رشد ۱۲۰ درصدی درآمد مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی/ ۴ مرکز مشترک با صنایع کشور ایجاد می‌شود

مدیرکل شبکه پژوهشی و آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: روند درآمد مراکز تحقیقاتی ما از محل طرح های برون دانشگاهی روند بسیار خوبی بوده به گونه‌ای که قریب به ۱۲۰ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

عبدالله محمدی، مدیرکل شبکه پژوهشی و آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در خصوص مهمترین مأموریت‌ها و هدف‌گذاری این اداره کل در سال جاری اظهار کرد: چند سالی است که دانشگاه آزاد اسلامی تلاش میکند تا فعالیت های خود را هدفمند و «متناسب با نیاز کشور» انجام دهد که شبکه پژوهشی و آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی نیز به عنوان یک بستر فعالیت های پژوهشی و آزمایشگاهی در حال طی کردن همین مسیر است و تمام تلاش خود را میکند که متناسب با نیاز جامعه امکاناتی که در سطح کشور پراکنده شده را تجمیع کند و به صورت مدیریت شبکه ای کار را پیش ببرد.

بیشتر بخوانید:

آزمایشگاه‌های دانشگاه آزاد مرجع تعریف و صدور استاندارد می‌شوند

وی ادامه داد: برای ارتباط با صنعت و تقویت این ارتباط هم ضرورت دارد در این بستر حرکت کنیم ضمن اینکه ایجاد شرکت های دانش بنیان و یا انجام پایان نامه های مساله محور هم از این مسیر تبعیت میکند بنابراین زیرساخت ها باید تقویت و استاندارد شود.

استانداردسازی زیرساخت‌های شبکه بزرگ پژوهشی و آزمایشگاهی دانشگاه آزاد ادامه دارد

محمدی خاطرنشان کرد: مسیر تقویت و استانداردسازی زیرساخت‌ها و ایجاد یک بستری که اعضای هیئت علمی و دانشجویان راحت بتوانند از این بستر استفاده کنند؛ جزو مأموریت‌ها و برنامه‌های امسال شبکه پژوهشی و آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی قرار دارد.

جذب موفق طرح‌های برون دانشگاهی/ افزایش دوبرابری درآمد مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد

وی افزود: روند درآمدهای مراکز تحقیقاتی ما از محل طرح های برون دانشگاهی روند بسیار خوبی بوده است به طوری که امسال نسبت به سال گذشته افزایش بیش از دو برابری را تجربه کردیم.

مدیرکل شبکه پژوهشی و آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه بی شک این افزایش دوبرابری درآمدها ما را راضی نمی‌کند، تصریح کرد: در حوزه مراکز تحقیقاتی به دنبال این هستیم که مراکز تحقیقاتی مشترک با صنایع را ایجاد کنیم تا متناسب با نیاز صنعت بتوانیم کار را جلو ببریم و بخش صنعت در کنار اعضای هیئت علمی ما فعالیت ها را پیش ببرند بنابراین افزایش دو برابری ما را قانع نمی‌سازد و امیدواریم که در سال آتی رشد ما یک رشد «نمایی» باشد و از رشد «خطی» خارج شویم.

وی با اشاره به اینکه درآمد مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی قریب به ۱۲۰ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است، اضافه کرد: در حال حاضر ما دارای ۱۷۱ مرکز تحقیقات غیرپزشکی و ۵۱ مرکز تحقیقات پزشکی هستیم.

استارت راه‌اندازی مراکز تحقیقاتی مشترک دانشگاه آزاد با صنایع / رشد ۶ برابری مراکز تحقیقاتی «سطح یک» دانشگاه آزاد در ۲ سال

محمدی ادامه داد: در بین ۱۷۱ مرکز تحقیقات غیر پزشکی ۶۴ مورد آن سطح یک و مابقی در سطح دو و سه قرار دارند که این عدد، رقم قابل توجهی است چراکه در رتبه بندی که دو سال پیش شروع کردیم تعداد مراکز تحقیقاتی سطح یک ما بین ۸ تا ۱۰ مورد بود که این تعداد امروز به ۶۴ مورد در حوزه غیرپزشکی رسیده است که رشد ۶ برابری را نشان می‌دهد و بیانگر افزایش کیفیت مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی است.

وی با بیان اینکه اخیرا تعداد ۴ مرکز تحقیقاتی مشترک را ایجاد کرده ایم، افزود: سیاست راه اندازی مراکز تحقیقاتی مشترک سال گذشته بود که کلید خورد و مرکز تحقیقات مشترک دانشگاه آزاد مشهد در حوزه برق، مرکز تحقیقات بتن در واحد کرج به صورت مشترک با نظام مهندسی، مرکز تحقیقات حوزه صنایع در استان اصفهان با همکاری صنایع مختلف و مرکز تحقیقات بتن واحد نجف آباد از جمله این مراکز تحقیقاتی مشترک هستند.

مدیرکل شبکه پژوهشی و آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه همه تلاش ما براین است تا تمامی مراکز تحقیقاتی موجود هم یک همکار صنعتی و سازمان بیرونی را داشته باشند، ادامه داد: البته این بدین معنی نیست که با بقیه همکاری نکنند بلکه همکاران صنعتی به عنوان همکار اصلی هستند و طبیعتا همکاری با سایرین هم ادامه خواهد داشت.

وی گفت: مهمترین مأموریت شبکه پژوهشی و آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی افزایش کیفیت زیرساخت های تحقیقاتی در سطح دانشگاه است که ما تلاش میکنیم در کنار ارتقای کیفیت، کمیت را نیز متناسب با نیاز کشور توسعه دهیم.

محمدی با اشاره به اینکه بخش صنعت و دانشگاه هر یک زبان خاص خود را دارند، خاطرنشان کرد: این دو زبان نیازمند یک سری واسطه هایی هستند که برای یکدیگر به عبارتی ترجمه شوند تا به درک مشترک منتهی شود.

وی تصریح کرد: مسیرهای مختلفی باید بین دو بخش صنعت و دانشگاه باز شود طبیعتا صنعت برای اینکه این مسیر را باز کند بخش تحقیق و توسعه (Research and development) خود را توسعه می دهد و در مقابل دانشگاه هم بخش ارتباط با صنعت خود را تقویت میکند که در این مسیر رفت و آمد ما یک نقطه مشترک به نام محقق، مدیر یا کارشناس داریم که از دانشگاه متولد میشوند و به بخش صنعت راه پیدا میکنند.

محمدی ادامه داد: اگر ما قبل از اینکه دانشجو ارتباطش را با دانشگاه قطع کند؛ ارتباط دانشجو با صنعت را ایجاد بکنیم که دانشجویان در دل صنعت بتوانند نیازهای هر حوزه را احصا کنند و همزمان آموزش هم ببینند این آموزش در وهله اول هدفمند و ثانیا با انگیزه خواهد بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: رویداد صدرای دانشگاه آزاد اسلامی نیز به دنبال همین مهم است تا دانشجو بداند در مسیری حرکت میکند که جامعه در آینده به آن نیاز دارد ضمن اینکه در این فرآیند حتی ممکن است برای دانشجو اشتغال را هم به همراه داشته باشد و یا ایده ای کارآفرینانه به دانشجویان بدهد به گونه ای که دانشجو دیگر مسیر استخدامی را دنبال نکند و به طور مثال خودش شرکتی دانش بنیان را ایجاد کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1232239

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =