حفظ گونه‌های در معرض انقراض زمین بر روی ماه

دنیای علم و فناوری روز جمعه ۱۲ مرداد شاهد رخدادهای جالبی بود که این خبر به اختصار به آنها پرداخته است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، علم و فناوری ایران و جهان امروز با اخبار گوناگونی همراه بود. اکنون در این گزارش به مرور خلاصه این اخبار می‌پردازیم.

آیا ماه می‌تواند به حفظ گونه‌های در معرض انقراض زمین کمک کند؟

با استفاده از یک مخزن زیستی قمری می‌توان از دمای سرد ماه برای حفظ نمونه‌های منجمد شده استفاده کرد و آنها را از انقراض کامل نجات داد. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که دانشمندان می‌توانند برای انجام این کار از نقاط سرد ماه که برخی از آنها میلیاردها سال است نور خورشید را ندیده‌اند، استفاده کنند.

همه انتظارات دانش‌بنیان‌ها از دولت پزشکیان

پزشکیان، رئیس‌جمهور کشور در اولین سخنرانی خود بعد از تنفیذ اعلام کرد که زمان پاسخگویی به انتظارات از امروز آغاز می‌شود و این در حالی است که دانش‌بنیان‌ها با گودال‌ها و سدهای بلندی چون مسائل مالی، سیاست‌گذاری‌های ناگهانی، عدم امکان گشایش LC، رفع تعهدات ارزی و غیره مواجه هستند و آنها انتظار دارند که از هم‌اکنون رئیس‌جمهور منتخبشان به همه این چالش‌ها پاسخ مناسبی دهد.

شمارش معکوس نهمین پرتاب سرنشین‌دار «اسپیس‌ایکس» برای ناسا

«اسپیس‌ایکس» آماده است تا پرتاب فضانوردان را برای ناسا به مقصد ایستگاه فضایی بین‌المللی از سر بگیرد. ناسا و اسپیس‌ایکس به دنبال پرتاب ماموریت «کرو ۹» در اواسط ماه جاری هستند. تاریخ پرتاب کرو ۹ که ماموریت بعدی سرنشین‌دار اسپیس‌ایکس به «ایستگاه فضایی بین‌المللی» برای ناساست، در حال حاضر برای ۱۸ اوت تعیین شده است.

سازه‌های هخامنشی علاوه بر فرونشست، درگیر شکاف‌های عمیق سنگی است

رئیس گروه آب‌زمین‌شناسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی با بیان این که دشت مرودشت طی ۲ سال اخیر ۲۱ سانتی متر فرونشست داشته و سازه‌های هخامنشی نیز علاوه بر فرونشست، درگیر شکاف‌های عمیق سنگی هستند، گفت: زیرساخت اصلی سازه‌های هخامنشی روی بستر سنگی است که فرونشست خاک تاثیری در آن ندارد، اما سازه‌هایی که در بخش خاکی قرار دارند، با فرونشست خاک و ایجاد شکاف، به مرور آسیب‌پذیر شده است.

خانه‌داری ربات انسان‌نما را تماشا کنید

شرکت «نورا رباتیکس» با انتشار ویدئویی از ربات انسان‌نمای خود، مهارت آن را در انجام دادن کارهای خانه به نمایش گذاشته است. این شرکت در چند سال گذشته روی یک ربات انسان‌نما به نام «NE-14» کار کرده و اکنون تعدادی از قابلیت‌های آن را در یک ویدئوی تبلیغاتی به نمایش گذاشته که برای برجسته کردن پیوستن نیروهای نورا رباتیکس به شرکت «انویدیا» به منظور شتاب بخشیدن به توسعه ربات‌های انسان‌نما منتشر شده است.

طلسم پرتاب ماهواره‌های «استارلینک» شکست

۲۳ ماهواره «استارلینک» با موشک «فالکون ۹» راهی مدار زمین شدند. شرکت «اسپیس‌ایکس» گروه دیگری از ماهواره‌های استارلینک خود را در اوایل امروز دوم اوت به مدار زمین پرتاب کرد و بدین ترتیب، پس از شکست روز ۱۱ ژوئیه توانست به کار خود در پرتاب ماهواره‌ها بازگردد.

ساخت جوهر چاپ سه‌بعدی از جلبک

جستجو برای مواد سازنده جوهرهای سازگار با محیط زیست، پژوهشگران آلمانی را به کارخانه‌های زیستی ریزجلبک‌ها سوق داد که یک محلول زیست‌توده تجدیدپذیر را ارائه می‌کنند. ریزجلبک یک فیتوپلانکتون میکروسکوپی است که معمولا در آب شیرین و دریایی یافت می‌شود. این ریزارگانیسم می‌تواند یک پلتفرم سازگار با محیط زیست را برای بازار روبه‌رشد چاپ سه‌بعدی ارائه دهد.

انتهای پیام

کد خبر: 1238727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =