محمدی: معاملات اوراق خطری برای بازار سهام ایجاد نمی کند

رییس سازمان بورس و اوراق بهادارگفت: مجموع اوراق در بازار سرمایه ۱۷ هزار میلیارد تومان است که در برابر ۶۰۰ هزار میلیارد تومان معامله در بازار سرمایه، رقم قابل ملاحظه‌ای نیست و تاثیر منفی نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، شاپور محمدی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار شب گذشته در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: بازار سرمایه طی 8 ماه نخست سال جاری با رشد همراه بوده و با توجه به آمارهای ارائه شده، بورس تهران با 84 درصد رشد، بورس کالا 50 درصد، فرابورس و بورس انرژی 16 در صد رشد داشتند.

محمدی با بیان اینکه چشم‌انداز بازار سرمایه روشن است و تامین مالی نیز روند مناسبی را طی می کند، گفت: معاملاتی که در طی روز در بورس انجام می شود چشمگیر است و معاملات در بورس به صورت روزانه هزار تا هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است، با توجه به معاملات انجام شده امروز(سه‌شنبه) در کل می توان گفت که شاخص بورس نسبت به ابتدای سال از رشد ۲۷ درصدی برخوردار بوده است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به بسته شدن ۷۱ نماد در بازار سرمایه گفت: عمده نمادهایی که در حال حاضر بسته شده اند مربوط به بانک‌ها، خودروسازی و مپنا است که این اقدام ما در راستای ممانعت از اطلاعات مبهم و غلط به متقاضیان است و از دیگر عوامل موثر در بسته شدن نمادها مربوط به بانک مرکزی است زیرا بانک در صدد استاندارد سازی رویه ها جهت نظارت بر روی بانک ها است اما ما در تلاش هستیم تا بسته ماندن این نمادها بیش از این طول نکشد.

رئیس سازمان بورس اوراق بهادار درباه تاثیر عرضه و فروش اوراق خزانه بر بازار سرمایه و سایر شرکت ها گفت: دولت به دلیل برخی از مشکلات همانند مشکل در پرداخت مطالبات گندم‌کاران ناچار به فروش اوراق در بورس می‌شود و مجموع این اوراق ۱۷ هزار میلیارد تومان است که در برابر ۶۰۰ هزار میلیارد تومان معامله در بازار سرمایه، رقم قابل ملاحظه‌ای نیست و تاثیر منفی نخواهد داشت.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار علت فعال نبودن برخی نرم‌افزارها و سامانه معاملات را نیز اینگونه بیان کرد: سامانه موردنظر به علت ۸ سال تحریم از دسترس خارج شده بود و اکنون با همکاری متخصصان فنی کشور، مشکلات آن را رفع کردیم.

به گفته محمدی، حداکثر ظرف هشت ماه از طریق قراردادی که با یکی از شرکت ها می بندیم سامانه معاملاتی کارآمد و به روزرسانی خواهد شد.

وی به افشای اطلاعات شرکت‌ها به صورت غیر قانونی در شبکه‌های مجازی اشاره کرد و گفت: در این خصوص از پلیس فتا درخواست کمک کردیم و در صورت افشای اطلاعات، متخلفان به قوه قضاییه معرفی و از این طریق پیگیری خواهیم کرد.

محمدی در پایان تصریح کرد: در برخی موارد با توجه به مشکلاتی که در راستای تاخیر در ارائه اطلاعات از سوی مدیران برخی شرکتها در بورس داشتیم منجر به جریمه ۱۲۰ تا ۲۵۰ میلیونی برخی از مدیران شد.

101/401

کد خبر: 707129

وب گردی

وب گردی