تحولات اوکراین/ هشدار پوتین به مشارکت غرب در حمله به روسیه

واکنش‌ها به هشدار پوتین درباره مشارکت مستقیم ناتو در مناقشه اوکراین، تاکید چین بر مذاکره برای حل بحران، ادامه حمایت نظامی کاخ سفید از کی‌یف، اعتراض اوکراین به مغولستان و عدم توافق جی۷ برای اعطای وام به کی‌یف، از مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز؛ ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه هشدار داد که اجازه احتمالی ایالات متحده و اتحادیه اروپا برای انجام حملات به خاک روسیه با استفاده از تسلیحات نظامی غربی، نشان‌دهنده مشارکت مستقیم آن‌ها در درگیری اوکراین خواهد بود و ماهیت این درگیری را به‌طور اساسی تغییر خواهد داد.

بیشتر بخوانید؛

ادعای رویترز: فرانسه کاردار ایران را احضار کرد

پوتین روز گذشته در گفتگو با خبرنگاری در سن‌پترزبورگ در این خصوص گفت: «این به معنای آن است که کشورهای عضو ناتو، ایالات متحده و کشورهای اروپایی در حال جنگ با روسیه هستند. و اگر چنین باشد، با در نظر گرفتن تغییر ماهیت این درگیری، مسلماً ما تصمیمات متناسبی با توجه به تهدیداتی که برای ما ایجاد می‌شود، اتخاذ خواهیم کرد».

رئیس‌جمهور روسیه همچنین با اشاره به اینکه تلاشی برای جایگزینی مفاهیم صورت گرفته، تأکید کرد: «وقتی صحبت از استفاده از تسلیحات دقیق و دارای برد بلند ساخت غرب می‌شود، باید به این نکته توجه داشت که ارتش اوکراین به‌تنهایی قادر به انجام حملات به خاک روسیه با استفاده از این نوع تسلیحات غربی نیست. واضح است که این حملات تنها با استفاده از اطلاعات ماهواره‌ای ایالات متحده یا اتحادیه اروپا ممکن خواهد بود، زیرا اوکراین چنین اطلاعاتی در اختیار ندارد. علاوه بر این، دستورات پروازی این سامانه‌های موشکی تنها حتمالاً توسط نیروهای نظامی کشورهای ناتو وارد شود.»

پوتین افزود: «بنابراین مسئله این نیست که به رژیم اوکراین اجازه دهند با این تسلیحات به روسیه حمله کند یا خیر. مسئله این است که تصمیم بگیرند آیا کشورهای ناتو مستقیماً در این درگیری نظامی شرکت دارند یا خیر».

میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، یادآور شد که کشورهای غربی نباید هشدار رئیس‌جمهور ولادیمیر پوتین در مورد استفاده نیروهای مسلح اوکراین از تسلیحات دوربرد را نادیده بگیرند.اولیانوف صبح امروز، جمعه، در کانال تلگرام خود نوشت: «این یک هشدار دقیق، البته بسیار جدی و شدیدالحن است که توصیه نمی‌شود نادیده گرفته شود».

ایلان ماسک، کارآفرین آمریکایی، نیز به سخنان ولادیمیر پوتین در مورد مشارکت مستقیم ناتو در درگیری اوکراین واکنش نشان داد و در خصوص عواقب آن ابراز نگرانی کرد.
او در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) با اشاره به مصاحبه پوتین، نوشت: «احساس بدی نسبت به این موضوع دارم».

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به نهصد و سی‎ و سومین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

استارمر در پاسخ به پوتین: بریتانیا به دنبال درگیری با روسیه نیست

کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر بریتانیا، پس از هشدار ولادیمیر پوتین درباره استفاده از موشک‌های برد بلند انگلیسی برای حمله به خاک روسیه که می‌تواند به رویارویی مستقیم با ناتو منجر شود، اعلام کرد که بریتانیا به دنبال درگیری با روسیه نیست.

استارمر یادآور شد که اوکراین حق دفاع از خود را در درگیری نظامی با روسیه دارد و افزود که بریتانیا از طریق ارائه آموزش و تجهیزات به کی‌یف کمک کرده است. او گفت: «ما به دنبال هیچ‌گونه درگیری نظامی با روسیه نیستیم و به هیچ وجه چنین قصدی نداریم. اما آن‌ها این درگیری را آغاز کردند و اوکراین حق دارد از خود دفاع کند».

نخست‌وزیر انگلیس همچنین اشاره کرد که بخشی از سفر او به ایالات متحده برای انجام مذاکرات بیشتر در مورد ماهیت کمک‌های نظامی آتی به اوکراین است.

وزارت دفاع چین تنها راه‌حل درگیری اوکراین را مذاکرات عنوان کرد

دونگ جون، وزیر دفاع چین، بامداد امروز، جمعه، در افتتاحیه یازدهمین همایش امنیتی شیانگ‌شان در پکن تاکید کرد که حل بحران‌های اوکراین و فلسطین-اسرائیل تنها از طریق مذاکرات ممکن است.

او گفت: «پایان هر درگیری راه‌حل صلح‌آمیز است. هر چه زودتر بر سر میز مذاکره بنشینیم و گفتگو کنیم، زودتر صلح برقرار خواهد شد و مسائل بحرانی همچون بحران اوکراین و درگیری فلسطین-اسرائیل حل خواهد شد».

وزیر دفاع چین همچنین بر لزوم تسهیل حل و فصل سیاسی این درگیری‌ها در اوکراین و خاورمیانه تأکید کرد و گفت که برای حل این مسائل باید ابتدا به دلایل ریشه‌ای آن‌ها پی برد و سپس راه‌حل‌هایی برای این مشکلات پیدا کرد.

او همچنین یادآور شد که چین با مداخله خارجی در امور داخلی کشورهای دارای حاکمیت مخالف است و همه کشورهای جهان باید برای حفظ امنیت جهانی و همکاری در زمینه مسائل امنیتی تلاش کنند.

وزیر دفاع چین تأکید کرد: «امروز مسئله امنیت جهانی بیشتر از همیشه آشکار شده است. هیچ کشوری نمی‌تواند تنها به فکر امنیت خود باشد. در یک جامعه با امنیت غیرقابل‌تقسیم، هر عضو حق دارد امنیت خود را حفظ کند و مسئولیت مشترک برای حفظ امنیت جهانی بر عهده دارد».

انهدام ۲۰ پهپاد اوکراینی بر فراز شش منطقه از خاک روسیه

وزارت دفاع روسیه بامداد امروز، جمعه، اعلام کرد که سامانه‌های پدافند هوایی این کشور ۲۰ پهپاد مهاجم نیروهای مسلح اوکراین را در آسمان شش منطقه فدراسیون روسیه منهدم کردند.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است: «سامانه‌های پدافند هوایی در حالت آماده‌باش ۲۰ پهپاد اوکراینی را منهدم کردند. هشت پهپاد بر فراز منطقه بریانسک، چهار پهپاد در آسمان منطقه بلگورود، سه پهپاد بر فراز منطقه کورسک، دو پهپاد در آسمان مناطق اسمولنسک و اوریول و یک پهپاد نیز بر فراز منطقه کالوگا سرنگون شدند».

وزارت دفاع روسیه همچنین یادآور شد که در طول شب گذشته، نیروهای پدافند هوایی تلاش نیروهای اوکراینی برای انجام حملات تروریستی با استفاده از پهپادهای نوع هواپیما به اهدافی در خاک روسیه را متوقف کردند.

پیش‌تر گزارش شده بود که در طول شب، سامانه‌های پدافند هوایی پنج پهپاد اوکراینی را بر فراز سه منطقه روسیه منهدم کردند: دو پهپاد بر فراز منطقه بلگورود، دو پهپاد بر فراز منطقه کورسک و یک پهپاد دیگر بر فراز منطقه بریانسک سرنگون شدند.

کاخ سفید: آمریکا آماده تأمین نیازهای اوکراین است

کارین ژان-پیر، سخنگوی کاخ سفید، اعلام کرد که ایالات متحده آماده است هر آنچه اوکراین برای دفاع از خود نیاز دارد، تأمین کند.

او این اظهارات را در جریان نشست خبری شب گذشته و در پاسخ به پرسشی درباره احتمال مجوز دادن برای حملات نیروهای مسلح اوکراین با استفاده از تسلیحات آمریکایی به خاک روسیه مطرح کرد و گفت: «ما بر تأمین همه نیازهای اوکراین برای دفاع از خود و بازپس‌گیری سرزمین‌هایش تمرکز داریم».

سخنگوی کاخ سفید از اظهار نظر درباره گفته‌های ولادیمیر پوتین در مورد تغییر ماهیت درگیری با مشارکت ناتو و خطرات رویارویی نظامی با روسیه خودداری کرد و گفت: «گوش کنید، من نمی‌خواهم وارد بحث درباره احتمالات شوم».
ویدانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز به نوبه خود تاکید کرد که ایالات متحده به ارائه کمک‌های نظامی، اقتصادی و دموکراتیک فوق‌العاده به اوکراین ادامه خواهد داد.

او اشاره کرد که آمریکا هنوز تصمیمی در مورد رفع محدودیت‌ها برای حملات دوربرد نیروهای اوکراینی به خاک روسیه اتخاذ نکرده و هیچ تغییری در موضع رسمی دولت ایالات متحده در این خصوص ایجاد نشده است.

در تاریخ ۱۱ سپتامبر، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، اعلام کرد که ایالات متحده بیش از ۷۰۰ میلیون دلار کمک اضافی به اوکراین اختصاص خواهد داد.

پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون نیز در این رابطه یادآور شد که اولویت کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین، تأمین سیستم‌های دفاع هوایی است.

وزارت خارجه آمریکا: محدودیت‌ها برای حملات به روسیه همچنان پابرجاست

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که این کشور هنوز آماده نیست محدودیت‌های مربوط به حملات دوربرد نیروهای مسلح اوکراین به خاک روسیه را بردارد. ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در برنامه تلویزیونی شبکه CNN با اعلام این مطلب، افزود: «من هیچ بیانیه‌ای در مورد این سیاست ندارم و به‌طور قطع قصد ندارم در این باره حدس و گمان بزنم».

پاتل همچنین به عدم تغییر در موضع رسمی دولت آمریکا در این خصوص اشاره کرد و تأکید کرد که ایالات متحده همچنان به ارسال تسلیحات به کی‌یف ادامه خواهد داد و هر آنچه ممکن است برای یکپارچگی اوکراین با ناتو و اتحادیه اروپا انجام خواهد داد.

پاتل افزود: «در طول دو سال و نیم گذشته، ما کمک‌های نظامی، اقتصادی و دموکراتیک فوق‌العاده‌ای را فراهم کرده‌ایم. من انتظار دارم که این حمایت ادامه یابد».

در عین حال، پاتریک رایدر، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا نیز در یک نشست خبری تأکید کرد که هیچ تغییری در سیاست آمریکا در خصوص محدودیت‌های حملات دوربرد با تسلیحات غربی به داخل خاک روسیه رخ نداده است.

توضیح وانس درباره طرح ترامپ برای حل‌وفصل درگیری اوکراین

جیمز دیوید وانس، نامزد پست معاونت ریاست‌جمهوری آمریکا، اعلام کرد که طرح دونالد ترامپ برای حل‌وفصل درگیری اوکراین شامل ایجاد مناطق غیرنظامی و اعطای وضعیت بی‌طرفی به کی‌یف است.

وانس در مصاحبه‌ای در این باره توضیح داد: «احتمالاً این‌طور خواهد بود: خط مرزی بین دو کشور روسیه و اوکراین به یک منطقه غیرنظامی تبدیل می‌شود. اوکراین استقلال و حاکمیت خود را حفظ می‌کند و روسیه نیز از اوکراین تضمین بی‌طرفی و عدم پیوستن به ناتو یا دیگر ائتلاف‌های مشابه را دریافت می‌کند».

او اضافه کرد که تأمین مالی بازسازی اوکراین بر عهده آلمان و دیگر کشورهای اروپایی خواهد بود.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، بارها درباره حل‌وفصل درگیری اوکراین اظهاراتی کرده است. او در مناظره تلویزیونی چند روز قبل خود با کامالا هریس، نامزد حزب دموکرات، بار دیگر مدعی شد که در صورت پیروزی در انتخابات، این درگیری را پیش از ورود به دفتر ریاست‌جمهوری به پایان خواهد رساند. ترامپ معتقد است که دولت فعلی آمریکا حتی تلاش هم نمی‌کند این درگیری را متوقف کند.

فیلیپو: ناتو می‌خواهد تا قبل از انتخاب احتمالی ترامپ جنگ جهانی سوم را آغاز کند

فلوران فیلیپو، رهبر حزب "میهن‌پرستان" فرانسه معتقد است که ناتو می‌خواهد تا قبل از انتخاب احتمالی دونالد ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور ایالات متحده، جنگ جهانی سوم را آغاز کند.

این سیاستمدار در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) این سخنان را بیان کرده و نوشت: «ناتو جنگ جهانی سوم را می‌خواهد قبل از اینکه ترامپ انتخاب شود، که این امر برای جنگ‌طلبان فاجعه‌بار خواهد بود. پوتین، رئیس‌جمهور روسیه این موضوع را به‌خوبی فهمیده است و به‌تازگی اعلام کرده که "کشورهای ناتو در صورت اجازه به اوکراین برای استفاده از موشک‌های دوربرد، در حال جنگ با روسیه خواهند بود"».

فیلیپو افزود که این به معنای احتمالی اجازه به کی‌یف برای استفاده از موشک‌های دوربرد علیه خاک روسیه است. فیلیپو به سخنان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، اشاره کرد و از کشورهای غربی خواست تا «این دیوانگی ناتو» را متوقف کنند.

سفارت روسیه: هدف لندن برای شکست استراتژیک مسکو غیرقابل دستیابی است

سفارت روسیه در لندن اعلام کرد که هدف دولت بریتانیا برای وارد کردن شکست استراتژیک به روسیه، غیرقابل دستیابی است. این بیانیه پس از سفر دیوید لامی، وزیر امور خارجه انگلیس به کی‌یف به همراه آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، منتشر شد.

در بیانیه سفارت روسیه یادآوری شده: «نتایج حضور وزیر امور خارجه دیوید لامی همراه با همتای آمریکایی‌اش آنتونی بلینکن در پایتخت اوکراین، نشان‌دهنده تداوم تعهد لندن به دنبال کردن هدف غیرقابل دستیابی شکست استراتژیک روسیه است».

سفارت روسیه همچنین یادآور شد که بریتانیا بار دیگر وعده تأمین تسلیحات نظامی جدید به کی‌یف داده است. طبق بیانیه سفارت، این تسلیحات یا در منطقه عملیات نظامی ویژه نابود خواهند شد یا «در جیب‌های بی‌پایان سیاستمداران فاسد اوکراینی ناپدید می‌شوند».

پیشتر، در تاریخ ۱۱ سپتامبر، روزنامه "گاردین" به نقل از منابع خود در دولت بریتانیا گزارش داد که مقامات این کشور به اوکراین اجازه داده‌اند که با استفاده از موشک‌های کروز "استورم شادو" به اهدافی در خاک روسیه حمله کنند و این تصمیم از قبل اتخاذ شده، هرچند ممکن است بطور علنی اعلام نشود.

صربستان هرگز تحریم‌هایی علیه روسیه وضع نخواهد کرد

الکساندر وولین، معاون نخست‌وزیر صربستان اعلام کرد که مقامات بلگراد علی‌رغم فشارهای اتحادیه اروپا، تحریم‌هایی علیه روسیه وضع نخواهد کرد.

وولین تأکید کرد: «اما ما نمی‌توانیم تحریم‌هایی علیه روسیه وضع کنیم یا با این کشور بجنگیم و اقدامی علیه روسیه انجام دهیم. برخی چیزها هرگز تغییر نمی‌کنند، اما موارد دیگری نیز وجود دارد که همیشه ثابت می‌مانند، مانند حمایت مداومی که صرب‌ها از نزدیکی با روسیه احساس می‌کنند. ما شما را برادران اسلاو خود می‌دانیم و همه ما به شما افتخار می‌کنیم».

اتحادیه اروپا از صربستان خواسته است که به دلیل وضعیت کاندیداتوری این کشور برای پیوستن به اتحادیه اروپا، تحریم‌هایی علیه روسیه اعمال کند. بلگراد این وضعیت را در سال ۲۰۱۲ به دست آورد.

اعتراض وزارت امور خارجه اوکراین به دلیل سفر پوتین به مغولستان

وزارت امور خارجه اوکراین به دلیل سفر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، به اولان‌باتور، پایتخت مغولستان، به دولت این کشور اعتراض کرده است.

در بیانیه این وزارتخانه که در کانال تلگرام آن منتشر شده، آمده است: «دولت اوکراین به دلیل سفر پوتین به مغولستان، به مقامات مغولستان اعتراض کرده است».

این وزارتخانه همچنین تأکید کرد که اقدامات دولت مغولستان بدون واکنش باقی نخواهد ماند.

در اوایل سپتامبر، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، اعلام کرد که سیاستمداران غربی در اروپا و ایالات متحده که از سفر پوتین به مغولستان ناراضی هستند و درباره این موضوع ابراز نگرانی می‌کنند، شایسته ترحم هستند.

آغاز دوره آموزش خلبانان اوکراینی برای پرواز با F-۱۶ در رومانی

رستم عمروف، وزیر دفاع اوکراین، پس از گفتگو با همتای رومانیایی خود، آنجل تیلوار، اعلام کرد که خلبانان اوکراینی آموزش پرواز با جنگنده‌های آمریکایی F-۱۶ را در رومانی آغاز کرده‌اند.

عمروف در صفحه فیسبوک خود نوشت: «تعداد جنگنده‌های F-۱۶ در آسمان اوکراین افزایش خواهد یافت؛ گروهی از خلبانان ما در حال حاضر در رومانی در حال آموزش هستند».

وی افزود که به‌زودی کی‌یف از شرکای رومانیایی خود سیستم دفاع هوایی جدید پاتریوت را دریافت خواهد کرد.

پیش‌تر، در اوایل سپتامبر، روبن برکلمنس، وزیر دفاع هلند، اعلام کرده بود که این کشور به مقامات کی‌یف اجازه می‌دهد از تسلیحاتی که توسط آن کشور تحویل داده شده، از جمله جنگنده‌های F-۱۶، برای حمله به روسیه استفاده کند.او یادآور شد که کی‌یف می‌تواند از این تسلیحات برای حمله به اهداف نظامی در خاک روسیه بدون محدودیت در برد آنها استفاده کند.

دولت هلند معتقد است که این‌گونه اقدامات کی‌یف به‌عنوان «حق دفاع از خود» مجاز است و با قوانین بین‌المللی سازگار است.

عدم توافق کشورهای G۷ در مورد شرایط اعطای ۵۰ میلیارد دلار به اوکراین

کشورهای "گروه هفت" (G۷) هنوز در مورد شرایط اعطای ۵۰ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده روسیه به اوکراین به توافق نرسیده‌اند. این موضوع را جولیا کوزاک، سخنگوی رسمی صندوق بین‌المللی پول (IMF) در یک نشست خبری اعلام کرد.
کوزاک گفت که هیئت اجرایی صندوق، توافقات اولیه با اوکراین را در چهارچوب بررسی پنجم اقتصاد این کشور در هفته آینده بررسی خواهد کرد. پس از تأیید این توافقات، کی‌یف یک قسط ۱.۱ میلیارد دلاری از مکانیزم توسعه‌یافته اعتباری (EFF) که در سال ۲۰۲۳ تصویب شده بود، دریافت خواهد کرد و از دارایی‌های مسدود شده روسیه نیز استفاده خواهد شد.

او افزود: «کشورهای G۷ در حال بحث‌های فشرده‌ای در مورد شرایط و پارامترهای وعده خود برای ارائه ۵۰ میلیارد دلار کمک مالی به اوکراین هستند».

این مقام صندوق بین المللی پول همچنین اشاره کرد که این صندوق علاقه‌مند است تا این کمک مالی به گونه‌ای باشد که پایداری بدهی‌های اوکراین را تضمین کند.

پیش‌تر، در اواخر آگوست، خبرگزاری بلومبرگ گزارش داده بود که نمایندگان صندوق بین‌المللی پول با مقامات اوکراینی دیدار خواهند کرد تا چشم‌انداز بودجه این کشور را بررسی کرده و تصمیم بگیرند که آیا قسط بعدی ۱.۱ میلیارد دلاری از برنامه کمک‌های ۱۵.۶ میلیارد دلاری باید اعطا شود یا خیر.

انتقاد زلنسکی به غرب به دلیل امتناع در استفاده از تسلیحات دوربرد علیه روسیه

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، از این‌که متحدان غربی کی‌یف عملاً از حملات به داخل خاک روسیه با استفاده از تسلیحات دوربرد خودداری کرده‌اند، انتقاد کرد.

آژانس خبری اوکراینی "یونیان" روز گذشته و پس از مذاکرات روز چهارشنبه زلنسکی با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، و دیوید لامی، وزیر امور خارجه بریتانیا این مسئله را گزارش داد. زلنسکی در پاسخ به سوالات خبرنگاران گفت که دیدار با شرکای خارجی بسیار جدی بوده است، اما نتیجه مذاکرات مطابق با انتظارهای طرف اوکراینی نبود.

رئیس‌جمهور اوکراین اشاره کرد که به جای اجرای «استراتژی پیروزی» برای نیروهای مسلح اوکراین، کشورهای غربی درگیر استراتژی‌های سیاسی هستند و تصمیمات مربوط به اجازه حملات به روسیه را به تأخیر می‌اندازند.

او تاکید کرد که اگر به نیروهای مسلح اوکراین اجازه استفاده از تسلیحات دوربرد داده می‌شد، شرکای غربی بلافاصله نتیجه اقدامات کی‌یف را می‌دیدند. زلنسکی افزود: «من امروز هیچ نتیجه‌ای از اقدامات مربوط به این تسلیحات نمی‌بینم. اگر محدودیت‌های مربوط به برخی تسلیحات برداشته شده باشد، ولی موشک‌های لازم برای آن وجود نداشته باشد، این رفع محدودیت محسوب نمی‌شود. این یک نوع دیگر از عدم صدور تصمیم مثبت برای استفاده از این تسلیحات است».

بلینکن: حمایت آمریکا از اوکراین مطابق با وضعیت میدان جنگ خواهد بود

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده اعلام کرد که آمریکا حمایت خود از نیروهای مسلح اوکراین را بر اساس وضعیت میدان جنگ تنظیم و تطبیق خواهد داد. این موضوع شامل اجازه استفاده اوکراین از تسلیحات برای حملات به عمق خاک روسیه نیز می‌شود.

بلینکن روز گذشته در کنفرانسی مطبوعاتی در ورشو گفت: «یکی از اهداف سفر دیروز من به کی‌یف این بود که از شرکای اوکراینی خود بشنوم که به نظر آن‌ها اکنون برای مقابله با وضعیت کنونی میدان جنگ، به‌ویژه در شرق اوکراین و سایر نقاط کشور، چه چیزهایی نیاز دارند».

او همچنین تاکید کرد که چنین اقداماتی با توجه به شرایط میدان جنگ تنظیم خواهند شد.

پیش‌تر در همان روز، شبکه ABC گزارش داده بود که ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، در جریان دیدار با آنتونی بلینکن، یک برنامه دقیق برای استفاده از موشک‌های دوربرد در حملات به روسیه و فهرستی از اهداف احتمالی را به وی ارائه کرده است. بلینکن همچنین از تخصیص بیش از ۷۰۰ میلیون دلار کمک جدید به اوکراین خبر داد.

لوکاشنکو: آمریکا می‌خواهد مشکل خود با روسیه و چین را به هزینه اوکراین حل کند

الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس ابراز عقیده کرده است که ایالات متحده قصد دارد مشکلات خود با روسیه و چین را با استفاده از اوکراین و بلاروس حل و فصل کند.

او در جریان دیدار با نمایندگان ملیت‌های مختلف ساکن در جمهوری بلاروس در این باره، یادآور شد که پیش از آغاز درگیری نظامی، روسیه حتی آماده بود تا به اوکراین در بازسازی مناطق کمک کند، اما رهبری اوکراین از این کمک‌ها امتناع ورزید.
لوکاشنکو افزود: «آمریکایی‌ها به آن‌ها فشار می‌آورند؛ آن‌ها باید مشکل با روسیه و سپس با چین را به‌واسطه ما حل کنند. آن‌ها از این طریق زندگی می‌کنند. اگر نتوانند این مشکل را حل کنند، ثروتمند نخواهند بود و نمی‌توانند ارز جدید بیشتری را چاپ کنند».
رئیس‌جمهور بلاروس تاکید کرد که اکنون همه می‌دانند که ایالات متحده چه اهدافی را در این مناقشه دنبال می‌کند.

در اوایل ماه سپتامبر، ماکسیم ریژنکوف، وزیر امور خارجه بلاروس، اشاره کرده بود که کشورهای غربی همچنان در تلاش هستند تا بلاروس را به سوی سیاست‌های ضدروسی سوق دهند.

شورای اتحادیه اروپا تحریم‌های فردی علیه روسیه را تمدید کرد

شورای اتحادیه اروپا رسماً تحریم‌های فردی علیه روسیه را تا تاریخ ۱۵ مارس سال ۲۰۲۵ تمدید کرد. این خبر در بیانیه‌ای که در وب‌سایت اتحادیه اروپا منتشر شده، اعلام شد.

در این بیانیه آمده است: «اقدامات موجود شامل محدودیت‌های سفر برای افراد، مسدود کردن دارایی‌ها و ممنوعیت ارائه منابع مالی یا اقتصادی به اشخاص حقیقی و حقوقی فهرست شده است».

همچنین در بیانیه تاکید شده که اتحادیه اروپا متعهد به تداوم همکاری‌های سیاسی، مالی، اقتصادی، بشردوستانه، نظامی و دیپلماتیک با اوکراین است و حمایت از این کشور و مردم آن را تا هر زمان که لازم باشد و به هر میزان که نیاز باشد ادامه خواهد داد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/
شورای اتحادیه اروپا همچنین خواستار اجرای کامل و مؤثر تحریم‌ها و اقدامات بیشتری برای جلوگیری از دور زدن آن‌ها شد.

کد خبر: 1242733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =