میزان سموم در محصولات کشاورزی بیش از استانداردهای بین‌المللی/ سازمان ملی استاندارد میزان حد مجاز سموم را به‌روز رسانی کند

رئیس آزمایشگاه رازی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد درباره کیفیت سموم در اراضی کشاورزی کشور گفت: در حوزه بین‌المللی شاخص‌ها در مقایسه با سازمان استاندار ایران کمتر است باید سازمان استاندارد با به روز رسانی مقادیر سموم هماهنگ شده و بتواند اقدامات مناسب را انجام داد.

علیرضا شمس، رئیس آزمایشگاه رازی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در گفت‌و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره روند بررسی کود، خاک و مواد کشاورزی در آزمایشگاه‌ها و کیفیت این محصولات گفت: دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در سطح دانشگاه‌های کشور موفق به کسب گواهی نامه برتر در زمینه علوم آزمایشگاه‌ها شده و مطابق با اخذ گواهی نامه با سازمان‌های متعدد همچون سازمان غذا و دارو، دامپزشکی، سازمان استاندارد و ... به ارائه گواهی نامه در زمینه خدمات آزمایشگاهی می‌پردازد.

وی افزود: تمرکز ما بر روی سم و فلزات سنگین مواد غذایی، آب، خاک و محیط زیست است. این واحد دانشگاهی آزمایشگاه معتمد کشور  محسوب می‌شود. بر این اساس گزارشات مستند به سازمان‌ها ارائه داده و در آستانه ارائه گواهی نامه دامپزشکی هستیم و  در این دانشگاه تمرکز بر روی سموم کشاورزی، کود، آلودگی خاک و آب انجام شده است.

چرا سازمان استاندار معیارهای تشخیص سموم را به روز نمی‌کند؟

با توجه به اینکه در سال گذشته برخی محصولات کشاورزی صادراتی به برخی کشورها به دلیل وجود سموم بیش از حد استاندارد مرجوع شد. رئیس آزمایشگاه رازی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در پاسخ به این سوال که برای استانداردسازی مواد خوراکی در کشور نیازمند چه اقداماتی هستیم؟ ادامه داد: آزمایشگاه ما برای صنایع غذایی در زمین آب اقدام کرده و محصولات تولیدی امکان بررسی کیفیت را داشته و  ملاک ما معیارهای ارائه شده از سوی استاندارد ملی ایران است.

شمس تاکید کرد: استاندارد ملی ایران باقی مانده سموم و آفت کش در رشد محصولات کشاورزی را مورد بررسی قرار داده و در چند سال اخیر سموم هم مورد بررسی قرار گرفت و اگر منطبق با استانداردهای ملی ایران باشد به سازمان‌های دولتی گزارش داده شده و تاکنون مورد خاصی بروزرسانی نشده است.

رئیس آزمایشگاه رازی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد با بیان اینکه برخی شاخص‌ها در سازمان استاندارد ایران از معیارهای جهانی بالاتر است، تاکید کرد: در حوزه بین‌المللی شاخص‌ها در مقایسه با سازمان استاندار ایران  کمتر است و در این صورت باید سازمان استاندارد با به روز رسانی مقادیر سموم هماهنگ شده و بتواند اقدامات مناسب را انجام داد.

وی درباره کیفیت سموم در اراضی کشاورزی افزود: با توجه به نمونه‌های دریافتی از محصولات گیاهی، آب، خاک و ... تاکنون میزان سموم و آفت کش‌ها بیش از استاندارد ملی نیست. هرچند حد مجاز سموم در استانداردهای ملی بیش از میزان تعریف شده در استانداردهای بین المللی است. با این تفاسیر باید سازمان ملی استاندارد میزان حد مجاز سموم را به روز رسانی کند.

به گفته رئیس آزمایشگاه رازی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد باید بتوان کشاورزی و خاک را با توجه به نیاز منطقه به روز رسانی کرد. این آزمایشگاه در شرق کشور فعالیت کرده و امکان ارائه گواهی نامه به  کل کشور  از سوی آزمایشگاه رازی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد وجود دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1159709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =