همایش علمی پژوهشی زیارت جامعه کبیره به میزبانی دانشگاه آزاد قم برگزار می‌شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم گفت: همایش علمی پژوهشی زیارت جامعه کبیره در این دانشگاه با حضور دانشجویان و اساتید برگزار می‌شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، حجت الاسلام حسن خیری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم با اشاره به اینکه امسال بناست جشنواره های کشوری امامت و مهدویت در دانشگاه های آزاد اسلامی کشور با محوریت زیارت جامعه کبیره برگزار شود، اظهار کرد: در این زیارت، امام هادی (ع) سفارش کردند که وقتی خدمت امامی می رسید اینگونه زیارت بخوانید، در واقع در این زیارت، جایگاه شیعه از زبان امام هادی (ع) بیان شده است.

وی با بیان اینکه دانشگاه های آزاد اسلامی در سراسر کشور با تمرکز روی این محور، سعی می کنند از زاویه ای خاص در جشنواره های خود به این زیارت بپردازد و آن را در قالب های مختلف شعر، علم و هنر برگزار کنند، افزود: درقم با توجه به اینکه این شهر ام اقرای جهان اسلام و جهان تشیع است، بناست که در حوزه زیارت جامعه کبیره، از زاویه آموزه ها و معارف امام شناسی به این زیارت بپردازیم.

حجت الاسلام خیری با بیان اینکه در جلسات متعدد، ۱۰ محور را از زیارت جامعه کبیره جدا کردیم، گفت: در حال تدوین پوستر جشنواره هستیم که به زودی رونمایی می شود.

وی کتاب مکیال مکارم را اثری با محوریت آداب مربوط به مهدویت و اظهار ارادات به ساحت حضرت مهدی (عج) عنوان و بیان کرد: در این کتاب موضوع مهدویت در قالب ۸ فصل مورد توجه قرار گرفته و روایات و احادیث مرتبط با مهدویت گردآوری شده است.

به گفته رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم، صاحب این اثر مرحوم فقیه اصفهانی شهید انتظار است که نگاه های اجتهادی به موضوع مهدویت دارد.

حجت الاسلام خیری اضافه کرد: قرار بر این شد با توجه به اینکه نزدیک یکصدمین سالگرد شهادت؛ صاحب اثر هستیم، آموزه ها به طور جدی مورد بررسی قرار گرفته، سپس با موضوعات امروزی به طور اختصار مورد توجه جشنواره مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی قم قرار بگیرد.

وی تاکید کرد: برگزاری کرسی های آموزش مهدویت، اشاره به مهدویت در یک یا دو جلسه درسی از جمله اندیشه شناسی و تاریخ اسلام برای دانشجویان، و برگزاری نشست های تخصصی از جمله برنامه های ویژه در ایام برگزاری جشنواره امامت و مهدویت است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم با اشاره به تشکیل شورایی متشکل از صاحب نظران دانشگاهی و حوزه ای، از ایجاد دبیرخانه ای در این دانشگاه خبر داد و گفت: برای حضور بیشتر دانشجویان علاوه بر ارائه مفاهیم آموزشی مهدویت در کلاس های تاریخ اسلام و اندیشه شناسی، قصد داریم از کانون مهدویت دانشجویی برای برگزاری کرسی ها و نشست های تخصصی نیز کمک بگیریم، البته قرار است این کرسی ها با همکاری اعضای هیات علمی در قالب مهدویت شناسی نیز برگزار شود تا زمینه های مشارکت بیشتر دانشجویان و اساتید دانشگاه فراهم شود. اجرای برنامه های اشاره شده می تواند باعث افزایش تعداد دانشجویان در جشنواره های امامت و مهدویت شود.

گفتنی است؛ چهارمین جشنواره علمی، فرهنگی وهنری امامت و مهدویت به میزبانی ۶۲ واحد استانی دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور، از ۱۳ رجب تا نیمه شعبان برگزار می شود علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت جشنواره به نشانی emamat.iau.ir/fa مراجعه نمایند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1239015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =