به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایسکانیوز از همدان، محمدکاظم کاوه پیشقدم در آیین اختتامیه سوگواره شعر «نجوا» در قالب شعر کلاسیک و شعر نو از سری برنامههای دومین جشنواره امامت و مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی در همدان گفت: بحث ستایش و مدح اهلبیت از ابتدای اسلام بوده است و برخی از روایات این کار را از ابتدای خلقت آدمی بیان میکند.
وی با اشاره به زمان پیامبر اکرم (ص) گفت: سنت شعر و ستایش پیامبر و اهلبیت از زبان پیامبر آغاز و در فرهنگ و ارزشهای ایران ماندگار شده است و ما شاعر بزرگی در کشور نداریم که در ستایش اهلبیت شعر نگفته باشد.
مدیرکل ارتباطات اجتماعی و فرا سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: سرودن شعر مذهبی آیینی در ایران از سابقهای طولانی برخوردار است. سابقهای به قدمت اشعار کسایی مروزی که بسیاری وی را نخستین سرایندهی شعر دینی میدانند. سابقهای به قدمت سرایش اوستا، نخستین سرودهی دینی ایرانیان. سیر سرودن اشعار دینی، سیری صعودی است و هرچه به دوران معاصر نزدیک میشویم، باوجود جو ضد مذهبی شاهان قاجار و شاهان پهلوی، اما باز هم جلوهی اعتقادات مذهبی در شعر کاملاً نمایان است.
کاوه پیشقدم بیان کرد: فردی که سر امام حسین (ع) را بر نیزه در کوفه میچرخاند در مدح امام حسین (ع) شعری میگفت و این یعنی اینکه دشمن اهلبیت هم در ستایش اهلبیت شعر گفتهاند.
وی تصریح کرد: قرآن آغازگر ستایش پیامبر و اهلبیت است و ویژگی هنر و اندیشه ناب اسلام محمدی که به تأثیر از قران گرفتهشده است ستایش پیامبر وائمه است و نه در ستایش زورگویان و ستمگران است.
کاوه پیشقدم گفت: خدا در قرآن با اشاره به صفات پیامبر و اهلبیت در مدح آنها سخن گفته است و منع کرد از ستایش کسانی که کاری را انجام ندادهاند آن را بزرگترین گناه میداند.
وی تصریح کرد: سرایش شعر مدح و مرثیه برای اهلبیت، از نیمه دوم قرن اول هجری بالا گرفت و در قرن دوم و ازآنپس در قرون بعد، در قالب شعر عربی، بهطور بیامان ادامه یافت. در میان انبوه این قبیل اشعار، نام شاعران بنام و بصیری چون سید حمیری، کمیت بن زید اسدی و دعبل خزاعی درخشش ویژهای دارد، اما بههیچعنوان سرایش شعر منقبت اهلبیت، محدود به این دو نفر نیست.
مدیرکل ارتباطات اجتماعی فرا سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی ائمه اطهار علیهمالسلام با دست و دلبازی فراوان به حمایت از این شاعران برخاسته، با اعطای صلههای فراوان، آنان را تشویق به سرایش این قبیل اشعار میکردند، همچنان که برپا کردن سوگواری و خواندن شعر در مرثیه امام حسین علیهالسلام را تشویق میکردند. برخی از این حمایتها تشویق معنوی آنان بود که نمونهاش برخورد امام رضا علیهالسلام با دعبل خزاعی است.
وی تاکید کرد: شیعیان از یکی از مهم ترین ابزارهای احساسی و عاطفی یعنی ادبیات، آن هم قالبِ شعر که نقطه اوج بیان احساس است، برای نشر دیدگاه های مذهبی خود بهره بردند.
گفتنی است مراسم اختتامیه سوگواره شعر «نجوا» در قالب شعر کلاسیک و شعر نو از سری برنامههای دومین جشنواره امامت و مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی، با ۱۶۸ اثر در قالب شعر کلاسیک و شعر نو به دبیرخانه این سوگواره رسید و ۱۲ اثر در چهار حوزه استادی، دانشجویی، کارمندی و آزاد با محورهای همچون سوگواره امامت، ایستادگی و ظلمستیزی، شهادتنامه امامان، غمنامه غربت امامان، عدالتخواهی، سوگ و حماسه امامان، معرفتافزایی تا مرز شهادت، مرثیه و تعزیه امامان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان برگزار شد.
انتهای پیام /
نظر شما