پروژه نیروگاه گازی دانشگاه آزاد یزد به کجا رسید؟

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان و واحد یزد گفت: با توجه به مشکلات دولت در حوزه تأمین سوخت به ویژه در فصل زمستان، احتمال تبدیل پروژه نیروگاه گازی دانشگاه آزاد یزد به نیروگاه خورشیدی وجود دارد و منتظر تصمیم شورای اقتصاد دانش‌بنیان در این خصوص هستیم.

محمدرضا دهقانی اشکذری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در خصوص آخرین وضعیت راه‌اندازی نیروگاه گازی ۲ مگاواتی در این دانشگاه اظهار کرد: مشکل اصلی ما در کشور بحث انرژی به ویژه انرژی‌های پاک است. نیروگاه‌های سی اچ پی( CHP) یا گازی نیروگاه‌هایی هستند که با مصرف گاز تولید برق می‌کنند و با توجه به اینکه یزد هم از استان‌هایی است که با کمبود انرژی روبه روست در دانشگاه آزاد یزد مجوز خاص تأسیس این نیروگاه را دریافت کردیم.

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت این نیروگاه ۲ مگاوات و حدودا ۵۰۰ میلیارد ریال حجم سرمایه‌گذاری پروژه است. در حال حاضر مجوزها اخذ شده و زیر ساخت‌ها نیز آماده است.

«رکود زمین» عامل تأخیر در تأسیس نیروگاه گازی دانشگاه آزاد یزد

اشکذری ادامه داد: با وجود اینکه زیرساخت های این پروژه فراهم و مجوزهای لازم نیز اخذ شده است اما در تأمین مالی پروژه با مشکلاتی روبه‌رو هستیم که پیش بینی تأمین مالی ما برای این پروژه فروش زمین دانشگاه و یا تسهیلات بود که در زمینه فروش به رکود زمین برخوردیم و متاسفانه زمین به فروش نرفت. در نهایت طرح مجدد تهیه، به روزآوری و به سازمان مرکزی دانشگاه و شورای اقتصاد دانش بنیان ارسال شد تا تأمین مالی پروژه صورت بگیرد.

وی تصریح کرد: بر این اساس حتی پیشنهاد تبدیل این نیروگاه به نیروگاه خورشیدی با توجه به مشکلات دولت در حوزه تأمین سوخت به ویژه در فصل زمستان مطرح شده است ضمن اینکه شهر یزد هم یک شهر خورشیدی است و عمده انرژی این شهر از طریق خورشید تأمین می‌شود و بنابراین با نیروگاه خورشیدی جایگزین شود چرا که در واحد اشکذر نیز یک نیروگاه ۱۰۰ کیلووات راه اندازی کرده‌ایم و برق آن نیز فروخته میشود در نهایت این گزینه هم وجود دارد و منتظر جمع بندی شورای اقتصاد دانش بنیان در این زمینه هستیم.

پروژه نیروگاه در صورت تأمین مالی شهریورماه به افتتاح می‌رسد/احتمال تغییر پروژه وجود دارد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد افزود: از منظر مالی هر دو نیروگاه خوب و حتی گازی شرایط بهتری دارد اما طبیعتا سوخت خورشیدی رایگان و ارزان است. در حالت بعدی نوع سوخت، گاز است و صرفا در فصل زمستان با توجه به مشکل کمبودی که در کشور وجود دارد به مشکل برمیخوریم اما در مجموع راه اندازی نیروگاه یکی از گزینه های جدی ماست اگر این پروژه تا مردادماه تامین مالی و تعیین تکلیف شود در شهریورماه پروژه را به افتتاح خواهیم رساند اما اگر تأمین مالی صورت نگیرد ناچاریم تغییر مسیر بدهیم و پروژه را عوض کنیم.

نیروگاه‌ها؛ عرصه میدانی برای مهارت‌آموزی دانشجویان

وی در خصوص شکل گیری ایده راه اندازی این نیروگاه در دانشگاه آزاد یزد نیز گفت: یک نکته به نگاهی بازمی‌گردد که آموزش های ما باید از سیاست های نظری به سمت آموزش های واقعی، کاربردی و میدانی برود. رشته برق و مکانیک هم در همه دانشگاه ها وجود دارد. انواع نیروگاه ها در واقع آزمایشگاه و کارگاه هایی هستند که قطعا به دانشجویان این رشته ها در زمینه آموزش مهارتها در عرصه کمک خواهد کرد نکته بعدی به کمبود برق در کشور بازمی‌گردد به ویژه در فصل تابستان که با توجه به اینکه شهر یزد یک شهر صنعتی است در فصل تابستان و به مدت دو ماه برق صنایع قطع میشود بنابراین یکی از مسائل منطقه این بود که قطعی برق در این دو ماه زیان اقتصادی بسیاری به کشور وارد میسازد و دانشگاه آزاد اسلامی در راستای مأموریت گرایی و حل مشکلات منطقه برآن شد تا به سهم خود در تامین برق منطقه مشارکت داشته باشد ضمن اینکه در آینده بازار مصرف انرژی با توجه به پیشرفت تکنولوژی رشد خواهد داشت.

اشکذری خاطرنشان کرد: در شهر یزد نیز موقعیت دانشگاه آزاد یزد به گونه ای است که به تنها جایی که مجوز راه اندازی نیروگاه گازی داده میشود دانشگاه آزاد اسلامی یزد است و ما نزدیک ایستگاه برقی هستیم که تنها ایستگاهی است که ظرفیت خالی دارد و این یک مزیت برای دانشگاه آزاد است. با راه اندازی نیروگاه، تولید در دو فاز ۲ مگاواتی صورت خواهد گرفت و یکی از مزیت های تاسیس نیروگاه در داخل دانشگاه با توجه به تولید حرارت در نیروگاه‌ها میتواند به ساختارهای دانشگاه در حوزه گرمایش کمک کند.

وی گفت: این نیروگاه عرصه خوبی برای دانشجویان رشته های مختلف اعم از فنی و مهندسی همچون برق مکانیک و کامپیوتر و علوم انسانی همچون گرایش‌های مختلف مدیریت خواهد بود و در طرح پویش میتواند دانشجویان این رشته ها را پوشش دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1235446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =