آخرین تحولات اوکراین| تلاش‌های غرب برای تفرقه‌افکنی در جامعه روسیه 

ادعای آمریکا درباره عدم لغو محدودیت‌ها برای حملات به عمق خاک روسیه،گوشزد گروسی به اوکراین درباره غیرقابل قبول بودن حمله به نیروگاه هسته‌ای کورسک و کنترل منطقه مسکونی دیگری در دونتسک به‌دست نظامیان روس، از جمله مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، سیمور هرش، تحلیلگر و روزنامه‌نگار معروف آمریکایی ابراز عقیده کرد که واشنگتن قادر به تحمیل شکست روسیه در اوکراین نخواهد بود. او در وبلاگ خود در Substack در مقاله‌ای با طرح «سؤالی بلاغی» نوشت: «آیا کامالا هریس، نامزد ریاست جمهوری ایالات متحده از حزب دموکرات، در صورت انتخاب، به دنبال ادامه سیاست فاجعه‌بار دولت جو بایدن در حمایت از جنگ علیه روسیه در اوکراین است که در آن پیروزی ممکن نیست؟»

بیشتر بخوانید:

آخرین تحولات اوکراین| اعتراف پنتاگون به پیشروی روس‌ها در جبهه دونتسک

این کارشناس آمریکایی احتمال می‌دهد که هریس سیاست خارجی بایدن با دیدگاه‌های غیرمنطقی‌اش نسبت به روسیه را ادامه دهد. او افزود: «آیا سیاست خارجی بایدن همان سیاست هریس خواهد بود؟ به نظر می‌رسد او در سخنرانی خود در کنوانسیون حزب دموکرات هفته گذشته از این سیاست‌ها دفاع کرده است.»

سیمور هرش پیشتر هم پیش‌بینی کرده بود که اوکراین بدون بکار گیری دیپلماسی برای رسیدن به توافق با روسیه، شکست سختی خواهد خورد. او معتقد است که گفتن چند کلمه از واشنگتن در زمان مناسب می‌توانست از وقوع درگیری اوکراین جلوگیری کند، ولی آمریکا به این جنگ نیاز داشت.

یک روز قبل نیز اسکات ریتر، افسر سابق اطلاعاتی آمریکا، در مصاحبه‌ای یادآور شد کرد که غرب به تدریج این واقعیت را دریافته که تضعیف روسیه از طریق تشدید مناقشه در اوکراین امکان‌پذیر نیست. این کارشناس آمریکایی توضیح داد: «روسیه اکنون قوی‌تر از زمان آغاز درگیری است و عزم خود را برای رسیدن به پیروزی نه تنها بر اوکراین، بلکه بر غرب جمعی جزم کرده است. از دیدگاه غرب، این یک وضعیت بسیار خطرناک است و به همین دلیل ما شاهد سردرگمی مقامات اروپایی و آمریکایی در مورد چگونگی واکنش به این وضعیت هستیم.»

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به نهصد و هفدهمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

******

پنتاگون قصد ندارد محدودیت‌ها برای حملات اوکراین به عمق خاک روسیه را لغو کند

پاتریک رایدر، سخنگوی رسمی پنتاگون، شب گذشته اعلام کرد که ایالات متحده قصد ندارد محدودیت‌های موجود برای حملات نیروهای مسلح اوکراین با استفاده از تسلیحات آمریکایی به عمق خاک روسیه را لغو کند.

سرگرد رایدر در یک نشست خبری گفت: «اوکراین می‌تواند از کمک‌های نظامی ایالات متحده برای دفاع از خود در برابر حملات فرامرزی و پاسخ به آتش دشمن استفاده کند. اما در مورد حملات دوربرد و حملات به عمق روسیه، سیاست ما همچنان بدون تغییر باقی می‌ماند.»

او همچنین افزود که ایالات متحده به دنبال کشیده شدن به درگیری نظامی با روسیه نیست.

این در حالی است که پیش از این، جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات استراتژیک در شورای امنیت ملی کاخ سفید،گفته بود که مذاکراتی با مقامات اوکراینی درباره افزایش عمق مجاز حملات به خاک روسیه به‌صورت محرمانه و غیرعلنی جریان دارد.

اذعان زلنسکی به ضرورت حضور روسیه در دومین نشست اوکراین

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، بر لزوم حضور روسیه در دومین نشست برای حل و فصل مناقشه اوکراین تاکید کرد.

او در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «در مورد [مشارکت] نمایندگان فدراسیون روسیه در دومین نشست صلح: این خواسته همه کشورهاست. آنها معتقدند که به این ترتیب ممکن است فرصتی برای پایان درگیری وجود داشته باشد و ما از این تمایل حمایت می‌کنیم.»

زلنسکی تأکید کرد که کی‌یف برنامه‌ای تهیه خواهد کرد و نمایندگان مسکو می‌توانند در این رویداد حضور یابند. او همچنین به این واقعیت اذعان کرد که در صورت عدم حضور روسیه، بسیاری از کشورها ممکن است از شرکت در کنفرانس بعدی خودداری کنند.

خرسندی زلنسکی از عملکرد اف-۱۶ها برای مقابله با حملات روسیه

رئیس‌جمهور اوکراین همچنین در کنفرانس مطبوعاتی روز سه‌شنبه خود علام کرد که نیروهای مسلح اوکراین اخیراً با استفاده از جنگنده‌های F-۱۶ آمریکایی به مقابله با حملات پهپادی و موشکی نیروهای مسلح روسیه پرداخته‌اند.

ولادیمیر زلنسکی گفت: «از شرکایمان برای ارائه F-۱۶ تشکر می‌کنم. البته این تعداد کافی نیست، ما تعداد کمی از آنها را داریم و نیاز به آموزش بیشتر خلبانان داریم.»

او افزود که ارتش اوکراین با استفاده از این هواپیماها توانسته برخی از موشک‌ها و پهپادهای روسیه را سرنگون کنند، اما تعداد دقیق F-۱۶ها و پایگاه‌هایی که در این عملیات دخیل بودند را مشخص نکرد.

علاوه بر این، زلنسکی در این کنفرانس مطبوعاتی خواستار ارسال تسلیحات بیشتری از سوی متحدان غربی به اوکراین شد.

درخواست زلنسکی برای بازگرداندن مردان در سن خدمت نظامی به اوکراین

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، خواستار بازگرداندن مردانی شد که به دلیل فرار از خدمت سربازی اجباری، از کشور گریخته‌اند. او گفت: «ما باید جمعیت بزرگسال و کودکان خودرا به اوکراین بازگردانیم. باید در پاییز تصمیم‌گیری مشخصی در این رابطه انجام شود.»

او توضیح داد که کی‌یف قصد دارد ۷.۵ میلیون شهروند خود را به کشور بازگرداند تا بتوانند ۱۰.۵ میلیون بازنشسته را «تأمین کنند.» زلنسکی افزود: «من موافق این کار هستم، البته بدون اجبار.»

به گفته او، وزارتخانه‌ای به زودی تشکیل خواهد شد و مسئولیت این امر را بر عهده خواهد گرفت.

پیشتر، وزارت امور خارجه مولداوی اعلام کرده بود که مقامات کیشینیف از تسلیم کردن افرادی که از خدمت در نیروهای مسلح اوکراین فرار کرده‌اند به کی‌یف خودداری خواهد کرد.

تبریک وزیر دفاع روسیه در رابطه با آزادسازی منطقه مسکونی اورلوفکا در دونتسک

آندری بلیوسوف، وزیر دفاع روسیه، به فرماندهی و نظامیان هنگ‌های ۵۸۹ و ۴۳۳ نیروهای موتوریزه ارتش به دلیل آزادسازی منطقه مسکونی اورلوفکا در جمهوری مردمی دونتسک تبریک گفت.

براساس اطلاعات وزارت دفاع روسیه، پیش از این روز سه‌شنبه، گروه نظامی «مرکز» روسیه کنترل روستای اورلوفکا را به دست گرفت.

طبق این اطلاعات، نیروهای اوکراینی در نتیجه اقدامات قاطع نیروهای مسلح روسیه متحمل خسارات جدی شده و به سمت غرب عقب‌نشینی کردند. علاوه بر این، نیروهای مسلح روسیه توانستند به نیروهای ۱۲ لشکر از ارتش اوکراین در این منطقه آسیب وارد کنند.

پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون، نیز یک شب قبل به پیشروی نیروهای روسیه در جهت گیری کراسنوآرمیسک در منطقه‌ای تحت کنترل نیروهای مسلح اوکراین در سرزمین دونتسک اذعان کرد.

اولیانوف: اظهارات گروسی درباره حملات به نیروگاه‌های هسته‌ای پیامی به اوکراین است

میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، شب گذشته اعلام کرد که اظهارات رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، درباره غیرقابل قبول بودن حملات به نیروگاه‌های هسته‌ای، پیام روشنی به اوکراین است. او گفت: «این یک پیام واضح است که در وهله نخست برای طرف اوکراینی ارسال شده است.»

روز گذشته گروسی که برای بازدید از این نیروگاه به منطقه کورسک روسیه سفر کرده بود، اعلام کرد که در نزدیکی نیروگاه هسته‌ای کورسک خطر وقوع یک حادثه هسته‌ای وجود دارد، هرچند که این نیروگاه همچنان «نزدیک به شرایط عادی» فعالیت می‌کند.

پس از بازدید، او در صفحه خود در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت که هر گونه حملاتی به نیروگاه هسته‌ای غیرقابل قبول است، صرف‌نظر از مکان آنها. گروسی تأکید کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به همکاری برای توسعه امنیت هسته‌ای در سراسر جهان ادامه خواهد داد.

روسیه برنامه‌ای برای تشکیل نشست اضطراری شورای حکام آژانس ندارد

نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، اعلام کرد که این کشور قصد ندارد در آینده نزدیک جلسه اضطراری شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بحث درباره حملات نیروهای مسلح اوکراین به نیروگاه هسته‌ای کورسک را برگزار کند، اما اوضاع ممکن است به سرعت تغییر کند.

میخائیل اولیانوف گفت: «ما در حال حاضر برنامه‌ای برای تشکیل جلسه اضطراری شورای حکام به منظور بررسی حملات اوکراین به نیروگاه هسته‌ای کورسک نداریم، اما ممکن است همه چیز فردا بسته به تحولات در منطقه تغییر کند.»

این دیپلمات روس همچنین توضیح داد که جلسه عادی برای بررسی وضعیت نیروگاه‌های هسته‌ای کورسک و زاپروژیا در تاریخ ۹ سپتامبر برگزار خواهد شد.

توصیه اتحادیه اروپا در مورد تمدید مأموریت کمک نظامی به اوکراین

سرویس خدمات اقدام خارجی اروپا (EEAS) به اعضای اتحادیه اروپا توصیه کرده است که مأموریت خود برای کمک نظامی به اوکراین را به مدت دو سال دیگر تمدید کنند. این خبر روز سه‌شنبه توسط پورتال Euractiv گزارش شده است.

علاوه بر این، طبق اطلاعات این پورتال، EEAS همچنین پیشنهاد کرده که روند آموزش نیروهای مسلح اوکراین اصلاح شود تا با نیازهای رزمی، به‌ویژه با توجه به تفاوت‌های بین دوره‌های آموزشی و واقعیت‌های میدان نبرد، هماهنگ باشد. در این گزارش آمده است: «در غیر این صورت، این تفاوت‌ها کل کارآمدی برنامه آموزش را زیر سوال می‌برد.»

همچنین گزارش شده که یکی از خواسته‌های اصلی کی‌یف انتقال آموزش به مناطق مرزی اتحادیه اروپا است. با این حال، به نظر می‌رسد که این ایده حمایت تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا را به دست نخواهد آورد.

چند روز قبل، جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات استراتژیک کاخ سفید نیز اعلام کرده بود که ایالات متحده یک بسته جدید کمک نظامی به اوکراین اختصاص داده است. او همچنین این بسته را مهم‌تر از پیش‌بینی‌های قبلی توصیف کرد، اما ارزش آن را مشخص نکرد.

تشکیل نشست شورای ناتو - اوکراین به درخواست اوکراین

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، در تاریخ ۲۸ آگوست (۷ شهریور) به درخواست کی‌یف نشست شورای ناتو - اوکراین را تشکیل خواهد داد. سخنگوی ناتو در این باره گفت: «دبیرکل ناتو، استولتنبرگ، به درخواست کی‌یف، نشست شورای ناتو - اوکراین را در روز چهارشنبه تشکیل خواهد داد.»

این نشست در سطح سفرای کشورهای عضو ناتو برگزار خواهد شد. رستم عمروف، وزیر دفاع اوکراین، از طریق ویدئو کنفرانس، متحدان ناتو را در جریان وضعیت فعلی میدان نبرد و نیازهای فوری نیروهای اوکراینی قرار خواهد داد.

سخنگوی ناتو افزود: «متحدان غربی حمایت قابل توجهی از دفاع هوایی اوکراین کرده‌اند و قصد دارند به تقویت توان دفاعی آن ادامه دهند.»

تلاش‌های غرب برای تفرقه‌افکنی در جامعه روسیه

سرگئی شویگو، دبیر شورای امنیت روسیه اعلام کرد که کشورهای غربی تلاش‌های خود را برای تفرقه‌افکنی در جامعه برزگ روسیه و تشدید روابط بین قومی در این کشور افزایش داده‌اند.

او شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی گفت: «این موضوع به ویژه با توجه به افزایش تلاش‌های غرب جمعی برای تفرقه‌افکنی در جامعه روسیه، ایجاد پیش‌زمینه برای تشدید روابط بین قومی و بین مذهبی، ترویج ایده‌های جدایی‌طلبانه، افراط‌گرایی و ایدئولوژی‌های دینی رادیکال، بسیار مهم است.»

شویگو افزود که کشورهای غربی، با تلاش برای حفظ سلطه خود بر جهان، «انقلاب‌های رنگینی» را سازماندهی می‌کنند و ایجاد گروه‌های تروریستی را در سایر مناطق تقویت می‌کنند. علاوه بر این، آنها به احیای فاشیسم و نازیسم کمک می‌کنند. او تأکید کرد که این اقدامات با هدف شکست استراتژیک روسیه، نابودی حاکمیت این کشور و «تحت کنترل قرار دادن آن به نفع منافع خود» انجام می‌شود.

تاکید ریابکوف بر دخالت آمریکا در حمله اوکراین به منطقه کورسک

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد که دخالت واشنگتن در حمله کی‌یف به منطقه کورسک یک واقعیت آشکار است.

او به خبرنگاران گفت: «پیامدهای عملی آنچه که نه اتهام، بلکه یک واقعیت آشکار است، مشاهده می‌شود.»

ریابکوف همچنین افزود که پیامدهای پاسخ روسیه ممکن است بسیار سنگین‌تر از قبل باشد. او گفت: «مسیر تشدید تنش‌های واشنگتن به طور فزاینده‌ای تحریک‌آمیز می‌شود. به نظر می‌رسد که همکاران ما باقی‌مانده عقلانیت را کنار گذاشته‌اند و فکر می‌کنند که هر کاری مجاز است. مشتریان آنها در کی‌یف نیز از همین رویکرد پیروی می‌کنند. پیامدها ممکن است بسیار سنگین‌تر از آنچه که تاکنون تجربه کرده‌اند، باشد.»

پیشتر در همان روز، سرگئی ناریشکین، رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه، هرگونه مذاکره با اوکراین در شرایط فعلی را رد کرد. او تأکید کرد که پس از ماجراجویی تروریستی اوکراین در منطقه کورسک، انجام هر گونه مذاکره با مقامات کی‌یف غیرقابل قبول است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1241308

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =