پژوهش آموزش مورد توجه بگیرد. برای دانشجویان در مقطع کارشناسی یادگیری اصولی در تمامی رشته‌های تحصیلی ضروری است.

او افزود: یکی از عواملی که باعث  کشیده شدن دانشجوها به سمت محورهای پژوهشی می‌شود انگیزه است. در حقیقت انگیزه عاملی است که باعث هدف دار شدن فعالیت‌های ما می شود. انگیزه و اهدافی که از ابتدای ورود به دانشگاه داشتم سبب شد که با انرژی بالا در کنار درس خواندن به عرصه‌های پژوهشی نیز وارد شوند.

فاطمه میرپارسا درباره کم و کیف انتخابش از سوی وزارت بهداشت و درمان تاکید کرد: هر ساله آیین نامه ای از سوی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی کشور در راستای تسهیل فرایند آموزشی دانشجویان برتر تدوین می شود که یک دانشجو در ۸ ماده در مقالات، خلاصه مقالات، اختراع‌های ثبت شده، طرح‌ها، ترجمه ،تالیف کتاب و ... مورد ارزیابی قرار گرفته و با کسب امتیاز از آیین نامه می‌تواند به عنوان پژوهشگر برتر انتخاب شود. در این شرایط دانشجویان برای ارائه شاخص‌های مدنظر وزارت بهداشت و درمان به عنوان دانشجوی برتر انتخاب می‌شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1153992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =