زلفی گل توسط کمیسیون آموزش مجلس تایید شد

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از تایید صلاحیت وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری از سوی اعضای این کمیسیون خبر داد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، رضا حاجی پور سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات در جلسه علنی نوبت صبح امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی، گزارش این کمیسیون درباره بررسی صلاحیت و ارزیابی وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری را قرائت کرد.

در این متن خطاب به هیئت رئیسه  مجلس شورای اسلامی آمده است: مستند به ماده (۲۰۲) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، به پیوست گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری درباره بررسی صلاحیت و برنامه های ارائه شده محمد علی زلفی گل وزیر پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به منظور قرائت در صحن علنی ارائه می شود.

 در مقدمه گزارشی که توسط علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری درباره  بررسی صلاحیت و برنامه های ارائه شده محمدعلی زلفی گل وزیر پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرائت شد آمده است: در سند چشم انداز ۱۴۰۴ جمهوری اسلامی ایران ، ایران کشوری است توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه با هویت اسلامی و انقلابی، الهام بخش در جهان اسلام و با تعامل سازنده و مؤثر در روابط بین الملل. برای رسیدن به این چشم انداز، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از آن جهت که نیروی انسانی متخصص کشور را تربیت می نماید مهمترین نقش را دارا است. بنابراین هدایت این وزارتخانه امری حساس و بسیار با اهمیت است که نیاز به فردی دارد که شایستگی های این مهم را داشته باشد. بنابراین کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری با دقت و وسواس خاص صلاحیت وزیر پیشنهادی وزارت مهم علوم، تحقیقات و فناوری را بررسی نمود که نتیجه این بررسی، مطالعه و استعلام مدارک تحصیلی وی از وزارت عتف، به شرح زیر تقدیم می‌شود.

در بخش اول این گزارش آمده است: انطباق مدارک و سوابق وزیر پیشنهادی محمد علی زلفی گل وزیر پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال ۱۳۷۹ مدرک ی خود را در رشته شیمی از دانشگاه شیراز أخذ کرده‌اند. وی عضو هیئت علمی و ریاست سابق دانشگاه بوعلی سینای همدان و دارای پیشینه خوب علمی و فعالیتهای فرهنگی از جمله عضویت در بسیج دانشجویی و ریاست بسیج اساتید استان همدان برای دو دوره متوالی هستند. وی دارای مقالات متعددی در زمینه علمی هستند تا جایی که در فهرست یک درصد دانشمندان پر استناد جهان در رشته شیمی قرار دارند و در سال ۱۳۹۷ نیز به عنوان پژوهشگر برتر کشور شناخته شده اند. همچنین، رتبه اول پژوهش های بنیادی در بیست و یکمین جشنواره بین المللی خوارزمی در سال ۱۳۸۹ متعلق به وی است. انتخاب به عنوان استاد نمونه بسیجی کشور در سال ۱۳۸۸ و در یافت لوح تقدیر مشترک از وزیر علوم و فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از دیگر سوابق وی است. زلفی گل نویسنده بیش از ۵۶۰ مقاله هستند و بیش از ۱۷۰۰۰ ارجاع به مقالات وی وجود داشته است و بیش از ۳۵۹ مقاله در سمینارهای ملی و بین المللی ارائه داده اند.

وی علاوه بر فعالیت علمی در رشته شیمی، در انتشار ۲۰ مقاله د رباره الزامات و راهکارهای بستر سازی علمی در کشور مشارکت داشته اند و کتاب "دانش برای دانایی" حاوی مطالبی د رباره سیاستگذاری علم و فناوری در کشور را تالیف کرده اند. در مجموع می توان گفت وی به لحاظ علمی و پژوهشی دارای شایستگی های متناسب با پست پیشنهادی هستند.

در بخش دوم این گزارش شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون آمده که شامل موارد زیر است: 

۱- تلاش جهت رشد مضاعف علمی کشور و افزایش شتاب علمی و سوگیری وزارت عتف برای تشویق اساتید و دانشجویان تا دستیابی به مرجعیت علمی جهانی

٢- کاهش هر چه بیشتر وابستگی وزارت عتف به بودجه عمومی کشور از طریق تجاری سازی یافته های اساتید و پژوهشگران دانشگاهها و افزایش درآمد اختصاصی دانشگاهها از محل بالا سری (رویالیتی) طرح های تحقیقاتی محققین و پژوهشگران دانشگاهها

۳-حمایت مجدانه از شرکتهای دانش بنیان و افزایش تعداد آنها با مشارکت نخبگان دانشگاهی و با همکاری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور (حداقل دو برابر شدن شرکت های دانش بنیان در هر سال کاری وزارت عتف) -اجرای صحیح سند آمایش آموزش عالی با توجه به واقعیت های جامعه و با هماهنگی نمایندگان مجلس همچنین اعضای کمیسیون ضمن موافقت نسبی با رأی اعتماد به وی، رئیس کمیسیون را مأمور أخذ تعهدات مدنظر کمیسیون د رباره فرایند مدیریتی، شایسته سالاری متعهدانه، افزایش بیشتر بهره وری و موارد مطروحه دیگر در جهت اعتلای وزارت عتف کردند که متعاقب آن ریاست کمیسیون و دو تن از اعضای هیأت رئیسه در جلسه ای که با وی داشتند مسائل مدنظر کمیسیون را مطرح و وی با کمال میل متعهد به انجام آن شدند و مقرر شد حداکثر تعامل با مجلس و کمیسیون را داشته باشند.

در بخش سوم این گزارش معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی بررسی شده که شامل موارد زیر است:

۱- پوشش مسائل و مباحث آموزش عالی، تحقیقات و فناوری برنامه زلفی گل، بسیاری از مباحث و مسائل مهم آموزش عالی را در نظر گرفته و به آنها پرداخته است که شامل موارد ذیل است:

- توجه به انسجام و هماهنگی در سیاستگذاری و مدیریت آموزش عالی - تقویت علوم پایه، علوم انسانی و تحقیقات بنیادی

-توجه به مهارت آموزی و آموزش های کاربردی در آموزش عالی

- توجه به شان و منزلت اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاهها

- توجه به فعالیت های فرهنگی و مذهبی دانشجویان و اساتید شناسایی، جذب و بکارگیری نخبگان

-توجه به پروژه های کلان ملی مبارزه با تقلب در تهیه آثار علمی توجه به کارآفرینی دانشجویان،اساتید و تقویت شرکت های دانش بنیان

 - توجه به دیپلماسی علمی - توجه به اقتصاد دانشگاه و بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد، حمایت از پژوهش و فناوری

 - توجه به امکانات رفاهی دانشجویان

 ۲- ادبیات برنامه نویسی و ارزیابی نتیجه آن در برنامه وزیر پیشنهادی

در مواردی به ارائه برنامه های کلی اکتفا شده است و اقدامات و فعالیت های عملیاتی ناظر به هر یک از برنامه ها ارائه نشده است. همچنین برنامه فاقد زمان بندی برای اجرا است و عدم سنجش پذیری و قابل رصد نبودن برنامه ها، نظارت توسط نهادهای نظارتی به ویژه مجلس شورای اسلامی را دچار مشکل می کند.

 ٣- رعایت اولویت بندی در ارائه برنامه

برنامه دارای اولویت بندی مشخص با توجه به اهمیت هر برنامه نیست که بهتر بود اولویت های اساسی مشخص می شد. این موضوع از آنجایی اهمیت دارد که از یک سو منابع و امکانات، زمان، ظرفیت های هر حوزه محدود و از سویی دیگر نیازها نامحدود است.

- اولویت های مغفول مانده - برنامه عملیاتی برای مواجهه با شرایط کرونایی و پساکرونا

- توجه به اهمیت موضوع آموزش مجازی بخصوص در دوران شیوع ویروس کرونا و آسیب های جدی مرتبط با آن - ارزیابی و نظارت دقیق مطالب آموزشی ارائه شده و جلوگیری از سطحی نگری در آزمون های دانشگاهی

در بخش چهارم این گزارش در زمینه انطباق برنامه‌های ارائه شده با اسناد بالادستی آمده است: به نظر می رسد برنامه وزیر با اسناد بالادستی مانند قانون اساسی، سند چشم انداز، نقشه جامع علمی کشور، سیاست های کلی علم و فناوری، قانون برنامه ششم توسعه و قوانین عادی مهم حوزه آموزش عالی دارای هماهنگی و انطباق است.

در بخش پنجم این گزارش صلاحیت وزیر پیشنهادی صلاحیت زلفی گل از منظرهای مختلف فرهنگی، علمی، اجرایی و اهلیت، تسلط بر مسائل آموزش عالی کشور، ویژگی های اخلاقی و بینش سیاسی مورد بررسی قرار گرفت که به نتایج آن به شرح زیر است:

 ۱- از منظر فرهنگی و بینش سیاسی سوابق ایثارگری و عضویت در بسیج اساتید و بسیج دانشجویی حکایت از مقبولیت فرهنگی زلفی گل دارد. برخی سوابق فرهنگی وی به شرح زیر است:

- دارای سوابق ایثارگری و حضور در جبهه های جنگ حق علیه باطل - رئیس مجمع بسیج استان از اسفندماه ۱۳۹۱ برای دو دوره سه ساله (انتخاب با اکثریت آراء)

- استاد نمونه بسیجی کشور در سال ۱۳۸۸

- کسب رتبه دانشجوی ممتاز در چهارمین، پنجمین و ششمین مجمع دانشجویان ممتاز بسیجی و ایثارگر کشور

- انتخاب به عنوان رئیس دانشگاه نمونه در بخش فرهنگی،حمایت از انجمن های علمی و دریافت لوح تقدیر از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سالهای ۱۳۸۹ و ۱۳۹۱

- انتخاب شدن به عنوان شهروند برگزیده از طرف شورای اسلامی شهر همدان و نامگذاری یکی از خیابان های شهر به نام وی.

 ۲- از منظر علمی زلفی گل از اساتید برجسته و پژوهشگران برتر کشور هستند و می توان گفت وی مورد اعتماد جامعه علمی کشور بوده و به نظر از مقبولیت لازم برخوردار هستند. همچنین، سوابق علمی وی نشان از اشراف وی به تحولات علمی در مقیاس بین المللی است که از جمله خصوصیاتی است که وزیر علوم باید داشته باشد.

۳- از منظر شایستگی حرفه ای و تسلط بر مسائل آموزش عالی کشور با توجه به سوابق اجرایی زلفی گل و برخی موفقیت های وی، می توان گفت که وی نسبتا آمادگی پذیرفتن مسئولیت کلان در حد وزیر علوم، تحقیقات و فناوری را دارند. زلفی گل از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۳ به مدت ۶ سال سرپرست و رئیس دانشگاه بوعلی سینای همدان بوده اند و در سال ۱۳۸۸ به عنوان رئیس دانشگاه نمونه کشور انتخاب و لوح تقدیر از وزیر علوم تحقیقات و فناوری دریافت کردند. همچنین، وی از سال ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۶ در سمت معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بوعلی سینا فعالیت داشته اند. عضویت در هیئت امنا دانشگاه بوعلی سینا از سال ۱۳۸۳ به مدت ۴ سال از دیگر سوابق وی است. همچنین مدتی در سمت قائم مقام معاون اول ریاست جمهوری در بنیاد ملی نخبگان بوده اند.

در بخش نتیجه گیری (نظر نهایی کمیسیون) این گزارش آمده است:  بررسی برنامه های کتبی و شفاهی پیشنهادی زلفی گل نشان دهنده تسلط نسبی وی بر مسائل آموزش عالی کشور بوده و با عنایت به اینکه وی دارای پیشینه مناسب در مدیریت دانشگاه و انجام تحقیقات و پژوهشهای علمی فراوان هستند و همچنین برنامه هایی برای ایجاد تحولات مناسب در دانشگاهها ارائه کرده اند و متعهد به بکارگیری مدیران توانمند، جوان و انقلابی در مدیریت دانشگاهها برای اجرای برنامه های مذکور شدند، در مجموع کمیسیون با پیشنهاد تصدی وی برای پست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، موافقت نمود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1108078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =