قطر؛ کشوری مهاجرپذیر برای توسعه نیروی کار

قطر یکی از کشورهای همسایه ماست که طرح‌های ابتکاری متعددی برای توسعه آموزش و آموزش عالی دارد که از جمله آنها می‌توان به طرحی اشاره کرد که به دانش‌آموزان دبیرستانی فرصت می‌دهد برای ارتباط با محیط تحقیقاتی در دانشگاه قطر مشارکت داشته باشند.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ قطر کشوری در غرب آسیاست که در شمال شرقی شبه‌جزیره عربستان قرار دارد و فقط با عربستان سعودی مرز زمینی مشترک دارد. پایتخت این کشور دوحه است که بیش از ۸۰ درصد جمعیت کشور را در خود جا داده‌ است. در اوایل سال ۲۰۱۷، کل جمعیت قطر 2/6 میلیون نفر بود که از این تعداد 313 هزار نفر شهروند قطری و 2/3 میلون نفر مهاجر هستند.

قطر از نظر درآمد سرانه، چهارمین کشور قدرتمند بر پایه سرانه تولید ناخالص داخلی و ششمین کشور بر اساس سرانه درآمد ناخالص ملی است. این کشور توسط سازمان ملل متحد به عنوان کشوری با توسعه انسانی بسیار بالا طبقه‌بندی شده و سومین رتبه برتر شاخص توسعه انسانی در جهان عرب را دارد. اقتصاد قطر اقتصادی با درآمد بالاست که سومین ذخایر بزرگ گاز طبیعی جهان را در اختیار دارد. این کشور همچنین بزرگ‌ترین صادرکننده گاز طبیعی مایع و بزرگ‌ترین تولیدکننده دی‌اکسید کربن در جهان است.

اقتصاد

پیش از کشف نفت، اقتصاد کشور قطر بر ماهیگیری و صید مروارید متمرکز بود. اما پس از معرفی مروارید پرورشی ژاپن به بازارهای جهانی در دهه‌های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ صنعت مرواریدسازی قطر سقوط کرد. نفت در قطر در سال ۱۹۴۰ در میدان دخان کشف شد و اقتصاد کشور را متحول کرد. اکنون این کشور استاندارد زندگی بالایی برای شهروندان خود دارد و یکی از کشورهایی است که بدون مالیات بر درآمد، کمترین نرخ مالیات را در جهان دارد.

نرخ بیکاری در ژوئن ۲۰۱۳ حدود یک دهم درصد بود. قانونی در این کشور وجود دارد که براساس آن، اتباع قطر باید ۵۱ درصد از سرمایه‌گذاری‌های موجود در کشور را در اختیار داشته باشند.

براساس گزارش صندوق بین‌المللی پول در سال ۲۰۲۰ قطر بر پایه سرانه تولید ناخالص داخلی سومین کشور برتر در جهان بود. این کشور برای رشد اقتصاد خود به شدت به نیروی کار خارجی متکی است، تا جایی که کارگران مهاجر ۸۶ درصد جمعیت و ۹۴ درصد نیروی کار کشور را تشکیل می‌دهند. در سال ۲۰۱۲ قطر برای سومین بار متوالی عنوان ثروتمندترین کشور جهان (برپایه درآمد سرانه) را حفظ کرد و برای نخستین بار در سال ۲۰۱۰ از لوکزامبورگ پیشی گرفت.

این کشور به غیر از شرکت‌ها از هیچ شخص یا نهادی مالیات نمی‌گیرد. اما مقامات برنامه‌هایی را برای وضع مالیات بر غذاهای ناسالم و اقلام لوکس اعلام کرده‌اند. این مالیات بر کالاهایی مانند فست فود، محصولات تنباکو و نوشابه اعمال می‌شود که به بدن انسان آسیب می‌رسانند.

نرخ سواد

نرخ سواد بزرگسالان قطر 93/46 درصد است که بالاتر از میانگین بلند مدت 92/37 درصد است. نرخ بی‌سوادی در قطر برای مردان 3/1 درصد و برای زنان 4/2 درصد در سال ۲۰۱۲ بوده‌ است که کمترین میزان در جهان عرب‌زبان و هشتاد و ششمین در جهان است.

آموزش

آموزش از کودکستان تا دبیرستان برای شهروندان قطری اجباری است. دانشگاه قطر، که در سال ۱۹۷۳ تأسیس شد قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین مؤسسه آموزش عالی این کشور به شمار می‌رود.

در نوامبر ۲۰۰۲، امیر حمد بن خلیفه آل ثانی شورای عالی آموزش را ایجاد کرد. این شورا، آموزش و پرورش را برای تمام سنین از سطح پیش‌دبستانی تا سطح دانشگاه هدایت و کنترل می‌کند.

ابتکارات آموزشی

دولت قطر رویکرد منحصر به‌فردی را برای آموزش از طریق «طرح البیراق» اتخاذ کرده است. ایده پشت مذکور این است که به دانش آموزان دبیرستانی فرصتی برای ارتباط با محیط تحقیقاتی در مرکز مواد پیشرفته در دانشگاه قطر ارائه دهد.

در سال 2009، دولت اجلاس جهانی نوآوری برای آموزش (WISE) را راه‌اندازی کرد، یک مجمع جهانی که ذینفعان آموزش، رهبران افکار و تصمیم‌گیرندگان را از سراسر جهان گرد هم می‌آورد تا در مورد مسائل آموزشی بحث کنند. اولین اجلاس در نوامبر 2009 در دوحه برگزار شد. WISE در تلاش برای کمک به بازسازی سیستم آموزشی کشور که در نتیجه زلزله سال 2010‌ هائیتی آسیب دیده است، در جمع‌آوری کمک‌های مالی برای‌ هائیتی مشارکت داشت. علاوه بر این، WISE جایزه‌ای معادل نوبل برای آموزش ایجاد کرده است که برای دریافت کننده آن جایزه 500 هزار دلاری در نظر گرفته شده است.

آموزش عالی

اولین دانشگاهی که در کشور تأسیس شد، دانشگاه قطر بود که در سال 1973 به عنوان کالج معلمان تاسیس شد. این دانشگاه در حال حاضر دارای هشت کالج شامل آموزش، تجارت و اقتصاد، هنر و علوم، مهندسی، شریعت، داروسازی، حقوق و پزشکی است.

قطر علاوه بر مؤسسات داخلی خود، محل بسیاری از شعبه‌های دانشگاهی است که توسط مؤسسات خارج از کشور اداره می‌شوند؛ به طوری که تعداد موسسات خارجی آن از داخلی بیشتر است. چندین دانشگاه از کشورهای دیگر پردیس‌های اقماری را در کشور افتتاح کرده‌اند. به عنوان مثال، برخی از دانشگاه‌های آمریکا دارای پردیس‌هایی در شهر آموزش هستند که عبارتند از دانشگاه کرنل، کالج پزشکی ویل، دانشگاه کارنگی ملون، دانشگاه جورج تاون، دانشگاه مشترک المنافع ویرجینیا، دانشگاه نورث وسترن در قطر و دانشگاه A&M تگزاس. دانشگاه‌های کانادا شامل کالج آتلانتیک شمالی-قطر و دانشگاه کلگری-قطر می‌شود.

بیشتر بخوانید:

ارمنستان؛ کشوری در سودای امید به آینده فناوری

دانشگاه کالج لندن اولین دانشگاه بریتانیایی بود که پردیس خود را در قطر افتتاح کرد، اگرچه پردیس در سال 2020 بسته شد. دومین دانشگاه بریتانیایی، دانشگاه آبردین در سال 2017 شعبه‌ای در دوحه افتتاح کرد. علاوه بر آن، دانشکده مطالعات اسلامی قطر، مدرسه تحصیلات تکمیلی و مرکز بین‌المللی تعالی در مطالعات اسلامی است که زیر چتر دانشگاه حمد بن خلیفه و وابسته به بنیاد قطر است.

این موسسات خارجی در «شهر آموزش»، پردیس بزرگی که به عنوان بخشی از اصلاحات آموزشی شورای عالی ساخته شده است، در کنار هم قرار گرفته‌اند.

شهر آموزش قطر نه تنها مرکزی برای پردیس‌های شعبه بین‌المللی است، بلکه فرصت‌هایی را برای ایجاد ارتباطات صنعتی از طریق امکانات نزدیک مانند پارک علم و فناوری قطر و موسسه سیاست RAND-Qatar ارائه می‌دهد. صندوق تحقیقات ملی قطر نیز از تحقیقات انجام شده در این شهر حمایت می‌کند.

دانشگاه‌ها

در رده‌بندی کلی دانشگاه‌های جهانی تایمز، فقط یک دانشگاه (دانشگاه قطر) در فهرست وجود دارد که در رده صد و هفتاد و سوم قرار می‌گیرد. تعداد دانشگاه‌های این کشور در رتبه‌بندی دانشگاه‌های منطقه عربی کیواس 2 دانشگاه است.

دانشگاه قطر که در حومه شمالی دوحه قرار دارد، یک دانشگاه دولتی است که در حال حاضر حدود 16 هزار دانشجو را در خود جای داده است. دروس این دانشگاه به 2 زبان انگلیسی (برای علوم طبیعی، مهندسی و تجارت) و عربی (برای هنر، آموزش و علوم اجتماعی) در هفت کالج تدریس می‌شود. کالج‌ها شامل دانشکده‌های حقوق، شریعت و معارف اسلامی، بازرگانی و اقتصاد، مهندسی، داروسازی و آموزش و پرورش است. امکانات تحقیقاتی دانشگاه قطر شامل آزمایشگاه‌ها، تجهیزات فنی، کتابخانه‌ها، نسخه‌های خطی کمیاب و حتی یک کشتی دریایی است.

از میان دانشجویان فعلی، حدود 65 درصد اتباع قطر و 35 درصد فرزندان مهاجران مقیم قطر و اکثریت (70 درصد) زن هستند.

بخش بورسیه‌ها و پذیرش‌های بین‌المللی یکی از رویکردهای دانشگاه قطر برای استقبال از دانشجویان از سراسر جهان با انطباق روش‌های مختلف است که به متقاضیان خارج از قطر کمک می‌کند تا برنامه‌های متنوعی را در هر سطح علمی در دانشگاه ثبت نام کنند. علاوه بر این، خدماتی را ارائه می‌کنند که از رشد و پیشرفت شخصی دانشجوی بین‌المللی ثبت نام شده برای رسیدن به موفقیت تحصیلی پشتیبانی کند.

مراکز تحقیقاتی

دانشگاه قطر به عنوان یک نهاد ملی برت به طور مستمر در مطالعاتی که علم جامعه را بیشتر می‌کند، سرمایه‌گذاری و مشارکت می‌کند. واحدهای تحقیقاتی مستقل این دانشگاه به عنوان پیشرو در فناوری‌های نوظهور گاز و مؤسسه‌ای آگاه به محیط زیست، در تلاش هستند تا در مقیاس جهانی تأثیر بگذارند. این دانشگاه قصد دارد از یافته‌های خود برای جمع‌آوری یک منبع فکری استفاده کند که اقتصاد دانش محور قوی را در قطر ایجاد کند.

مرکز مواد پیشرفته

مرکز مواد پیشرفته در سال 2002 تاسیس شد. این مرکز به صنایع محلی نفت، گاز و فرآوری و همچنین جامعه یادگیرنده در قطر کمک‌های آگاهانه ارائه می‌دهد. ماموریت این مرکز تقویت و حمایت از تحقیقات میان رشته‌ای در زمینه علم و مهندسی مواد با انجام پروژه‌های تحقیقاتی کاربردی و ارائه دانش و تجربه متناسب با نیاز صنعت و جامعه است.

مرکز علوم محیطی

مرکز علوم محیطی برای اولین بار در سال 1980 تأسیس شد. قطر دارای میراث فرهنگی دریایی غنی و محیط زیستی با تنوع زیستی است. ماموریت مرکز علوم محیطی درک و حفاظت از این منبع طبیعی با ارزش به نفع مردم قطر است.

مرکز علوم محیطی به عنوان برترین مرکز تحقیقات علوم زیست محیطی در قطر، از منابع پیشرفته برای انجام تحقیقات پیشرفته در علوم دریایی (از جمله اقیانوس شناسی فیزیکی و شیمیایی، و زیست شناسی دریایی)، علوم جوی و علوم زمین استفاده خواهد کرد.

مرکز پردازش گاز

مرکز پردازش گاز (GPC) در سال 2007 تاسیس شد. این مرکز برای انجام تحقیق و توسعه در مناطق مربوط به اعضای کنسرسیوم و ارائه کارخانه‌های آزمایشی برای آزمایش‌های مقیاس پذیر فرآیندهای متعدد طراحی شده است.

ماموریت این مرکز رسیدگی به مشکلات و چالش‌های پیش روی صنایع گاز در قطر و منطقه است. GPC خدمات و تخصص حرفه‌ای را ارائه می‌دهد و در یک تحقیق چند رشته‌ای با کاربرد عملی برای برآوردن نیازهای صنعت، دانشگاه و جامعه به طور کلی شرکت می‌کند.

مرکز تحقیقات حیوانات آزمایشگاهی

LARC اولین ویواریوم (زیست‌دان) در نوع خود در قطر است. این مرکز دارایی ارزشمندی به دانشمندان، اساتید دانشگاه قطر و دانشجویان پژوهشی برای تشویق و کمک به فعالیت‌های تحقیقاتی خود ارائه می‌کند و داده‌های علمی معتبر و انسانی را در زمینه‌های زیست‌پزشکی و پزشکی از جمله مطالعه فرآیندهای بیولوژیکی، بررسی علل بیماری‌ها، آزمایش درمان‌ها و روش‌های درمانی جدید تضمین می‌کند.

ماموریت مرکز ارائه مراقبت‌های دامی و دامپزشکی با کیفیت برای حمایت از نقش پیشرو دانشگاه در آموزش و پژوهش و همچنین جامعه تحقیقاتی محلی در صورت امکان است.

مرکز تحقیقات زیست‌پزشکی

مرکز تحقیقات بیومدیکال (BRC) در سپتامبر 2014 تأسیس شد. این مرکز نقطه اوج برنامه زیست پزشکی موفقی است که از سال 1984 تأسیس شد. برنامه بیومدیکال اولین برنامه از نوع خود در خارج از آمریکا بود و به شدت برای دانشگاه ارزش افزوده به همراه داشت.

ماموریت مرکز ارائه پشتیبانی تحقیقاتی عالی برای محققان زیست پزشکی در دانشگاه قطر از طریق امکانات پیشرفته و پرسنل بسیار ماهر و پرورش تحقیقات مشترک است که تحقیقات علمی را پیش می‌برد و سلامت انسان را بهبود می‌بخشد.

مرکز ایمنی حمل‌ونقل و ترافیک قطر

تصادفات جاده‌ای اثرات اجتماعی، بهداشتی، زیست محیطی و اقتصادی عمده‌ای بر اقتصاد قطر دارد. افزایش مورد انتظار جمعیت و رویدادهای ویژه‌ای که به طور منظم در قطر رخ می‌دهد، دانشکده مهندسی دانشگاه قطر را بر آن داشته است تا یک مرکز مطالعات ایمنی راه را ایجاد کند.

ماموریت این مرکز ایجاد و انتشار دانش مرتبط با ایمنی راه‌ها و پیشگیری از تصادفات با انجام مطالعات، تحقیق و تحلیل و ارزیابی تصادفات جاده‌ای به منظور شناسایی ریشه‌های تصادفات و عوامل حیاتی موثر در کاهش تصادفات است.

پژوهشکده پیمایش اجتماعی و اقتصادی

SESRI در اکتبر 2008 تاسیس و ماموریت آن ارائه داده‌های معتبر و قابل اعتماد برای هدایت تدوین سیاست، تعیین اولویت و برنامه‌ریزی مبتنی بر شواهد در بخش‌های اجتماعی و اقتصادی اعلام شد.

دستور کار پژوهشی این مؤسسه طیف وسیعی از حوزه‌های اساسی با اهمیت برای جامعه قطر، از جمله کار و اشتغال، نوسازی و تغییرات در ارزش‌های اجتماعی، آموزش، بهداشت، ساختار خانواده و تأثیر رسانه‌های اجتماعی و سنتی را در بر می‌گیرد.

مرکز تحقیقات محاسباتی KINDI

مرکز KINDI تحقیقات علوم و مهندسی کامپیوتر و اطلاعات را در دانشگاه قطر تسهیل و پشتیبانی می‌کند. KINDI مخفف اطلاعات هوش دانش، داده‌های شبکه‌ای و تحقیقات بین رشته‌ای است که موضوعات تحقیقاتی کانونی مرکز هستند.

ماموریت مرکز خدمت به قطر و جامعه دانشگاه قطر با ترویج برنامه‌های تحقیقاتی با کیفیت در حوزه حیاتی علوم کامپیوتر و اطلاعات و مهندسی است. KINDI چارچوبی برای تقویت تحقیقات مشترک و چند رشته‌ای، استفاده از مشارکت‌های محلی و بین‌المللی موجود و ارائه زیرساخت‌های حمایتی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1233626

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =