طرح مرزبانان فرهنگ در ١۶ روستای مرزی خراسان‌شمالی اجرا می‌شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی از اجرای یکی از طرح‌های قرارگاه شهید آوینی به نام مرزبانان فرهنگ در روستاهای مرزی استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از خراسان شمالی، دکتر تقی صادقی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی در جمع اصحاب رسانه که در راستای تشریح طرح‌های قرارگاه شهید آوینی در سالن جلسات اداره کل برگزار شد، ضمن تبیین ویژگی‌های شخصیتی رئیس جمهور شهید و دولت سیزدهم، قرارگاه شهید آوینی را مصداق و مظهر نگاه مردمی به حوزه فرهنگ و یکی از شاخص ترین برنامه‌ها و اقدامات دولت شهید جمهور دانست.

صادقی به فرایند یک ساله قرارگاه شهید آوینی و با نگاه مسئله محور اشاره کرد و با توجه به این که در هر استانی بر اساس سند مهندسی فرهنگی و زیست بوم، مسائل فرهنگی، هنر و قرآنی متناسب با ماموریت‌های فرهنگ و ارشاد استخراج و پس از بررسی مسائل اصلی استان‌ها، ۶۲ طرح متناسب با مسائل ارائه و در فرایندی دفاع شد و سرانجام ۷ طرح از میان ۶۲ طرح با رویکرد آموزش، تولید و رویداد تصویب شد.

وی طرح مرزبانان فرهنگ، گوهر نفیس، جد، پایگاه فرهنگی شهید گمنام، خانه‌های نور، بنیاد شهید امانی، قرارگاه فضای صفیر را در زمره ۷ طرح تصویب شده ذکر کرد و افزود: ۴ میلیارد و ۴۷۲ میلیون تومان اعتبار برای اجرای طرح‌ها تخصیص یافت.

وی در بخش دیگری از سخنانش به تشریح طرح خانه‌های نور پرداخت و با اشاره به این که بررسی‌ها، مطالعات و گفت‌وگو با جامعه قرآنی ما را به بخش فراموش شده و مغفول دوره‌های قرآن خانگی رساند و بر این اساس طرح خانه های نور شکل گرفت، تصریح کرد: این طرح که با هدف سازماندهی، شبکه سازی و تقویت و حمایت از دوره‌های قرآن خانگی و رساندن هوای تازه و نسیم قران به خانه‌ها اجرایی می‌شود، ۳۴۰ دوره قرآن خانگی مربی محور هدف گذاری شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی همچنین مسجد را مرکز فرماندهی تمدن اسلامی خواند و با اظهار تأسف از به حداقل رسیدن کارکرد، از پیوند خوردن طرح خانه‌های نور به مسجد در قالب ۶۰ پایگاه قرآنی سخن گفت و افزود: این پایگاه‌ها دوره.های قرآن محله خود را مدیریت و پشتیبانی می‌کند.

وی ادامه داد: از دل دوره‌های خانگی، مسابقات قرآنی بین دوره‌های قرآن خانگی استانی برای نخستین بار با مدیریت مساجد انجام می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی مردمی‌بودن این طرح را از دیگر ویژگی آن عنوان کرد و با توجه به این که فعالیت‌های صورت گرفته به نام قرارگاه مردمی شهید آوینی ثبت می‌شود، گفت: به عنوان مثال در قرارگاه مردمی شهید آوینی قرار بر این است از دل طرح خانه‌های نور مجمع عمومی گذاشته‌ و به یک مؤسسه بزرگ قرآنی تبدیل شوند و به صورت مستقل فعالیت‌شان را ادامه دهند.

صادقی با اشاره به اهمیت تثبیت و ضبط تاریخ شفاهی و ضعف در حوزه تاریخ شفاهی در کشور و استان از طرح پایگاه فرهنگی شهید گمنام سخن گفت که با بهره گیری از ظرفیت ۱۰ کانون تخصصی فرهنگی و هنری مساجد شهرستان‌های استان صورت می‌گیرد و در نهایت منجر به تولید در بخش‌های مختلف فرهنگی و هنری نمایشنامه، فیلم، کتاب و ... می‌شود.

وی اجرای طرح مرزبانان فرهنگ در ۱۶ روستای مرزی که مبتنی بر حلقه‌های میانی است را از دیگر طرح‌ها ذکر و تصریح کرد: راز و جرگلان، شیروان، فاروج و گرمخان این طرح اجرا می‌شود.

خبرنگار: متین لنگری

انتهای خبر/

کد خبر: 1232685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =