بایدن به دنبال ایجاد مراکز فناوری فراتر از سیلیکون ولی/ هر ایالت یک پایگاه جدید فناوری می‌شود

دولت بایدن در هفته گذشته با هدف تبدیل جوامعه نادیده گرفته شده به مراکز فناوری، مبلغ 504 میلیون دلار به 12 منطقه در ایالت های مختلف از نیومکزیکو تا نیوهمپشایر اهدا کرد.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ دولت آمریکا در راستای تلاش برای گسترش تولید فناوری حیاتی فراتر از مراکزی چون دره سیلیکون و مناطق ساحلی و ایجاد مشاغل پردرآمد بیشتر در صنایعی چون تراشه کامپیوتر، رایانش کوانتومی و مراقبت‌های بهداشتی شخصی این مبلغ را مقرر کرده است. 504 میلیون دلار قرار است که بین این 12 منطقه تقسیم شود و به هر منطقه از حدود 20 میلیون دلار تا بیش از 50 میلیون دلار برسد.

به طور کلی برنامه «هاب‌های فناوری» بخشی از قانون «تراشه و علم 2022» است که با هدف تقویت تولید داخلی نیمه‌هادی‌ها و تامین بودجه برای تحقیقات علمی تصویب شده است. اما از سال 2022 تاکنون کمک‌های مالی کمی در این زمینه انجام شده است. کنگره موظف است که 10 میلیارد دلار برای این برنامه طی پنج سال هزینه کند که تنها بخش کوچکی از آن -حدود 541 میلیون دلار- تاکنون محقق شده است و از زمان تصویب این قانون تولید نیمه‌هادی‌ها با چالش‌هایی از جمله تاخیر در ساخت و تکمیل کارخانه‌های تولید تراشه مواجه بوده است. از این رو، به گفته جان لتیری، مدیر اجرایی اندیشکده نوآوری اقتصادی، بعید به نظر می‌رسد که مبلغ اخیر به خودی خود تأثیر زیادی داشته باشد و آمریکا در نتیجه این نیم میلیارد دلار به پیشرفت‌های فنی بزرگی دست پیدا نخواهد کرد.

کامالا هریس، معاون رئیس جمهور، با اعلام این خبر گفت: هر آمریکایی سزاوار این فرصت برای شکوفایی است، مهم نیست در کجا زندگی می‌کند. سرمایه‌گذاری 504 میلیون دلاری وزارت بازرگانی تضمین می‌کند که مزایای صنایع آینده - از هوش مصنوعی و انرژی پاک تا بیوتکنولوژی- برای مدت طولانی به جوامع روستایی، قبیله ای، صنعتی و محروم خواهد رسید. این مراکز فناوری به مناطق سراسر کشور ما منابع و فرصت‌های لازم را برای رهبری اقتصاد فردا و ایجاد مشاغل با درآمد خوب برای کارگران آمریکایی می‌دهد.

او افزود: از طریق طرح «قطب‌های فناوری» با پیشبرد رهبری آمریکا در تجاری‌سازی بخش‌های فناوری نوظهور حیاتی، مزیت رقابتی خود را حفظ و از استعدادها و منابع متنوعی که در حال حاضر در سراسر کشور وجود دارد برای دستیابی به این هدف استفاده می‌کنیم. این 12 مرکز فناوری نقشی حیاتی در تسریع حکمرانی آمریکا در صنایع آینده خواهند داشت و در عین حال مشاغل قرن بیست و یکمی با کیفیت بالا و پایدار برای خانواده در حیاط خلوت مردم ایجاد می‌کنند.

از 31 منطقه تا 12 قطب

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، در سال 2023 مرحله اول طرح راه‌اندازی مراکز فناوری را اعلام کرد که شامل انتخاب 31 منطقه از بین 370 متقاضی بود. گفتنی است که این طرح توسط اداره توسعه اقتصادی این وزارت بازرگانی آمریکا اداره و هزینه آن نیز از طریق همین وزارتخانه تامین می‌شود.

بایدن در مرحله دوم 31 مکان را به 12 مرکز فناوری در 14 ایالت تقسیم کرد؛ کلرادو، فلوریدا، جورجیا، ایلینوی، ایندیانا، مونتانا، نوادا، نیوهمپشایر، نیومکزیکو، نیویورک، اوهایو، اوکلاهما، کارولینای جنوبی و ویسکانسین. 2 مرکز از 12 مورد، هر کدام 2 ایالت را پوشش خواهند داد.

هر یک از این مناطق برای کمک به تسریع و رشد صنایع مبتنی بر فناوری در سراسر آمریکا تا سقف 51 میلیون دلار کمک هزینه دریافت خواهند کرد. در آن زمان مطرح شد که این طرح برای ایجاد مشاغل پردرآمد و تحریک نوآوری در بخش‌های مختلف از جمله هوش مصنوعی، نیمه‌هادی‌ها و محاسبات کوانتومی، تولید زیستی، باتری‌های لیتیومی و همچنین حمایت از رشد اقتصادی در مناطقی که قبلاً سرمایه‌گذاری کمتری داشتند، طراحی شده است.

این مبلغ شامل 40 میلیون دلار برای ساخت نیمه‌هادی در نیویورک، 19 میلیون دلار برای زیرساخت‌های مربوط به بحران آب و هوا در فلوریدا و 41 میلیون دلار برای فناوری اطلاعات کوانتومی در کلرادو و نیومکزیکو است.

جینا ریموندو، وزیر بازرگانی آمریکا، در مورد این طرح می‌گوید: واقعیت این است که افراد باهوش، کارآفرینان بزرگ و مؤسسات تحقیقاتی پیشرو در سراسر کشور پخش شده‌اند. اگر منابع لازم را برای رقابت و پیروزی در بخش‌های فناوری که اقتصاد جهانی قرن بیست و یکم را تعریف می‌کند، در اختیار آنها قرار ندهیم، پتانسیل زیادی را از دست خواهیم داد.

کدام مناطق مرکز فناوری می‌شوند؟

مناطقی می‌توانستند برای تبدیل شدن به مرکز فناوری درخواست بفرستند که دارای کنسرسیومی شامل صنعت، دانشگاه، دولت‌های ایالتی و محلی، سازمان‌های توسعه اقتصادی و شرکای نیروی کار باشند.

تلاش دولت بایدن برای ایجاد مراکز فناوری فراتر از سیلیکون ولی / هر ایالت یک پایگاه جدید فناوری می‌شود

همانطور که گفته شد، 370 منطقه برای مشارکت در این طرح تقاضا داده بودند که 12 تا از آنها برنده طرح قطب‌های فناوری اعلام شدند و عبارتند از:

  • مرکز فناوری کوانتومی (کلرادو، نیومکزیکو)

تمرکز فناوری: فناوری اطلاعات کوانتومی

مبلغ تخمینی جایزه: 41 میلیون دلار

  • قطب «هدواترز» (مونتانا)

تمرکز فناوری: سیستم‌های حسگر فوتونی هوشمند

مبلغ تخمینی جایزه: 41 میلیون دلار

  • «هارتلند بیوورکز» (ایندیانا)

تمرکز فناوری: تولید زیستی

مبلغ تخمینی جایزه: 51 میلیون دلار

  • مرکز فناوری iFAB (ایلینوی)

تمرکز فناوری: تخمیر دقیق و ساخت زیستی

مبلغ تخمینی جایزه: 51 میلیون دلار

  • مرکز فناوری نوادا (نوادا)

آژانس اصلی: دانشگاه نوادا

تمرکز فناوری: باتری‌های لیتیومی و وسایل خودروهای الکتریکی

مبلغ تخمینی جایزه: 21 میلیون دلار

  • مرکز فناوری «اسمارت آی-کریدور» (نیویورک)

تمرکز فناوری: تولید نیمه‌هادی

مبلغ تخمینی جایزه: 40 میلیون دلار

  • مرکز فناوری «ری‌ژن ولی» (نیوهمپشایر)

حوزه فناوری: ساخت زیستی

مبلغ تخمینی جایزه: 44 میلیون دلار

  • «اس‌سی نکسوس» برای انرژی‌های تجدیدپذیر (کارولینای جنوبی، جورجیا)

تمرکز فناوری: زنجیره تامین انرژی پاک

مبلغ تخمینی جایزه: 45 میلیون دلار

  • مرکز فناوری «کلایمیت‌ردی» (فلوریدا)

تمرکز فناوری: زیرساخت‌های پایدار و مقاوم در برابر آب و هوا

مبلغ تخمینی جایزه: 19 میلیون دلار

  • مرکز فناوری پلیمرهای پایدار (اوهایو)

تمرکز فناوری: پلیمرهای پایدار

مبلغ تخمینی جایزه: 51 میلیون دلار

  • مرکز «تولسا» برای خودروهای خودران قابل اعتماد (اوکلاهما)

تمرکز فناوری: سیستم‌های مستقل ایمن

مبلغ تخمینی جایزه: 51 میلیون دلار

  • مرکز فناوری زیست سلامت ویسکانسین (ویسکانسین)

تمرکز فناوری: پزشکی شخصی

مبلغ تخمینی جایزه: 49 میلیون دلار

قانون تراشه و علم برای مقابله با چین

قانون تراشه و علم یک قانون فدرال ایالات متحده است که توسط ۱۱۷ کنگره ایالات متحده تصویب شد و توسط رئیس‌جمهور جو بایدن در ۹ اوت ۲۰۲۲ به قانون تبدیل شد. این قانون تقریباً ۲۸۰ میلیارد دلار بودجه جدید برای تقویت تحقیقات داخلی و تولید نیمه‌هادی‌ها در آمریکا فراهم می‌کند. این قانون به‌ طور کلی عنوان کوتاه رسمی ندارد، اما به سه بخش با عنوان‌ها کوتاه خود تقسیم می‌شود: بخش A قانون تراشه‌های سال 2022، بخش B قانون تحقیق و توسعه، رقابت و نوآوری و بخش C قانون تأمین مالی امنیتی دادگاه عالی سال ۲۰۲۲ است.

بیش از ۵۲ میلیارد دلار برای تحقیق در مورد نیمه‌هادی‌ها و سایر تحقیقات علمی با هدف اصلی مقابله با چین اختصاص داده شد. این طرح در ۲۷ ژوئیه ۲۰۲۲ با ۶۴ رای موافق در برابر ۳۳ رای به تصویب سنای آمریکا رسید و در ۲۸ ژوئیه، لایحه ۲۸۰ میلیارد دلاری با ۲۴۳ رأی موافق در برابر ۱۸۷ رأی مخالف موافق به تصویب رسید.

زمینه و مقررات

این لایحه در بحبوحه کمبود جهانی نیمه‌هادی‌ها در نظر گرفته شد و قصد داشت کامپیوتر و اعتبار مالیاتی را به سازندگان تراشه که در آمریکا فعالیت می‌کنند، ارائه دهد. همچنین به وزارت بازرگانی ایالات متحده این اختیار اعطا شد که بر اساس تمایل شرکت‌ها برای حفظ تحقیقات، ایجاد تسهیلات و آموزش کارگران جدید، بودجه را تخصیص دهد.

برای اهداف نیمه‌هادی و مخابراتی، قانون تراشه‌ها حدود ۱۰۶ میلیارد دلار را تعیین می‌کند. قانون تراشه شامل ۳۹ میلیارد دلار مزایای مالیاتی و سایر مشوق‌ها برای تشویق شرکت‌های آمریکایی به ساخت کارخانه‌های جدید تولید تراشه در آمریکا است. علاوه براین، ۱۱ میلیارد دلار برای تحقیق و توسعه نیمه‌رساناهای پیشرفته و ۸٫۵ میلیارد دلار به مؤسسه ملی اختصاص خواهد یافت. استانداردها و فناوری، ۵۰۰ میلیون دلار برای تولید ایالات متحده آمریکا و ۲ میلیارد دلار برای یک مرکز تحقیقات عمومی جدید به نام مرکز ملی فناوری نیمه‌هادی درنظر گرفت. علاوه بر آن ۲۴ میلیارد دلار به اعتبار مالیاتی جدید ۲۵ درصدی تولید نیمه‌هادی پیشرفته برای تشویق شرکت‌ها به ماندن در ایالات متحده و ۲۰۰ میلیون دلار به بنیاد ملی علوم برای حل مشکلات کوتاه مدت تأمین نیروی کار اختصاص خواهد یافت.

قانون تراشه‌ها ۲ میلیارد دلار به وزارت دفاع ایالات متحده برای تأمین مالی تحقیقات میکروالکترونیک، ساخت و آموزش نیروی کار اختصاص می‌دهد. علاوه بر آن ۵۰۰ میلیون دلار اضافی به وزارت امور خارجه آمریکا برای هماهنگی با شرکای دولتی خارجی در زمینه امنیت زنجیره تأمین نیمه‌هادی اختصاص می‌یابد و ۱٫۵ میلیارد دلار به قانون ارتباطات راه دور ایالات متحده در سال ۲۰۲۰ کمک مالی می‌کند که هدف آن افزایش رقابت زنجیره تأمین نرم‌افزار و سخت‌افزار نسل پنجم شبکه مخابرات سیار است. در صورتی که طبق این قانون، شرکت‌ها یارانه‌ای دریافت کنند، به مدت 10 سال از تولید تراشه‌های پیشرفته‌تر از ۲۸ نانومتر در چین و روسیه منع می‌شوند.

این قانون ۱۷۴ میلیارد دلار برای استفاده‌هایی غیر از فناوری نیمه‌هادی مجاز می‌کند. تمدید بودجه ناسا برای ایستگاه فضایی بین‌المللی تا سال ۲۰۳۰ را مجاز می‌داند، اما مناسب نمی‌داند، تا حدی بودجه برنامه آرتمیس برای بازگرداندن انسان‌ها به ماه را تأمین می‌کند و به ناسا دستور می‌دهد تا دفتر برنامه ماه به مریخ را برای ماموریت انسانی به مریخ، فراتر از آرتمیس تأسیس کند.

برنامه این لایحه همچنین ناسا را موظف می‌کند تا تحقیقاتی را برای بومی‌سازی بیشتر زنجیره‌های تأمین و تنوع و توسعه نیروی کار خود، کاهش اثرات زیست‌محیطی هوانوردی، ادغام شناسایی هواپیمای بدون سرنشین با کنترل ترافیک هوایی، بررسی نیروی محرکه هسته‌ای برای فضاپیماها و ادامه جست‌وجوی اطلاعات فرازمینی انجام دهد. همچنین تلاش‌های بیگانه‌شناسی و تقویت بررسی‌های نجومی برای اجرام نزدیک به زمین از را انجام دهد.

به گفته اندیشکده اقدام اقلیمی مؤسسه Rocky Mountain، این لایحه به‌طور بالقوه می‌تواند ۶۷ میلیارد دلار در تسریع فناوری‌های پیشرفته بدون آلایندگی به بازارهای انبوه و بهبود تحقیقات علم آب‌وهوا سرمایه‌گذاری کند. این لایحه ۸۱ میلیارد دلار در بنیاد ملی علم سرمایه‌گذاری می‌کند، از جمله پول جدید برای آموزش STEM یا علم، فناوری، مهندسی و ریاضیات و دفاع در برابر نقض مالکیت معنوی خارجی و ۲۰ میلیارد دلار در اداره جدید فناوری، نوآوری و مشارکت سرمایه‌گذاری کند که وظیفه استقرار فناوری‌های فوق را برعهده دارد.

افزایش بودجه سالانه برای وزارت انرژی ایالات متحده برای اهداف دیگر از جمله تحقیقات ابرکامپیوتر، همجوشی هسته‌ای و شتاب‌دهنده ذرات است و به وزارت بازرگانی ایالات متحده دستور می‌دهد تا مراکز تحقیقاتی به ارزش ۱۰ میلیارد دلار را در بخش‌های پساصنعتی مانند اقتصادهای روستایی ایجاد کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1235978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =