به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، بحران کمبود معلم در سال تحصیلی جدید بیش از پیش خود را نشان داد تا جایی که مرکز پژوهشهای مجلس هم در نامهای به رئیس مجلس اعلام کرد که در تهران، ۴ هزار کمبود معلم وجود دارد.
بیشتر بخوانید
نگاه بازاری چه بر سر آموزش و پرورش میآورد؟ / توسعه مدارس غیرانتفاعی یا بهبود کیفیت دولتیها مساله این است
محمد وحیدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم در جلسه علنی در تذکری گفت: مهر و آغاز سال تحصیلی را شاهد هستیم اما بیش از ۲۳ هزار کلاس درس معلم ندارد آن هم در شرایطی که قانون اجازه استفاده از معلمان بازنشسته را داده است اما بازنشستگان استقبال نمیکنند چون پاداش دو سال گذشتهشان را نگرفتهاند.
ماجرای کمبودها از کجا سرچشمه میگیرد؟
احمدحسین فلاحی سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به کمبود معلم در برخی مدارس کشور گفت: متاسفانه با سوءمدیریتها در وزارت آموزش و آموزش، امسال هم همانند سالهای قبل بسیاری از مدارس کشور دچار کمبود معلم هستند.
فلاحی با اشاره به ریشه کمبود معلم در کشور گفت: ما امسال حدود ۲۶۰ هزار معلم در کشور کم داریم که این موضوع حاصل خیانتهایی بوده که در دولت قبل صورت گرفت.
وی افزود: متاسفانه در حالی که دانشگاه فرهنگیان باید سالی ۲۵ هزار دانشجو جذب میکرد و به همین تعداد، معلم به بدنه آموزشی کشور تزریق میشد اما دولت سابق در راستای نابودی دانشگاه فرهنگیان این رقم را به ۳ هزار نفر کاهش داد.
ماجرای کمبود معلم در آموزش و پرورش موضوع پیچیدهای است که ریشه در تصمیمات اشتباه در ادوار مختلف دارد و بخشی از آن به مسئله ظرفیت پذیرش دانشگاه فرهنگیان بازمیگردد که در سال جاری وزیر آموزش و پرورش از افزایش ظرفیت خبر داده و باید دید که در ادامه این افزایش میتواند مشکل کمبود را از ریشه حل کند یا خیر.
در برحهای آموزش و پرورش تصمیم گرفت که برای جبران کمبود نیرو و جلوگیری از خالی ماندن کلاسهای درس، اقدام به جذب نیروهای خرید خدمات کند که این موضوع هم منتقدانی داشت اما مسکن موقتی بود که به جبران بخشی از کمبود کمک کرد.
اسفندیار نظری مدرس دانشگاه و کارشناس آموزش و پرورش درباره ریشه این کمبودها به ایسکانیوز گفت: از سال ۹۰ و با ایجاد پایه ششم ابتدایی کلید کمبود معلم در کشور زده شد. در تابستان همان سال در بازه زمانی ۲ ماهه افرادی استخدام شدند که آموزش ندیده بودند و حتی خدمتگذاران مدرسه که مدرک فوق دیپلم داشتند، به کار گرفته شدند. همه صاحبنظران این عرصه میدانند که بعد از این تصمیم چه بلایی سر مقطع ابتدایی آمد. در زمان وزارت آقای علیاحمدی هم ۱۷۰ هزار معلم بازنشسته شدند. در واقع بهترین معلمان ما با ۲۵ سال سابقه بازنشسته شدند که بعدا به مدارس غیردولتی و آموزشگاهها رفتند. به همین واسطه امروز چالش اصلی آموزش و پرورش کمبود نیرو است.
در ابتدای سال جاری اعلام شد که آموزش و پرورش تصمیم به برگزاری آزمون استخدامی گرفته و اگر معلمان خرید خدماتی شاغل در این وزارت خانه در آزمون پذیرفته نشوند، اجازه فعالیت در مدارس را نخواهند داشت. آزمون برگزار شد و در نهایت از مجموع ۲۲ هزار معلم خرید خدمات ۴ هزار نفر در آزمون استخدامی پذیرفته شدند.
اما مشکل کلاسهای بدون معلم پابرجا بود و بازگشت به کار گرفتن نیروهای بازنشسته، افزایش تراکم کلاسی در برخی مناطق و دو نوبته شدن مدارس هم نتوانست این جبران کننده کلاسهای بدون معلم باشد.
بازگشت خریدخدماتیها
در نهایت روز گذشته صحرایی وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که به دستور رئیس جمهور معلمان خرید خدمات میتوانند به مدارس بازگردند. در صحبتهای صحرایی آمده است: سال گذشته قراردادی میان وزیر وقت آموزش و پرورش، سازمان اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه منعقد شد تا پرونده استفاده از معلمان خرید خدمات بسته شود و آنها در آزمون استخدامی شرکت کنند و از مجموع ۲۲ هزار معلم خرید خدمات ۴ هزار نفر در آزمون استخدامی پذیرفته شدند.
وی با تاکید بر اینکه قانون اجازه ورود افراد به دستگاهها جز از طریق استخدام را نمیدهد، بنابراین استخدام معلمان خرید خدمات در حوزه اختیارات بنده نیست مگر اینکه مجلس مصوب کند، افزود: به کیفیت کار بسیاری از معلمان خرید خدمات اعتقاد دارم و امسال اجازه جذب آنها را از رئیس جمهور دریافت کردم و ۱۸ هزار معلم خرید خدماتی سالهای گذشته مجدد فراخوانده شدند.
به گزارش ایسکانیوز، آموزش و پرورش در بیانیهای از حل شدن مشکل کلاسهای بدون معلم خبر داد اما بنا بر اظهارات وزیر آموزش و پرورش همچنان این وزارت خانه با کمبود ۲۰۰ هزار معلم دست و پنجه نرم میکند. صحرایی معتقد است که این کمبود به معنای ناترازی تا رسیدن به استاندارد است و اکنون میانگین استاندارد جمعیت دانشآموزان در کلاس درس کمتر از ۲۰ نفر است اما هماکنون این میانگین ۲۵ نفر است که در برخی جاها به ۴۰ نفر و در برخی مناطق به ۱۰ نفر میرسد.
در هر حال آموزش و پرورش باید برنامه بلندمدتی برای جبران این کمبود داشته با افزایش ظرفیت دانشگاه فرهنگیان و تبیین ساز و کار درست در حوزه استخدام این مشکل را در بلند مدت حل کند.
انتهای پیام /
نظر شما