آیا صلح بین اسرائیل و فلسطین در ریاض روی می دهد؟

لوساتو سلین در نشریه نوول آبزرواتور فرانسه در گزارشی به موضوع گفتگوهای اسرائیل و فلسطین پرداخته است.

به گزارش ایسکانیوز ترجمه این گزارش را در ادامه می‌خوانید.

روز جمعه در پاریس ژان مارک آیرو، وزیر امور خارجه فرانسه، پس از اجلاس بین المللی ازسرگیری روند صلح در خاورمیانه هشدار داد که چشم انداز دو دولت اسرائیل و فلسطین در معرض «خطر جدی قرار دارد» و این وضعیت به «یک مرحله غیر قابل بازگشت است» شباهت دارد. آیا این ضرورتی برای اقدام است؟ آیا وضعیت منطقه بدتر خواهد شد؟ یا شخصیت شاه جدید عربستان بهتر خواهد بود؟ در هر حال، از قرار در حال حاضر دلگرم کننده ترین نشانه ها در حمایت از صلح بین اسرائیلی ها و فلسطینی ها در عربستان سعودی روی می دهد.
در اجلاس پاریس بیست و نه کشور و سازمان های بین المللی خواست خود مبنی بر گردآوردن دشمنان منطقه ای به دور یک میز مذاکره، را یادآوری کردند، اما در حال حاضر این اجلاس به هیچ نتیجه ملموسی دست نیافته است. از سوی دیگر نمایندگان روسیه، آلمان و انگلیس در این اجلاس در سطح وزیر حضور نداشتند.
طرح صلح اعراب که از سال ٢٠٠٢ مسکوت مانده است، ١٤ سال قدمت دارد. این طرح که از سوی نقش آفرینان، و به ویژه وزیر امور خارجه عربستان در پاریس یادآوری شد، انتظار نمی رفت که در کنفرانس پاریس مطرح شود.
استقبال اسرائیلی ها از طرح اعراب
سی ام ماه می گذشته نخست وزیر اسرائیل در کنفرانس مطبوعاتی با اویگدور لیبرمن، وزیر دفاع جدید، برای استقبال از اصول، طرح صلح اعراب را تا حدودی به طور غیرمنتظره مطرح کرد.
بنیامین نتانیاهو گفته بود که می خواهد درباره «برخی تجدید نظرها در این طرح که منعکس کننده تغییرات چشمگیر منطقه ما از سال ٢٠٠٢ تا کنون است و هدف آن پذیرفته شدن دو کشور برای دو ملت است» مذاکره کند. وزیر دفاع که اغلب پیش بینی می شود با تشکیل کشور فلسطین در کنار دولت اسرائیل مخالفت کند، سخنان وی را که در شرایط گرم شدن نسبی روابط با کشورهای سنی عرب ابراز شده بود، تأیید کرد.
طرح صلح اعراب در سال ٢٠٠٢ ابتکار عمل عربستان است که اتحادیه عرب نیز از آن حمایت کرده است. اتحادیه عرب تصریح می کند که در ازای «توافق صلح همه جانبه» با فلسطینی ها، ٥٧ کشور عربی و اسلامی «روابط کامل و عادی دیپلماتیک» را با اسرائیل برقرار خواهند کرد. پیشنهادی که دولت یهود در آن زمان با غیرقابل قبول دانستن برخی عناصر این پیشنهاد پاسخ صریحی به آن نداد. اما پس از مدت ها به نظر می رسد رویکرد اتحادیه عرب تا حدودی قابل مذاکره و بدین ترتیب دوباره احیا شده است.
نشانه های مهم ریاض و قاهره
به هر حال نشانه هایی از ریاض و قاهره ارسال شده است. در روزهای اخیر دو سخنران سعودی پی در پی بر این تعهد تأکید کردند. از یک سو سخنان وزیر امور خارجه در حاشیه اجلاس پاریس در روز جمعه سوم ژوئن بود. وزیر خار جه عربستان گفت که طرح اعراب در سال ٢٠٠٢ شامل «تمام عواملی است که امکان رسیدن به صلح» را در خاورمیانه فراهم می کند. او افزود: «ما امیدواریم منطق در اسرائیل حاکم شود و اسرائیلی ها آن را بپذیرند.»
سخنران رسمی دیگر انور اشکی، ژنرال سابق ارتش سعودی و سفیر سابق سعودی در واشنگتن بود. این مذاکره کننده رسمی سعودی در مصاحبه ای با روزنامه مهم اسرائیلی، یدیعوت آحارونوت، با استقبال از سخنان اخیر بنیامین نتانیاهو ابراز امیدواری کرد که نخست وزیر در اجلاس آینده سازمان ملل متحد، در ماه سپتامبر موافقت خود را با طرح اعراب اعلام کند.
باری بسیار بعید است که انور اشکی یک همدست باشد. همانگونه که روزنامه «یدیعوت آحارونوت» تأکید می کند «تا آن جا که ما می دانیم، فقط دو نفر در عربستان سعودی به طور آشکار با اسرائیلی ها ملاقات می کنند. نفر اول شاهزاده ترکی الفیصل، رئیس سابق اطلاعات نظامی و سفیر سعودی در لندن، و نفر دیگر دکتر اشکی است.» از سوی دیگر یک سال پیش اشکی با مدیر کل وزارت امور خارجه اسرائیل ملاقات کرد.
منافع مشترک
این محقق می خواهد این موضوع را دلیلی برای طرح مصر بداند. «به نظر می رسد چندی پیش ژنرال سیسی رئیس جمهور مصر حاضر شد اجلاس سه جانبه ای را با اسرائیلی ها و فلسطینی ها برگزار کند.» از سوی دیگر رئیس جمهور مصر در سخنرانی تلویزیونی در پانزده روز پیش گفت که توافق اسرائیل و فلسطین «امنیت و ثبات را برای دو طرف تضمین می کند. اگر این هدف به دست آید، ما وارد مرحله جدیدی می شویم که شاید هیچکس نمی تواند در حال حاضر تصور کند.»
دیوید خلفا تأکید می کند: «باید منافع مشترک را درک کرد.» وی که مدیر کنگره اسرائیل – یهودی در ارواست می گوید: «مصر، اسرائیل و تا حدودی متفاوت عربستان سعودی از این پس دشمنان یکسانی خواهند داشت که شامل ایران، داعش و اخوان المسلمین، است.»
زمینه های تفاهم منطقه ای را در چه چیزی می توان یافت؟ شاید بیشتر طرف های گفتگو دیگری که بسیار دور از ذهن هستند.

300300

کد خبر: 651801

وب گردی

وب گردی