مرگ تدریجی یک رویا/ حقوق یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومانی یک مدافع سلامت!

بسیاری از دستیاران تخصصی و کارورزان رشته‌های پزشکی نسبت به دستمزدهای دریافتی خود اعتراض دارند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، نتیجه ۷ سال درس خواندن خود را گرفته‌اند و حال «پزشک عمومی» صدایشان می‌کنند، اما برای پزشک متخصص شدن باید کابوسی با نام دوره رزیدنتی را پشت سر بگذرانند؛ کابوسی که بسیاری آن را عامل مرگ سریالی دانشجویان پزشکی تخصصی در چند ماه گذشته می‌دانند.

اگر مسیرتان به بیمارستان افتاده باشد، حتما کلمه «رزیدنت» را شنیده‌اید. رزیدنت‌ها همان دانشجویان پزشکی هستند که ۷ خان رستم را با موفقیت پشت سر گذاشته و پس از گرفتن مدرک دکتری عمومی، در آزمون دستیاری هم قبول شده‌اند؛ اما این تنها یک روی سکه است. این دانشجویان برای گرفتن مدرک تخصص خود باید قید دستمزد را بزنند، فشار کاری و کشیک‌های چند ساعته را تحمل کنند و خم به ابرو نیاورند.

ضرب‌المثل «قوز بالای قوز» دقیقاً مصداق کاهش ظرفیت آزمون تخصصی پزشکی در این روزهای کرونایی شده و بسیاری از دستیاران را نگران کرده است. در همین راستا ایسکانیوز در نظر دارد در گزارش‌های مختلف به بررسی مشکلات این قشر بپردازد و دغدغه‌ها و خواسته‌هایشان را مطرح کند. در گزارش زیر به دستمزد پایین دستیاران تخصصی و کارورزان پزشکی پرداخته‌ایم، موضوعی که بسیاری از رزیدنت‌ها در تماس با ایسکانیوز، مطرح کرده‌اند.

کارورزان؛ معلق بین زمین و آسمان

بسیاری از کارورزان و دستیاران تخصصی پزشکی جایی در بین زمین  آسمان مانده‌اند و نمی‌دانند بالاخره جزو نیروی کار محسوب می‌شوند یا نیروی آموزشی؟ زمانی که خدمات بیمه‌ای شامل حالشان نمی‌شود و دستمزد دریافتی‌شان کفاف هزینه‌هایشان را نمی‌دهد، چگونه می‌توان انتظار داشت این دانشجویان جانشان را کف دست بگیرند و فشار کشیک‌های چند ساعته را تحمل کنند و دم نزنند؟

البته از حق نگذریم مسئولان وزارت بهداشت در پی اعتراضاتی که پیرامون شرایط سخت فعالیت رزیدنت‌ها در پاندمی کرونا مطرح می‌شد، ۵۰ درصد دستمزد آنان را افزایش دادند، افزایش دستمزدی که جزئیات آن در قالب کمک هزینه تحصیلی دستیاران آمده است:

مرگ تدریجی یک رویا/ حقوق یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومانی یک مدافع سلامت!

با توجه به جدول فوق می‌توان دریافت حقوق کارورزان رشته پزشکی با اعمال ۵۰ درصد افزایش برای افراد مجرد به یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان و برای افراد متاهل به یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسیده است. بیشترین دستمزد را یک دستیار تخصصی سال پنجمی متاهل می‌گیرد که برابر با ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است؛ اگر این فرد مجرد باشد ۷۰۰ هزار تومان از دستمزدش کاسته شده و ۳ میلیون تومان دریافت خواهد کرد.

این موارد مربوط به حقوق یک پزشک عمومی سال پنجمی است با این تفاسیر حقوق ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی یک رزیدنت سال اولی دور از ذهن نیست.

این روزها دستیاران تخصصی رشته‌های بالینی و کارورزان پزشکی خسته شده‌اند، نفس‌هایشان به شماره افتاده اما در جبهه‌های مبارزه با کرونا ایستاده‌اند و میدان را ترک نمی‌کنند. ای کاش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سیاست‌های تشویقی بیشتری برای مدافعان سلامت در نظر بگیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1107265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =