پیش‌بینی درآمدزایی ۱۰۰ میلیاردی از کارخانه مخازن کامپوزیتی دانشگاه آزاد تبریز

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی و واحد تبریز گفت: طرح تولید مخازن کامپوزیتی در حال حاضر مراحل پایانی اخذ استاندارد را طی میکند که پس از آن به تولید انبوه خواهد رسید و پیش بینی میشود بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان گردش مالی این مجموعه در سال اول باشد.

آرش رنجبران رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌ شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در خصوص درآمدهای غیرشهریه‌ای این دانشگاه اظهار کرد: ردیف های بسیار متعددی برای تحقق درآمدهای غیرشهریه ای وجود دارد که یکی از این ردیف ها درآمدهای حوزه پژوهش و فناوری است و در این حوزه ما اقدامات مختلفی را در استان انجام دادیم که در نهایت منجر به درآمدهای خوبی هم برای دانشگاه شد.

بیشتر بخوانید:

اولین دانشکده «ساخت، تولید و فناوری‌های صنعتی» در دانشگاه آزاد تبریز راه‌اندازی می‌شود/ افزایش ۸ هزار دانشجو با اجرای آمایش

وی ادامه داد: یکی از این اقدامات، قرارداد طراحی، ساخت و پیاده سازی خط رباتیک مونتاژ تراکتورسازی است که مدرن ترین و پیشرفته ترین خطوط مونتاژ دنیاست و طی یک قرارداد به مبلغ ۸۰ میلیارد تومان با تراکتورسازی منعقد شد البته این قرارداد به صورت دلاری بسته شده و با افزایش قیمت دلار میزان این قرارداد نیز به نسبت افزایش می‌یابد.

رنجبران تصریح کرد: در فاز اول این قرارداد که سال گذشته اجرایی شد ما ۲ دستگاه از ۳۰ دستگاه را برای یکی از خطوط که خط تراکتور سنگین ۱۵۰۰ است تحویل دادیم و درآمد آن را نیز وصول کردیم و در حال حاضر نیز این دو خط مشغول به کار و فعال هستند که در ۱۷ اسفندماه سال گذشته توسط دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به افتتاح رسید.

تحویل ۲۸ دستگاه در فاز دوم تا پایان امسال

وی با اشاره به اینکه ساخت ۲۸ دستگاه بعدی نیز در حال حاضر آغاز شده است، افزود: تا پایان امسال بنا داریم ساخت این ۲۸ دستگاه نیز به اتمام برسد و تحویل داده شود و دو خطی که سال گذشته به افتتاح رسید با توجه به کار طراحی که داشتند و جزو اولین محصول ها به حساب می‌آمدند؛ اندکی زمان بر بودند اما اکنون که تمام دانش را در اختیار داریم به سرعت میتوانیم کار را پیش ببریم.

درآمدزایی ۱۰۰ میلیاردتومانی تولید مخازن کامپوزیتی در سال اول/ ظرفیت تولید ۵۰۰ هزار مخزن

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌ شرقی به راه اندازی یک کارخانه برای تولید مخازن کامپوزیت با قابلیت تحمل فشار بالا هم اشاره کرد و گفت: این طرح در حال حاضر مراحل پایانی اخذ استاندارد را طی میکند که پس از آن به تولید انبوه خواهد رسید و در اینجا نیز پیش بینی میشود بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان گردش مالی این مجموعه در سال اول باشد.

وی ادامه داد: طرح کارخانه تولید مخازن کامپوزیتی تیپ ۴ که مخازن با قابلیت تحمل فشار بالا هستند، در استان آذربایجان شرقی انجام شده است. یک شرکت با همکاری صندوق پژوهش و فناوری سازمان مرکزی دانشگاه، دانشگاه آزاد استان آذربایجان شرقی و واحد تبریز و بخش خصوصی تشکیل شده که ۷۰ درصد سهام این شرکت متعلق به دانشگاه آزاد و ۳۰ درصد بخش خصوصی است. این طرح حدود ۸۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری داشته که ۴۷ میلیارد تومان آن را دانشگاه آزاد و حدود ۱۵ میلیارد را بخش خصوصی سرمایه‌گذاری کرده و مابقی نیز ارزش دانش فنی این موضوع و برند دانشگاه است.

رنجبران بیان کرد: مخازن با قابلیت تحمل فشار بالا جزء ابزارآلات استراتژیک بسیاری از صنایع به‌ویژه صنایع نفت و گاز هستند. مخازن کامپوزیتی نیز به نسبت مخازن فلزی دارای مزایای بسیار زیادی ازجمله سبک بودن، مقاومت بسیار بالا و همین‌طور مقاومت نسبت به خوردگی است. بنابراین امتیاز ویژه‌ای را برای این مخازن فراهم کرده که به‌صورت بسیار گسترده در این صنایع به‌کارگیری می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد استان آذربایجان شرقی و واحد تبریز با اشاره به اینکه این پروژه یک پروژه کاملا دانش‌بنیان در مرزهای دانش است، افزود: تولیدکنندگان داخلی آن بسیار محدود هستند. کارخانه این پروژه در استان آذربایجان شرقی توسط واحد تبریز در محل واحد شبستر ایجاد شده و تمام تجهیزات آن از جزئیات تا پیچیده‌ترین دستگاه‌های سی‌ان‌سی همگی توسط فناوران داخلی دانشگاه و بخش خصوصی ساخته شده است. دانش فنی این پروژه به‌طور کامل در اختیار این شرکت و دانشگاه قرار دارد و این شرکت مراحل کاری خود را آغاز کرده و در حال اخذ استاندارد و تولید انبوه محصولات است که می‌تواند محصولات متنوعی در ابعاد مختلف تولید کند، چون دانش فنی کامل آن را دارد و تجهیزات آن برای محصولات متنوع طراحی شده‌اند.

وی ادامه داد: هنوز به تولید انبوه نرسیده‌ایم و در حال طی مراحل برای تولید انبوه هستیم اما در سال بیش از پنج میلیون مخزن مورد نیاز است که این شرکت در بهترین حالت حداکثر می‌تواند ۵۰۰ هزار مخزن تولید کند، بنابراین جای بسیاری برای کار و افزایش تعداد خط‌های تولید خود دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1231798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =