علل کندی اجرای مسکن‌های انبوه ساز و گروه ساخت در خراسان شمالی

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی گفت: در دولت سیزدهم در استان خراسان شمالی ساخت بیش از ۱۱ هزار واحد مسکن در قالب انبوه سازی و گروه ساخت کلید خورد که متاثر از عللی روند اجرای این مسکن‌ها نیمه فعال شد. با این وجود، با دستور رئیس جمهور موقت دوباره بانک مرکزی برای تامین تسهیلات این مسکن‌ها در استان‌ها به میدان عمل فراخوانده شد.

علی فخرانی در گفت‌وگو با خبرنگار استانی ایسکانیوز در خراسان شمالی اظهار کرد: در دولت سیزدهم، اجرای طرح جهش تولید مسکن به عنوان یکی از مهمترین برنامه‌های این دولت، در سطح کشور در دستور کار قرار گرفت.

وی گفت: در این راستا، در خراسان شمالی ثبت نام از متقاضیان مسکن ملی آغاز شد که تا هفته نخست خرداد ماه جاری تعداد ۸۳ هزار و ۱۴۰ خانوار ثبت نام کردند.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی عنوان کرد: از این تعداد متقاضی ثبت نام کننده مسکن ملی در استان ۳۲ هزار و ۳۸۲ خانوار واجد شرایط شدند.

وی خاطرنشان کرد: در استان، این واجدان شرایط متقاضی تسهیلات طرح جهش تولید مسکن مشمول در گروه‌های خودمالک، بافت فرسوده، مسکن انبوه ساز، مسکن گروه ساخت یا انفرادی و مسکن روستایی و شهری بنیاد مسکن هستند.

فخرانی بیان کرد: از ۳۲ هزار و ۳۸۲ متقاضی واجد شرایط طرح جهش تولید ملی مسکن در استان، تعداد هشت هزار و ۸۵ خانوار از آنها متقاضی مسکن انبوه سازی و سه هزار و ۳۱ خانوار دیگر از آنها متقاضی مسکن گروه ساخت یا انفرادی در زمین‌های ملی با اجاره ۹۹ ساله بوده‌اند که در این دو قالب جای گرفته‌اند.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه متقاضیان ثبت نام شده در این دو گروه بیش از ۱۱ هزار خانوار هستند، اظهار کرد: تا هفته نخست خرداد ماه جاری احداث مسکن ملی برای ۱۰ هزار و ۶۸ خانوار از آنها در استان شروع شد.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی همچنین افزود: ساخت مسکن ملی برای مابقی متقاضیان واجد شرایط گروه انبوه سازی و گروه ساخت در مرحله اخذ پروانه ساختمانی است.

وی یادآور شد: برای مسکن ملی این ۱۰ هزار و ۶۸ خانوار متقاضی مسکن انبوه ساز و مسکن گروه ساخت، تا به کنون ۴۲۶ هکتار زمین ملی شهری در قالب اجاره ۹۹ ساله تعیین تکلیف شده و اختصاص یافته است.

فخرانی افزود: این ۱۰ هزار و ۶۸ خانوار اشاره شده، آورده اولیه ۴۰ میلیون تومان خود را پرداخت کرده‌اند که مجموع واریزی آورده اولیه آنها یک هزار و ۱۶۰ میلیارد تومان شد. آورده اولیه واریز شده، صرف ساخت مسکن ملی این واجدان شرایط شده است.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی گفت: در حال حاضر میانگین پیشرفت فیزیکی ساخت مسکن‌های ملی در استان به ۴۵ درصد رسیده است.

وی درباره علل کندی در روند اجرای ساخت مسکن‌های ملی در استان اظهار کرد: در استان تا هفته نخست از خرداد ماه جاری، تامین تسهیلات مسکن ملی ۹۴ درصد از تعداد هشت هزار و ۵۶ واحد مسکن انبوه ساز و سه هزار و ۳۱ واحد مسکن گروه ساخت در سبد دریافت تسهیلات بانک مسکن استان قرار گرفتند.

فخرانی اشاره کرد: پیشرفت فیزیکی برخی از واحدهای مسکن ملی در دست ساخت استان به ۷۰ تا ۸۵ درصد رسیده است. با این وجود روند ساخت سایر مسکن‌های ملی در دست احداث به میانگین پیشرفت فیزیکی ۴۵ درصد رسیده‌اند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه در استان به جز بانک مسکن، سایر بانک‌های عامل همکاری خوبی برای پرداخت تسهیلات به ساخت واحدهای مسکن انبوه ساز و گروه ساخت نداشته‌اند، در عین حال، از اسفند ماه ۱۴۰۲ تا هفته نخست خرداد ماه ۱۴۰۳ نیز تمامی بانک‌ها در سطح کشور سیاست انقباضی درباره پرداخت تسهیلات به طرح جهش تولید ملی مسکن را داشتند.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی همچنین افزود: طی چهار ماه گذشته بانک‌های عامل حتی احداث واحدهای مسکن ملی جدید را نیز نپذیرفتند.

۶۴۰۰ واحد مسکن ملی در آستانه بهره برداری

وی اعلام کرد: با این وجود، اخیرا بنابر دستور رئیس جمهور موقت به بانک مرکزی، پرداخت تسهیلات توسط بانک مسکن به ادامه اجرای طرح جهش تولید ملی مسکن شروع شد.

علاوه بر این، وی به ناتوانی برخی از واجدان شرایط مسکن ملی در استان برای پرداخت مرحله به مرحله آورده نیز اشاره کرد و گفت: تعداد این متقاضیان در استان قابل توجه است که بر کند شدن ادامه ساخت مسکن ملی اثرگذار بوده است.

افزون بر این، فخرانی با اشاره به پروژه احداث مسکن ملی انبوه سازی برکت در منطقه شهرک ولی عصر شهر بجنورد، عنوان کرد: این پروژه یک هزار و ۱۲۰ واحدی در زمینه اجرا، تاخیری صد در صدی داشته است.

وی افزود: کارگزار قبلی این پروژه در زمینه اجرا اصلا عملکرد خوبی نداشت و وزارت راه و شهرسازی سرانجام این کارگزار را کنار گذاشت و در بهار امسال ادامه اجرای این پروژه را به استان محول کرد.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی همچنین به پروژه یک هزار و ۱۴۶ واحدی شهر شیروان نیز اشاره و بیان کرد: این پروژه متاثر از اختلاف نظر مسئولان اجرایی ذی ربط در این شهرستان دچار تاخیری یک و نیم ساله در روند ساخت شد.

وی افزود: پس از اینکه ادامه اجرای این پروژه به قرارگاه امام حسن مجتبی محول شد، ادامه اجرای این پروژه نیز آغاز شده است.

فخرانی همچنین خاطرنشان کرد: در بهار امسال ساخت مسکن انبوه سازی ۳۰۰ واحدی دیگری در شهر شیروان نیز شروع شده است.

در عین حال، وی اعلام کرد: در هفته دولت امسال شش هزار و ۴۰۰ واحد مسکن انبوه ساز و گروه ساخت که در حال حاضر پیشرفت فیزیکی بالایی دارند، بهره برداری می‌شوند.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی گفت: این مسکن‌های ملی در شهرهای بجنورد، جاجرم و اسفراین بهره برداری خواهند شد که بیشترین تعداد از این واحدها در شهر بجنورد است.

وی درباره روند آماده سازی زیرساخت‌های آب، برق و گاز برای طرح‌های مسکن ملی در استان نیز اظهار کرد: اقدامات زیرساختی شرکت‌های گاز و برق برای مسکن‌های انبوه سازی همپا و همزمان بوده است که این دو شرکت به تعهدات خود عمل کرده‌اند.

با این وجود، فخرانی خاطرنشان کرد: شرکت آب و فاضلاب استان در این باره نتوانست در حد انتظار عمل کند.

وی گفت: با توجه به اینکه هزینه بارگذاری این زیرساخت بسیار بالا است، این شرکت تا به کنون نتوانسته است که در حد انتظار به تعهدات خود را برای پروژه های انبوه سازی استان عمل کند.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی تصریح کرد: هرچند که در سال گذشته ۳۵ میلیارد تومان اعتبار ملی برای زیرساخت آب پروژه‌های انبوه سازی استان تامین اعتبار شد، در حال حاضر نیز پیگیر تامین اعتبار برای این امر از محل اعتبارات استانی، ملی و صندوق ملی مسکن هستیم.

خبرنگار: سمانه قهرمانی

انتهای خبر/

کد خبر: 1234549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =