دانشگاه و جامعه‌پردازی برای دهه هشتادی‌ها

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در اجلاس شورای دانشگاه آزاد درباره دانشگاه و جامعه‌پردازی برای دهه هشتادی‌ها سخن گفت.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بعدازظهر امروز در بیست و ششمین اجلاس شورای دانشگاه آزاد اسلامی که در سالن شهید مطهری سازمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد؛ با سلام خاصه به محضر علی بن موسی الرضا(ع) اظهار کرد: با توجه به تاکید رهبر انقلاب مبنی بر اینکه هیچ خللی نباید در کار کشور رخ دهد و شتابان باید عمل کرد امور کاری مربوط به دانشگاه آزاد را در این اجلاس پیگیری و ادامه میدهیم.

وی با طرح بحث «دانشگاه و ماموریت جامعه پردازی برای دهه هشتادی ها» ادامه داد: ما با نسل جدیدی روبه رو هستیم که تربیتش با تربیت نسل ما تفاوت دارد و الان اینگونه نیست که زمان تحصیل خودمان یا بچه های بعد خودمان را برای اینها مثال بزنیم.

دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: نسلی نو با تربیتی جدید پا به عرصه گذاشته است که از عناوینی چون نسل z و فضای مجازی در شناخت این نسل استفاده میشود.

وی با تاکید بر اینکه کار ما شناخت این نسل است،افزود: بحث این است که ما به عنوان تربیت کنندگان این نسل یا به عنوان دانشگاهی که میخواهد پاسخگو باشد اگر شناخت نداشته باشیم بین آنچه ما میگوییم و آنچه او میخواهد اختلاف فاز به وجود می آید که فرستنده و گیرنده در یک فاز نیستند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: این نگاه جدی است که باید به آن توجه شود.حال با این ملاحظه که باید دهه هشتادی ها را بشناسیم وارد بحث میشویم.مشخصه این نسل این است که محیط دور و نزدیک آن عوض شده در خانه هست اما محیط نزدیک خواهر و برادر و پدر و مادر نیست. محیط دور برای او محیط نزدیک شده و فضای مجازی باعث شده فاصله مکانی در ارتباطات دیگر مطرح نباشد.

وی اضافه کرد: گاهی میخواهید نظر جامعه را بدانید به تک تک افراد رجوع میکنید و هم عقیده ها اکثریت میشوند. در نظام پارلمانی رئیس مجلس برآمده از ۲۹۰نظر است. سوال اصلی که در اینجا مطرح میشود این است که دعوای نسل جدید و قدیم کجاست؟! در ۱۸فروردین اشاره کردم دو اسم الهی که انسان طالب آن است عالم و قادر است و با این دو مفهوم محشور است.

دکتر طهرانچی گفت: در زمان گذشته بین این دو مفهوم تقدم و تاخر داشتیم میگفتیم توانایی ناشی از دانایی است اما بعد از انقلاب صنعتی ماشین بخار اختراع شد و اختراع روشمند اختراع شد و ماشین در کنار انسان مظهر توانایی شد و توانایی انسان چند سطح بالا رفت و بعد تلفن اختراع شد که ارتباطات را سهل کرد. مفهومی به نام کارخانه مظهر توانایی دانایی بنیان انسان بود.

وی بیان کرد: جوان امروز میخواهد قادر باشد تا عالم و قادر بودن را از مسیر عالم بودن نمیداند او میخواهد فاطر باشد تا خالق! او جلوه فاطریت خدا را بیشتر از خالقیت میخواهد ماشین مظهر دانایی است
جوان دیروز عالم بودن را میپرستید و ماشین برای او مظهر توانایی بود با این تفاوت این جوان را باید تحلیل کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: اقبال اجتماعی را که نگاه میکنیم به میزان کارایی و موفقیت کاری ندارد میزان سودمندی زی نفعان و تصویر اجتماعی شغل را مدنظر قرار میدهد و میگوید کدام رشته مرا توانمند تر میکند؟ از جغرافیا نشان و بلد کمک میگیرد تا به مسیرش سریع تر برسد. این نسل کسانی را میپسندند که شما سوال میکنید این که بی سواد بود؟! او ذهنش به توانایی است و کاری به دانایی ندارد پارادایم ذهنی جوان توانایی پسندی است. قهرمانان او هم برهمین مبناست و توانمندی مظهر انتخاب است.

وی تصریح کرد: یک انتقال نسل صورت گرفته است در گذشته برای آشنایی با علم نجوم ابتدا باید نجوم آموزش میدیدند و بعد از تلسکوپ استفاده میکردند
اما جوان نسل امروز لازم نیست این مسیر را برود کافی است موبایل را سمت آسمان بگیرد. پس دانایی را از کامپیوتر میگیرد و به دنبال افزایش توانمندی از طریق نرم افزار است به عبارت کارآفرینی را به جای مهارت می‌پسندد.

دکتر طهرانچی ادامه داد: او دانایی حرفه ای را نمیپسندد و فناوری را بهتر از علم و خلاقیت میداند و زمان را به جای مکان گذاشته است پس زمان و سرعت برایش اهمیت دارد در صورتی که در نسل ما مهم نبود.

وی خاطرنشان کرد: تربیت مجازی یا دیجیتال عبور از خانواده، دین، هویت و ملیت است. پس این جوان شکل جدیدی است که تغییرات شناختی رخ داده و به دنبال کسب توانایی است که حتی در لباس پوشیدن هم بروز و ظهور پیدا کرده و میگوید من میتوانم بدون حجاب وارد جامعه شوم و همواره به دنبال اثبات توانایی خویش است.

دکتر طهرانچی با اشاره به اقبال اجتماعی رشته های مختلف در دانشگاه های کشور گفت: وجه ممیزه رشته های اول قدرت است نه دانایی! رشته های حقوق، حسابداری، علوم تربیتی، کامپیوتر، روانشناسی (دنبال توان استیلای روحی بر دیگری را طلب میکند) زبان های خارجی ، مدیریت و تربیت بدنی نماد توانایی هستند.

وی در ادامه این بحث خاطرنشان کرد: اقبال رشته های کشاورزی و دامپروری در کل کشور ۳ درصد است! و کاری به شغل ندارد و فنی مهندسی هم ۲۱درصد و جای خود را به علوم انسانی داده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: در آموزش و پرورش ۳۱درصد دنبال فنی و حرفه ای هستند! چرا که دنبال توانایی هستند و فنی و حرفه ای را توانا تر از ریاضی می بینند.

وی گفت: اگر صرفا به رسالت دانشگاه بپردازیم به زودی به موزه تبدیل میشویم. رسالت ما ارتقای علم کشور است اما «ماموریت» وارد میشود و تنها با رسالت نمیشود.چرا در دانشگاه های پزشکی ۷۰۰هزار نفر شرکت که در نهایت ۴۰۰هزار نفر انتخاب شوند چون دانشگاه های پزشکی ماموریت دارند، موفق تر جلوه میکنند.

دکتر طهرانچی اضافه کرد: بر این مبنای رسالت در دانشگاه ۴ نظام تربیتی، علمی، فناوری و فرهنگی داریم که نظام فرهنگی به تربیت عالم و تولید علم جهت میدهد. فرق جمهوری اسلامی جهت دهی به تربیت عالم و تولید علم است. اگر به نظام فرهنگی توجه نکنیم برای خود مایه خسران ایجاد میکنیم.
دروس تخصصی جزیی از تربیت فرهنگی ماست و ماموریت (پاسخگویی رفتار دانشگاه در ارتباط با جامعه) جامعه پردازی است.

وی افزود: دانشگاه میخواهد با نظام تربیتی جامعه کارآمد،با نظام علمی جامعه خلاق، با نظام فناوری جامعه نوآور و با نظام فرهنگی جامعه فرهیخته بسازد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: ذائقه بچه ها عوض شده و ویترین نسبت به این تحول باید تغییر کند جوان باید افزایش توانایی را حس کند پس ما باید به ماموریت خودمان که ساخت جامعه و جامعه پردازی است عمل کنیم.

وی خطاب به معاونان و روسای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: رسالت، افزایش دانایی و ماموریت افزایش توانایی است. رویکردهای تحول آفرین دانشگاه را یادآوری میکنم. چرخش تحول آفرین از آموزش حافظه محور به یادگیری فایده محور و عمیق، بسترساز اشتغال دانش بنیان، حل مساله و کار گروهی که همگی مظهر توانایی هستند.

دکتر طهرانچی ادامه داد: پس آموزش ها مهارتی، تخصصی، حرفه ای، کارآفرین و اجتماعی باید باشد! دانایی با نظام علمی در«کلاس» و توانایی را با نظام فناوری در «عرصه» که بین آن کارورزی و کارآموزی قرار دارد، رقم میخورد.

وی گفت: دانشگاه جامعه پرداز میخواهد جامعه دانش بنیان و حکمت بنیان بسازد و بین دانشگاه و جامعه پل بزند. تا کنون گروه های علمی داشتیم اما بر اساس ستون دانایی در نظام توانایی باید نظام «پایه و عرصه» تعریف شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: دانشگاه نوین میتواند سبک زندگی ساز باشد و حکمرانی را اصلاح کند.

وی با اشاره به نظام دانشی جدید در دانشگاه آزاد اسلامی و راه اندازی دانشکده های موضوعی نیز گفت: این مفاهیم چند رشته ای هستند و جذابیت علمی فناورانه دارند و طبق نیاز جامعه در کشور متقاضی دارد و دانشگاه هم باید ظرفیت داشته باشد که به آن آمایش درونی میگوییم. ما دو حلقه «رسالت» و «ماموریت» را پیدا کرده ایم و آنچه داریم گروه هست از کشوری تا سطح واحد که وظیفه اداره امر آموزش را دارند.

دکتر طهرانچی با طرح این سوال که دانشکده های قبلی چه شدند؟ ادامه داد: دانشکده های قبلی گروه بودند. به چیزی که میگوییم گروه، شاخه دانشی و چیزی که میگوییم دانشکده، ماموریت دانشی است.با توجه به نظام عرصه و پایه آیا برای همه رشته ها «کارخانه»میتوان تاسیس کرد؟خیر. باید شریک مال مردم شویم که عرصه بزرگ داشته باشیم یعنی سراغ سکوهای جامع برویم. سکو «ست» شراکت مردمی است و ما در تضمین نقش ایفا میکنیم.

وی خاطرنشان کرد: به مفاهیم هیئت علمی وابسته، پیوسته ، دستیار آموزشی و مهارت یار پرداختیم و حالا نوبت پایه و عرصه است. در رشته های فیزیک، تاریخ و ادبیات مشاهده کنید چقدر هیئت علمی و چند دانشجو داریم؟! اگر این ادبیات«پایه و عرصه» خلق نشود، سیستم متلاشی میشود.

دکتر طهرانچی با تاکید بر اینکه باید به نظام فرهنگی در دانشگاه توجه داشته باشیم، خطاب به روسای واحدها افزود: جریان اقتصاد دانشگاه هم عوض شده است. دانشکده ها را که گرفتید یعنی ماموریت را دریافت کردید و گروه از رسالت شما برمیخیزد برای گرفتن ماموریت بایستی حداقل سه دانشکده دریافت شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1231329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =