دانشگاه در قلب صنعت ایران

روز ارتباط دانشگاه با صنعت در اراک با حضور دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و امضای تفاهم‌نامه با ماشین‌سازی اراک، شرکت آرین پارس مونتاژکننده ماشین‌ لاماری، شرکت صنایع آذرآب و شرکت هپکو رقم خورد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه‌های ایران سال‌هاست که شعار ارتباط با صنعت می‌دهند. راه‌اندازی دفاتر ارتباط با صنعت در دانشگاه‌ها، افزودن پیوست شغلی به رشته‌های تحصیلی و پذیرش دانشجویان بورسیه صنعت در سال‌های اخیر هم هنوز نتوانسته این شعار را در دانشگاه‌های وزارت علوم به واقعیت تبدیل کند.

ایسکانیوز پیش‌تر در گزارش‌های ارتباط با صنعت؛ پر ادعا اما بی‌سازوکار و ارتباط دانشگاه و صنعت، پویا و پایدار نیست به موانع شکلگیری و تقویت ارتباط دانشگاه و صنعت پرداخته است.

در میان شعارهای به واقعیت تبدیل نشده، دانشگاه آزاد در سال‌های اخیر برنامه‌های متعددی برای توسعه ارتباط با صنعت اجرایی و محقق کرده است. از جمله این برنامه‌ها می‌توان به اجرای طرح پایش و پویش شامل تدوین پایان‌نامه‌های تقاضامحور و معرفی دانشجویان به صنایع برای کمک به اشتغال فارغ‌التحصیلان اشاره کرد.

دکتر طهرانچی معتقد است که احیای رشته‌های مهندسی به نفع صنعت است. واقعیت این است که صنعت بیش از ما به این احیا نیاز دارد اما دانشگاه آزاد اسلامی به سهم خود در دو حوزه اشتغال و شبکه گسترده کارآفرینی که مبتنی بر سکوی تولید، تضمین و تأمین راه‌اندازی کرده، آمادگی کامل برای حمایت از صنعت دارد.

دانشگاه آزاد اسلامی در سفر امروز طهرانچی به اراک گام دیگری در مسیر تحقق ارتباط دانشگاه و صنعت برداشت. وی در این سفر ضمن بازدید از کارخانه ماشین‌سازی اراک، شرکت آرین پارس مونتاژکننده ماشین‌ لاماری، شرکت صنایع آذرآب و شرکت هپکو، تفاهم‌نامه‌های همکاری امضا کرد. هدف از این تفاهم‌نامه‌ها، بهره‌وری بیشتر و حل مسأله از اقتصاد بخش خصوصی و بهبود شاخص‌های فضای کسب و کار، مهارت‌آموزی دانشجویان و اجرای طرح پویش است.

دانشگاه آزاد با چه صنایعی تفاهم‌نامه امضا کرده است؟

مجموعه صنعتی آرین (شرکت آرین پارس موتور) تولیدکننده محصولات سواری با نام تجاری لاماری است. این شرکت در تلاش است تا با تولید خودروهای مدرن، ایمن و بروز نقشی مهم در صنعت خودروسازی کشور ایفا کند.

صنایع آذرآب هم شرکت هلدینگ ایرانی است که در زمینۀ احداث زیرساخت‌های صنعتی، ساخت پالایشگاه‌های گاز، پالایشگاه‌های نفت، مجتمع‌های پتروشیمی، سدها، کارخانجات سیمان، کارخانجات فولاد، نیروگاه‌های برق‌آبی، نیروگاه‌های گازی، نیروگاه‌های حرارتی، نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی، نیروگاه‌های هسته‌ای و تولید تجهیزات و ماشین‌آلات مربوط به آنان فعالیت می‌کند. همچنین این ابرشرکت در زمینۀ ساخت کارخانجات قند، کارخانجات نیشکر، کارخانجات شیمیایی، کارخانجات لاستیک‌سازی، کارخانجات داروسازی و تولید تجهیزات و ماشین‌آلات آنان نیز تخصص دارد.

ماشین‌سازی اراک شرکت دانش‌بنیان ایرانی و بزرگ‌ترین طراح و سازنده مجتمع‌های پتروشیمی، پالایشگاه‌های گاز، پالایشگاه‌های نفت، پل‌ها، نیروگاه‌های برق‌آبی، نیروگاه‌های بادی و صنایع فولاد در ایران و خاورمیانه می‌باشد که علاوه بر ماشین‌آلات و تجهیزات صنایع نفت‌وگاز، صنایع پتروشیمی، صنایع شیمیایی، سدها، نیروگاه‌ها و صنایع فولاد؛ تجهیزات و ماشین‌آلات صنایع سیمان، صنایع ریلی، صنایع خودروسازی، صنایع غذایی، ترابری، بنادر و معادن را نیز تولید می‌کند.

شرکت تولید تجهیزات سنگین-هپکو یک شرکت ایرانی در حوزه صنایع سنگین است. این شرکت اولین و بزرگ‌ترین سازنده تجهیزات سنگین در ایران و خاورمیانه است. به‌علاوه این شرکت تولیدکننده انواع ماشین‌آلات کشاورزی است. همچنین هپکو توانسته سهم مناسبی در تولید انواع واگن‌ها، انواع کامیون‌ها، انواع جرثقیل‌ها، انواع لیفتراک‌ها، تجهیزات و ماشین‌آلات صنایع فولاد و صنایع مس، تجهیزات معادن، تجهیزات حفاری، تجهیزات نیروگاه‌ها، تجهیزات سدها، تجهیزات فناوری هسته‌ای، تجهیزات بندرها و تجهیزات صنایع نفت‌وگاز به‌دست‌آورد.

دور زدن بروکراسی اداری برای تحقق ارتباط با صنعت در دانشگاه آزاد

بروکراسی اداری یکی از موانع اصلی توسعه ارتباط دانشگاه و صنعت است. ایسکانیوز پیش‌تر در مصاحبه با اعضای هئیت علمی مرتبط با صنعت به این موضوع اشاره کرده بود که بخش زیادی از زمان هر پروژه در ایران، صرف بروکراسی می‌شود و این موضوع سبب کم شدن عمق طرح‌های صنعتی به دلیل موانع اداری شده است.

طهرانچی در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری با شرکت آرین پارسه تصریح کرد که تعامل و ارتباط دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یک مجموعه غیردولتی با صنایع به ویژه صنایع بخش خصوصی یک راهکار و راهبرد جدی است چرا که بخش‌های دولتی ساختار بروکراسی داشته و در تصمیم‌گیری چابکی ندارند. کشور ما تاکنون در حوزه مهندسی موفق عمل کرده و پیشرفت‌های خوبی رقم زده است به طوری که توانستیم در تربیت مهندس به مقام دوم دنیا دست یابیم. این موضوع نشان می‌دهد مهندسان بسیار خوبی تربیت کرده‌ایم و نسل فعلی مهندسان، نوآورانی هستند.

مشارکت صنایع در تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی دانشگاه آزاد

نبود هزینه تبدیل علم به ثروت در دسترس دانشگاه‌ها یکی دیگر از مشکلات دانشگاه‌ها برای توسعه فعالیت‌های صنعتی است. محدودیتی که با ورود منابع مالی صنعت می‌تواند برطرف شده و فرصت‌های متعددی را به ارمغان بیاورد.

تفاهم‌نامه‌های اخیر دانشگاه آزاد با صنایع مهم استان مرکزی می‌تواند بخش عمده از این مشکلات را حل کند. چرا که مشارکت و همکاری در طراحی، ساخت و توسعه تجهیزات صنایع مختلف استان، همکاری و تعامل در اجرای طرح پویش دانشگاه آزاد اسلامی جهت تربیت نیروی ماهر و متخصص، مشارکت و همکاری در اجرای پروژه های تحقیقاتی مورد نیاز طرفین، مشارکت و همکاری در توسعه و تدوین دانش فنی تولید و تأمین قطعات، مشارکت و همکاری در تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی و فناورانه، مشارکت و همکاری در زمینه توسعه ارتباط صنعت و دانشگاه، مشارکت در راه اندازی، تکمیل و تجهیز مراکز تحقیقاتی و پژوهشکده ها و سراهای نوآوری، در اولویت قراردادن فارغ التحصیلان توانمند دانشگاه جهت استخدام در شرکت‌های تابعه، همکاری و مشارکت در زمینه ایجاد و فعال سازی سرای نوآوری صنایع فلزی و شیمیایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک از محورهای این تفاهم‌نامه است.

بررسی چالش‌های خصوصی‌سازی صنایع در دانشگاه آزاد

بیش از ۲۰ سال از تاسیس سازمان خصوصی‌سازی در ایران می‌گذرد. گذشته از این که سازمان خصوصی‌سازی تا چه میزان در عمل موفق بوده است، هم‌اکنون اصل حرکت به سمت خصوصی شدن با چالش‌ها و موانعی روبروست که نیازمند تحلیل و بررسی است.

دکتر طهرانچی در مراسم امضای تفاهم‌نامه با شرکت هپکو، آمادگی دانشگاه آزاد اسلامی برای تعریف یک برنامه جامع علمی درباره شرکت هپکو را اعلام کرده و گفت: ما آمادگی داریم که چالش خصوصی‌سازی در فرآیند صنعت بزرگ را در معرض تحقیق و پژوهش های دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری قرار دهیم تا در پایان‌نامه ها و رساله های خود به این موضوع بپردازند که وقتی انحراف حاصل می شود، چه بلایی بر سر کشور می آید تا از این طریق بتوانیم روایت عقود و قیام این مجموعه را به صورت علمی تدوین کرده و آن را درس بدهیم.

گفتنی است، امضای تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه آزاد و صنایع مهم استان مرکزی به عنوان قطب صنعتی کشور، نمونه‌ای از تعییر ریل دانشگاه آزاد در سال‌های اخیر است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1232753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =