به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، متناسب نبودن استخدام نیرو در آموزش و پرورش با تعداد دانشآموزان و بازنشستگیها باعث شده آموزش و پرورش با کمبود معلم دست و پنجه نرم کند. برآورد مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی نشان میدهد که اگر بخواهیم آموزش و پرورش را با شیوهای مطلوب و با بهرهمندی از معلمان دارای صلاحیتهای حرفهای اداره کنیم، با در نظر گرفتن تمامی رشتههای شغلی فرهنگیان همچون مربی پرورشی، متصدی کتابخانه، معلم تربیتبدنی و متصدی آزمایشگاه، حداقل به ۳۰۰ هزار نیروی انسانی نیاز است.
بیشتر بخوانید
معلمی که با دست خالی فرهنگسازی کرد / تاسیس موزه فرهنگ و تاریخ آموزش و پرورش
با این حساب میتوان گفت آموزش و پرورش علی رغم افزایش استخدام نیرو در سالی که گذشت، با بحران جدی کمبود معلم مواجه است. از طرفی کمبود در مقطع ابتدایی بیش از مقطعه متوسطه است و همین امر سبب شده تا برخی معلمان به اصطلاح مازاد در مقطع متوسطه به مقطع ابتدایی منتقل شوند یا در مقطع متوسطه از یک معلم در حوزههای دیگر و حتی غیرمرتبط به رشته تخصصی که دارد، استفاده کنند. این اقدام آموزش و پرورش تنها مُسکنی برای پر کردن کلاسهای درس است و میتواند آسیبهای متعددی داشته باشد.
سراغ دانشآموزان رفتم و از آنها خواستم که شرایط را شرح دهند. ریحانه دانشآموز پایه یازدهم است و میگوید که در مدرسه آنها معلم هنر درس ریاضی هم تدریس میکند و عملا درسی به نام هنر معنایی برای آنها ندارد.
حنانه هم که در پایه دوازدهم تحصیل میکند، میگوید حضور معلمانی که در رشته غیرتخصصی تدریس میکند به کیفیت آموزش ضربه زده است. او میگوید که وقتی معلم تاریخ در درس اقتصاد تدریس میکند، معلم عربی، فلسفه درس میدهد و معلم شیمی، تفکر تدریس میکند و معلم ریاضی قبل از این در رشته علوم انسانی تدریس میکرده دانشآموزان بسیاری از درسها را متوجه نمیشوند.
یکی از معلمان مقطع ابتدایی هم با گلایه از انتقال معلمان متوسطه به مقطع ابتدایی به ایسکانیوز گفت: معلمی داشتیم که به دلیل مازاد بودن نیرو در متوسطه و کمبود نیرو در آموزش ابتدایی به مدارس ابتدایی فرستاده شده و اصرار داشت که برای تدریس پایه اول ابتدایی انتخاب نشود چراکه توانمندی کافی ندارد. توجیح مدیر برای چنین انتخابی این بود که معلم بد داشتن بهتر از معلم نداشتن است.
وی افزود: این معلمان حتی روانشناسی برخورد با کودکان سنین ابتدایی را نیاموختهاند و مانند دانشآموزان متوسطه با آنها برخورد میکنند که این برای دانشآموزان بسیار مضر است. دانشآموز پایه ابتدایی برای اولین بار حضور در کلاس درس را تجربه میکند و اگر از لحاظ روحی آسیب ببیند، در سالهای بعد هم انگیزه کافی برای ادامه دادن نخواهد داشت.
نتیجه واضح این اقدام آموزش و پرورش افت کیفیت آموزش است. اسفندیار نظری مدرس دانشگاه با اشاره به لزوم اصلاح این شیوه به ایسکانیوز گفت: افت تحصیلی محسوس، تلنگری برای آموزش و پرورش است و باید در روشها تغییر ایجاد کنیم و پرچمدار این تغییر هم معلم است که باید توانمند، بروز و آشنا با تکنولوژی روز باشد. باید اذعان کرد که کمبود معلمان درآموزش و ورود افراد ناآشنا با روش معلمی، به افزایش افت تحصیلی دامن زده است.
نظری درخصوص خسارتهای اقتصادی ناشی ازافت وشکست تحصیلی توضیح داد: با افت تحصیلی دانشآموزان هزینههای بسیاری بردولت وخانوادهها دریک سال آموزشی تحمیل میشود. خسارتهای وارد شده به دانشآموز هم شامل از دست دادن فرصتها و ورود دیرتر به بازارکار است.
استاد دانشگاه با اشاره به اینکه جرقه کمبود معلم به ویژه در دوره ابتدایی از سال ۹۰ زده شد، توضیح داد: در آن زمان نیروی مازاد در دوره متوسطه داشتیم و تلاش کردند که این نیروها را وارد آموزش ابتدایی کنند و با این کار شاهد حضور افرادی در دوره ابتدایی بودیم که تخصص آن را نداشتند. در حال حاضر آموزش و پرورش نه فقط در دوره ابتدایی بلکه در دوره متوسطه هم دچار کمبود است.
وی ادامه داد: ما برای جانمایی درست نیروی انسانی برنامه بلند مدت نداریم. ما فقط کلاسها را پر کردهایم. بیتوجهی به کیفیت طبل بیسوادی را به صدا درمیآورد. ما باید در حوزه جانشینپروری سرمایهگذاری کنیم که این کار صورت نمیگیرد.
نظری معتقد است که آموزش و پرورش باید از امسال به فکر کمبود نیروی سال بعد باشد و به دستگاهها ذی ربط اعلام کند که در کدام بخش کمبود دارد و چطور باید این کمبودها رفع شوند. وی در این باره توضیح داد: مجلس و کمیسیون آموزش هم باید به موضوع ورود کنند و با همکاری سازمان برنامه و بودجه زمینه جذب نیروی جدید را فراهم شود.
استاد دانشگاه با اشاره به اینکه جز مدارس خاص مانند نمونه دولتی، استعداد درخشان، شاهد و غیره، تمام مدارس دولتی از چارت استاندارد نیروی انسانی برخوردار نیستند، گفت: از طرفی باید در معلمان انگیزه ایجاد کرد تا برای ادامه کار ترغیب شوند. معلمان و مدیران برای بازنشستگی لحظه شماری میکنند و این بزرگترین ضعف است.
در گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس درخصوص دلایل کمبود معلم آمده که با افزایش تعداد بازنشستگان و همچنین افزایش تعداد دانش آموزان، طبیعتاً بایستی ظرفیت استخدامی نیز افزایش پیدا کند اما در دهه ۹۰ ظرفیت دانشگاه فرهنگیان تحت تأثیر نظرات برخی از جریانهای خاص و معتقدان به خصوصیسازی آموزش و پرورش، کاهش چشمگیری داشته است به طوری که ظرفیت این دانشگاه از ۱۷هزار نفر در سال ۱۳۹۱ به نزدیک صفر در سال ۱۳۹۶ رسید و در مجموع در فواصل سالهای ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۹ که خروجی آن امروز میبایستی در آموزش و پرورش مشغول به کار باشند، مطابق آمار سازمان اداری و استخدامی تنها ۱۰۰هزار نفر بوده است این در حالی است که تعداد دانش آموزان افزایش چشمگیری داشته است. خروجی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی نیز تنها هر ساله حدود ۷۰۰ هنرآموز است که به هیچ عنوان پاسخگوی نیاز هنرستانها نیست.
به گزارش ایسکانیوز، آموزش و پرورش باید تغییر اساسی در نحوه جذب نیرو و تربیت معلمان ایجاد کند چراکه معلم نقش بسیار مهمی در افزایش کیفیت آموزشی دارد و در شرایطی که مجبور است در کلاسهای بسیار شلوغ یا رشته غیرتخصصی تدریس کند، نمیتواند برای افزایش کیفیت آموزشی اقدام کند و در مقابل دانشآموز هم آسیب میبیند.
انتهای پیام /
نظر شما