روانشناس‌هایی که به شما توهم می‌فروشند/ از «آدم‌های سمی را حذف کن» تا «چه کنم شوهرم وابسته شود؟»

متخصص علوم اعصاب و روانشناس گفت: روانشناسی زرد از خلاها و حسرت‌های مردم سواستفاده و به آن‌ها احساس ترس و اضطراب تزریق می‌کنند.

احسان علیپور متخصص علوم اعصاب و روانشناس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درخصوص افزایش قارچ‌گونه صفحات روانشناسی زرد و آسیب‌های آن گفت: روانشناسی زرد تاثیر وحشتناکی روی فضای روانی آدم‌ها گذاشته و ابتدا ترسی در وجود شما ایجاد کرده و بعد محصولی می‌فروشد. برای مثال می‌گوید که اگر می‌خواهی زندگی خوبی داشته باشی، باید کارهایی انجام دهی و معمولا تمام آن کارها سطحی هستند و روی هیجانات افراد تاثیر می‌گذارند.

بیشتر بخوانید

کاسبان روانشناسی را چگونه شناسایی کنیم؟

وی افزود: ما از این غافل هستیم که مشکلات ما بخشی از زندگی ما است و چون ترس از مواجهه با آن‌ها داریم در فضای مجازی دنبال راهکار می‌گردیم و به روانشناسی زرد پناه می‌آوردیم. ما فکر می‌کنیم که افرادی که ادعا می‌کنند، مربی توسعه فردی هستند، می‌توانند ما را نجات بدهند.

تزریق ترس به مخاطب

علیپور توضیح داد: هرکسی که به این جریان اعتماد کرده، یا آسیب دیده یا اگر آسیب دیده بوده، با آسیب‌های بیشتر بازگشته است. روانشناسی زرد ترس را در ما بیشتر کرده و هیجانات را طوری بالا می‌برد که بیشتر وابسته آن شویم. مثلا می‌گوید که اگر می‌خواهی همسرت را وابسته خود کنی باید این کارها را انجام بدهی؛ درحقیقت فرد با ترس از دست دادن همسر سعی می‌کند به روانشناسی زرد پناه ببرد. این درحالی است که از نظر روانشناسی علمی وابسته بودن، اختلال است و باید درمان شود. به نوعی در فرد هیجان ایجاد می‌کند که تصور کند با عمل به این کارها همسرش را حفظ کرده اما به او یاد نمی‌دهد که چطور با ترس از تنهایی خود کنار بیاید.

وی ادامه داد: این روانشناسی غیراصولی تاثیر بسیاری بر ساختار روانی افراد، روابط و باورهایشان دارد. روانشناسی زرد دنبال حل کردن شکاف‌های شخصیتی نیست بلکه به شما هیجان می‌فروشد و از همین شکاف‌ها سواستفاده می‌کند.

متخصص علوم اعصاب در پاسخ به این سوال که چرا مردم به سمت روانشناسی زرد می‌روند، گفت: بخشی از جامعه به دلیل ناآگاهی، به سمت روانشناسی زرد می‌رود. وقتی ما خودمان را نمی‌شناسیم و با نقاط ضعف و خلاها آشنا نیستیم، اجازه می‌دهیم که روانشناسی زرد از همین خلاها سواستفاده کند.

چرا با وجود افزایش تعداد صفحات روانشناسی، حالمان خوب نیست؟

وی با بیان اینکه افراد وقتی به روانشناسی زرد رو می‌آورند که دنبال مسکن موقت هستند، عنوان کرد: افراد صرفا راهی می‌خواهند که به سرعت به آرامش برسند اما آیا این درمان است؟ چرا به این فکر نمی‌کنیم که با وجود افزایش تعداد صفحات روانشناسی، حالمان خوب نیست؟ هیچ کدام از پکیج‌ها و دوره‌ها نتوانسته احساس امنیت ایجاد کرده و ساختار روانس و شخصیتی ما را بهبود ببخشد.

روانشناس معتقد است که روانشناسی زرد نمی‌تواند به من آسیب بزند تا زمانی که خودم به او اجازه بدهم. افراد می‌بینند که روانشناسی زرد کمکی به آن‌ها نکرده اما همچنان این روانشناسان را دنبال می‌کنند.

وی با انتقاد از تحت پوشش بیمه نبودن خدمات روانشناسی و اثرات آن بر مراجعه کمتر مردم به روانشناس‌های واقعی، توضیح داد: اگرچه بیمه نبودن خدمات مشکل‌ساز شده اما گاهی افراد حاضر هستند که برای پکیج‌های روانشناسی زرد هزینه کنند اما به روانشناس واقعی مراجعه نکنند. شاید حتی در مراحل درمان زودتر هم به نتیجه برسند اما در اثر ناآگاهی به سمت روانشناسی زرد می‌روند.

برخی روانشناسان زرد تعرفه‌های عجیب یک میلیونی دارند

علیپور عنوان کرد: برخی روانشناسان زرد تعرفه‌های عجیب یک میلیونی دارند و پکیج‌های گران می‌فروشند. روانشناسی زرد رایگان کار نمی‌کند و با ویدیوهای متعدد سعی می‌کند افراد را فریب داده و کسب درآمد کند. ورودی‌های مالی روانشناسان زرد پنج برابر روانشناسی علمی است.

وی افزود: این درحالی است که بهزیستی و سازمان نظام روانشناسی مراکزی دارند که با هزینه کمتر به افراد خدمات ارائه می‌دهد. بحث روانشناسی زرد هزینه نیست. روانشناسان زرد با فضای ذهنی آدم‌ها بازی کرده و آن‌ها را جذب می‌کنند تا هزینه بیشتری بپردازند.

نسل جوان ما به دنبال زود رسیدن است

متخصص علوم اعصاب با اشاره به اینکه نسل جوان ما به دنبال زود رسیدن است و می‌خواهد با هیجان کاری را شروع کرده و به نتیجه برسد، گفت: صبور نبودن هم آن‌ها را به سمت روانشناسی زرد می‌برد. روانشناسی زرد به مراجع وعده می‌دهد که می‌تواند عزت نفس او را با یک فیلم سه ساعته افزایش بدهد اما مراجع نمی‌داند که تغییر به این سرعت اتفاق نمی‌افتد. این فضا باعث شده تا روانشناسان علمی از فضای مجازی فراری باشند و در فضای حقیقی کار کنند.

پشت صفحات روانشناسی زرد مافیایی است که تبلیغات گسترده دارد

وی ادامه داد: تا زمانی که نظارتی بر فضای روان‌درمانی نیست شاهد رشد روانشناسی زرد خواهد بود. پشت صفحات روانشناسی زرد مافیایی است که تبلیغات گسترده دارد. نظام روانشناسی باید بر این فضا نظارت کند و در کنار آن آگاهی جامعه هم بالا برود. ۲ سال گذشته نظام روانشناسی اسامی روانشناسان بدون مجوز را اعلام کرد اما نه تنها دنبال‌کننده‌های آن‌ها کاهش پیدا نکرد بلکه بیشتر هم شد. طبیعی است که آن‌ها هم از این فضا سواستفاده کنند؛ اگر آگاهی وجود نداشته باشد، نظارت هم کارساز نیست.

ردپای زردها در تلویزیون و دانشگاه

روانشناس بیان کرد: خیلی از روانشناسان زرد در همایش دانشگاه‌ها حضور پیدا می‌کنند و از آن‌ها دعوت می‌شود. برخی هم در تلویزیون حضور پیدا می‌کنند. پشت همه این‌ها یک رانت مالی وجود دارد. اینطور نیست که تلویزیون به دنبال آن روانشناس باشد بلکه آن‌ها پول می‌دهند و صدا و سیما هم وقتی پای پول وسط باشد، اهمیتی نمی‌دهد که چه محتوایی ارائه می‌شود.

چطور روانشناسی زرد و علمی را از هم تشخیص بدهیم؟

وی درخصوص اینکه چطور روانشناسی زرد و علمی را از هم تشخیص بدهیم، گفت: روانشناسان زرد به سمت مسائلی می‌روند که جذابیت دارند و هیجان ایجاد می‌کنند. راهکارهای ارائه شده هم بسیار ساده هستند. یکی از جمله‌هایی که در این صفحه‌ها دیدم این بود که «اگر رابطه‌ای آرامشت را بهم می‌ریزد، آن را رها کن چراکه رابطه فقط برای آرامش است» در حالی که حتی در بهترین روابط عاطفی با تنش و چالش مواجه خواهیم شد. این جمله به مخاطب القا می‌کند که با کوچکترین چالشی فرار کن و به همین جهت امروز جوانان ما در روابط بلندمدت ماندگار نمی‌شوند.

واقعا باید آدم‌های سمی را از زندگی حذف کنیم؟

متخصص علوم اعصاب توضیح داد: روانشناسی علمی به شما می‌گوید که در روابط ممکن است که بخشی از شخصیت عاطفی شما نادیده گرفته شود یا دچار چالش‌های متعدد شوید و باید ظرفیت پذیرش خود را بالا ببریم. چرا باید با اختلاف نظری کوچک کل رابطه را زیر سوال ببریم؟ یکی از کلیدواژه‌های پرتکرار این است که «آدم‌های سمی را از زندگی حذف کن» اما روانشناسی علمی به فرد می‌گوید که از کجا معلوم خود شما سمی نباشید؟ روانشناسی علمی فرد را به تفکر درباره خود وامی‌دارد تا خلاها را پیدا کند. فضای جامعه اینطور شده که همه سمی هستند و فقط من آدم خوبی هستم اما واقعا اینطور است؟ تا این نگاه تغییر نکند ما درگیر روانشناسی زرد خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه بخشی از روانشناسان زرد کسانی هستند که پکیج موفقیت می‌فروشند، بیان کرد: در روانشناسی علمی موفقیت به عوامل متعددی مثل ویژگی‌های روانی فرد، محیط زندگی و سن و سال و برنامه‌ریزی بستگی دارد و اینطور نیست که شما به هرچه بخواهید می‌رسید. نمی‌توان به فردی که ویژگی جسمی مناسب ندارد امید داد که می‌تواند قهرمان بسکتبال دنیا شود. در روانشناسی زرد این شرایط نادیده گرفته می‌شود.

وی افزود: وقتی شما به لحاظ روانی هیجانی در فرد ایجاد می‌کنید، او را امیدوار کرده‌اید و او وقت و انرژی صرف می‌کند اما وقتی می‌بیند که نتیجه نمی‌گیرد، سرخورده می‌شود و فرسودگی روانی را تجربه می‌کند. حتی این موضوع می‌تواند در فرد منجر به افسردگی شود.

رنج شما را قوی‌تر می‌کند؟

علیپور عنوان کرد: جمله پرکابرد دیگر این است که «رنج شما را قوی‌تر می‌کند» اما از نگاه روانشناسی علمی ساختار روان ما شبیه جسم ما است و هر زخمی قسمتی از روحمان را آسیب می‌زند. زخم خوب می‌شود و اگر آن قسمت دوباره آسیب ببیند من دوباره درد را تجربه می‌کنم. درد کسی را درمان نمی‌کند و شاید نگاه ما به آن تغییر کند اما به این معنی نیست که من دردمندی را تجربه نخواهم کرد.

نمی‌توان در هر شرایطی مثبت‌اندیش بود

وی افزود: از دیگر مواردی که روانشناسی زرد به ما القا می‌کند این است که «در هر شرایطی مثبت‌ نگاه کن». خیلی از مردم ما فکر می‌کنند احساساتی مثل غم، خشم، نفرت، ترس و گناه را نباید تجربه کنند اما چون روانشناسی زرد به ما گفته که نباید آن‌ها را تجربه کنیم از ترس تجربه سراغ آدم‌هایی می‌رویم که نگذارند ما این احساسات را تجربه کنیم. احساسات بخشی از وجود ما هستند.

علیپور ادامه داد: چه کسی در دنیا غم را تجربه نکرده است؟ این تفکر باعث می‌شود که فرد در جایی دیگر باج‌هایی بدهد و چیزی را نادیده بگیرم که برای من عواقب دارد. گاهی فرد در رابطه‌ای که تحقیر می‌شود، می‌ماند چون نمی‌خواهد غم را تجربه کند. روانشناسی زرد به شما می‌گوید که از احساستان فرار کنید.

متخصص علوم اعصاب توضیح داد: فضای روان‌درمانی برای هر آدمی متفاوت است و روانشناس واقعی تله‌های شخصیتی فرد را شناسایی کرده و محیط، شغل و شرایط زندگی او را می‌سنجد. روانشناسی زرد برای همه یک نسخه ارائه می‌دهند. مراجعی داشتم که روانشناسی زرد به او توصیه کرده بود مدام به همسرش زنگ بزند و در کنار او باشد و در مقابل نه تنها این کار نتیجه مثبت نداشت بلکه شکاف عمیقی بین آن‌ها به وجود آمده بود. چسبندگی برای مراجعی خوب و برای دیگری سمی است اما روانشناسی زرد این موضوع را از هم تفکیک نمی‌کند.

وقتی شما خواب هستید، یک نفر پول در می‌آورد؟

وی ادامه داد: روانشناسی زرد از خلاها و حسرت‌های مردم سواستفاده می‌کنند. چرا این‌ها تلاش می‌کنند که مردم را پول‌دار کنند؟ چرا منابع مالی آن‌ها از مردم تامین می‌شود؟ آن‌ها می‌گویند «وقتی شما خواب هستید، یک نفر پول در می‌آورد» و با این جمله اضطراب را به فرد تزریق می‌کند. روانشناسی علمی می‌گوید که خواب و استراحت بخشی از زندگی تو است.

روانشناس اضافه کرد: بسیاری از افراد به روان خود آسیب می‌زنند که خانه بزرگتری داشته باشند. افسرده‌ترین آدم‌ها در جایگاه‌های خوب اجتماعی هستند و روانشناسی زرد این موضوع را پنهان می‌کنند و عذاب به افراد هدیه می‌دهند. به جای این موارد به خودمان نگاه کنیم که دنبال چه چیزی هستیم. روانشناسی زرد ولع قدرت، ثروت و رابطه خوب در فرد ایجاد می‌کنند اما خیلی از ما حتی نمی‌دانیم که چه می‌خواهیم؟ چرا ما با خودمان در جنگ هستیم؟ روانشناسی زرد حس ناامنی، ترس و اضطراب می‌دهد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1243882

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =