ابراهیم صالحی عمران رئیس انجمن آموزش عالی ایران در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره رد مقالات علمی-دانشجویی اظهار کرد: این موضوع دلایل مختلفی دارد. به عقیده بنده مهمترین علت؛ افت علمی دانشجویان تحصیلات تکمیلی است.
بیشتر بخوانید:
۸۰ درصد مقالات علوم انسانی هرگز مورد استناد قرار نمیگیرند / انتشار سالانه ۵ میلیون مقاله علمی در جهان
وی گفت: بنده داور مقالات علمی هستم و بر اساس تجربههایم میگویم که سطح علمی و پژوهشی مقالات نبست به سالهای گذشته کاهش داشته است. علت هم این است که با گسترش بیرویه و غیر منطقی در تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی مواجه هستیم.
مدیر مسئول نشریه آموزش عالی بیان کرد: در حال حاضر نباید به سادگی به دانشگاهها مجوز جذب دانشجو برای دوره دکتری داده شود.
صالحی عمران گفت: تعداد دانشجویان مقطع دکتری زیاد است، با وجود اینکه تعداد مجلات علمی هم افزایش داشته، باز هم تمام مقالات امکان چاپ ندارند.
این استاد دانشگاه ادامه داد: تحصیلات تکمیلی به اندازهای گسترش یافته که باعث افت کیفیت آموزش در این مقاطع شده است. بنابراین این موضوع بر تولیدات علمی از جمله مقالات نیز اثر گذاشته است.
صالحی عمران با ذکر مثالی یادآور شد: دانشجویان برای گذراندن دوران دکتری باید مقاله ارائه دهند. یعنی نوشتن مقاله تبدیل به تکلیف کلاسی شده است. در نتیجه اختراعات، ابداعات، نوآوری و تجاری سازی در آییننامه های آموزشی کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
وی گفت: محتوای مقالات علمی باید با نظارت دقیق اساتید انجام شود. همچنین نگارش مقالات هم اهمیت دارد و دانشجویان باید به درستی آن را فرا گیرند.
گلایه برخی دانشجویان مبنی اعمال سلیقه در رد مقالات بیپایه است
رئیس انجمن آموزش عالی ایران با اشاره به گلایه برخی از دانشجویان مبنی بر برخورد سلیقهای برخی مدیران مسئول نشریات دانشگاهی در رد یا تایید مقالات علمی عنوان کرد: من به عنوان فردی که مدیر مسئول دو نشریه دانشگاهی هستم، این موضوع را نمیپذیرم. به این معنا که در یا تایید مقالات علمی اصولی دارد.
وی گفت: بنابراین نمیتوان به سادگی پذیرفت که روابط بر تایید یا رد مقالات تاثیر گذار باشند. البته شاید به تعداد انگشت شمار خطاهایی وجود داشته باشند؛ اما حداقل در مجلات معابر دانشگاههای مطرح چارچوبها حفظ میشود.
صالحی عمران گفت: اگر فعالیت علمی اصیل، دقیق و مبتنی بر پژوهش مناسب باشد، قطعا مقاله پر بار خواهد بود. همچنین رابطه بین اساتید و دانشجویان در تولید مقالات علمی بسیار حائز اهمیت است. آنان باید در نگارش مقاله دانشجویان را راهنمایی کنند.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: دانشجویان میتوانند مقالات رد شده را به زبان انگلیسی ترجمه کرده و برای مجلات علمی بینالمللی ارسال کنند. در حال حاضر هم بیشتر مقالات به صورت نرمافزاری و سیستمی است؛ یعنی در سایتها آپلود میشود و اسامی مشخص نیست و سپس داوران آن را بررسی میکنند، بنابرین امکان اعمال سلیقه در این زمینه کم است.
انتهای پیام/
نظر شما