برنامه هفتم توسعه با انحراف بالایی رو به روست / هماهنگی و انسجام راهکار نظام برنامه‌نویسی در ایران

دبیرکل حزب اراده ملت ایران گفت: نبود هماهنگی، یکپارچگی و انسجام در نظام برنامه‌نویسی ایران موجب شده بین تصمیمات مصوب در برنامه هفتم توسعه و آنچه در عمل رخ می دهد همخوانی نباشد.

احمد حکیمی‌پور دبیرکل حزب اراده ملت ایران در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز درخصوص برنامه هفتم توسعه اظهار کرد: آنچه دولت در برنامه هفتم توسعه ارائه کرده با آن چه در مجلس رخ می‌دهد تفاوت بسیاری دارد، در واقع انحراف از برنامه به حدی بالا بوده که گاهی اتفاق افتاده با تغییر دولت‌ها و مجلس مجددا اصلاحات اساسی  به برنامه وارد شده است.

بیشتر بخوانید:

برنامه توسعه هفتم یک برنامه مسئله محور است / لزوم تمرکز بر روی ظرفیت‌های کشور

وی با بیان اینکه در تصویب برنامه میان دولت و مجلس همسویی وجود ندارد، عنوان کرد: دولت در خصوص تغییر در لایحه‌ای که به مجلس ارائه شده اعتراض خود را نشان داده است، از طرف دیگر مجلس نیز مدعی شده طبق اختیارات قانونی خود، می‌تواند اصلاحات را انجام دهد.

حکیمی‌پور آسیب‌شناسی در برنامه را مسئله‌ای جدی بیان کرد و گفت: جهت بررسی انحرافات باید با استفاده از مراکز پژوهشی که به عنوان ابزار کنترل عمل می‌کنند کارشناسی دقیق صورت گیرد، اما مسئله این است که نظام برنامه‌نویسی در ایران با مشکلاتی چون نبود هماهنگی، یکپارچگی و انسجام روبه‌رو است.

دبیرکل حزب اراده ملت ایران با اشاره به نقاط منفی برنامه هفتم عنوان کرد: برنامه هفتم از الگوی توسعه سیاسی خوبی برخوردار نیست چرا که سرانجام مواردی چون آزادی‌ها و مشارکت‌های مردمی، بدون تعریف مانده است.

وی ادامه داد: زمانی که از واژه‌ توسعه در برنامه استفاده می‌شود به این معنی است که توسعه را باید در همه‌ی ابعاد اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی در نظر گرفت، اما چنین چیزی را مشاهده نمی‌کنیم.

دبیرکل حزب اراده ملت ایران افزود: در بخشی از برنامه اقتصاد کشور، اهداف باید در بازه زمان معینی مورد ارزیابی قرار بگیرد تا میزان تحقق آنها مشخص شود.

حکیمی‌پور با اشاره به اهمیت نظارت و کنترل دائمی برنامه بیان کرد: اسناد بالادستی و قانون بودجه باید با آئین‌نامه‌های اجرایی دستگاه‌ها هماهنگی داشته باشند.وی تصریح کرد: ظواهر و رویه‌های نمایشی در کشور باعث شده تا صرفا خواستار برنامه و قانون بودجه سالانه باشیم بدون آنکه توجهی به اتلاف وقت، انرژی و هزینه‌های مالی در کشور شود.

وی وجود برنامه توسعه را امری مثبت قلمداد کرد و گفت: هدف‌گذاری، تعیین اهداف کمی و شاخص بندی دربخش های مختلف ازنمونه‌های مثبت برنامه توسعه هفتم است که البته در حال حاضر در مجلس دستخوش تغییرات شده است.

دبیرکل حزب اراده ملت ایران ادامه داد: برای رسیدن به نتیجه مطلوب نیازمند تلاش بسیار و تعیین اهداف جزئی است تا از بلند پروازی جلوگیری شود.

وی به قابلیت اجرایی شدن برنامه هفتم اشاره کرد و گفت: برنامه‌ای که حداقل 70 درصد قابلیت اجرایی داشته باشد موفق است و از ویژگی‌های برنامه توسعه، سنجش‌پذیری و امکان اندازه‌گیری است، بدان معنی که هر ساله بتوان بر شاخص‌های توسعه آن نظارت کرد.

دبیرکل حزب اراده ملت ایران بیان کرد: در نهایت انتظار از شورای نگهبان هنگام ارائه‌ی خروجی کار این است که ملاک تصویب شده باید با عمل همخوانی داشته باشد و امیدواریم که این برنامه به سرنوشت برنامه‌های قبلی دچار نشود.

کارآموز خبرنگاری: مهدیه حسن نائینی

انتهای پیام/

کد خبر: 1202734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =