جای خالی نوجوانان در سیاست‌گذاری‌ها / شکاف نسلی که هر روز عمیق‌تر می‌شود

گاهی نوجوان شیفته سلبریتی‌ها و فرهنگ‌هایی می‌شود که قرابتی با فرهنگ ایرانی ندارند و گاهی حتی ابتذال را رواج می‌دهند. فاصله بسیار پدر و مادرها از دنیای نوجوانان هم باعث شده تا عملا از الگوهایی که فرزندشان از آن تاثیرمی‌پذیرد بی‌خبر بوده یا نسبت به آسیب‌های آن ناآگاه باشند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، در هیچ دوره‌ای به اندازه امروز زندگی بشر با تکنولوژی آمیخته نشده و دسترسی به اطلاعات راحت نبوده است، همین موضوع باعث شده تا نوجوانانی که از بدو تولد در چنین دنیایی زندگی کرده‌اند به خوبی با تکنولوژی آشنایی داشته باشند و از نسل‌های قبلی خود با سرعت بیشتری فاصله بگیرند.

بیشتر بخوانید

دنبال آرزوهای دست نیافته خود در کودکان نباشید / حد تعادل در تربیت فرزند کجاست؟

نوجوانی دنیای شیفتگی است و گاهی نوجوان در فضای آزاد اطلاعات، شیفته سلبریتی‌ها و فرهنگ‌هایی می‌شود که قرابتی با فرهنگ ایرانی ندارند و گاهی حتی ابتذال را رواج می‌دهند. فاصله بسیار پدر و مادرها از دنیای نوجوانان هم باعث شده تا عملا از الگوهایی که فرزندشان از آن تاثیرمی‌پذیرد بی‌خبر بوده یا نسبت به آسیب‌های آن ناآگاه باشند.

ریشه علایق عجیب نوجوانان

علیرضا شریفی‌یزدی روانشناس اجتماعی معتقد است که والدین درجه سه نوجوانان یعنی گروه همسالان و رسانه نقش بزرگی در علایق عجیب نوجوانان امروزی دارند. وی در این باره به ایسکانیوز گفت: بخشی از این رفتارها ویژگی دوران نوجوانی است چراکه انسان در این دوره دچار تغییرات خلقی و فیزیولوژیکی می‌شود و رفتارهایی دارد که متفاوت از دوران کودکی و جوانی است اما بخش بزرگی از علایق عجیب نوجوانان امروزی ناشی از تاثیرپذیری از والدین درجه سه است. والدین درجه سه گروه همسالان و رسانه و اثرگذارترین گروه بر فکر و رفتار نوجوان هم گروه همسالان هستند.

وی افزود: نوجوان از طریق رسانه متوجه سبک زندگی گروه مرجع خود می‌شود که گروه مرجع می‌تواند خواننده‌ها، افراد مشهور فرهنگی و ورزشی باشند. از جهتی یکی از رفتارهای دوران نوجوانی تقلید از گروه مرجع است و با دیدن سبک زندگی افراد مشهور، استفاده مکرر از تتو و مواردی از این دست، سعی می‌کند همان سبک را تقلید کند. امروز هم با گسترش رسانه، اثرگذاری آن بیشتر شده است.

روانشناس اجتماعی با اشاره اینکه این تحلیل‌ها جهانی است و این اتفاقات در تمام دنیا در حال رخ دادن هستند، عنوان کرد: در کشور ما به جهت مشکلات اقتصادی و بیکاری، جامعه تب‌دار بوده و این مسائل بر ۲ نهاد مهم تاثیرگذاشته است. یکی از این نهادها خانواده است، چراکه پدر و مادر مشغول تامین معاش هستند و فرصتی برای امور تربیتی ندارند. در کنار آن آموزش و پرورش را داریم که مشکلات بسیاری دارد و حتی در سال جاری هزاران کلاس درس بدون معلم بودند. این ۲ نهاد وظیفه تربیتی دارند و وقتی دچار مشکل باشند، تربیت نوجوان خارج از این سیستم انجام می‌شود و رسانه نفوذ بالایی پیدا می‌کند.

البته این موضوع را نمی‌توان صرفا از بعد اقتصادی و فرصت نداشتن والدین برای نوجوان دانست بلکه بخشی از این موضوع ناشی از ناآگاهی والدین است. برخی از والدین حد تعادلی برای تعامل با نوجوان خود تعریف نکرده‌اند یا وی را رها می‌کنند و اجازه می‌دهند که با هر گروه همسالی در تعامل باشد یا با رفتارهایی سختگیرانه وی را منزوی کرده یا رفتار پنهان‌کاری را در نوجوان تقویت می‌کنند.

رفتارهای سلبی نداشته باشید

شریفی‌یزدی در این باره توضیح داد: خانواده ما باید آگاهی خود را نسبت به تربیت نوجوان بالا ببرد و با اندیشه‌های سابق که ما در دوران خود اینطور بودیم و شما هم باید همانطور باشید، نمی‌توان با نوجوان ارتباط برقرار کرد. بسیاری از والدین به دلیل اینکه نمی‌دانند چطور با نگرانی‌هایی که دارند، برخورد کنند، دست به رفتار سلبی می‌زنند مثلا فکر می‌کنند با محروم کردن اقتصادی، گرفتن تلفن همراه و خشونت می‌توانند نوجوان را کنترل کنند.

با فرزندتان صحبت کنید

علیرضا واحدی روانشناس هم در گفت‌وگو با ایسکانیوز دراین خصوص توضیح داد: بعضی خانواده‌ها در طول روز کمترین کلمات را رد و بدل می‌کنند، گاها پدر و مادری که اصلا نمی‌دانند فرزند یا فرزندانشان کلاس چندم هستند یا چه رشته‌ای تحصیل می‌کنند. زمانی از روز را به گفت و گوبپردازید. از او سوال کنید چه علایقی دارد و به موضوعاتی اهمیت می‌دهد و اصلا هدفی برای آینده دارد؟ هرچقدر فضای صمیمی‌تر ایجاد کنید روند بهبود روابط بین خانواده و فرزند سریع‌تر پیش می رود.

نشان دهید مهم است

وی ادامه داد: نوجوانان و جوانان شدیدا نیاز به دیده شدن، حس شکوفایی و احساس بزرگ منشی دارند و برای آنها مهم است که فعالیت‌هایشان ارزشمند واقع شود. چه بهتر که این نیازها در کانون خانواده‌ها پاسخ داده شوند. به او نشان دهید مهم است. علایقش برای شما قابل احترام است و نیاز نیست خود را سانسور یا خود را از دید خانواده پنهان کند.

آشنایی بی‌اندازه نوجوان امروزی با دنیای اطلاعات باعث شده تا فاصله بیشتری از نسل پیشین بگیرد و ویژگی‌های متفاوتی داشته باشد. همین فاصله باعث شده ویژگی‌های نوجوان امروزی برای برخی عجیب باشد و حتی با عبارت‌های نا به جایی مثل هیولا و گودزیلا چهره منفی از آن‌ها بسازند اما مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی با عنوان «ضرورت توجه به نسل آینده» به بررسی ویژگی‌های نوجوان امروزی پرداخته و عنوان کرده که نوجوان امروزی در جست‌وجوی تغییر و به دنبال حل مسئله و نسلی با نگاه تحولی و رو به آینده است. بنابراین به جای اینکه از این نسل رو به تحول چهره‌ای منفی بسازیم باید با دنیای آن‌ها آشنا شویم.

این درحالی است که در گزارش مرکز پژوهش‌ها از جایگاه کمرنگ نوجوانان در سیاست‌گذاری‌ها یاد شده است. براساس این گزارش نسل نوجوان در تقسیمات قانونی و وزارت‌خانه‌ای به ۲ گروه تقسیم شده است. در این تقسیم‌بندی سنین ۱۲ تا ۱۵ سال که به کودکی احاله شده‌اند در قالب سند ملی کودک و نوجوان آورده شده یا در قالب افراد نیازمند آموزش به وزارت آموزش و پرورش سپرده شده‌اند. گروه دوم سنین ۱۵ تا ۱۹ هستند که به جوانان احاله و به سازمان ملی جوانان و در دوره اخیر به وزارت ورزش سپرده شده‌اند. در تقسیمات وزارت ورزش هم سنین ۱۵ تا ۱۸ ساله به عنوان جوان محسوب می‌شوند.

در حقیقت در تقسیمات قانونی نوجوانی به عنوان دوره‌ای مستقل دیده نشده و در قالب کودکی و جوانی گنجانده شده است درحالی که این دوره ویژگی‌های متمایزی دارد و نیاز است که در تقسیمات هویت مستقلی برای آن درنظر بگیرند.

مرکز پژوهش‌ها پیشنهاد داده که نهاد تنظیم‌گر بین بخشی تاسیس شود که از حیث ساختاری زیرمجموعه وزارت آموزش و پرورش باشد و وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دیگر را ذیل اهداف شورای عالی نوجوانان، تنظیم‌گری کند.

از جمله دیگر پیشنهاداتی که در این گزارش مطرح شده، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

به رسمیت شمردن مقطع سنی نوجوانان به طور مستقل

برجسته‌سازی و تعیین دستورکار سیاسی در مسئله‌های نوجوانان در وزارتخانه‌های مختلف

ایجاد ساختار ویژه نوجوانان در قالب سازمان تنظیم‌گر میان‌بخشی در کنار شورای عالی نوجوانان

هویت‌بخشی به نوجوان به واسطه اعطای مسئولیت اجتماعی

نگاه به نوجوان هم به عنوان یک دوره مسئله‌خیز و هم به عنوان یک پیشران حکمرانی جدید

کاهش محدودیت‌های مشارکت نوجوانان به جهت سن قانونی

به گزارش ایسکانیوز، نوجوانی دوره حساسی از زندگی است و نحوه تعامل با این نسل از این منظر اهمیت دارد که این نسل آینده ایران را خواهند ساخت و اگر کیفیت رشد وتربیت آن‌ها بالا باشد، آینده ایران تضمین می‌شود.

انتهای پیام /

کد خبر: 1212909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =