دردسرهای معلمان غیررسمی در آموزش و پرورش / حقوق‌های اندک و پرداخت‌ باتاخیرهایی طولانی

معلمان غیررسمی با ساعت و حجم کاری مشابه معلمان رسمی فعالیت می‌کنند اما مشکلات متعددی دارند و معلمان قراردادی ۶ ماه است که حقوق نگرفته‌اند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، آموزش و پرورش مدت‌هاست که با مشکل کمبود نیرو دست و پنجه نرم می‌کند و هرسال با بازنشسته شدن بخشی از نیروها این مشکل بیشتر می‌شود.

مقصران تاخیر در پرداخت حقوق فرهنگیان مشخص شدند

آموزش و پرورش دست به اقدامات متعددی برای جبران این کمبود زده است که از جمله این اقدامات جذب معلمانی غیرسمی بود که در قالب خرید خدمات و پیمانی با این سازمان همکاری کنند. بخشی هم با جذب معلمانی با قرارداد کار معین انجام شد.

این معلمان با ساعت و حجم کاری مشابه معلمان رسمی فعالیت می‌کنند اما مشکلات متعددی دارند. یکی از معلمان خرید خدمات به ایسکانیوز گفت: من ۱۲ سال سابقه کار در آموزش و پرورش دارم اما برای استخدام در شهرستان‌های استان تهران شرط سنی گذاشته‌اند و تنها ۲ سال سابقه من را قبول کرده‌اند.

وی افزود: حقوق‌های ما کم است و دیر پرداخت می‌شود درحالی که مسئولان می‌گویند معلمان خرید خدمات مانند معلمان رسمی حقوق می‌گیرند. ما دوره‌های ضمن خدمت گذرانده‌ایم و سال‌ها تدریس کردیم اما وضعیتمان بلاتکلیف است. در آزمون استخدامی هم تنها نزدیک به ۲۰ هزار نفر را جذب می‌کنند، درحالی که هم آموزش و پرورش کمبود دارد و هم معلمان غیررسمی بسیاری وجود دارند. منتظر آزمون دبیری هستیم تا ببینیم چه اتفاقی می‌افتد.

مشکل تنها به معلمان خرید خدمات محدود نمی‌شود بلکه معلمان قرارداد کار معین هم از مهر سال گذشته تاکنون حقوقی نگرفته‌اند و بیمه‌ای هم برای آن‌ها پرداخت نشده است.

معین الدین سعیدی در جلسه علنی امروز سه شنبه در اخطاری با انتقاد از رعایت نکردن حرمت معلمان گفت: دردآور وضعیت معلمان خرید خدمات است، معلمان دارای قرارداد کار معین شش ماه است که حقوق دریافت نکرده‌اند. تکلیف قانونی تبدیل وضعیت معلمان طرح «مهرآفرین» هم اجرا نشده است. انتظار می‌رود که دولت، وزارت آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه قانون را اجرا کند که نارضایتی معلمان قابل جبران نیست.

صادق ستاری‌فرد معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش سال گذشته در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس از ممنوعیت به‌کارگیری معلم خرید خدمات در مدارس بعد از آزمون استخدامی آموزش و پرورش خبر داد و اظهار کرد: در مجوزی که سازمان اداری و استخدامی برای آموزش و پرورش ارسال کرده، صراحتا اعلام کرده است که به منظور تأمین نیروی انسانی مورد نیاز در شغل‌محل‌هایی که تاکنون به این طریق جذب معلم انجام شده است، مجوز جذب پیمانی ۱۹ هزار و ۸۶۱ نفر صادر شده است و افراد جذب شده از این طریق جایگزین نیروهای فصلی و موقت می‌شوند.

وی ادامه داد بر این اساس نیروهای خرید خدماتی که تمایل به ادامه همکاری با آموزش و پرورش دارند باید در آزمون استخدامی جدید آموزش و پرورش شرکت کنند.

 ستاری‌فرد تصریح کرد: طبق تبصره ۲۰ قانون بودجه هرگونه به کارگیری نیروی انسانی و تمدید قرارداد در قالب خرید خدمات آموزشی برای سال آتی مورد تأیید سازمان اداری و استخدامی نخواهد بود.

موضوع ممنوعیت حضور معلمان خرید خدمات در مدارس بعد از آزمون درحالی مطرح می‌شود که تنها ۱۹ هزار نفر در آموزش و پرورش جذب خواهند شد و کارشناسان می‌گویند آزمون استخدامی با این میزان جذب نمی‌تواند کمبود را جبران کند.

مصطفی اسدی کارشناس آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درباره کمبود معلم در آموزش و پرورش گفت: تا شهریور ۱۴۰۲ حدود ۹۰ هزار نفر در آموزش و پرورش بازنشسته خواهند شد. اگر ۸۵۰ هزار پرسنل رسمی در این سازمان وجود داشته باشد، چیزی حدود یک دهم از پرسنل این سازمان بازنشسته می‌شوند.

وی افزود: این درحالی است که تعداد دانش‌آموزان رو به افزایش است و اکنون برآورد می‌شود که در یک یا ۲ سال آینده به مرز ۱۵ میلیون دانش‌آموز برسیم.

اسدی عنوان کرد: از جهتی باید این نکته را در نظر داشت که جذب معلم چه از طریق تربیت معلم و چه آزمون استخدامی نهایتا حدود ۳۵ تا ۴۰ هزار نفر در سال است.

کارشناس آموزش و پرورش با بیان اینکه برای جبران این خلا یا باید نیروی خرید خدمات جذب کرد یا از نیروهای بازنشسته در ساعت‌های محدودی استفاده کرد تا مهر ماه کلاس‌ها خالی نباشند، گفت: اما اگر دولت بودجه کافی داشته باشد، بهتر است که اقدام به جذب نیرو کند.

وی اضافه کرد: ذکر این نکته هم ضروری است که اگر قرار باشد به ازای بازنشسته شدن ۲ نفر یک نفر جذب شود، باید ۴۵ هزار ردیف استخدامی وجود داشته باشد که نه سازمان امور استخدامی چنین اجازه‌ای می‌دهد و نه مجلس این موضوع را تصویب می‌کند.

به گزارش ایسکانیوز، با وجود اینکه آموزش و پرورش دچار کمبود نیرو است اما مشخص نیست که چرا اقدام به جذب معلمان باسابقه خرید خدمات نمی‌کند. این معلمان دوره‌های ضمن خدمت گذرانده و سال‌ها تدریس کرده‌اند و آموزش و پرورش می‌تواند در صورت احساس نیاز به آموزش از ظرفیت دانشگاه فرهنگیان برای برگزاری دوره‌هایی در راستای توانمند کردن بیشتر آن‌ها استفاده کند اما وضعیت این معلمان همچنان در ابهام است و مشخص نیست که بعد از آزمون استخدامی شرایط چطور خواهد شد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1176465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =